redundant netwerk

Pagina: 1
Acties:

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
na heel wat heen en weer gezoek ben ik opoek naar een oplossing wat ervoor moet zorgen dat er een minimale downtime word behaald bij ons in het datacenter opgehangen servers.

het idee is om 2 identieke switches ( powerconnect 2716 met 2 vlans 1 intern netwerk 2 internet ) met identieke configs op te hangen en deze dan op 2 apparte stroomgroepen aan te sluiten en vanaf de servers af op nic 1 switch a en nic 2 switch b

mijn vraag is alleen hoe is dit te realiseren zelf ga ik gelijk denken aan teaming van de nic kaarten maar houd dit niet in de er in de server zelf van de 2 nics 1 word gemaakt of is dit ook mogelijk om dus letterlijk te doen zoals ik hierboven aangeef.

verder vraag ik me af hoe ik de switches zelf dan moet aansluiten aangezien je in feite dus 2 identieke setups hebt staan en daarmee dus ip conflicten gaat creeren.

is hier speciale software voor nodig of is het toch makkelijker als ik denk ?

alle servers zijn van dell en hebben allenmaal 2x 2 gbit nics erin hangen.

als een van de nics een fout geeft word dit gedekt door onze sla van dell zelf maar zodra een van de swiches het begeeft moeten we op dit moment eerst een switch bestellen en dan nog daarheen om de config over te zetten (staat op de servers) en dan alles vervolgens gaan omprikken.

het liefst willen we dus dat het redundant is uitgevoerd en dus in feite alleen een plaatsing van nieuwe switch + config overzetten en klaar met geen downtime.

is dit mogelijk of moet hier echt speciale hardware voor aangeschaft worden ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• ejtje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 10:04
Dit is mogelijk. Eigenlijk zoals je het hierboven beschrijft. NIC's teamen en dan op 2 aparte switches aansluiten. Doordat je van 2 kaarten virtueel 1 maakt, is het ip-adres gelijk en maakt het niet uit of je ze allebei, of slechts 1 van de 2 een link hebt. lekker makkelijk dus eigenlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door ejtje op 18-07-2008 11:20 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat ejtje zegt.

Als je het nog mooier wilt maken maak je nog een portchannel aan voor dat NIC team. Dan kun je zowel send als receive load balancen, waardoor je effectief dus 2 Gbit hebt.

Zodra er een van de netwerkkaarten uitvalt, zorgt de teaming software dat alles over de andere netwerkkaart gaat lopen. Dit is overigens onafhankelijk van of je een portchannel op de swtiches hebt gebouwd.

Vicariously I live while the whole world dies

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

bord4kop

maximaal 100KB!

Houdt er ook rekening mee dat als er wat met je gebouw iets gebeurt dit ook gevolgen heeft voor de apparatus.

Eenvoudig op te lossen door alles "ver" uit elkaar te plaatsen.

Dan de switches in een ster opstelling plaatsen. Dan heb je ook reduntantie en geen problemen met duplicate IP 's e.d.

| Security Management |

• AjDuLion
bord4kop schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:24:
Houdt er ook rekening mee dat als er wat met je gebouw iets gebeurt dit ook gevolgen heeft voor de apparatus.

Eenvoudig op te lossen door alles "ver" uit elkaar te plaatsen.

Dan de switches in een ster opstelling plaatsen. Dan heb je ook redundantie en geen problemen met duplicate IP 's e.d.
als er wat in het gebouw gebeurd betekent dat dat amsterdam plat ligt.. :+ (gisteren wel kleine storing door een kapote switch in het datacenter zelf maar dit was binnen 30 min opgelost)
Vicarious schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:23:
Wat ejtje zegt.

Als je het nog mooier wilt maken maak je nog een portchannel aan voor dat NIC team. Dan kun je zowel send als receive load balancen, waardoor je effectief dus 2 Gbit hebt.

