[intel iMac] Stootje tegen bureau; boot niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Straks stootte mijn vader tegen het bureau van zijn iMac aan, waardoor het scherm plotseling direct op zwart ging (iMac stond aan, met slechts Safari draaiend.) De Mac reageerde hierna op geen enkel commando meer, ook de powerknop inhouden zorgde niet dat 'ie uitging. Dus toen ging het spanningssnoer eraf.

Even gewacht, snoer er weer in en weer aan die handel. Helaas bleef het scherm op zwart en ook de verwachte 'doing' kwam niet. Het stand-by lampje brandde wel.

Daarna is de kabel er weer af gegaan totdat we klaar waren met avondeten. Hierna de iMac weer aangezet, gelukkig deed 'ie t weer, het apple logo kwam tevoorschijn met de 'doing'.
Niet dus, 2-3 seconden na het verschijnen van dat logo ging het scherm op zwart en herhaalde het fenomeen zich weer opnieuw. ;(

Hierna is voor de derde keer het snoer eraf gegaan, en de iMac weer opgestart, nog steeds zwart beeld, zoals bij de eerste keer.

Tijdens het proberen zijn alle randapparatuur losgekoppeld.

Dé vraag is eigenlijk: Hóe kan een iMac in godsnaam opeens kapot gaan door slechts een zacht stootje tegen 't bureau. Het ging naar zijn eigen zeggen ongeveer net zo hard als dat je je normaal omdraait en met je ellenboog er tegenaan stoot. (Een beter vergelijk kan ik zo niet bedenken) }:O

Ik heb gezocht op Apple Support & Discussions, daar wordt o.a. aangegeven als oplossing 't geheugen eruit halen en opnieuw inzetten, dus dat gaan we dadelijk even proberen.

Iemand een idee hoe dit zomaar kan?

Gaat om iMac(august 2006) met volgende specs:

Core Duo 2.00GHZ
1,5GB PC5300
250Gb HDD
Mac OSX 10.5.4

De computer heeft dus ook geen garantie meer, is er enige kans dat er nog garantie zou kunnen worden geclaimd ofzo? Vervangen zal wel harstikke duur zijn. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

SeatRider

Hips don't lie

Ik denk eerder aan een gecrashte harde schijf. Vooral die van vaste computers kunnen niet zo goed tegen stoten als ze draaien.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
SeatRider schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:01:
Ik denk eerder aan een gecrashte harde schijf. Vooral die van vaste computers kunnen niet zo goed tegen stoten als ze draaien.
Maar dan gaat 't beeld toch niet gelijk op zwart, je zou dan juist denken dat 't beeld bevriest ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Hoeft niet, een MacBook kiest er heel soms ook voor om de HD uit te schakelen en verder te gaan met alleen je CPU, RAM en graka, het is dus niet noodzakelijk voor de werking. Echter, daar moet ie natuurlijk wel zelf voor kiezen dus als je HD uitvalt kan het misschien zo zijn dat OS X het leuk vind je scherm zwart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Nou 't is vooralsnog opgelost door het geheugen er opnieuw in te steken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Da's mooi! :) Geen idee hoe het kan eigenlijk, best vaag. Misschien dat het wat was los gekomen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Muthas schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:00:
Da's mooi! :) Geen idee hoe het kan eigenlijk, best vaag. Misschien dat het wat was los gekomen :?
Mja maar zou je niet zeggen, want het ging helemaal niet hard. Lijkt me niet dat hierdoor het geheugen los kan raken.

In ieder geval schijnt het dus vaker voor te komen, want het stond bij Apple Support onder het kopje "iMac won't turn on" als oplossing aangegeven. :)

Maar nog steeds best vaag eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door NickvdB op 17-07-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Toch maar weer te vroeg gejuichd, mijn vader wilde de iMac weer aansluiten, prikt er één van de FireWire-kabels in (van externe HD), en boom. Gelijk gaat het ding weer uit.
(Hij had de externe HD via firewire én usb aangesloten. :? )

Maar deze keer knippert het standby-licht snel aan/uit wanneer hij de computer aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Apple zegt dat het probleem ligt bij het geheugen, en je had het verholpen door het geheugen er in en uit te halen. Dus wat ik me nu afvraag is: Heb je toen zelf het geheugen geupgrade en heb je het al geprobeerd met enkel de originele module? Mijn ervaring is dat apple computer nog wel eens aan het trippen willen gaan als er wat met het geheugen is.
Het is het enige waar ik zo op kan komen, behalve dan dat er binnenin iets los is geschoten, zoals de bevestiging van de harde schijf. Ik zou eerst dat geheugen eens proberen.
En de harde schijf via usb en firewire aansluiten is ook niet de bedoeling. Mischien dat die daardoor ook flipt, omdat die 2 signalen tegelijk binnenkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
sergev schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:16:
Apple zegt dat het probleem ligt bij het geheugen, en je had het verholpen door het geheugen er in en uit te halen. Dus wat ik me nu afvraag is: Heb je toen zelf het geheugen geupgrade en heb je het al geprobeerd met enkel de originele module? Mijn ervaring is dat apple computer nog wel eens aan het trippen willen gaan als er wat met het geheugen is.
Het is het enige waar ik zo op kan komen, behalve dan dat er binnenin iets los is geschoten, zoals de bevestiging van de harde schijf. Ik zou eerst dat geheugen eens proberen.
En de harde schijf via usb en firewire aansluiten is ook niet de bedoeling. Mischien dat die daardoor ook flipt, omdat die 2 signalen tegelijk binnenkrijgt?
Geheugen er weer opnieuw ingeplaatst, HDD met slechts FireWire eraan gehangen, geen problemen meer.
Geheugen is er trouwens bij APR ingezet, 1x 1GB en 1x 512MB, de andere 512MB hebben hun blijkbaar gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ja ok, het was ook maar een suggestie, hopelijk blijft het nu doen! succes.
Pagina: 1