[CentOS]Supermicro X7SBi

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 19:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Heren medentweakerts.....

Het genoemde moederbord vormt een probleem bij de installatie van verschillende linux distributies waaronder centos (5.0,5.1,5.2).
Bij verschillende versies herkend hij de hdd's niet.
Het maakt niks uit of de controller in AHCI of een andere mode staat , geen enkele modus helpt.

Moederbord in kwestie
http://www.supermicro.nl/...d/Xeon3000/3210/X7SBi.cfm
  • Intel 3210 chipset
  • ICH9R + PXH + Intel® 82573V + Intel® 82573L
Het vreemde is nog wel dat ik gezocht heb op google, en overal tegenstrijdige berichten tegenkom,
de ene keer verteld men dat het niet mogelijk is en dat men dmv patches aan de gang moet in de kernel, en weer bij andere waar het weer wel installeert als men de ICH9R op ahci zet(maar ook dit maakt bij mij niks uit).
Maar volgens de meeste berichten moet het juist in 5.2 weer geen probleem zijn |:(
Zie bijv
http://www.centos.org/mod...hp?topic_id=9729&forum=39

Het laatste bericht doet dus vermoeden dat 5.2 die pas uit is het wel zou moeten ondersteunen.....

maar toch werkt het niet :( :( :(

Wie herkend dit mobo/chipset en weet hier raad mee ? (icm met een linux distro als CentOS)

Of wie weet er zo een (server) distributie die de ICH9/R wel out-of-the-box ondersteund ?

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-07-2008 01:18 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Hmm, raar, ik heb een maand geleden 16 servers met deze borden geinstalleerd zonder problemen. Controler gewoon op AHCI, compatibility mode uitgezet, geboot met een oude USB versie van Knoppix (met 2.6.19 kernel nog), om er vervolgens een image van onze Debian install overheen te knallen zonder problemen. De debian install gebruikt een 2.6.24 ubuntu kernel met Xen.

Verwijderd

Centos 5 is gelijk aan Redhat Enterprise 5

Je kan deze driver downloaden vanaf de supermicro website.
Floppy aanmaken en dan tijdens installatie/opstarten kan je ergens zeggen dat je een driver disk hebt.

Dan zou het moeten lukken.

Deze driver bijvoorbeeld:
ftp://ftp.supermicro.com/...at/adpahci.rhel5.i686.img

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:23

deadinspace

The what goes where now?

CrankyGamerOG schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 00:43:
Het maakt niks uit of de controller in AHCI of een andere mode staat , geen enkele modus helpt.
Hmm, als dit soort dingen bij veel mensen wel lijken te helpen maar bij jou niet, dan is het misschien interessant om te kijken of er een nieuwe bios voor je bord is.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:49:
Centos 5 is gelijk aan Redhat Enterprise 5

Je kan deze driver downloaden vanaf de supermicro website.
Floppy aanmaken en dan tijdens installatie/opstarten kan je ergens zeggen dat je een driver disk hebt.

Dan zou het moeten lukken.

Deze driver bijvoorbeeld:
ftp://ftp.supermicro.com/...at/adpahci.rhel5.i686.img
jah das wel handig, maar zie je mij al 100+ servers met een diskette doen ? (daarbij hebben we geen eens een diskdrive in die dingen)

argh dus dat word of netboot of een eigen cd bakken ....

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-07-2008 15:23 ]

Verwijderd

Goedkoop is vaak duurkoop ;-)

tja wordt pas goed ondersteunt vanaf 2.6.19.
nieuwste centos heeft 2.6.18.

dus of andere linux kiezen of ...

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

CrankyGamerOG schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:12:
[...]

jah das wel handig, maar zie je mij al 100+ servers met een diskette doen ? (daarbij hebben we geen eens een diskdrive in die dingen)
Wacht even... je moet 100 servers installeren, dus dan kan je in principe wel aannemen dat je "redelijk wat / genoeg" linux kennis heb. Nu wordt je een oplossing geboden die je, door wat eigen inzet en opzoek werk, best kan integreren met je installatie cd's en is het niet goed? 8)7
Of wie weet er zo een (server) distributie die de ICH9/R wel out-of-the-box ondersteund ?
Eerste Google hit noem 4 resultaten. Ik denk dat je daar toch een hoop mee moet kunnen...

