Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Door lekspanning stop er uit, na aarding nog steeds

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik heb hier sinds een week of twee een nieuw systeem staan. Ik heb alle apparatuur aangesloten op een stekkerdoos met één aan/uitknop (wel zo handig i.p.v. alles met de hand uit te zetten).
Sinds ik het draaiend heb komt het vrij vaak voor dat de stop van de zoldergroep er uit vliegt als ik het blok aanzet. Dit gebeurt niet als ik de PC uit het blok laat en pas na het aanzetten weer aansluit.

Ik had eerst een vermoeden dat dit aan lekspanning lag, het is een Cosmos-S kast en de alu buitenkant tintelde ook een beetje, net als mijn laptop die dat ook doet bij ongeaarde stopcontacten.
Nu heb ik dus alles hier geaard door vanuit de wasmachinegroep een aardedraad te trekken en alle stopcontacten vervangen. De tinteling is weg, maar nog steeds vliegt de stop er uit als ik de boel aanzet.

Het gekke is dat als dit eenmaal gebeurt en ik draai de stop terug, dat het daarna vlekkeloos aangaat.

Heeft iemand enig idee wat hier nu de oorzaak van kan zijn?

Mijn rig

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vliegt de "stop" (smeltveiligheid/zekering) eruit of de aardlekschakelaar?

Want als de "stop" eruit knalt, dan heb je ergens kortsluiting en heeft t niet zoveel met lekstroom te maken :X

En als 't de aardlekschakelaar is, dan heeft aarden al helemaal geen zin :+ (Nou ja, aarden is altijd nuttig, maar like, de aardlek knalt er juist uit als er iets wegstroomt naar de aarde…) Maar die tinteling van je PC 'hoort' en is niet genoeg om je aardlekschakelaar te triggeren.

[ Voor 44% gewijzigd door Osiris op 17-07-2008 13:15 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb dit ook gehad bij het tegelijk inschakelen van 6 CRT schermen, de aardedraad zat los en die vonkte wat de aardlek blijkbaar niet leuk vond.

In mijn geval was de oplossing die aardedraad degelijk bevestigen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-11 15:24
Als het een automatische zekering is kan het ook goed zijn dat hij eruit vliegt door de piekstroom van het inschakelen. Je kunt eens kijken om de zekering te vervangen door een trage, die zijn wat minder gevoelig voor piek stromen.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:27
Wat ook kan is dat je groep zwaar belast wordt en bij het in één keer alles inschakelen de inschakelstroom hoger is als de waarde van de zekering (stop), mijn advies zou zijn,kijk eens bij een installateur of ze zogenaamde "trage" zekeringen hebben (meestal slakkenhuisje naast de zekeringwaarde op het porselein), deze zekeringen kunnen een iets hogere inschakelstroom aan, voordat de zekering zal aanspreken.

sneller typen dus :D

• marko77
De aardlekschakelaar vliegt er niet uit, de stop, of eigenlijk schakelaar (ik kan m gewoon terug aanzetten) van de relevante groep vliegt er uit.

Piekspanning heb ik ook aan gedacht, echter er zijn maar 2 apparaten bijgekomen, 1 PC en 1 monitor. De PC heeft een 750W voeding. Het lijkt mij toch niet dat een monitor en PC zoveel extra piekspanning met zich meebrengen of is dat wel vaker zo met PC voedingen (een coolermaster 750 silent btw)?

Kortsluiting kan in dit geval toch niet omdat alle apparaten normaal functioneren?

Mijn rig

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
marko77 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:32:
Piekspanning heb ik ook aan gedacht, echter er zijn maar 2 apparaten bijgekomen, 1 PC en 1 monitor. De PC heeft een 750W voeding. Het lijkt mij toch niet dat een monitor en PC zoveel extra piekspanning met zich meebrengen of is dat wel vaker zo met PC voedingen (een coolermaster 750 silent btw)?
Trek of die PC of die monitor ff uit het stekkerblok en probeer het opnieuw?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

Inschakelstromen van apparaten kunnen erg hoog oplopen, vooral omdat er condensatoren inzitten die razendsnel kunnen opladen en daardoor dus kortstondig een hele grote stroom vragen.

