Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel97] automatisch opslaan/afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een gedeelde excelbestand gemaakt waarin mijn collega's gaan turven voor bepaalde vragen. Om ervoor te zorgen dat op bepaalde tijd niet meer geturfd kan worden, wil ik dat het bestand automatisch wordt opgeslagen en af wordt gesloten. Dat gaat 2x per dag gebeuren. Om mijn collega's een vooraankondiging te geven, wil ik 5 min voordat het bestand wordt opgeslagen en af wordt gesloten een waarschuwingsbericht geven. Ik heb hiervoor de volgende code gebruikt!

Code geplaatste in "ThisWorkbook"
Private Sub Workbook_Open()
Application.OnTime TimeValue("09:25:00"), "waarschuwing"
Application.OnTime TimeValue("09:30:00"), "opslaan"
Application.OnTime TimeValue("09:25:00"), "waarschuwing"
Application.OnTime TimeValue("14:30:00"), "opslaan"
End Sub

Codes geplaatst in "Module1"
Sub opslaan()
ActiveWorkbook.Close True
End Sub

Sub waarschuwing()
MsgBox "Dit bestand wordt automatisch afgesloten"
End Sub

Ik loop tegen de volgende problemen aan:
1. Het opslaan en afsluiten werkt, alleen wanneer ik een andere excel bestand open dan wordt deze afgesloten. Hoe kan ik dit oplossen zodat alleen het excel bestand waarin geturfd wordt afsluit
2. Ik krijg niet het waarschuwingsbericht te voorschijn. Ik ben niet zo'n held in excel, maar volgens mij doe ik iets toch verkeerd.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen
Alvast bedankt voor het meedenken

Verwijderd

1. activeworkbook->thisworkbook
2. zou moeten functioneren, misschien nog wel de timertijd van de namiddagwaarschuwing op 14:25 zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie Heretic. Zowel het afsluiten en opslaan van het juiste excelbestand als het weergeven de vooraankonding gaat nu goed. Super!

Nu zit ik nog met 1 klein probleempje. Als het waarschuwingsbericht te voorschijn komt en mijn collega, klikt niet op OK van het bericht dan wordt het bestand niet opgeslagen en afgesloten, in ieder geval niet eerder dan hij op OK klikt. Het lijkt erop dat het bericht de marco's blokkeert. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het waarschuwingsbericht automatisch verdwijnt voordat het bestand opgeslagen/ afgesloten wordt

Alvast bedankt voor het meedenken

Verwijderd

je kan het bericht in de statusbalk van excel plaatsen. anders zal het een heel stuk ingewikkelder worden met een niet-modale userform die toelaat afgesloten te worden bij het aflopen van de timer. en aangezien je nog met versie 97 zit, kan niet-modaliteit enkel met windows api calls toegevoegd worden.
daarnaast veronderstel ik dat je beseft dat er nog heel wat andere mogelijkheden zijn voor de gebruiker om het excelblad open te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Is het dan niet mogelijk dat automisch OK knop wordt geklikt of zoiest dergelijks?
Als dat niet mogelijk is, hoe kan ik een bericht plaatsen in de statusbalk van excel

Wie weet of je met een macro, door op een knop te klikken, van een gedeelde werkmap een niet gedeelde werkmap maakt en andersom.

Alvast bedankt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ucchie: eerste hit op Google. Zelf uitzoeken is beter en zelfs sneller ;)
[google=excel display message in statusbar] en/of [google=excel change status bar] => http://www.cpearson.com/excel/StatusBar.htm

Je gaat trouwens voorbij aan de kern van de boodschap: als een gebruiker wil, kan hij het afsluiten prima voorkomen. Als het echt moet, zou ik het serverside oplossen, bijv webbased.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1