Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding veroorzaakt mogelijke stroomstoring?

Pagina: 1
Acties:

• djdadevil
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-01-2020

djdadevil

sid: 133620

Topicstarter
Geachte mede-tweakers,

Ik heb van de week mijn eigen nieuwe computer zelf in elkaar gezet (overigens in mijn profiel nog niet bijgewerkt als pc van alles!), echter toen ik deze voor de eerste keer "aan" (Niet de pc inschakelen, maar puur de stroom door de voeding laten lopen alsof de pc "uit" (uit is een relatief begrip in dit geval!) staat!) wou zetten leek alles normaal te gaan (althans, het indicatielampje van het moederbord ging groen aan, en naar mijn weten betekent dat dan dat alles goed is aangelosten cq. qu hardware functioneerd, correct me if i'm wrong?), maar na enkele seconden valt de stroom van de hele verdieping waarop ik me in huis bevindt uit.

Nu is er vandaag een oom van me die elektricien is komen kijken en die heeft geconstateert dat het niet aan het stroomnetwerk in huis ligt (althans, de theorie was dat wij maximaal 1200W op 1 "stop" kunnen hebben staan, en dat we dachten aangezien de hele verdieping met 2 pc's en o.a. een tv daar op staan dat dus overschreed, maar dat de praktijk ons echter leerde dat er maximaal 3200W op 1 "stop" kan staan in ons huis, en dat we daar zeer zeker niet over komen!).

Nu zijn mijn vragen dus "vrij simpel" (aangezien we het ook op een andere "stop" elders in huis hebben geprobeerd, gebeurt er precies hetzelde, de "stop springt" (het zijn overigens van die schakel dingen met smeltbeveiligingen e.d. dus het is niet zo dat we echt stoppen moesten vervangen!)):
1. Kan dit probleem in huis veroorzaakt worden doordat mijn nieuwe voeding (overigens een Cooler-Master Real ower M700, 700W) niet goed functioneerd?
Graag had ik even bevestigd gehad of dit klopt aan mijn verhaal, want dan moet ik de voeding er uit halen en terugsturen naar de leverancier!)
Dan een tweede vraag:
2. Kan het misschien als het niet aan de voeding ligt zijn dat een ander onderdeel dan de stroomstoring veroorzaakt, maar wat??
Zo nee, en het is de voeding:
3. Kan die dan schade hebben veroorzaakt aan de rest van het systeem??? (Hope not :? O-) )

Dit kon mijn elektricien me namelijk niet vertellen!

Graag had ik even zekerheid gehad, dus ik wacht reacties af, in de tussentijd gebruik ik trouwens mijn laptop om hier te kijken, want mijn pc veroorzaakt dus een black-out op de verdieping. Mochten jullie verdere vragen hebben, stel ze gerust en ik probeer ze te beantwoorden, verwacht niet instant reacties aub! In ieder geval alvast bedankt!

Don't Stop That Body Rock, Don't Stop That Party!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, moeilijk te zeggen zonder te testen. Leen eens een andere voeding, en probeer het met een zo kaal mogelijke PC. Maar ik zou de voeding zeker niet vertrouwen. Belangrijk is testen, testen en testen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Weet je zeker dat het de stop is die eruit sprint, en niet de aardlek?

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:39:
Tja, moeilijk te zeggen zonder te testen. Leen eens een andere voeding, en probeer het met een zo kaal mogelijke PC. Maar ik zou de voeding zeker niet vertrouwen. Belangrijk is testen, testen en testen :) .
Ik heb de (nieuwe!) voeding er eens compleet uitgehaald en los getest (er zit een lampje naast de aan\uit switch op de voeding, die brandt niet als ik de stroom er al zo los op zet! Nu geeft het boekje mij geen uitsluitsel over dat lampje (gaat dat aan als ik de psu stroom geef (dus niet de pc aanzetten!) of gaat dat lampje alleen aan als ik de pc ook daadwerkelijk aanzet?)), daar heb ik cooler-master inmiddels al een e-mail over gestuurd, en verwacht ik een dezer dagen respons op!)

