Toon posts:

Layer 2 Swtich vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een layer 2 switch met daar aan een router met twee subnets. Het primaire subnet van de router is 192.168.1.0 /24 en een tweede subnet is 192.168.2.0 /24. Router heeft 192.168.1.1 als primair IP en tweede IP is 192.168.2.1. Ik heb aan de swtich twee hosts zitten 1 heeft 192.168.1.100 en de andere 192.168.2.100. Het is een GB Switch en de hosts zijn ook met GB aangesloten. De router is aangesloten over 100Mb aangezien de router geen GB port heeft.

Ik zou denken dat verkeer tussen de twee hosts gewoon rechtstreeks door de switch afgehandeld wordt. Aangezien de switch naar het MAC address kijkt en het verkeer hoeft dan dus niet via de router, ook al zitten de twee hosts op een verschillend subnet. De performance is echter slecht als ik wat kopieer en het lijkt erop dat de hosts via de router communiceren. De 100Mb verbinding zou dan de vertraging verklaren. Als ik namelijk de hosts beide in dezelfde reeks zet gaat dezelfde kopieer actie wel snel. (Zelfde hosts, alleen een IP aanpassen van 1.)

Is dit gedrag normaal? Of zou de switch het verkeer rechtstreeks moeten afhandelen aangezien het een layer 2 switch is? Het is een 4108GL switch van HP en het zijn HP servers met Windows OS.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Natuurlijk is dat normaal gedrag, de ip-adressen zitten in een ander subnet, dus ze gaan naar de gateway, ze gaan niet het lokale netwerk vragen wat het mac-adres ervan is. Dat je switch naar het mac-adres kijkt maakt niet uit, want de mac-adressen doen helemaal nog niet mee.
Wat je precies met layer 2 switch bedoelt is me onduidelijk, een switch lijkt me namelijk voornamelijk layer 2, en wat ie doet is precies waar een layer 2 apparaat voor bedoeld is.
Je kunt voor beide hosts bij elkaar wel een statische arp-entry maken om te voorkomen dat het via de router gaat.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 23:22:
Natuurlijk is dat normaal gedrag, de ip-adressen zitten in een ander subnet, dus ze gaan naar de gateway, ze gaan niet het lokale netwerk vragen wat het mac-adres ervan is. Dat je switch naar het mac-adres kijkt maakt niet uit, want de mac-adressen doen helemaal nog niet mee.
Wat je precies met layer 2 switch bedoelt is me onduidelijk, een switch lijkt me namelijk voornamelijk layer 2, en wat ie doet is precies waar een layer 2 apparaat voor bedoeld is.
Je kunt voor beide hosts bij elkaar wel een statische arp-entry maken om te voorkomen dat het via de router gaat.
De switch houdt toch aan tabel bij van het MAC address op de port? De switch zal dan toch deze MAC address tabel gebruiken om te communiceren? Of zit ik hier mis?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daar zit je niet mis, je zit vlak daarvoor mis in je redenatie. Wat doet PC A op het moment dat ie naar B wil sturen?
Ik heb verkeer voor 192.168.2.1, oh ik ben zelf 192.168.1.1 met een /24 subnetmask, dus 192.168.2.1 zit voor zover ik weet niet lokaal, dus die gaat netjes naar de default gateway. Verkeer dat via de default gateway gaat, heeft als mac-adres natuurlijk het mac-adres van de default gateway.