Als ik het goed begrijp dan bestaat een mailserver uit een pop server en een smtp server? Is dit alles, of zit er nog meer in een mailserver.
Er kan nog wel meer in zitten. Bij mij zit er bijvoorbeeld een IMAP-module in. Dat staat voor "Internet Message Application Protocol".
Dit stelt een gebruiker en z'n client programma instaat om meerdere submailboxes te maken. Bestanden te verslepen tussen de mail-boxen. Berichten te markeren. Te zoeken op berichten in verschillende mailboxen.
Dit alles gebeurt dus op de server en niet op het client progje.
Als je dus met de ene client een bericht markeert, dan zal dat in een andere client ook te zien zijn.
Dit is dus een soort van Exchange achtige vorm op je mail-server
Verder heeft mijn mailserver een ACAP-module
Dit staat voor "Aplication Configuration Access Protocol".
Dit stelt een client-programma in staat z'n eigen instellingen op de mailserver op te halen of ernaartoe te vestruren. Op deze manier kan je dus ook adresboeken up en down-loaden.
Ook heb ik nog een LDAP-module (Lightweight Directory Access Protocol). Dit wordt een beetje een te technisch verhaal als ik die uit ga leggen. In het kort stelt het het client programma in staat de directory van de server op te halen.
Verder ondersteunt mijn mailserver het aanmaken van gebruikers-groepen, mailinglijsten, externe mail ophalen, mail doorsturen etc etc.
Nadelen mailserver:
- Server moet constant (24u/dag)aanstaan, anders is mail niet bezorgbaar.
Dit hoeft hellemaal niet!
Okee natuurlijk is het wel handiger en fijner als je hem wel continue aan hebt staan.
Als een mailserver een mailtje naar jouw mailserver wil versturen terwijl die van jouw offline is, dan blijft die andere mailserver het gewoon om de zoveel tijd proberen. De meeste mail-servers geven het pas na een goede week op.
Stel voor dat er een mail-server van een ISP offline gaat, dan zijn echt niet alle mailtjes die verstuurd zijn naar klanten van die ISP terwijl de server down was verdwenen hoor.
Mailserver voor Linux:
- Postfix
- Sendmail
- QMail
- Exim
Voeg daar ook nog maar CommuniGate Pro aan toe, dat is de mail-server waarover ik hierboven praat. Het is voor vrijwel alle platvormen beschikbaar. Er is een gratis versie, die volledig dezelfde functionaliteit biedt als de betaal-versie. Het enige verschil is dat er in elk e-mail bericht een regeltje komt te staan dat het emailtje via CommuniGate Pro verstuurt is.
Een link naar de website is:
www.stalker.com