Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik zit met het volgende: Ik ben sinds 1 maart j.l. werkzaam bij een school (MBO) in de verouderde functietitel "Webmaster" (+/- 2100 bruto/mnd). De reden dat het een verouderde titel betreft is eenvoudigweg het ontbreken van een nieuwe passende titel.

In werkelijkheid houd ik me bezig met het onderhouden van een bestaande website en bestaand intranet (beiden op ASP). Ook bouw ik soms uitbreidingen voor het CMS, en ben verantwoordelijk voor webgerelateerde projecten. In een later stadium zal ik me hoofdzakelijk met SharePoint en eventueel het ontwikkelen binnen SharePoint (.NET) bezighouden (Portal beheerder, iets in die trend).

Nu wordt mij de opdracht gegeven: Bouw een webapplicatie waarmee wij de inzetplanning kunnen automatiseren. Verlof, vakantie, urenregistratie - dat soort zaken.

In mijn formele huidige functie (Webmaster) staat niets over het "vanaf scratch" opbouwen van een volledige webapplicatie.

Ik heb daarop in alle eerlijkheid de vraag gesteld: Ik schat ongeveer twee weken te moeten programmeren. Kan ik voor die periode van twee weken tijdelijk een meer markt-conform salaris krijgen? Een extraatje, zeg maar?

Het antwoord daarop was nee. Het wordt erop gespeeld dat ik datgeen dat binnen mijn capaciteiten ligt t.a.v. webontwikkeling gewoon uit te voeren heb. Ik ben echter van mening dat het in mijn eentje ontwikkelen van een volledige webapplicatie niet bij mijn taken hoort. Staat ook niet in mijn huidige functieomschrijving overigens.

Moet ik me hierbij neerleggen, of moet ik er toch nog op terugkomen en over formaliteiten gaan beginnen?

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 14:49

Eijkb

Zo.

Je hebt 2 keuzes:

1) Je poot stijf houden. Binnenkort een andere baan?
2) Enthousiast aan dit project beginnen, leuk voor op je CV!

.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een tijdelijke verhoging is contractueel en juridisch heel erg lastig. Een permanente verhoging of herwaardering van je huidige functie zou beter zijn.

Maar, een promotie krijg je over het algemeen wanneer mensen erg tevreden over je zijn. Aangezien je nog maar zo kort in dienst bent en je nu al begint te steigeren wanneer je iets (extra's) moet doen lijkt me nu niet echt bevorderlijk voor je carrière-ontwikkeling.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 00:14
Ik zou het volgende doen :
- doe dit project.
- zorg ervoor dat je een MS certificatie haalt
- solliciteer bij een bedrijf wat jouw kennis wel goed betaald

woei!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien had ik een belangrijk detail vergeten: Ik werk er al bijna tien jaar als Systeem/netwerkbeheerder - en ben per 1/3/2008 gepromoveerd tot Webmaster.

Ook heb ik in die vorige functie een periode van 2 maanden voor de klas gestaan in de functie "Instructeur" voor ICT lessen. Voor die periode heb ik probleemloos een hoger salaris gekregen.

Nu is dat natuurlijk een iets duidelijkere afwijking van taken, maar in mijn ogen is het onderhouden van bestaande programmatuur en het "vanaf scratch" opbouwen van applicaties ook hele andere koek. Ik wil nu gewoon even checken of ik het misschien bij 't verkeerde eind heb.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Janoz schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:37:
Een tijdelijke verhoging is contractueel en juridisch heel erg lastig. Een permanente verhoging of herwaardering van je huidige functie zou beter zijn.
Hoezo is dat nou lastig? Is echt niks creatiefs boekhouden aan.

Iets met "bonus" enzo.

