Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnackMasterFlex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 19:44
Ik vind het moeilijk een goede titel te verzinnen dus hier een wat betere uitleg van mijn situatie.

Ik heb sinds kort een notebook van de zaak. Deze beschikt al over een beveiligde versie van xp pro een enkele sata hdd en een dvd-drive. Omdat ik voor mijn werk met enig regelmaat meerdere weken in het buitenland zit zou ik graag een groot gedeelte van mijn software wat ik anders thuis gebruik willen installeren op deze notebook. Zodat ik het in het buitenland in de weekenden en s' avonds op de hotel kamer ook nog kan gebruiken.

Maar ik kan deze software niet installeren op mijn huidige xp pro omdat ik daar de rechten niet toe heb. Ook is het onverstandig om deze primaire windows te veranderen. Als ik dit wel zou doen kan bedrijfsgevoelige informatie in gevaar komt. Dus ' afblijven van de huidige windows installatie en dus ook partitie is een eis'.

Usb boot is standaard uitgeschakeld, wat er dan nog overblijft is een extension bay met sata hdd ondersteuning. Die bestaat voor mijn notebook (lenovo T61 7665 serie) , althans ik kan een bijna passende versie daarvoor gebruiken. Het probleem daarbij is dat deze extension bay in de plaats van de dvd-speler komt. Er zijn al collega's die in een grijs verleden linux werkende hebben gekregen op een extra sata hdd naast windows. Zij hebben booten via usb niet voorelkaar gekregen en een extra windows installatie niet geprobeerd.

Dus in mijn ogen zijn er maar twee manieren om een extra windows op mijn notebook te krijgen;
1. ik installeer via mijn thuis pc windows op een sata notebook hdd en plaats deze in de notebook op de plaats van de dvd-speler en hoop dat ik dan een multiboot systeem heb?
2. ik verwijder eerst mijn huidige sata hdd uit de notebook en plaats daarin de extra hdd om dan via mijn dvd-speler windows te installeren op de extra hdd. Zodra dat klaar is, gaat de extra hdd op de plaats van de dvd-speler en de originele hdd terug naar zijn oude plaats.

vragen:
in geval 1, boot een dergelijke windows installatie wel op een ander systeem? aangezien de hardware totaal anders is (ik houd wel rekening met 32/64bit natuurlijk)

in geval 1 en 2, krijg je wel een normaal multiboot screen tijdens het opstarten van de notebook als je op deze manier twee windows versies op je systeem zet? of moet je je (kan je?) bootloader aanpassen?

Lang verhaal wat hopelijk een beetje duidelijk is. Ben heel benieuwd wat de experts mij kunnen vertellen, hoop echt dat het positief nieuws wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SnackMasterFlex schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:50:
2. ik verwijder eerst mijn huidige sata hdd uit de notebook en plaats daarin de extra hdd om dan via mijn dvd-speler windows te installeren op de extra hdd.
Ik zou het daar gewoon bij houden, want dan hoef je ook geen bootloaders aan te passen om beide installaties (die niks van elkaar weten) te kunnen booten.

Het swappen van de harddrives is dan voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 17-07-2008 11:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-08 20:43
Ik zou voor optie 2 gaan, dan kloppen ook meteen de drivers icm de hardware van jou laptop.
En, ik heb nog nooit een hardeschijf met XP in een andere computer werkend gekregen dan deze (waarop hij dus is geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan je echt starten van CD/DVD?
meestal is USB boot en booten van Removable media uitgeschakeld in dit soort gevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Joene94 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:08:
Ik zou voor optie 2 gaan, dan kloppen ook meteen de drivers icm de hardware van jou laptop.
En, ik heb nog nooit een hardeschijf met XP in een andere computer werkend gekregen dan deze (waarop hij dus is geïnstalleerd).
Zolang je gebruik maakt van de dezelfde chipset wil dat wel eens lukken hoor.
Soms zelfs als je hetzelfde merk chipset hebt.

Bv. Een HDD vanuit een VIA K8T800 chipset computer werkte perfect op een VIA Apollo Pro 133A, en de ene chipset was met een Sempron, en de andere met een Pentium III.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnackMasterFlex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 19:44
Vorkie schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:15:
Kan je echt starten van CD/DVD?
meestal is USB boot en booten van Removable media uitgeschakeld in dit soort gevallen. :)
Daar zat ik ook al aan te denken tijdens mijn eerst bericht, maar ik heb het nog niet getest.

Zodra ik thuis ben ga ik het testen. Anders hou ik trouwens de volgende opties over:

1: Een notebook zoeken met dezelfde chipset maar niet de beveiligingsmaatregelingen.
2: Linux op de extra hdd zetten, daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee maar heb wel en collega die dat blijkbaar werkende heeft gekregen. Dan is het nog wel afwachten of mijn persoonlijke software ook voor linux verkrijgbaar is.
3: De mensen van ICT eens lief aankijken en zien of ze voormij een uitzondering kunnen maken. Er zijn voor beide zijde voordelen te verzinnen als ik mijn eigen os mag booten wanneer ik niet voor de zaak aan het werk ben.

Wel bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1