[Debian]Processor te warm, hoe krijg ik die meldingen weg?

Pagina: 1
Acties:

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Eens in de zoveel tijd krijg ik de volgende melding, vooral als ik mijn CPU wat meer belast:

code:
1
2
3
4
5
Message from syslogd@Vicarious at Thu Jul 17 22:11:39 2008 ...
Vicarious kernel: CPU0: Temperature above threshold

Message from syslogd@Vicarious at Thu Jul 17 22:11:39 2008 ...
Vicarious kernel: CPU0: Running in modulated clock mode

Alles leuk en aardig, maar eigenlijk boeit me het helemaal niet of mn cpu te heet wordt. De computer is een oud beestje, en eerlijk gezegd voelt de kast ook niet heel heet aan. Koeler zit er ook goed op.

In het kort is mijn vraag eigenlijk: hoe kom ik van deze meldingen af en zorg ik dat mijn CPU dus niet in die modulated clock mode gaat (gaat ie dan langzamer?)

Ik heb me suf gezocht op google en van alles gevonden over lm-sensors, maar dat staat niet eens geinstalleerd. Verder nog gevonden dat ik die threshold values kon aanpassen door ze weg te schrijven naar /proc/acpi/thermal_zone/*/trip_points, maar dat bestand bestaat bij mij helemaal niet. Ook heb ik in mn BIOS al de temperatuur-checking uitgeschakeld.

Iemand enig idee hoe ik op mijn Debian bakkie deze meldingen wegkrijg?

Vicariously I live while the whole world dies

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Vicarious schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:19:
Alles leuk en aardig, maar eigenlijk boeit me het helemaal niet of mn cpu te heet wordt.
Tot hij crasht of in de fik vliegt? :P
De computer is een oud beestje, en eerlijk gezegd voelt de kast ook niet heel heet aan.
De kast kan best ijskoud zijn, dat zegt nog niks over de temperatuur van de CPU. Sterker nog, als de koeling op je CPU brak is (scheefzittend koelblok bijvoorbeeld) dan geeft je CPU minder warmte af aan zijn omgeving en zal je kast dus (ietsjes) koeler zijn.
In het kort is mijn vraag eigenlijk: hoe kom ik van deze meldingen af en zorg ik dat mijn CPU dus niet in die modulated clock mode gaat (gaat ie dan langzamer?)
Ja, als hij in modulated clock mode gaat, dan gaat hij langzamer.

Maar die melding is een mededeling, je hebt er simpelweg niks over te kiezen. P4s throttlen zichzelf als hij te warm wordt, of je dat nou leuk vindt of niet. Het is trouwens ook een goede hint dat hij best wel warm is.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Voor mijn part fikt die hele bak uit, het boeit me weinig, al denk ik niet dat dat gebeurt. Koelblokje zit er goed op, heb ik 2x gecheckt. Overigens heb ik voor de gein eens gekeken, maar 50 celsius is toch niet heel warm?

Maargoed, volgens jou kan ik dus niet van dat throttlen af? Ik kan me niet herinneren dat ik dit in XP ook had namelijk...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Vicarious schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:19:
[snip]

Alles leuk en aardig, maar eigenlijk boeit me het helemaal niet of mn cpu te heet wordt. De computer is een oud beestje, en eerlijk gezegd voelt de kast ook niet heel heet aan. Koeler zit er ook goed op.

Ik heb me suf gezocht op google en van alles gevonden over lm-sensors, maar dat staat niet eens geinstalleerd. Verder nog gevonden dat ik die threshold values kon aanpassen door ze weg te schrijven naar /proc/acpi/thermal_zone/*/trip_points, maar dat bestand bestaat bij mij helemaal niet. Ook heb ik in mn BIOS al de temperatuur-checking uitgeschakeld.

Iemand enig idee hoe ik op mijn Debian bakkie deze meldingen wegkrijg?
1. Ik hoop dat jebedoelt dat de koeler van je CPU niet zo heet is en niet de kast, want "de kast" zegt vrij weinig over de CPU...

2. Heb je hier gekeken? Lijkt dat er erg veel oplossingen staan.

3. Wat ik daar zoal aan reacties zie suggereert dat erwel degelijk een goede kans is dat je CPU te heet is (tweede resultaat, bijna iedereen die daar post ziet alsze hun computer echt checken dat de cpu on wat voor reden dan ook te heet was).
edit:

Was ik te laat :X

50 graden celcius is behoorlijk warm, misschien niet extreem voor een CPU maar je streven zou denk ik zeker 10 (als niet 20) gradenlager moeten liggen.

Edit:
Maargoed, volgens jou kan ik dus niet van dat throttlen af? Ik kan me niet herinneren dat ik dit in XP ook had namelijk...
Als het een P4 is dan zit het in de CPU gebakken, beveiliging tegen doorbranden. Kijk maar eens voor de gein of je sinds de P4 nog meldingen kunt vinden van CPUs die op zijn gebrand omdat de koelerstuk ging, niet goed zat, van de processor viel etc...

[ Voor 16% gewijzigd door Keeper of the Keys op 18-07-2008 00:05 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Vicarious schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 23:57:
Voor mijn part fikt die hele bak uit, het boeit me weinig, al denk ik niet dat dat gebeurt.
Ok, in dat geval kun je die meldingen waarschijnlijk wel de mond snoeren door de "nomce" bootparameter te gebruiken. Merk wel op dat dit de throttling niet uitschakelt, het is de CPU die beslist te throttlen.
Overigens heb ik voor de gein eens gekeken, maar 50 celsius is toch niet heel warm?
50 graden is niet te warm nee. Maar het throttlen wordt bepaald door een temperatuursensor op de die van de CPU zelf, misschien is die 50 graden (waar heb je die gelezen trouwens?) van een minder nauwkeurige externe sensor. Daarnaast kan de sensor in de CPU zelf zich vergissen natuurlijk, of verkeerd ingesteld staan (als die al instelbaar is).
Voorzover ik het begrijp niet nee.

En verschillende websites (zoals deze) suggereren mij dat Windows het helemaal niet meldt als je CPU gaat throttlen. De kans lijkt me daarom groot dat je het in Windows wel had, maar dat je het niet wist.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
De temperatuurlezing haalde ik uit mijn BIOS vandaan, en die haalt het volgens mij weer van sensortjes in mn pc vandaan.

In ieder geval: thanx voor de antwoorden. Zal ik toch maar eens moeten gaan kijken wat er aan de hand is

Pagina: 1