Er zijn soft-start modules verkrijgbaar, onder andere voor versterkers met grote voedingen, maar ik weet niet of die zomaar tussen een stekkerblok kunnen.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
De (inschakel)piekstroom (want daar gaat het om, de stroom) van de monitor en pc samen zijn te groot waardoor je stop eruit vliegt.

edit: sneller leren typen...

[ Voor 11% gewijzigd door Sikkek op 17-07-2008 13:45 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52
offtopic:
Je icoon/avatar zit onder een kpn-login pagina. Zou je je icoon kunnen verwijderen of veranderen naar iets dat werkt, dit is namelijk vrij irritant.

edit:
Zie nu in andere threads dat het bij andere users ook optreedt, volgens mij bij iedereen die zijn icoon op een planet-homepage had staan.

[ Voor 20% gewijzigd door sewer op 17-07-2008 13:53 ]

• marko77
Ik heb hier 2 van die blokken met een schakelaar, ik zal de monitor en de PC op losse blokken aansluiten, dan kan ik ze los van elkaar aanzetten.

Mijn rig

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:27
sewer schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:48:
[...]

offtopic:
Je icoon/avatar zit onder een kpn-login pagina. Zou je je icoon kunnen verwijderen of veranderen naar iets dat werkt, dit is namelijk vrij irritant.

edit:
Zie nu in andere threads dat het bij andere users ook optreedt, volgens mij bij iedereen die zijn icoon op een planet-homepage had staan.
Thx, zal fff editen

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

:>

[ Voor 103% gewijzigd door mace op 17-07-2008 16:21 ]

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-11-2022
Je geeft aan dat de PC en monitor op een schakelblok staan. Dat kan inderdaad zoals hiervoor gesuggereerd bij het aanschakelen een te hoge piekstroom ontstaan, waardoor de (ik neem aan) 16 A gepasseerd wordt.
Maar je vertelt niet, wat er nog meer in die groep aan apparatuur staat.
Denk eens aan TV's en radio op je eigen kamer; misschien deel je wel andere (slaap-) kamers binnen deze groep.
Als je basisverbruik in deze groep al redelijk hoog ligt, dan kan een opstartpiek al voldoende zijn.
Trouwens waarom ga je alles steeds uitzetten? Daar zal de voeding en het batterijtje op je MOBO ook niet blij van worden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alles uitzetten is om meerdere redenen zinnig:

- geen sluipverbruik
- geen gedoe met misdragende wake-up events
- voor de meer paranoide onder ons geen brandgevaar enzo

Je batterijtje gaat er sneller van dood, maar muv de GVC-FR520 heb ik nog nooit een bord gezien waar dat zo snel bij ging dat het problemen gaf (en daar kwam het door een uiterst buggy ACPI implementatie in BIOS).

Zelf heb ik ook de hele zooi op een stekkerblok aangesloten. Wat ik wel doe is fysiek de monitor (24" CRT bakbeest...) uitschakelen *voor* ik de hoofdblok uitschakel, en omgekeerd pas later aanzet. Dat voorkomt piekstromen. Misschien iets om te proberen.

Oslik blyat! Oslik!

• marko77
Om bovenstaande reden heb ik idd een schakelblok, geen sluipvebruik o.a.

Verder heb ik een tweetal actieve monitors (Alesis MKII) en een mengpaneel op het blok staan. De grote slaapkamer beneden en de meterkast zitten ook op deze groep AFAIK, voor de rest geen grote slurpers oid.

Ik heb net wel even de stroom er af gehad (wat stekkerdozen aanpassen) en nadat ik de monitor en PC op verschillende blokken heb gezet ging alles wel netjes aan (1 voor 1 de 2 blokken aanzetten).

Ik was me niet bewust van het feit dat een PC en monitor zoveel piekspanning trokken, vandaar dat ik het nogal vreemd vond ;)

Mijn rig

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:33:
Alles uitzetten is om meerdere redenen zinnig:

- geen sluipverbruik
- geen gedoe met misdragende wake-up events
- voor de meer paranoide onder ons geen brandgevaar enzo

Je batterijtje gaat er sneller van dood, .........
Geldt alleen als je de PC heel lange tijd uit laat staan. Klokje loopt door op dat batterijtje, dus .....
Van gewoon 's nachts, in de vakantie of tussentijds uitschakelen ondervindt het geen enkele hinder. Uit oogpunt van energiebesparing gewoon doen.
Pagina: 1