Trouwens nog raar, als ik PSU dus zó los op stroom zet valt er niks uit, maar gebeurt er verder ook vrij weinig met de voeding, hmm even afwachten op respons van cooler-master, indien lanpje niks hoort te doen in deze toestand dan ga ik een voor een de zaken testen (morgen indien respons van cooler-master!), moederbord alleen, dan hd erbij, dan videokaart, dan dvd-rom, dan fan-controller, en dan fans.... dus even afwachten op cooler-master...
Nielson schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:55:
Weet je zeker dat het de stop is die eruit sprint, en niet de aardlek?
Het is de aardlek ja, van die verdieping dan, rest blijft actief in huis, kunnen de switch namelijk in de meterkast daarna weer omhoog zetten en dan werkt alles weer, mits de pc niet op (stroom)netwerk staat!

Correctie nieuwe info, het is de groep, niet de aardlek!

20:45 uur: Ik ben tot 4:00 uur vannacht werken, kan dus niet reageren in die tijd! Zal in mijn pauze om 01:00 uur vanacht nog even indien dat kan chekken en eventueel indien nodig reageren! Anders morgen na 11:00 uur weer, het is maar dat jullie het weten! I'll be back to check this forum!

[ Voor 10% gewijzigd door djdadevil op 16-07-2008 20:44 ]

Verwijderd

Kortgeleden ongeveer hetzelfde gehad. Ook met een Coolermaster 700 watt. Bij mij gingen de lampen knipperen bij het aanzetten van de voeding. Op een manier dat je kon zien dat de stoppenkast het zwaar te verduren kreeg. De voeding was nieuw, met de plastic fabrieksverpakking intact, dus ongebruikt. Bij het omruilen, de 2e Coolermaster in de winkel laten testen, die bleek ook brak.

Hier gebeurde het ook na het aanzetten van alleen de voeding. (met de rest van de pc uit) Hoewel in de eerste instantie al wel aangesloten op het moederbord, heeft het bij mij geen schade opgeleverd aan de rest van de pc.

Nu heb ik een Fortron Epsilon 700, en die lijkt goed te werken. :)

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:38:
Kortgeleden ongeveer hetzelfde gehad. Ook met een Coolermaster 700 watt. Bij mij gingen de lampen knipperen bij het aanzetten van de voeding. Op een manier dat je kon zien dat de stoppenkast het zwaar te verduren kreeg. De voeding was nieuw, met de plastic fabrieksverpakking intact, dus ongebruikt. Bij het omruilen, de 2e Coolermaster in de winkel laten testen, die bleek ook brak.

Hier gebeurde het ook na het aanzetten van alleen de voeding. (met de rest van de pc uit) Hoewel in de eerste instantie al wel aangesloten op het moederbord, heeft het bij mij geen schade opgeleverd aan de rest van de pc.

Nu heb ik een Fortron Epsilon 700, en die lijkt goed te werken. :)
Ik wacht even de respons af van cooler-master (waarschijnlijk morgen!) Ik hoop dat het de voeding is, en inderdaad dat die geen schade veroorzaakt heeft aan de rest (gelukkig ook voor jou!), hoewel me dat ook vreemd lijkt, pc is immers niet aan geweest, puur en alleen stroom op voeding! Dus ik hoop dat het de voeding is... even afwachten, nu ben ik weg, werken, "see" you guys later!

Verwijderd

http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=22&id=2574

http://www.coolermaster.c...ort/file1183475838350.pdf

Misschien toch wel handig om wat meer details weer te geven over je systeem en je stroomnetwerk thuis. Wel wat vaker mee gemaakt, testen PC, was/droger staat aan, er word gestreken, de koffie staat te pruttelen en dan maar zoeken :)

Het is een beetje koffiedik kijken maar voor zover ik uit de beschrijving haal zit er een power protector op en wanneer deze niet brand is alles in orde.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

even je oude voeding pakken ?

