Meerdere AP's in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 23:19
Een maat van mij heeft een probleem dat hij thuis met wireless door geen enkele muur of plafond komt. Wireless internet wordt dan nogal lastig. We hebben gisteren een 802.11n router geprobeerd, maar ook dat werkt niet. Het voordeel is dat hij in de meeste ruimtes wel een UTP aansluiting heeft liggen, maar om lekker met de laptop te werken is wireless wel zo fijn.

Nu zoek ik een router voor in de meterkast die het verkeer kan regelen (ook NAT) en voor de verschillende ruimtes wireless access points (liefst 802.11n), zodat je toch overal WLAN hebt. Het liefst zou ik dezelfde SSID en security settings willen gebruiken, zodat je bijna niet merkt dat je naar een ander AP gaat. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Ik heb al wel gezocht, maar ik zie eigenlijk geen AP's die aangestuurd worden door een basisrouter.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Daar kan je toch gewoon een standaard WAP voor gebruiken..

Als jij 3 gelijke WAP's exact gelijk configureerd (ip management IP adres na) en die op 3 verschillende plaatsen in het huis plaatst dan heb je wat je wilt.

Ik heb overigens geen idee hoe dat functioneert.. Misschien is het wel handig om per WAP een apart kanaal te geven zodat ze elkaar niet gaan hinderen.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De vraag is of een apart kanaal wel nodig is, aangezien zijn oorspronkelijke signaal al niet in de andere kamer komt.

Ikzelf heb het wel eens getest met een los accespoint en mijn speedtouch met op beiden hetzelfde SSID en WPA2 beveiliging en dat ging zonder problemen (alleen wel een ander kanaal).

[ Voor 5% gewijzigd door MegaTronics op 17-07-2008 09:52 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• kraats
  • Laatst online: 13:35

kraats

Ik rol

Ik weet dat 3Com en HP wel echte hardware hebben waar je alleen 'zenders' aan hangt via UTP. Maar dat is een iets andere prijsklasse. We hebben zelf op het werk wel 3Com AP's hangen die met WDS aan elkaar gekoppeld zijn en daardoor dus één netwerk vormen. Ik weet alleen zo even niet meer hoeveel die kosten.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:56
kraats schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:55:
Ik weet dat 3Com en HP wel echte hardware hebben waar je alleen 'zenders' aan hangt via UTP. Maar dat is een iets andere prijsklasse. We hebben zelf op het werk wel 3Com AP's hangen die met WDS aan elkaar gekoppeld zijn en daardoor dus één netwerk vormen. Ik weet alleen zo even niet meer hoeveel die kosten.
Volgens mij kosten die al rond de 500 euro.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29
Ik heb bij BCC een WLAN repeater gezien. Die zet je binnen bereik van het AP neer, maar dan wel aan de buitenrand van het bereik.

Aan de andere kant, ik ken een situatie waarin 3 Linksys AP routers een heel pand van wifi voorzien. Deze hebben dezelfde SID en encryptie. Werkt uitstekend.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 14:55
Ik heb gewoon 4 3com AP's hangen. Zelfde beveiliging en SSID, verschillende kanalen en IP adressen. Werkt zonder problemen.

Verwijderd

Koop 3x Asus WL-500g premium* (~100 euro per stuk) en zet er Tomato firmware op, configureer vervolgens WDS en gaan met die banaan.

http://www.polarcloud.com/tomatofaq#how_do_i_use_wds

* = of een andere router, te weten;
  • Linksys WRT54G v1-v4, WRT54GS v1-v4, WRT54GL v1.x, WRTSL54GS (no USB support)
  • Buffalo WHR-G54S, WHR-HP-G54, WZR-G54, WBR2-G54, WBR-G54, WZR-HP-G54,
  • WZR-RS-G54, WZR-RS-G54HP, WVR-G54-NF, WHR2-A54-G54, WHR3-AG54
  • Asus WL500G Premium (no USB support), WL500GE
  • Sparklan WX6615GT, Fuji RT390W, Microsoft MN-700

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 10:15 ]

• Taenadar
  • Nu online
Dit kan bijna met elke router zoals poltergeist ook al aangeeft. Je moet er voor zorgen dat ze op andere kanelen werken anders krijg je problemen.

Zorg er gewoon voor dat het SSID en de je wachtwoorden hetzelfde zijn en het nieuwe AP wordt automatisch opgepakt

• BugBoy
Ik heb zelf 2x ASUS WL-500g, dus ik zal het thuis eens proberen. Ik neem aan dat je slechts een in router configuratie moet zetten en de rest in AP mode?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

BugBoy schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:22:
Ik heb zelf 2x ASUS WL-500g, dus ik zal het thuis eens proberen. Ik neem aan dat je slechts een in router configuratie moet zetten en de rest in AP mode?
eigen initatief enzo? iets met handleidingen of de URL aanklikken die ik reeds heb gegeven? *zucht*

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Kijk, je hebt een aantal opties, je kan alle routers met elkaar laten "praten", dat heet dan WDS, maar dan verlies je bandbreedte, en in jouw geval is dat ook niet nodig, want je kameraad heeft overal UTP.

Wat doe je best? een gewoon standaard routertje, maakt niet uit of het wireless is of niet, dat poot je neer in de meterkast, vandaar uit vertrekken allemaal utp kabels naar de kamers, in iedere kamer hang je dan de AP op de utp kabels en je configureert iedere router/draadloos AP op de volgende manier:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• BugBoy
De wens is toch wel om 802.11n te gaan gebruiken en dan vallen veel routers al af. Ook vind ik het wel erg veel gedoe om nieuwe firmwares te laden. Ik ben eens verder gaan kijken en ik zie dat Apple ook wel een mooie oplossing heeft.

Volgens mij kan ik een Airport Extreme gebruiken als basisrouter en daarna gebruik ik in de gewenste ruimtes een Airport Express. Die kunnen de Extreme bridgen, maar ik kom er niet achter of dat alleen via WLAN kan of ook via een kabel. Heeft iemand hier ervaring mee?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
maar hoezo andere firmware, als je nu gewoon de howto volgt, dan gaat toch alles ?
Er zijn toch zat genoeg N routers ?

Kijk eens bij Dlink, geweldige routers...

• BugBoy
Met de Airport Extreme en Airport Express werkt het feilloos. Ook leuk dat je via de Airport Express de stereo van muziek kunt voorzien. Mijn eerste ervaring met Apple vandaag en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben. Maar d'r kan een slotje op...

[ Voor 6% gewijzigd door BugBoy op 19-07-2008 18:15 ]

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je een aantal WAP's precies eenzelfde configuratie geeft (configureer er ééntje en exporteer de config-file naar de andere WAP's, let wel ff op IP's) werkt het zoals je wilt.

Tegenwoordig functioneren bijna alle nieuwe ap's op kanaal 12/13, om problemen te mijden met andere ap's in de buurt zou ik op kanaal 6 ofzo gaan zitten.
Pagina: 1