Samsung 206BW lichter en donkerder

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 09:55
Ik kan het antwoord hier (en elders) niet zo 1-2-3 vinden, maar ik heb een irritant iets met mijn 206BW.

Wanneer ik veel donkere schermen (zwart) in beeld heb dan lijkt het alsof mijn monitor het licht dimt. Heb ik veel lichte (witte) schermen in beeld dan is het andersom, dan licht mijn beeldscherm op.

Is dit een eigenschap van de monitor of is het een instelling onder Windows XP? Kan ik hier vanaf komen? Monitor is aangesloten via DVI.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 15:07

PromoX

Flying solo

Heb je dynamisch contrast aanstaan? (te vinden in het menu van de monitor). Schakel dat dan 's uit.

And I'm the only one and I walk alone.

• mede
PromoX schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:19:
Heb je dynamisch contrast aanstaan? (te vinden in het menu van de monitor). Schakel dat dan 's uit.
Hmm.. ik zit nu even niet achter mijn 206BW, maar dat zou het wel eens kunnen zijn. Ik heb deze menuoptie nog nooit opgemerkt moet ik bekennen :) . Volgens mij kan ik je alvast bedanken voor de tip, ik ga het vanavond nog even proberen...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dat is inderdaad dynamisch contrast.

Voordeel is dat de helderheid van je backlight dynamisch wordt aangepast aan de hand van wat er op je scherm getoond wordt, zo wordt bij donkere vlakken de lamp teruggeschroeft terwijl deze bij lichte oppervlakten juist maximaal aangestuurd wordt.

Nadeel is echter dat bij een aantal fabrikanten (LG, Viewsonic) de backlight alleen wordt aangepast bij een volledig zwart of volledig wit scherm. Aangezien dat niet vaak voorkomt (als je gamed heb je vaak lichte en donkere kleuren gemixt) heb je daar niet veel aan.

• mede
leonpwner1 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:55:
Dat is inderdaad dynamisch contrast.

Voordeel is dat de helderheid van je backlight dynamisch wordt aangepast aan de hand van wat er op je scherm getoond wordt, zo wordt bij donkere vlakken de lamp teruggeschroeft terwijl deze bij lichte oppervlakten juist maximaal aangestuurd wordt.

Nadeel is echter dat bij een aantal fabrikanten (LG, Viewsonic) de backlight alleen wordt aangepast bij een volledig zwart of volledig wit scherm. Aangezien dat niet vaak voorkomt (als je gamed heb je vaak lichte en donkere kleuren gemixt) heb je daar niet veel aan.
Top-tip... dat was dus het probleem. Eigenlijk ook wel logisch nu ik er wat over gelezen heb bij Samsung.

Ik vind het vooral irritant bij fotobewerking in Lightroom. Lightroom is hoofdzakelijk donker qua interface en lichte foto's maken je af en toe helemaal gek tijdens schakelen van vensters. Is nu dus opgelost. :*)