Toon posts:

Voor- Nadelen Mailserver voor Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik moet voor school een onderzoek hiernaar doen. Dit moet ook getest worden.

Kan iemand mij precies vertellen wat een Mailserver nou precies is, en wat de voordelen en nadelen zijn, van een eigen mailserver. Ook zou ik graag weten welke programma's er op de markt zijn die ik hiervoor kan gebruiken.

Dus:

Wat is een Mailserver?
Voordelen van een eigen Mailserver?
Nadelen van een eigen Mailserver?
Programma's voor Linux?

Ik zou deze informatie heel goed kunnen gebruiken.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Linux : Fetchmail ,Sendmail,procmail

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
voordelen: niet meer afhankelijk zijn van kabelboer, attachments groter dan 2 mb kun je ook ontvangen, meel versturen gaat, als de meelserver in je interne netwerk zit, als een speer. Nadelen: als je chelloverbinding platligt, kun je geen meel ontvangen (versturen is dan niet zo'n probleem, gebruik je tijdelijk de SMTP server van je provider).

kijk voor een redelijk makkelijk te installeren en onderhouden programma (Postfix) op http://www.postfix.org/web-sites.html

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Fetchmail is geen mailserver... procmail al evenmin, al komt die al wel dichter in de buurt dan fetchmail.

Wat is een mailserver? Tja... op z'n simpelst gezegd: een programma (daemon) dat mailtransacties voor een of meerdere bepaalde machines (hosts) afhandelt, inkomend en uitgaand. Misschien dat iemand een wat betere definitie heeft?

Voordelen? Oneindig aantal emailadressen en emailaliassen. Geen maximumgrootte op emailboxen en attachments (ja okee, als je harde schijf vol is, wordt het leuk :P). Spamfilteren. Je kunt er een virusscanner tussen gooien. Je bent niet afhankelijk van je provider (bij Chello en @home is dat een groot voordeel ;)) als het om mail gaat. Je mail wordt niet ergens op een harde schijf bij je provider opgeslagen (die kans is bij mail vele malen groter dan bij 'gewoon verkeer'), al zeggen ze natuurlijk allemaal dat ze dat niet doen (beetje paranoid, maar ik vind het een voordeel :P).

Nadelen? Het is niet wenselijk om je mailserver erg lang offline te hebben (dat kan bij 'bepaalde providers' nog wel eens vervelend zijn). Je moet hem zelf onderhouden, zelf verantwoordelijk voor de beveiliging e.d. Het mag lang niet bij alle providers.

Programma's? Postfix, Sendmail, QMail, Exim en nog wel meer.
[edit: deze GoT posting upgraded naar v0.99beta]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

een Mailserver is een bak die je bv in je lan van school gebruikt om mail mee te versturen en te ontvangen vanuit extranet. zelf gebruiken we op school hiervoor ook een linuxbak. voordeel? je interne mail, dus met emailaddressen binnen school is vet snel en gebruikt geen externe bandbreedte. nadeel? externe mail kan soms een beetje traag zijn als je die server ook nog gebruikt als proxy server ofzo :(

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mailserver is toch eigenlijk wel een beetje een verzamelnaam...

Je hebt bijvoorbeeld een smtp-server voor het afhandelen van mail tussen verschillende hosts (MTA).

Daarnaast heb je (bijvoorbeeld) een pop server voor het ontvangen van mail op je User Agent.

Voor elk deel van dat proces heb je een naam, maar daar kan ik ff niet opkomen :)

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Daar heb je gelijk in... maar bij 'een eigen mailserver draaien' ga ik er van uit dat het een SMTP server is. POP3 of IMAP server zonder (bijbehorende) SMTP is een beetje nutteloos.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Om even een nadeel te noemen: je moet het ding beheren. Het is bijvoorbeeld heel vervelend als je kabelboer belt om je te vertellen dat er mensen aan het spammen zijn via jouw server, en dat je daarom wordt afgesloten.

Is mij trouwens nooit gebeurd, maar er was hier laatst wel iemand op het forum...

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Kan ik uit de hierbovenstaande postings, de volgende conclusie trekken.

Als ik het goed begrijp dan bestaat een mailserver uit een pop server en een smtp server? Is dit alles, of zit er nog meer in een mailserver.

Voordelen mailserver:
- Vooral bij grote bestanden vele malen sneller downloaden. (intern netwerk!)
- Onafhankelijk van mailserver van ISP, bij downtijden.
- Eigen keuze in vorm en aantallen email-adressen.
- Vrijwel onbeperkte grootte van email-attachments. (zoveel de harddisk toelaat)
- Spamfilteren

Nadelen mailserver:
- Server moet constant (24u/dag)aanstaan, anders is mail niet bezorgbaar.
- Onderhoud voor eigen rekening
- Zelf verantwoordelijk voor de beveiliging

Mailserver voor Linux:
- Postfix
- Sendmail
- QMail
- Exim

Vriendelijk bedankt.

Als er iets is dat niet klopt, dan hoor ik het graag.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Een mailserver 'bestaat' niet altijd uit een SMTP en een POP3 (en IMAP) server, ik draai geen POP3 server... nou ja, ik draai em wel, maar da's alleen voor als ik niet thuis zit. Thuis lees ik mail direct uit de mailspool met Mutt. Wel is een goeie (dedicated) mailserver (de machine in dit geval) voorzien van een POP3 of IMAP daemon zodat je met clients makkelijk mail kunt ophalen.