• _JGC_
  • Laatst online: 09:35
CrankyGamerOG schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:12:
[...]

argh dus dat word of netboot of een eigen cd bakken ....
even tijdelijk een floppydrive aansluiten?
Waarom zou je trouwens op 100+ servers een complete installatie doen. Installeer 1 exemplaar met die floppy en bak er een image van die je op elke andere server neerknalt, doen we hier ook gewoon. Ik moet er niet aan denken om elke server hier vanaf 0 schoon te installeren, veel te inconsistent.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:30:
[...]

even tijdelijk een floppydrive aansluiten?
Waarom zou je trouwens op 100+ servers een complete installatie doen. Installeer 1 exemplaar met die floppy en bak er een image van die je op elke andere server neerknalt, doen we hier ook gewoon. Ik moet er niet aan denken om elke server hier vanaf 0 schoon te installeren, veel te inconsistent.
zover was ik ook :P

maar dan herkent hij het dus nog gewoon niet !!!
ik doe het even via een usb stick atm, met de driver voor RHEL, echter dan accepteerd ie idd dat het een driver disk is , maar dan meld CentOS gewoon dat het niet de juiste is voor de hardware
wich is plain bs :X
BarthezZ schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 15:25:
[...]

Wacht even... je moet 100 servers installeren, dus dan kan je in principe wel aannemen dat je "redelijk wat / genoeg" linux kennis heb. Nu wordt je een oplossing geboden die je, door wat eigen inzet en opzoek werk, best kan integreren met je installatie cd's en is het niet goed? 8)7

[...]

Eerste Google hit noem 4 resultaten. Ik denk dat je daar toch een hoop mee moet kunnen...
die 100+ was bij wijze van spreken :o

Dit is de eerste in lijn van servers waarvan de leverancier ze alleen met deze mobo's kan leveren
Als het aan mij lag dan stapten we gewoon over naar een andere distro
(zoals Fedora die het wel ondersteund)
Maar dat wilt men dus niet

En met die driver ben ik al 2 dagen aan het knommelen........

Het gaat niet om het integreren ,maar om de driver an sich die niet geslikt word.

En zoals je denk ik al voelt aankomen is Debian/Fedora niet toegestaan

[ Voor 42% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-07-2008 16:11 ]

Verwijderd

heb je centos 5.2 geprobeerd of centos 5(.0)?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 16:15:
heb je centos 5.2 geprobeerd of centos 5(.0)?
ik heb zowel 5.2 als 5.1 als 5.0 heb geprobeerd.
Fedora bijv heeft er geen problemen mee, maar daar wil men niet heen.

De driver die SuperMicro aanlevert vor RHEL word ook niet geslikt zoals ik zei door CentOS.

Dus dan maar een PXE machine opbouwen/inzetten

---edit---

Volgens SuperMicro zelf zou het gewoon moeten werken met die driver die hier ook al genoemd is, ik heb een screenshot gemaakt van de foutmelding van centos en hun gemaild, dus ik wacht even af, dat supermicro maar met een oplossing komt ik kan geen dagen spenderen als hun eigen oplossingen niet eens werken.

--edit---
Nu na tig mailtjes op en neer naar supermicro constateren ze hetzelfde probleem met dit specifieke mobo ...
the drama continues

[ Voor 62% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-07-2008 21:08 ]

• DJ Adidas
  • Laatst online: 05-10-2025
Hela,

Heeft iemand hier inmiddels toevallig een oplossing voor ?
Helaas moet ik dit weekend een server opleveren (CentOS 5.2 x86) en zit met exact dezelfde problemen.

Heb inmiddels alles al geprobeerd qua opties in de bios/drivers, maar geen enkele resulteerd in een disk/raid-set die wordt herkend.

Heb een maand geleden een zelfde model server (SS 5015B-T; X7SBi-mainbord) maar voorzien van Windows Server 2003 omdat hij toen echt live moest.

Eeuwige roem voor degene die me hiermee kan helpen .... en dan bedoel ik niet "koop een andere server/moederbord/raidcontroller" 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Adidas op 26-09-2008 23:00 ]

B. Gates said: "640 should be enough for everyone." I think he meant 640 PB ;-)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
DJ Adidas schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 22:59:
Hela,

Heeft iemand hier inmiddels toevallig een oplossing voor ?
Helaas moet ik dit weekend een server opleveren (CentOS 5.2 x86) en zit met exact dezelfde problemen.

Heb inmiddels alles al geprobeerd qua opties in de bios/drivers, maar geen enkele resulteerd in een disk/raid-set die wordt herkend.

Heb een maand geleden een zelfde model server (SS 5015B-T; X7SBi-mainbord) maar voorzien van Windows Server 2003 omdat hij toen echt live moest.

