TS win2k3 - MsGina 1010 error / homedir ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22
Ik heb sinds vanmorgen een probleem; iedereen die op onze Terminal Server (win2k3 R2) inlogt krijgt geen mapping meer naar de homedirectory.
In de eventvwr komt de volgende melding tevoorschijn:

Bron: MsGina
event-id 1010

Kan de basismap van de gebruiker niet instellen (station H: is verbonden met share \\server\homedirs$)

gevolg is dat niemand meer een mapping krijgt naar zijn / haar homedirectory.
Nu heb ik al even gezocht hierop uiteraard maar krijg een hele hoop verschillende oorzaken en oplossingen hieruit, zoals:
- het zou komen omdat de letter H al in gebruik is op mn systeem door bijvoorbeeld een cd-speler (is niet het geval)
- er in het login-script een mapping wordt gemaakt naar de h-schijf (is niet het geval)
- het lokale profiel op de server weggegooid moet worden (geprobeerd, helpt niet)
- in het configuratiescherm bij passwords gecontroleerd of er geen "vreemde" gebruiker stond (ook niet)

iemand nog suggesties??

iRacing Profiel

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

deze al getest?
This problem occured after installing Windows 2003 SP1 (terminal server). Users were not connected to their home drive (H:) and this event was logged. In the user profile, the home folder path pointed to a CNAME dns record instead of the real server. After changing this, the event was gone and the user could connect to its own H: drive during logon.
Hoe krijgen de users deze drive gemapped (policy, logonscript, oid). Lukt handmatig mappen wel vanaf een terminal server?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kroegtijger
Ook al geprobeerd...geen succes
Hoe krijgen de users deze drive gemapped (policy, logonscript, oid). Lukt handmatig mappen wel vanaf een terminal server?
homedirectory staat in het profiel aangegeven. Via een kix-script wordt nog een 2e en voor sommige groepen een 3e mapping gemaakt.

Overigens lijkt het me dat het in de licenties zit.... de eerste 10 users kunnen zonder problemen aan de gang, maar nummer 11 (en volgend) krijgen geen mapping meer. Kwam er bij stom toeval achter na een reboot van het systeem dat andere users nu mappings kregen. Het lijkt dus wie het eerste aanmeldt heeft zn mappings.
We hebben 2DC's met OEM-licentie wat dus 10CAL's geeft. In totaal draaien er 6 servers met OEM.
Dat zou best wel eens e.e.a kunnen verklaren. Ik dacht zelf eigenlijk dat het neit uitmaakt of je machine een DC is of niet mbt de CALs en dat elke machine daarvoor telt, maar kennelijk alleen de DC's. om nou elke server met dcpromo tot dc te bouwen gaat me wat ver dus als 't inderdaad licenties zijn dan kopen we er wel een stuk of 30 bij :)

iRacing Profiel

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kroegtijger schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:38:
We hebben 2DC's met OEM-licentie wat dus 10CAL's geeft. In totaal draaien er 6 servers met OEM.
Dat zou best wel eens e.e.a kunnen verklaren. Ik dacht zelf eigenlijk dat het neit uitmaakt of je machine een DC is of niet mbt de CALs en dat elke machine daarvoor telt, maar kennelijk alleen de DC's.
Ligt eraan of er gekozen is voor "per server" of "per seat" licensing.

http://www.microsoft.com/resources/sam/lic_cal.mspx

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kroegtijger
Question Mark schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 11:44:
[...]
Ligt eraan of er gekozen is voor "per server" of "per seat" licensing.

http://www.microsoft.com/resources/sam/lic_cal.mspx
Mijn held _/-\o_
het lijkt opgelost.... op per server gezet, LLS aangezet en als test het aantal licenties op 30 gezet (6x 5CALs). Nu kunnen er in ieder geval 30 man goed werken. Als t nodig is kunnen we er dan nog wat bij kopen *O*

--edit--
ok, misschien toch niet -O-
nog steeds dezelfde melding. Drivemappings worden niet gemaakt om een of andere reden.... toch lijkt het me nog steeds ergens in de licensing fout te gaan, maar waar is me een raadsel :?

[ Voor 19% gewijzigd door kroegtijger op 21-07-2008 09:54 ]

iRacing Profiel

• kroegtijger
Het vreemde is dat als ik google op MsGina1010 icm licensing ik ook helemaal niets tegen kom, terwijl het me toch de enige logische verklaring lijkt waarom alleen de eerste 10 mensen fatsoenlijk kunnen werken....
Gezien dat mensen nu geen homedirectory krijgen is het toch een behoorlijk dringend probleem...

iRacing Profiel

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

kroegtijger schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:28:
Het vreemde is dat als ik google op MsGina1010 icm licensing ik ook helemaal niets tegen kom, terwijl het me toch de enige logische verklaring lijkt waarom alleen de eerste 10 mensen fatsoenlijk kunnen werken....
Gezien dat mensen nu geen homedirectory krijgen is het toch een behoorlijk dringend probleem...
Deze gezien?

Ik vond hem via: [google=eventid 1010 msgina], en daar vond ik een behoorlijk aantal andere tips :)
Deze foutmelding komt voor op een omgeving waar de homedir geconfigureerd is binnen de Active Directory en waar de homedrive ook via een loginscript word aangekoppeld. Als je een van de twee disabled is de foutmelding verdwenen.
Dit icm de eerdere link hierboven geeft toch te denken dat het een loginscript mapping / AD mapping conflict is. Wat voor wijzigingen zijn er recentelijk geweest? Zou 1 daarvan wellicht relevant kunnen zijn met bovenstaande? GPO wijzigingen?

[ Voor 30% gewijzigd door r0b op 21-07-2008 10:37 ]

• kroegtijger
r0b schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:32:
[...]

Deze gezien?

Ik vond hem via: [google=eventid 1010 msgina], en daar vond ik een behoorlijk aantal andere tips :)

[...]

Dit icm de eerdere link hierboven geeft toch te denken dat het een loginscript mapping / AD mapping conflict is. Wat voor wijzigingen zijn er recentelijk geweest? Zou 1 daarvan wellicht relevant kunnen zijn met bovenstaande? GPO wijzigingen?
Ja, inderdaad gezien, en nee, dat is het niet (of lijkt het in ieder geval niet)
Er worden via het Kix wel wat mappings gemaakt, maar niets naar een h-schijf of home-dir. Daarnaast werkt het voor 10 users dus wel vlekkeloos allemaal, maar zodra nummer 11 wil gaan aanloggen gaat het fout; vandaar dat ik dus aan licentie-settings begin te denken. het maakt namelijk niet uit wie er eerst aanlogt, als je bij de eerste 10 zit werkt t en daarna niet meer.... -O-

Qua wijzigingen zijn 't er nogal wat...pak m beet het gehele domein en alle servers zijn nieuw dus da's nogal een naald in een hooiberg ;)

iRacing Profiel

• kroegtijger
ok, het is nu dus wel opgelost....dat bleek nog een knap stomme fout te zijn; de share waar de homedirs op staan stond nog op max 10 connecties :X
probleem verholpen nu dus *O*
in ieder geval nog bedankt voor de tips :)

iRacing Profiel

Pagina: 1