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Een bonus moet inderdaad makkelijk in te passen zijn. Het gaat zo te zien om verschillen in interpretatie van de functieomschrijving. Het is op zich natuurlijk essentieel dat die eenduidig en glashelder is. Het werk ligt hoe dan ook in het verlengde van de functieomschrijving lijkt mij en zo ziet de school dat blijkbaar ook. Onder 'onderhoud' kun je ook het aanplakken van nieuwe functionaliteiten zien. Ik zelf zou het project(je) (slechts 2 weekjes volgens ts) gewoon doen, goed voor je CV (en nieuwbouw is altijd leuk maar dat is puur imho).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

flashin schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:58:
[...]
Hoezo is dat nou lastig? Is echt niks creatiefs boekhouden aan.

Iets met "bonus" enzo.
Dat is waar. Ik zat eerder met een aanpassing van het contract in gedachte.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ga 'ns na wat het zou kosten als ze het zouden moeten uitbesteden omdat jij het niet kan? Als je ze dan voorlegd: "'n extern bureau zou er 'n week over doen en bedrag X vragen, ik kan het in 2 weken en vraag er bedrag Y voor" heb je al 'n heel ander verhaal. Lijkt mij.

Wat in jouw capaciteiten ligt, is niet waarvoor ze je inhuren. 'n Professor die (bewust) 'n baantje als cassiere aanvaard, krijgt betaald als cassiere, en daarvan gaan ze ook niet verlangen dat hij scripties beoordeeld.

Leuk meegenomen hoor, extra kennis, maar niet waar ze om gevraagd hebben. En als ze daarvan gebruik willen maken, mogen ze daar best wel iets tegenover zetten.

Daarnaast, willen ze er dus ook roosters mee gaan maken? Als wat ik gehoord heb over roostermaken ook maar 'n beetje klopt, is dat geen kleinigheidje...

[ Voor 50% gewijzigd door Ardana op 16-07-2008 17:35 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 17:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Het gaat er ook een beetje om hoe zwaar het in elkaar zit; is het een kleine uitbreiding of een heel groot iets. Zo te lezen kan je het ook klein aanpakken en lijkt het een niet te grote uitbreiding. Een roosterprogramma is idd een heel complex ander iets, maar de relatie lijkt me redelijk recht toe recht aan.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 17:37
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:31:
Nu wordt mij de opdracht gegeven: Bouw een webapplicatie waarmee wij de inzetplanning kunnen automatiseren. Verlof, vakantie, urenregistratie - dat soort zaken.
Ik weet niet hoeveel ervaring/kennis je hebt voor dit soort zaken maar mij lijkt het dat een weekje programmeren wel wat optimistisch vooropgesteld is. Ik bedoel een complete website voor x aantal gebruikers met bovenstaande functies vanaf nul opbouwen vereist volgens mij toch wat analyse, programmatie, testen en uitrollen. En dit allemaal door één persoon op twee weekjes tijd :?

Verwijderd

Topicstarter
Interessante reacties allemaal, super bedankt daarvoor alvast!

Het is erg dubbel allemaal, vandaar dat ik het de behoefte had het hier aan te snijden.

Enerzijds denk ik: Niet zeiken, je vindt het toch leuk? Gewoon doen! Bovendien: Het ligt, zoals Phantasmagoria zegt, in het verlengde van je functieomschrijving.

Anderzijds ben ik het met ardana eens: Uitbesteden zou vele malen duurder zijn. Dus kom op: Maak als organisatie eens gebruik van je eigen resources, en prikkel ze met een kleine beloning! Waar hebben we het over?

Misschien is mijn oordeel vertroebeld doordat dit typische praktijken zijn van deze werkgever: Het eigen personeel uitbuiten en niets gunnen, maar ondertussen via de achterdeur geld over de balk smijten middels uitbesteding.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik vind het echt onzinnig, dat je voor een klus van slechts 2 weken gecompenseerd wil worden in je salaris. Doe het gewoon goed, kun je daarna altijd kijken of je kan promoveren naar die nieuwe functie.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Bestaat er niet allang een goede open source web-applicatie die doet wat je nodig hebt? Waarom zou je zelf een primitieve roosterapp in elkaar flansen, als er eentje kant en klaar beschikbaar is. Ik neem aan dat je als school geen super specifieke eisen stelt aan zo'n app. Ik zou zeggen van spit eens naar een populair project op http://sourceforge.net en ga experimenteren (in werktijd natuurlijk).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
In principe heb je werk uit te voeren wat binnen je functie past en redelijkerwijs ook wat in het verlengde ligt.

