FreeBSD 7 RAID 1 (striping) ondersteunende controller?

Pagina: 1
Acties:

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik wil een FreeBSD 7 data server bouwen. Nou wil ik dit dus in RAID 1 zetten, maar de ondersteuning voor RAID in FreeBSD is standaard niet zo ruim. Wel met een groot budget, maar dat heb ik er dus niet voor over. Ik wil eigenlijk de onboard RAID controller gebruiken van een moederbord. Ik heb nog niet beslist wat voor moederbord ik wil hebben, maar hij moet dus FreeBSD compatible zijn.

Ik heb hier wel een lijst gevonden van ondersteunende controllers door FreeBSD: http://people.freebsd.org/~msmith/RAID/

Maar zover ik die controllers heb gezien zijn ze vrij prijzig.

Mijn vraag is dus: Is het mogelijk om met een normale onboard RAID controller een RAID 1 configuratie te draaien onder FreeBSD? Met bijvoorbeeld een JMicron363 controller. Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die het gelukt, of niet gelukt is. ;)

Want mijn Google searches kwamen aardig negatief naar voren :'(

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 14:09
Die jmicron is ook geen echte hardware RAID-controller zoals die op de website die je noemt.

Je kan gmirror gebruiken (2e post) voor wat je wilt.

Hier staat beschreven hoe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:23

deadinspace

The what goes where now?

Dergelijke goedkope "raid controllers" zijn zonder uitzondering fakeraid, waarbij vrijwel alle raid functionaliteit in software (drivers en BIOS) zit.

Onder GNU/Linux ben je eigenlijk altijd beter af met Linux software raid dan met die fakeraid zooi aan de gang krijgen. Hoe het onder FreeBSD exact zit weet ik niet, maar ik vermoed dat de situatie daar vergelijkbaar is.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Die lijst die je linked is (hopelijk) wel erg oud. Verder, bij een beetje servermoederbord zit vaak wel een optie om hardware raid te enabelen, IBM doet dat bijvoorbeeld met het toevoegen van een soort DIMM kaart, Sun heeft standaard LSI en FS heb ik ook in handen gehad met een onboad hardware lsi raidchip.
Al vind ik 121 euro voor een 2 poort areca kaart nou niet bepaald duur (Geen idee of areca freebsd support heeft trouwens :P )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01 07:18
Ik snap je even niet. GEOM (Zelf geen ervaring mee) lijkt tegenwoordig de way to go voor RAID-1 onder FreeBSD? Ooit geprobeerd?

Je kan beter een goede software-RAID-1 hebben dan een slechte (fakeraid) hardware controller.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Thanks voor de reacties! Ik denk er nog even over na om geld te steken in een realraid ;) En anders ga ik voor de GEOM oplossing :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
RAID-1 is geen striping, maar mirroring trouwens.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 14:09
Licht offtopic, maar uit man arcmsr :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
DESCRIPTION
     The arcmsr driver provides support for the Areca ARC-11xx and ARC-12xx
     series of SATA II RAID controllers.  

(knip)

HARDWARE
     The arcmsr driver supports the following cards:

o   ARC-1110
     o   ARC-1120
     o   ARC-1130
     o   ARC-1160
     o   ARC-1170
     o   ARC-1110ML
     o   ARC-1120ML
     o   ARC-1130ML
     o   ARC-1160ML
     o   ARC-1210
     o   ARC-1220
     o   ARC-1230
     o   ARC-1260
     o   ARC-1280
     o   ARC-1210ML
     o   ARC-1220ML
     o   ARC-1231ML
     o   ARC-1261ML
     o   ARC-1280ML

Gelet op het prijsverschil tussen de 1200 en hier genoemde modellen, denk ik dat je die 1200 dan toch maar beter kunt laten liggen.

Edit: Dit lijkt me zo gauw de goedkoopste oplossing. 2 schijven op een PCI-slot, maar dan ga ik me al afvragen of die wel genoeg extra prestaties levert t.o.v. het financiële voordeel van gmirror.

[ Voor 11% gewijzigd door FiscBiker op 18-07-2008 14:11 ]

Pagina: 1