Eeuwige roem voor degene die me hiermee kan helpen .... en dan bedoel ik niet "koop een andere server/moederbord/raidcontroller" 8)
Nee ik heb de hoop opgegeven , ik heb de 10 1u's terug gebracht en onze oude setup gepakt.

en ja ik ben zelfs 4x bij supermicro in Den Bosch geweest (Thnx Ken Woo)

Zelfs hij kreeg het niet aan de gang, daarbij had ik daarna 20 C2Q die vage problemen hadden :P
Dus Ken ziet me liever de komende tijd niet meer haha >:)

p.s. Wel grappig dat japanse engels

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 27-09-2008 09:01 ]

• DJ Adidas
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 09:00:
[...]

Nee ik heb de hoop opgegeven , ik heb de 10 1u's terug gebracht en onze oude setup gepakt.

en ja ik ben zelfs 4x bij supermicro in Den Bosch geweest (Thnx Ken Woo)

Zelfs hij kreeg het niet aan de gang, daarbij had ik daarna 20 C2Q die vage problemen hadden :P
Dus Ken ziet me liever de komende tijd niet meer haha >:)

p.s. Wel grappig dat japanse engels
Thanks .....

Hoewel het verre van bevredigend is geeft het wel "zekerheid" .... is tenslotte ook wat waard.
Op andere forums kwam ik nog tips tegen over een nieuwere Kernel (die zou het standaard ondersteunen).

Heb daar alleen nog geen kaas van gegeten. Maar terugsturen wordt in het weekend een beetje lastig, dus kan er nog wel 2-dgn aan spenderen.

Verwijderd

Menn, wat een prutser. Je gaat van te voren toch uitzoeken of de hardware wordt ondersteund? Het compileren van een kernel is so-wie-so standard practise. Ik vraag me dan ook af hoe veilig die servers zijn als ze eenmaal in een rack hangen.

• DJ Adidas
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 11:49:
Menn, wat een prutser. Je gaat van te voren toch uitzoeken of de hardware wordt ondersteund? Het compileren van een kernel is so-wie-so standard practise. Ik vraag me dan ook af hoe veilig die servers zijn als ze eenmaal in een rack hangen.
En je bijdrage aan dit topic is ???

Wat heeft het compileren van een kernel (voor de installatie) te maken met de veiligheid van een dienstverlening ?

Daarnaast is de hardware juist afgestemd op de ondersteuning van het OS (Drivers zijn beschikbaar via de SM-website).

Helaas is afzeiken is voor sommige nu eenmaal makkelijker dan een constructieve bijdrage te leveren aan een probleem van een mede-"tweaker". :O

[ Voor 8% gewijzigd door DJ Adidas op 27-09-2008 15:07 ]

Verwijderd

DJ Adidas schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:05:
[...]

En je bijdrage aan dit topic is ???

Wat heeft het compileren van een kernel (voor de installatie) te maken met de veiligheid van een dienstverlening ?

Daarnaast is de hardware juist afgestemd op de ondersteuning van het OS (Drivers zijn beschikbaar via de SM-website).

Helaas is afzeiken is voor sommige nu eenmaal makkelijker dan een constructieve bijdrage te leveren aan een probleem van een mede-"tweaker". :O
Ik wordt nogal moe van mensen die zonder kennis van zaken ergens aan beginnen waar ze niets vanaf weten. Je gaat toch niet 10 servers retourneren of het probleem bij een leverancier neerleggen wanneer je eigen kennisniveau beneden peil is? De hardware wordt gewoon ondersteund door de Linux kernel, toevallig niet door de versie die standaard op de LiveCD aanwezig is. Het is daarom noodzakelijk om zelf een kernel te compileren (wat peanuts is, alleen moet je daarvoor wat documentatie lezen.) Je hebt het over 'drivers', dit is geen Windows, maar Linux.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:26:
[...]

Ik wordt nogal moe van mensen die zonder kennis van zaken ergens aan beginnen waar ze niets vanaf weten. Je gaat toch niet 10 servers retourneren of het probleem bij een leverancier neerleggen wanneer je eigen kennisniveau beneden peil is? De hardware wordt gewoon ondersteund door de Linux kernel, toevallig niet door de versie die standaard op de LiveCD aanwezig is. Het is daarom noodzakelijk om zelf een kernel te compileren (wat peanuts is, alleen moet je daarvoor wat documentatie lezen.) Je hebt het over 'drivers', dit is geen Windows, maar Linux.
Eigenlijk ben je het niet eens waard om op te reageren, maar ik doe het toch

Nergens word er OOK MAAR IETS over een liveCD geopperd
De hardware word NIET ondersteund door de kernel die in CENTOS 5.2 (being 2.6.18) zit, dus loop niet te blaten aub.