Iperf

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Hi guys,

Allereerst mijn welgemeende excuses voor de late reactie, mijn werk stelde mij niet in staat om eerder te antwoorden dan nu, niet dat ik 24/7 werk, maar meer omdat ik na mijn werk flink bij slaap, ik nog een flink aantal uren in de weer ben geweest met de pc en omdat mijn laptop niet al te snel is (gebruik hem maar voor basis-office-programma's) had ik geen zin om daarop te wachten, maar ik heb goed nieuws :)

Mijn probleem is opgelost, het is te stom voor woorden waar het nou aan lag, serieus, ik had verteld van de elektricien die het ook niet wist, het lag niet aan ons interne stroomvoorziening in huis, die moest het makkelijk aankunnen.

Ik heb ook verteld van het e-mailtje naar cooler master, daar kreeg ik de dag erna (donderdag dus) een mailtje van terug met de uitleg van het lampje achterop de voeding, kijk hier maar:

http://www.coolermaster.com/support/faq-2.php?fid=2316

Het lampje gaat dus alleen aan als er een defect optreed, nou dat is het geval dus niet geweest, ik heb toen de pc eens op een andere (stroom)groep in huis gezet (op de benedenverdieping) en daar gebeurde precies hetzelfde, dus ik de hele pc weer uit elkaar gehaald, alles 1 voor 1 aangesloten en toen ging het weer goed (althans, op de benedenverdieping!), ik neem de pc dus weer mee naar waar die hoort te staan (op de bovenverdieping) en ja hoor, hij deed weer hetzelfde, de stroom viel weer uit, dus weer alles los gehaald en opnieuw ingezet deed hij het ineens weer, maar wat bleek nou, even later zette ik er weer stroom op en viel het stroomnetwerk weer uit, toen begreep ik er helemaal niks meer van, het was laat dus dacht doe dat morgen maar, en jah hoor, vandaag deed die het weer 8)7 |:( O-) !

Wat blijkt nu, het lag G*D aan de stroomkabel:X, als ik die te ver doorduwde (zoals je normaal zou doen!) dan viel de stroom er af, liet ik de kabel echter iets halverwege zitten (wel zo dat die vast zit) dan deed die het gewoon }:O... Dus ik helemaal verbaasd en meteen die elektricien opgebeld dat het weer goed was en waar het aan lag, hij kon het niet geloven, ik trouwens ook niet, maar toch was dat de oorzaak!

Nou, ik geloof dat niemand daar op zou gekomen zijn, ik ga nog eens navragen bij cooler master of dat kan, maar nu installeer ik eerst eindelijk die pc, en als ik hem dan af heb, zal ik hem ook in mijn profiel bij zetten, eventueel met foto's! Ik ben in ieder geval wel tevreden met de voeding, hij doet eer aan mijn 3 kernwoorden van mijn nieuwe pc: snel, stil en koel _/-\o_ !

Nou heren, nogmaals excuses voor de late respons van mij, maar toch allemaal hartelijk bedankt!

Dit "probleem" is opgelost!

Dus voor diegene die soortgelijk probleem met deze voeding ondervinden, check eens je stroomkabel of die niet voor de stroomstoring zorgt! Hier mag nu eventueel een slotje op!
Modbreak:Wij bepalen wel of ergens een slotje op gaat - en dat is niet omdat een probleem "opgelost" is. GoT is geen helpdesk. Zoals in het Algemeen Beleid te lezen is blijven topics die opgelost zijn gewoon open. Alleen topics die niet conform beleid zijn (geen inzet en of te weinig info, of flamerig gedrag of illegale zaken etc.) gaan dicht :o

