HP LaserJet 2200 ghosting/lijnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vandaag ben ik in het bezit gekomen van een HP LaserJet 2200 laserprinter met gebruikte toner. Deze doet het op zich prima (als in: wordt goed herkend, papierdoorvoer in orde etc), maar heeft last van wat issues:

- Er loopt een dunne lijn op een centimeter of 10 vanaf de rechterkant van het papier.
- Op die lijn zit om de 5 precies iedere 3,85 centimeter een 'bolletje'.
- De printer heeft last van ghosting.

Nu heb ik al het een en ander gezocht op het wereldwijde web, en kwam ik het volgende tegen:
1 2 3

Allereerst een testprintje van de printer:
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/4629/2200zc2.th.jpg

Uitgaand van de tip op de eerstgenoemde pagina heb ik hem een testprintje laten maken en die halverwege stilgezet, om te kijken of zaken in orde waren (half-test). Dat zag er als volgt uit (een perfecte schone pagina):
Afbeeldingslocatie: http://img368.imageshack.us/img368/9559/dsc00895mh6.th.jpg

Wat mij opvalt is dat als ik de drum van de toner bekijk, dat ik dan precies datgene wat geprint is tegenkom, inclusief de zwarte lijn en de bolletjes:
Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/2492/dsc00897hc5.th.jpg

Hieruit concludeer ik dat de problemen in de toner zitten, en niet in de printer zelf.
Maar voordat ik geld in de printer ga steken voor een nieuwe toner wil ik dit zeker weten: het zou immers zonde zijn als het probleem tóch in de printer blijkt te zitten.

Iemand die me hier een duwtje in de goede richting kan geven?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57
Alle factoren duiden op een gebruikte cartridge in mijn ogen, cartridge = drum (heilige rol) en toner.
In dit geval is de drum niet meer goed en zal die vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@Termi: denk je dat het enkel de drum is, of zou er ook iets in de printer mis kunnen zijn?

Iemand anders die hier nog zijn licht op wil laten schijnen? :)

[ Voor 42% gewijzigd door spone op 17-07-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op kantoor hebben wij ook de 2200 staan. Deze geeft ook een bolletje om de x aantal centimeter. Dat is inderdaad een 'foutje' op de drumkit en niet van de toner. Bij een Brother heb ik bij eenzelfde probleem de rol van de drumkit (onwetend dat ze best kwetsbaar zijn ;)) schoongepoetst. Resultaat was wel dat het bolletje niet meer is teruggekomen.

Kennelijk is het een veel voorkomend probleem bij (goedkopere) laserprinters!?

Het is overigens normaal dat je ziet wat er geprint is. Dit wordt op een gegeven moment 'gewist' om plaats te maken voor de volgende print.

Edit: Sorry, ik zie dat die HP de drum en toner in één heeft...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:48

MARTIJN_

<<---^|^--->>

De toner heb je al nagekeken en lijkt de grootste oorzaak van de slechte afdrukken. kijk ook even naar de fuser of die nog goed is. Op de achterkant de klep openmaken de twee schroefjes (of blauwe lipjes) los maken. als je in de fuser kijkt moet je een zwarte en bruine kant hebben deze moet nog mooi schoon zijn, zonder strepen of groeven.
Onder de drum van de toner in de printer zit nog een kleine rol van schuimrubber deze moet schoon zijn (wordt een beetje wit als deze vies is), deze rol maakt de drum schoon. Als die rol te vies is krijg je ook slechte afdrukken. Deze rol niet met vette vingers vast pakken!.
Ik heb op mijn werk zat HP printer onderhouden en dit zijn ongeveer de punten die je na moet kijken als de printer geen mooie afdrukken meer maakt.

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@205lacoste, mooi, dan zou het dus enkel aan de toner (met ingebouwde drum) liggen.

@MARTIJN_, dank voor je reactie :) Heb zojuist de printer opengeschroefd, na wat kappen en schroeven weghalen kon ik de fuser unit eruit halen. Deze zag er in het schemerlicht (meer heb ik op dit moment even niet) egaal bruin uit, zonder strepen, krassen of vlekken.

Drum zal ik straks of morgen even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Zojuist een nieuwe toner ontvangen, deze erin gedaan en alles werkt perfect. Het lag dus inderdaad aan de toner.

Pagina: 1