IK retourneer 10 severs omdat IK geen tijd heb om het allemaal uit te zoeken, ik neem 10 machines af zoals ik er al 800 heb afgenomen.
Mijn leverancier weet mijn wensen en wat ik wel of niet gebruik, mijn leverancier koos ervoor zonder te overleggen dit aan te passen, terwijl de oude setup nog gewoon leverbaar was( en niet geheel on belangrijk : deed alsof het niet te leveren was)

Of dat ik iets een driver noem mag ik zelf weten, en wie ben jij om dat tegen te spreken, wat kom je uberhaupt doen hier, mister high and mighty.

Kun je nu aub weer heel snel onder die steen kruipen waar je onder vandaan komt, dankje

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 27-09-2008 18:41 ]

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 15:53:
[...]

Eigenlijk ben je het niet eens waard om op te reageren, maar ik doe het toch

Nergens word er OOK MAAR IETS over een liveCD geopperd
De hardware word NIET ondersteund door de kernel die in CENTOS 5.2 (being 2.6.18) zit, dus loop niet te blaten aub.

IK retourneer 10 severs omdat IK geen tijd heb om het allemaal uit te zoeken, ik neem 10 machines af zoals ik er al 800 heb afgenomen.
Mijn leverancier weet mijn wensen en wat ik wel of niet gebruik, mijn leverancier koos ervoor zonder te overleggen dit aan te passen, terwijl de oude setup nog gewoon leverbaar was.

Of dat ik iets een driver noem mag ik zelf weten, en wie ben jij om dat tegen te spreken, wat kom je uberhaupt doen hier, mister high and mighty.

Kun je nu aub weer heel snel onder die steen kruipen waar je onder vandaan komt, dankje
LiveCD of een normaal systeem dat maakt niets uit. Je zult hoe dan een kernel moeten compileren die de hardware wel ondersteund. ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 16:00:
LiveCD of een normaal systeem dat maakt niets uit. Je zult hoe dan een kernel moeten compileren die de hardware wel ondersteund. ;)
Denk groter ;)

Als jij voor slechts 10 bakkies moet gaan afwijken van je standaard build dan is het niet de effort waard als zelfs de mobo leverancier zelf toegeeft dat die combi een probleem is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DJ Adidas
alt-92 schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 17:30:
[...]

Denk groter ;)

Als jij voor slechts 10 bakkies moet gaan afwijken van je standaard build dan is het niet de effort waard als zelfs de mobo leverancier zelf toegeeft dat die combi een probleem is.
Alt, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn .. ;)

Mocht iemand later hetzelfde probleem tegenkomen, hang er dan even een externe (USB) DVD speler aan.

Na twee LiveCD's die niet verder gingen met laden van de vmlinuz0 begon ik WEER te twijfelen aan de interne DVDspeler. Zoals ik helaas wel vaker heb gezien is hier iets niet helemaal jofel mee.

Na het aansluiten van de externe DVDspeler kwam de LiveCD overigens nogsteeds niet verder, maar de Setup begon niet meer te piepen over een Driver-Disk en ging direct door met het testen van de installatie-media.

Hierbij maakt hij overigens gebruik van de onboard Raid-Controller (Software) die als "Adaptec" staat geconfigureerd.

Inmiddels is het systeem helemaal geïnstalleerd, meerdere malen herstart en geconfigureerd om morgen op te gaan hangen in het DC. Works like a charm ....

Iig bedankt voor het meedenken ..... en mocht Cagalli dit topic nog volgen, help in het vervolg iemand opweg ipv. hem voor van alles en nogwat uit te maken. Daar heeft namelijk niemand wat aan. Zeker als je over de kennis beschikt zou het fijn zijn als je mensen hiermee helpt. Wie weet helpen ze jou ook een keer ....

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Adidas op 28-09-2008 10:44 . Reden: aanvulling raid config ]

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik ben toevallig bezig met wat configuraties met dit moederbord en CentOS 5.2 64Bit.

Dus een externe DVDspeler en de interne raid op Adaptec zetten is het enigste wat gebeuren moet?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:41
Mja met 2.6.18 op nieuwe hardware gaan is vragen om problemen. Het is immers ruim twee jaar oud. Er zijn niet voor niks backports beschikbaar voor de meeste distributies zodat je een nieuwere kernel kan draaien met oudere stable software. Zoals Debian Etch 'n half. Het geeft je 2.6.24 waar normaal 2.6.18 in zit, met verder gelijke software in vergelijking met standaard Etch.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 17-10-2008 01:21 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1