In dit geval heb je meer dan genoeg moeite in je topicstart gestoken en heb je achteraf netjes aangegeven hoe je je probleem opgelost hebt. Dit is dus een schoolvoorbeeld van hoe het *wel* moet en gaat het dus zeker niet op slot :)

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 20-07-2008 20:00 ]

Verwijderd

Nou wat ik heb met deze voeding in combinatie met een gtx280.
Er komt een herrie uit die voeding.
In het engels noemen ze het screeching.
Het blijkt dat als ik er een 9800gtx op aansluit dan is het geluid er niet.
Met de gtx280 wel.
Heeft dus te maken met hoe zwaar de voeding belast wordt.
Hoe zwaarder de voeding belast wordt hoe meer geluid.
En nu lees ik dat jij een ander probleem met die voeding heb.
Conclusie voor mij.
Coolermaster PSU is dus persoonlijk voor mij garbage.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@djdadevil, gefeliciteerd dat je het hebt gevonden. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het een enkele keer kan zijn om zoiets op te sporen. De verklaring mag natuurlijk duidelijk zijn, bij iets te ver doorduwen kan het soms gebeuren dat met het draadpuntje de massa wordt geraakt. Zou eigenlijk niet mogen plaats vinden, maar het gebeurt af en toe. Eigenlijk hoort achter elk dergelijk aansluitpunt een schotje van isolatiemateriaal te zitten, en bij een goed gemonteerd systeem is dat ook altijd het geval. Was zoiets er niet bijgeleverd en na de montage niet wetende wat het voorstelde overgehouden of er domweg tussenuit gevallen?

Edit:
canton, wat jij beschrijft heeft helemaal niets met genoemd probleem te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 19-07-2008 23:12 ]

Verwijderd

Techneut schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:09:

Edit:
canton, wat jij beschrijft heeft helemaal niets met genoemd probleem te maken.
Dat klopt maar er mag toch wel gezegd worden dat er meer van die rare problemen met deze voeding zijn??
Ik heb geen vraag over de voeding met dat geluid.
Misschien wou jij of een andere lezer deze voeding kopen.
Nu denkt de persoon er misschien anders over om deze voeding te halen.

Ik heb zelf de systeemkast Coolermaster Stacker STC01 waar ik heeeel tevreden mee ben.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 12:09 ]

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:56:
[...]

Dat klopt maar er mag toch wel gezegd worden dat er meer van die rare problemen met deze voeding zijn??
Ik heb geen vraag over de voeding met dat geluid.
Misschien wou jij of een andere lezer deze voeding kopen.
Nu denkt de persoon er misschien anders over om deze voeding te halen.

Ik heb zelf de systeemkast Coolermaster Stacker STC01 waar ik heeeel tevreden mee ben.
@ Canton
Ik houd me beetje op de oppervlakte en meng me niet in de discussie, ik ben er redelijk tevreden over (Cooler Master Real Power M700), als dat euvel van de kabel er niet geweest was, was ik er uitermate tevreden mee, nu iets minder, maar ook weer niet zo dat ik een andere voeding zou willen, deze past, geeft veel power mocht ik ooit nog Crossfire gaan draaien (nu nog niet, tevreden met wat die heeft nu) en is modulair en heeft lange kabels, das wel zo handig met mijn kabelmanagementsysteem in de kast. Ik heb die voeding namelijk in een Antec P182B kast zitten (voeding op siliconen strips, m.a.w. zo min mogelijk vibratie en daarmee overgang op de kast (I love die kast!)), misschien dat je eigen kast op de een of andere manier je voeding zoveel lawaai laat maken (Ik ken de details niet), want inderdaad, zoals Techneut beschrijft, vind ik dat ook een zeer compleet raar verhaal, een gtx280 die dat geluid veroorzaakt en een 9800gtx niet, dat klinkt in mijn oren als een marketingtruc, want het maakt naar eigen weten inderdaad compleet niets uit hoeveel lawaai een voeding maakt naarmate die meer belast wordt, ik denk dat de fan misschien niet goed afgesteld is in je specifieke voeding, want die veroorzaakt het geluid, de rest van de voeding produceert "energie" en daarmee dus alleen warmte. Ik heb er namelijk met mijn Sapphire HD4850 geen last van, mjah, ik kan het niet voor je chekken aangezien ik niet zo NVidia-achtig aangelegd ben als je begrijpt wat ik bedoel, maar goed, je trekt je eigen conclusie al, ieder zijn eigen keus natuurlijk, ik hoop dat je wel een oplossing hebt gevonden in de vorm van misschien een andere voeding want in mijn oren klinkt het als een marketingtruc.

