[Excel 2003] VLOOKUP naar extern bestand met variabele naam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 11:47
Hallo hallo,

Ik kreeg een vraagje van een van mijn collegas of ik het volgende dillema op kon lossen:

Hij krijgt elke dag een bestandje met data van de dag ervoor en hij wil in final.xls de data zetten uit data.xls. Het probleem is alleen dat de bestandsnaam van data.xls dus variabel is en telkens een nieuwe functie schrijven hiervoor is iets wat hij niet wil.

Voorbeeld:
data.xls
12
Aappel10
Bpeer25

final.xls
1
A=VLOOKUP("appel",[data.xls]Sheet1!$A:$B,2,FALSE)

Zo heb ik het dus op dit moment, maar dat is als het bestandsnaam bekend is.
Hij geeft dan netjes 10 aan als waarde en dat lijkt allemaal te kloppen.

Het probleem doet zich voor als ik dus een variabele filename wil gebruiken omdat deze telkens veranderd mbt de datum etc. Ik heb al geprobeerd deze dmv een CONCATENATE DATE veld + .xls, maar dan geeft hij ook foutmeldingen aan zoals "incorrect formula" of #N/A als result.

Een van de dingen die mijn collega er dus bij vroeg is of er hiervoor dus een oplossing is in een functie ipv een macro. Als het niet anders kan misschien iemand die weet hoe dat anders toch via macro kan.

Hopelijk dat iemand hier mee kan helpen. Ik heb al verschillende dingen op google gezocht en GoT, maar niets wat deze vraag had mbt VLOOKUP.

Thanks!

pr0mpt - It never hurts to help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
INDIRECT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 11:47
eh, ik mis denk ik iets?
heb je een voorbeeld misschien?

wat ik heb geprobeerd met jou tip:

final.xls
12
A=VLOOKUP("appel",[=INDIRECT($B$2)]Sheet1!$A:$B,2,FALSE)data
B=CONCATENATE(A2,".xls")

Oftewel in B2 komt data.xls te staan, het daadwerkelijke bestand met de informatie die ik wil uitlezen, en dan in A1 wil ik dus de gegevens weergeven die ik in data.xls heb staan.

Alleen geeft hij hier alsnog aan dat de formule niet klopt en kom ik niet veel verder...
iets meer tips misschien?

[ Voor 85% gewijzigd door pr0mpt op 17-07-2008 15:18 ]

pr0mpt - It never hurts to help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Hmmm, korte tips werken niet. :)

Iets uitgebreider dan: INDIRECT moet een complete verwijzing zijn, dus bijvoorbeeld INDIRECT("data.xls!Sheet1$A:$B")
of in jouw geval INDIRECT("data" & $C$10 & ".xls!Sheet1$A:$B"). Effe checken waar de [] en ' moeten staan door een harde verwijzing te maken en die na te bouwen.