Toon posts:

Vlan netwerk voor gescheiden wireless

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag over vlan.

Met trunked poorten kan je 2 switches verbinden als ik het goed heb.
Deze moeten ook tagged zijn en de zelfde vlan id hebben toch?
Als nou de range van poorten op 1 switch meer poorten heeft moeten deze dan ook tagged zijn of niet. In mijn geval zitten er accespoint aan de rest.
En als een poort tagged is is deze dan automatish een trunk (transportlijn) of niet?
Het betreft 3com switches by the way.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo want het gaat namelijk om een aantal switches maar volgens mij is dit een beetje het probleem waar ik tegenaan loop.

Alvast bedankt

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nee het is absoluut niet duidelijk. Het is mogelijk om meerde vlans over een fysiek touwtje te vervoeren. DIt wordt vaak een trunk genoemd.

Wat is je vraag.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

In 3com-land zijn de termen trunking en VLAN tagging volgens mij iets anders dan in Cisco-land, dus het kan wat verwarrend zijn. Volgens mij noemen ze het bij 3com VLAN tagging als je een poort aan een VLAN toewijst (vergelijkbaar met switchport access vlan XX in Cisco).

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

TrailBlazer schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:40:
Nee het is absoluut niet duidelijk. Het is mogelijk om meerde vlans over een fysiek touwtje te vervoeren. DIt wordt vaak een trunk genoemd.

Wat is je vraag.
In Cisco-taal is dit inderdaad een trunk. In HP-taal (bijvoorbeeld) is dit "tagging" en bedoelt men met een trunk een redundante link tussen 2 switches (en dat noemt Cisco weer etherchannel).

Al die verschillende talen maakt het voor de beginner inderdaad niet echt makkelijker.

Even voor de duidelijkheid over VLAN (HP-taal):

Als je meerdere VLAN's over 1 lijn laat lopen (een trunk tussen 2 switches bijvoorbeeld), dan moet je voor die poort per VLAN aangeven wat hij met de pakketjes gaat doen. Stel je bij VLAN2 "untagged" in, dan zal de switch alle pakketjes zonder VLAN-tag voorzien van een VLAN-tag voor VLAN2. Stel je bij VLAN3 "tagged" in, dan zal de switch alle pakketjes met een VLAN-tag voor VLAN3 ongewijzigd op de lijn zetten. Stel je bij VLAN4 "none of forbidden" in, dan zal de switch alle pakketjes met een VLAN-tag voor VLAN4 droppen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik voor de duidelijkheid een aantal switches.

Switch (1.1) is waar het uiteindelijk allemaal op uit moet komen.
Deze heeft een aantal poorten 17 tm 24 welke een andere vlan id hebben vland id 2.
Dan zit daar een switch aanvast (1.2) op poort 10 dit is vanaf poort 19.

dus (sw1.1 - poort 19) verbonden met (sw1.2 poort 10)

Dan is switch 1.2 ook nog weer verbonden met switch 2.1 met poort 28 op poort 26 welke op zijn beurt weer is verbonden op een eigen lege switch 2.2

dus (sw1.2 - poort 28) verbonden met (sw2.1 - poort 26) en (sw2.1 - poort 25) verbonden met (sw2.2 poort 1)

Vraag 1 is : Moeten de poorten welke verbonden zijn op de switches (degene welke ik tot nu toe genoemd heb) Moeten dus allemaal getagged zijn en NIET als trunk ingesteld te worden?
Ik denk het dus dan niet...

Dan hebben we nog het stukje vlanid.
Standaard staat alles op vlanid1 en is untagged
Nu heb ik het gedeelte wat ik dus wil afscheiden op vlanid2 gezet. (lijkt mij logisch)
Moeten alleen de poorten waar in mijn geval accespoints op zijn aangesloten ook tagged zijn of juist niet?
het lijkt mij namelijk dat alle untagged poortjes van vlanid1 lekker bij 1 blijven en alle tagged poortjes van vlanid2 lekker bij 2 blijven. (of denk ik nou te simpel?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 1 switch volledig in vland id 3 gezet.
Dat had ik niet moeten doen aangezien ik nu niet meer in het admin panel kan komen |:(
nu heb ik een com kabel nodig om via telnet in te loggen. is besteld.
Maar goed ik begrijp er nog steeds niet veel van.
als je in 1 groep vlanid 3 zit moet je toch iedereen in die groep kunnen benaderen?
en kan het zijn dat sommige apparaten niet functioneren op een tagged poortje?

alvast bedankt

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

als je alles in VLAN 3 zet en je hebt die tagging uitstaan op die 3com dropt hij volgens mij al het verkeer dat voor een ander VLAN binnenkomt. Dan moet je dus je netwerkkaart in kunnen stellen op VLAN 3 om er weer bij te kunnen.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels weer toegang.
Inmiddels ben ik weer een stuk verder.
Zou iemand mij even willen controleren of ik het nu bij het goede eind heb voordat ik deze instellingen toe pas.
Zoals het spreekwoordelijk gezegde luid : meer weten meer dan 1 :P

Mijn schema is zoals deze geworden:
Accespoint 1--> (rechtstreeks verbonden op switch1) op een untagged poort 20 vlan id 3
Accespoint 2--> (rechtstreeks verbonden op switch1) op een untagged poort 21 vlan id 3
Accespoint 3--> (rechtstreeks verbonden op switch1) op een untagged poort 22 vlan id 3

Accespoint 4--> (verbonden met switch 3) op een untagged poortje 17 op id3 -->
Switch 3 poort 50 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 28 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 16 untagged vlan id 3 --> switch1 untagged poort 19.

Accespoint 5--> (verbonden met switch 3) op een untagged poortje 18 op id3 -->
Switch 3 poort 50 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 28 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 16 untagged vlan id 3 --> switch1 untagged poort 19.

Accespoint 6--> (verbonden met switch 4) op een untagged poortje 6 op id3 -->
Switch 4 poort 50 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 26 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 16 untagged vlan id 3 --> switch1 untagged poort 19.

Opmerkingen:
- Deze poorten zijn untagged op vlan id 3 omdat deze zo het best gescheiden zijn van het netwerk.
van untagged poortjes kan je maar één untagged id hebben.
- Deze zijn untagged op vlan id 1 omdat er nog verkeer van vlan id 1 over gaat maar heeft dus wel een tag meegekregen omdat het verkeer van vlan id 3 er ook over moet.
- Deze zijn dus ook untagged op vlan id 1 en tagged op vlan id 3 want ook voor deze poort geld het zelfde.
- Deze zijn dus weer untagged omdat hier het verkeer weer alleen verder gaat op vlan id 3

Verwijderd

Topicstarter
pff k snap er ff niks van
Switch 3 poort 50 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 -->
switch 2 poort 28 untagged vlan id 1 tagged vlan id 3 --> switch 2 poort 16 untagged vlan id 3 --> switch1 untagged poort 19.
wanneer ik dan met een utp kabel switch 2 op poortje 16 met switch 1 verbind op poortje 19 ligt het halve netwerk down. |:( iemand suggesties?
Pagina: 1