Zodra er een van de netwerkkaarten uitvalt, zorgt de teaming software dat alles over de andere netwerkkaart gaat lopen. Dit is overigens onafhankelijk van of je een portchannel op de swtiches hebt gebouwd.
de snelheid onderling word met de 1 gbit all amper gebruikt dus dit zou opzich nog niet echt nodig zijn.

maar voor later zou dit wel mooi zijn dus ik ga wel even kijken of dit ondersteund word.

edit :

ik neem aan dat ik de 2 switches gewoon op de verbinding van het datacenter kan aansluiten ?

of moet ik nog een derde switch welke daarna dan in de 2 switches gaat (Waardoor in feite dus de reduntie weer teniet gemaakt word)

[ Voor 8% gewijzigd door AjDuLion op 18-07-2008 11:37 ]

• ejtje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 10:04
angel00008 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:36:
[...]

als er wat in het gebouw gebeurd betekent dat dat amsterdam plat ligt.. :+ (gisteren wel kleine storing door een kapote switch in het datacenter zelf maar dit was binnen 30 min opgelost)

[...]

de snelheid onderling word met de 1 gbit all amper gebruikt dus dit zou opzich nog niet echt nodig zijn.

maar voor later zou dit wel mooi zijn dus ik ga wel even kijken of dit ondersteund word.

edit :

ik neem aan dat ik de 2 switches gewoon op de verbinding van het datacenter kan aansluiten ?

of moet ik nog een derde switch welke daarna dan in de 2 switches gaat (Waardoor in feite dus de reduntie weer teniet gemaakt word)
Niet weer 1 switch gebruiken, want dan doe je inderdaad al je werk teniet. Als je ook 2 uplinks kan krijgen van het datacenter, dan je switches apart "voeden"met netwerk. Niet weer de switches onderling op elkaar aansluiten, want dan worden ze niet blij met je als je een loop creëert. Tenzij ze en jij natuurlijk met spanning-tree aan de gang gaan, maar ik vermoed dat jouw kennis niet zo ver zal gaan.

• AjDuLion
ejtje schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:58:
[...]

Niet weer 1 switch gebruiken, want dan doe je inderdaad al je werk teniet. Als je ook 2 uplinks kan krijgen van het datacenter, dan je switches apart "voeden"met netwerk. Niet weer de switches onderling op elkaar aansluiten, want dan worden ze niet blij met je als je een loop creëert. Tenzij ze en jij natuurlijk met spanning-tree aan de gang gaan, maar ik vermoed dat jouw kennis niet zo ver zal gaan.
mijne niet van mn collega's wel maar die hebben het te druk om hier naar te kijken en vanwege een akkefietje bij het datacenter (mensen die de ww's wisten waren weg) hebben ze besloten om het nu goed te documenteren en naar evt oplossingen te zoeken..

en wie mag dat gaan uitzoeken en bedenken O-) juist het prutsertje ;)

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Gezien je allemaal dell hardware gebruikt, laat je eens adviseren door deze jongens ;)

Wil je dit echt goed doen, zal je het tot in de puntjes moeten uitdenken. Ik heb onlangs voor ons bedrijf een volledig redundante omgeving in elkaar gezet. Hier gaat ontzettend veel tijd (en geld) in zitten. Dell kan je overigens prima adviseren als jij de wensen op tafel legt (neem echter niet alles klakkeloos aan!). Ook zal je met het DC zelf om tafel moeten gaan zitten om daar de nodige voorzieningen te treffen.

Eigenlijk is een enkele dual port nic al niet redundant, het is namelijk 1 kaartje. Je kunt het beste 2 single port nics gebruiken (wij gebruiken 3 dual port nics ;)), gezien dit aparte stukjes hardware zijn. Zou je 1 dual port gebruiken, en gaat het kaartje dood, tsja, heb je niets aan je 2 switches...

Overigens om maar een voorbeeld te noemen. (Zijn er vast nog tig :P)

Wil je dit echt goed doen zal je het waarschijnlijk niet even zelf zo kunnen bedenken. Overigens zeg ik dit niet om je te ontmoedigen, maar meer omdat ik heel goed weet hoeveel voeten dit in de aarde heeft.

Ik zou zeggen, betrek eens wat partijen die hier ervaring mee hebben.