Promotie wordt typisch pas gegeven na gebleken geschiktheid.

Extra beloning eisen voor een job van een paar weken is m.i. not done. In plaats daarvan zou je het juist als kans moeten zien om te laten zien dat je een andere functie aan kan. Daarnaast is 2100 voor een allereerste programmeeractiviteit helemaal niet onderbetaald en zou het meerdere ook heel beperkt zijn voor een paar weken. Uiteraard geeft een fatsoenlijke werkgever een leuke bonus bij succesvolle afronding (maar kondigt dit niet van tevoren aan).

Dit heeft verder weinig te maken met je karakterisering van je werkgever als een uitknijper van het personeel: richt je op je eigen lange termijn strategie, pak interessante taken aan waar je van kunt leren en bereid je eigen exit strategie voor om het geleerde te kunnen kapitaliseren voor geld bij een volgende werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 17-07-2008 09:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik denk dat ik voldoende info heb om mijn verdere acties en stappen met goed gevoel te kunnen zetten.

Vooralsnog: Ik was aan het polsen hoe andere GOTers hier tegenaan kijken, aangezien mijn beeldvorming vertroebeld is. Niet alleen wegens mijn kleurrijke karakterisering een paar posts geleden, maar ook omdat dit mijn enige werkgever is geweest de afgelopen tien jaar; weinig 'eigen' vergelijkingsmateriaal!

Dank, dank dank! _/-\o_

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 11:59

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Overigens, kijk uit met de schatting van twee weken. Mensen die ontwikkelaar zijn hier kunnen het waarschijnlijk beamen. In twee weken bouw je niet zomaar een applicatie. Je moet eerst een analyse doen naar de wens: welk probleem los je op. En het ontwerp: hoe los je het probleem op. En vervolgens moet je het bouwen, testen, implementeren en vervolgens onderhouden. Bovendien is inzetplanning vaak een applicatie die klein begint, maar waar al snel blijkt dat er veeeeeel implicaties zijn, zoals werktijden, verschillende contracten, vakanties enz enz enz.

Waarom vertel ik dit? Waarschijnlijk onderschat jouw werkgever de taak. Hij denkt waarschijnlijk dat het relatief simpel is en verwacht daarom dat het binnen jouw werk zou passen. Ik denk dus dat je aan verwachtingsmanagement moet doen. Doe even een goede schatting met de informatie die je nu hebt en gebruik daarbij het hele ontwikkelproces (Dus niet alleen het programmeren). Vertel je werkgever vervolgens de impact van het verhaal. Dus hoe lang het kost om het te maken, welk onderhoud er achteraf nodig is enz enz. Als je achteraf 4 uur per week kwijt bent aan dat systeem onderhouden, kunnen andere systemen 4 uur minder onderhoud verwachten bijvoorbeeld. Met zo'n realtische kijk op het verhaal krijgt het project meer gewicht en kun je dus beter duidelijk maken dat dit niet zomaar even gedaan is.

Maar kijk asjeblieft uit met die 2 weken, want binnen 2 weken een werkend inzetsysteem dat productiewaardig is, is een utopie.

[ Voor 6% gewijzigd door mOrPhie op 17-07-2008 10:08 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 23:07

bas.kb

BI'er :P

mOrPhie schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:06:
En vervolgens moet je het bouwen, testen, implementeren en vervolgens onderhouden.
Vergeet documenteren niet ;) Daarnaast zal je ook de gebruikers van de applicatie moeten instrueren. Twee weken is veelste kort voor een volledig ontwikkeltraject waar maar 1 FTE op zit.

Succes!!
Pagina: 1