@ Techneut
Ik ben het met je eens, wat betreft de kabels in voedingen, maar niet alleen daar, ik denk sowieso dat ze die 'standaard' eens moeten updaten, mijn monitor heeft zo'n aansluiting, mijn netwerkprinter ook. Niet dat ik er ergens anders last mee had dan bij mijn nieuwe voeding, maar inderdaad een of ander schotje van isolatiemateriaal om dat te voorkomen, want ik heb dat niet bij de voeding gekregen, en ik denk dat als ik het ze vertel dat ze dan verbaasd zullen reageren... maarjah, ook ik weet hoe lastig het kan zijn, heb er in mijn werk ook veel mee te maken, daarom is het altijd handig om hier te kijken cq. zelf te vragen, je raakt de view op een gegeven moment kwijt en dan weet je niet meer wat je moet doen, dan heb je vaak de view van een ander nodig om tot een oplossing te komen, meerdere mensen maken een bredere view cq. scope als je nog begrijpt wat ik bedoel, buiten je referentiekader denken om nog moeilijker te gaan doen hehe... Het is in ieder geval jammer dat het soms gebeurt en dat je soms er niet uit komt, want face it, de kabel is wel het laatste waar je aan zou denken!

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Hij is KLAAR :)

Wel in de tussentijd nog een RMA'tje op het moederbord geplaatst bij een van mijn leveranciers omdat de BIOS f'cked *p was na een update en met geen mogelijkheid meer gerepareerd kon worden, dus waren ze bij mijn leverancier zo aardig om een nieuwe te sturen en die te voorzien van de laatste nieuwe BIOS (want de standaard BIOS herkende de processor niet, moest je F1 drukken steeds om door te starten, en ik update de BIOS dus, maar deed dat op een foute manier aangezien dat moest gebeuren met een programmaatje wat er niet bijgeleverd werd!) Ah fin, hier een overzicht van mijn nieuwe machientje van alles:

http://tweakers.net/gallery/144779/sys

Ik zal zien of ik er een dezer dagen wat foto's bij plaats aangezien ik een soort van foto-reportage heb bijgehouden! Ah fin, op kabel euvel na zoals besproken in dit topic, ben ik helemaal tevreden met mijn nieuwe computer!

Verwijderd

Balen dat je zoveel pech heb.
Gelukkig dat alles weer goed is en belangrijkste dat je tevreden bent.

Maaruh een soort foto-reportage??
Ik ben benieuwd.

Die voeding van jou die maakt dus geen geluidjes als de belasting omhoog gaat?
Waarschijnlijk is het bij mij dan echt mijn videokaart, dus niet mijn voeding.
Hier op het forum is een topic over de gtx260.
Ik heb de gtx280.
Sommige mensen in dat topic zeggen dat het geluid van de videokaart afkomt.
Er resoneren wat spoeltjes mee met de belasting.
Ik wist dus ook niet dat Nvidia`s videokaarten muziek konden maken. 8)7
Dadelijk bij Nvidia elke videokaart wordt standaard oordoppen bijgeleverd.
Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe gtx280 binnen gekregen maar weer het geluid dus heb ik het er maar bij neergelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 16:54 ]

Pagina: 1