Vergeet niet het voordeel van de virusscanner geintegreerd met je mailserver... zo lopen clients ook zonder virusscanner veel en veel minder kans om geinfecteerd te worden met bijvoorbeeld die .VBS virusjes omdat de virussen er op de server uitgevist worden voordat ze in de mailbox terecht komen.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp dan bestaat een mailserver uit een pop server en een smtp server? Is dit alles, of zit er nog meer in een mailserver.
Er kan nog wel meer in zitten. Bij mij zit er bijvoorbeeld een IMAP-module in. Dat staat voor "Internet Message Application Protocol".
Dit stelt een gebruiker en z'n client programma instaat om meerdere submailboxes te maken. Bestanden te verslepen tussen de mail-boxen. Berichten te markeren. Te zoeken op berichten in verschillende mailboxen.
Dit alles gebeurt dus op de server en niet op het client progje.
Als je dus met de ene client een bericht markeert, dan zal dat in een andere client ook te zien zijn.
Dit is dus een soort van Exchange achtige vorm op je mail-server

Verder heeft mijn mailserver een ACAP-module
Dit staat voor "Aplication Configuration Access Protocol".
Dit stelt een client-programma in staat z'n eigen instellingen op de mailserver op te halen of ernaartoe te vestruren. Op deze manier kan je dus ook adresboeken up en down-loaden.

Ook heb ik nog een LDAP-module (Lightweight Directory Access Protocol). Dit wordt een beetje een te technisch verhaal als ik die uit ga leggen. In het kort stelt het het client programma in staat de directory van de server op te halen.

Verder ondersteunt mijn mailserver het aanmaken van gebruikers-groepen, mailinglijsten, externe mail ophalen, mail doorsturen etc etc.
Nadelen mailserver:
- Server moet constant (24u/dag)aanstaan, anders is mail niet bezorgbaar.
Dit hoeft hellemaal niet!
Okee natuurlijk is het wel handiger en fijner als je hem wel continue aan hebt staan.
Als een mailserver een mailtje naar jouw mailserver wil versturen terwijl die van jouw offline is, dan blijft die andere mailserver het gewoon om de zoveel tijd proberen. De meeste mail-servers geven het pas na een goede week op.
Stel voor dat er een mail-server van een ISP offline gaat, dan zijn echt niet alle mailtjes die verstuurd zijn naar klanten van die ISP terwijl de server down was verdwenen hoor.
Mailserver voor Linux:
- Postfix
- Sendmail
- QMail
- Exim
Voeg daar ook nog maar CommuniGate Pro aan toe, dat is de mail-server waarover ik hierboven praat. Het is voor vrijwel alle platvormen beschikbaar. Er is een gratis versie, die volledig dezelfde functionaliteit biedt als de betaal-versie. Het enige verschil is dat er in elk e-mail bericht een regeltje komt te staan dat het emailtje via CommuniGate Pro verstuurt is.
Een link naar de website is: www.stalker.com

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Een regel onder mijn mail vind ik persoonlijk niks (zeker als er gratis, open source alternatieven zijn), maar goed, dat is op dit moment niet relevant. Van de week kreeg ik een mailtje in mijn postmasteraccount dat een mailtje al een week niet deliverable was naar een .dhs.org adres (iemand met kabel/DSL en eigen mailserver dus). Spijtig... die gast bleek al ruim een week lang geen internetverbinding te hebben (ik noem geen namen: chello). Heel spijtig. Maar het is dus zeker niet ondenkbaar.

Verwijderd

Persoonlijk heb ik niet zo'n probleempje met 1 regeltje, maar goed dat is een persoonlijke mening.

Dat mailtje dat je op je postmaster-account terug krijgt, krijgt (als het goed is) de gebruiker ook terug. Ik heb dit bij ons op de TU/e wel eens na ruim 2 maanden gehad!

Maar goed wat ik wil zeggen is dit: Je mailserver hoeft echt niet continue aan te staan (natuurlijk wel aan te bevelen), zoals ook jij gemerkt hebt geeft de andere mail-server het pas na een goede week op en geeft het mailtje terug aan de gebruiker.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Voor windows kan ik je MDaemon aanbevelen.
Moet je wel voor betalen -=(of ff reggen>:)

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het advies, maar (zonder een gevoel van aangevallen te worden ;)) zoals de topic luidt, gaat het om de voor- nadelen van een mailserver voor Linux.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dat staat voor "Internet Message Application Protocol".
Nope. Internet Message Access Protocol. rfc2060.
Voeg daar ook nog maar CommuniGate Pro aan toe
Tja... je kunt wel bezig blijven he...

Maar goed, laat ik dan ook nog even NIMS noemen. Leuk distributed mail servertje dat onder Linux, NetWare en Solaris draait... :)

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Dat staat voor "Internet Message Application Protocol".
--------------------------------------------------------------------------------

Nope. Internet Message Access Protocol. rfc2060
yoy're right, was ff in de war met ACAP.

Ik denk dat het tijd wordt om naar bed toe te gaan, ik heb vandaag al meer onzin uit zitten kramen. Volgens mij gaat het niet goed met me:P
Pagina: 1