• AjDuLion
wasted247 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:32:
Gezien je allemaal dell hardware gebruikt, laat je eens adviseren door deze jongens ;)

Wil je dit echt goed doen, zal je het tot in de puntjes moeten uitdenken. Ik heb onlangs voor ons bedrijf een volledig redundante omgeving in elkaar gezet. Hier gaat ontzettend veel tijd (en geld) in zitten. Dell kan je overigens prima adviseren als jij de wensen op tafel legt (neem echter niet alles klakkeloos aan!). Ook zal je met het DC zelf om tafel moeten gaan zitten om daar de nodige voorzieningen te treffen.

Eigenlijk is een enkele dual port nic al niet redundant, het is namelijk 1 kaartje. Je kunt het beste 2 single port nics gebruiken (wij gebruiken 3 dual port nics ;)), gezien dit aparte stukjes hardware zijn. Zou je 1 dual port gebruiken, en gaat het kaartje dood, tsja, heb je niets aan je 2 switches...

Overigens om maar een voorbeeld te noemen. (Zijn er vast nog tig :P)

Wil je dit echt goed doen zal je het waarschijnlijk niet even zelf zo kunnen bedenken. Overigens zeg ik dit niet om je te ontmoedigen, maar meer omdat ik heel goed weet hoeveel voeten dit in de aarde heeft.

Ik zou zeggen, betrek eens wat partijen die hier ervaring mee hebben.
ben ik met je eens..

punt is dat het eigenlijk puur om het eind punt gaat (switches dus) de klanten/servers die hier aanhangen ligt dan weer aan de wensen van de klant zelf..

zelf hebben we inderdaad apparte dual port nics erin hangen maar van bv 2 externe servers zijn gewoon dual port nic's.

in dit geval is het all voldoende om dus met teaming de server te knopen aan de 2 switches en dus redundant te zijn.

gaat de nic stuk is dit een gevalletje dell bij wegvallen van de server.

als de switch stukgaat is het voor ons natuurlijk ook gevalletje dell alleen hebben wij dan ook klanten die down gaan (en onze eigen service natuurlijk ook)

voor nu ben ik aan het inventariseren wat er uberhoud allenmaal staat met welke configs.

is er eigenlijk een manier om een hele config van de switch op te halen ?

ik zie wel de mogelijkheid om verbinding te maken met een tftp server en daar dan een nieuwe firmware/bootcode op te halen maar echt het ''backup-upen'' van de config zie ik nergens staan.

• wasted247
System -> File Management -> File donwnload in je dell switch. Daarnaast zou je in de config show runningconfig kunnen doen (exacte commando even opzoeken). Hangt uiteraard een beetje van het type af. Wij hebben 6248's. Moet in de handleiding iig te vinden zijn.

Als dat hiernaast je eisen zijn moet dat wel lukken. Dell switches zijn hier niet zo heel moeilijk in.

[ Voor 16% gewijzigd door wasted247 op 18-07-2008 13:25 ]

• AjDuLion
wasted247 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:24:
System -> File Management -> File donwnload in je dell switch. Daarnaast zou je in de config show runningconfig kunnen doen (exacte commando even opzoeken). Hangt uiteraard een beetje van het type af. Wij hebben 6248's. Moet in de handleiding iig te vinden zijn.

Als dat hiernaast je eisen zijn moet dat wel lukken. Dell switches zijn hier niet zo heel moeilijk in.
klopt maar dit zorgt er dus voor dat de config word gekopierd naar de tftp server en niet opgehaald word ?

Verwijderd

Dit kan, maar ik vraag me af of het met de 2716 gaat lukken. Zijn deze switches wel te stacken zodat je een team kunt maken over twee switchen heen?

• AjDuLion
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:27:
Dit kan, maar ik vraag me af of het met de 2716 gaat lukken. Zijn deze switches wel te stacken zodat je een team kunt maken over twee switchen heen?
zit dit dus op de site van dell te bekijken en volgens mij kan dit dus niet...

ik ga er dan ook vanuit dat dit vanaf de servers geregeld moet worden en niet met de switches?

• wasted247
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:27:
Dit hoeft niet perse, gezien de switches in de uiteindelijke situatie onafhankelijk van elkaar moeten opereren. onze 6248 zijn ook niet gestacked. Enkel een dikke LAG verbinding tussen beiden om het verkeer altijd naar het juiste poortje te krijgen
Pagina: 1