Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Afstandsbediening voor versterker maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn versterker uit dit topic doet het na de schoonmaakbeurt prima. Er zit nu nog één nadeeltje aan de versterker, er zit geen afstandsbediening bij, en na elke CD na mn versterker lopen begint toch erg zwaar te worden (het is zeker zo'n 2 meter vanaf mn bureau). Daarom ben ik van plan een afstandsbediening te maken voor mijn versterker.

Na enig zoeken op dit forum heb ik een plan van aanpak bedacht. Er zitten 2 knoppen op de versterker, en een volumeknop. Het idee is om deze met behulp van 3 technisch lego motoren mechanisch te schakelen, het zijn vrij grote knoppen. Vervolgens is het plan om deze motoren via 3 H-bruggen aan te sturen met een microcontroller, en de microcontroller aan te sturen met een IR ontvanger.

Ik heb her en der al een aantal schakelingen gevonden voor de H-brug (ik zat aan deze of deze te denken), maar ik heb niet heel erg veel ervaring met electronica (1x een bouwpakketje van velleman in elkaar gesoldeerd). Mijn broer heeft toegezegd het programmeerwerk van de microcontroller te doen.

Ik vroeg me af of dit plan een beetje haalbaar is voor de electronicanoob. Verder heb ik al een beetje gezocht naar een geschikte microcontroller. Ik ben de BASIC stamp en AT90S2313 tegengekomen (de stamp was wel wat duur). Hebben jullie misschien tips waar ik de onderdelen het beste weg kan halen, welke microcontroller een aanrader is, en waar ik H-bruggen (onderdelen of geheel) en IR ontvangers (goedkoop) kan krijgen?

Jochem

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je toch al met lego technic aan de gang gaat, kan je net zo goed een RCX (1.0 1.5 of 2.0) kopen, en n lego afstandsbediening.. dan hoef je niets te solderen, 3 lego kabeltjes klaar.

Verwijderd

Universele afstandsbediening wellicht?

Verwijderd

Topicstarter
ah ja, een RCX is wel een stuk makkelijker, maar wel minder leuk. Ik heb wel zin om me in de microcontrollers te verdiepen. Misschien ga ik eerst wat simpelere projectjes doen voordat ik hieraan begin.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Wat is er mis met de versterker opengooien en relais monteren waar de schakelaars zitten?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:02
Zou zoizo geen H-Brug zelf bouwen als je weinig ervaring met elektronica hebt. Neem dan een H-brug IC. Bijvoorbeeld: de BA6209 die bij voti.nl te koop is. Op bij de LEDs, Componenten, meters, ... actie op samenkopen.net staan een paar mooie H-brug IC's.
Zorg wel dat je een H-brug neemt die minimaal 1A kan leveren, want die lego motoren trekken meer stroom dan je denkt.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

Sorry maar die knoppen zijn wel hele banale electronica, ik snap niet waarom je gaan knutselen met lego en met motoren e.d.
Dat maakt het onnodig duur, onbetrouwbaar, lastig en lelijk

[ Voor 19% gewijzigd door DaWaN op 17-07-2008 20:45 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Als hij oorspronkelijk een AB heeft gehad, wat ik in beide post niet kan terug vinden zou ik toch gaan voor een vervangende. Universele AB's hebben vaak de codes van wat oudere apparaten er gewoon inzitten.

Kan je hem niet gewoon op line nivo regelen? Ik heb ooit eens bouwsetjes gezien ik meen conrad wat gewoon een digitale volume regelaar is. Picje er bij IR ontvanger, oude AB pakken klaar? Misschien kan je hem wel pakken van de voorversterker naar de eindversterker.

Dat lego idee, neh, misschien kan je ergens gewoon een motor drive potmeter vinden.

En over die 2 meter.. oh well nevermind ;-)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hey mensen, kom op, de TS heeft een leuk idee, hij is een beginner met elektronica dus alle initiatieven moet je aanmoedigen.

Over de H bruggen: die eerste is onnodig uitgebreid (optische scheiding heb je niet nodig), die tweede is prima. Daarnaast is het een "smokeless" dus als je hem verkeerd aanstuurt (kan gebeuren natuurlijk) gaat er niks mis. Je kunt allerlei transistoren gebruiken voor de daarvermelde, let op dat ze voldoende stroom kunnen hebben.

Als microcontroller zijn de basic stamp en de AT90S2313 wel geschikt, de basic stamp echter is erg duur, de AT90S2313 is verouderd en vervangen door de ATtiny2313 en je hebt er een programmer voor nodig die je ook zelf zult moeten maken. Een andere optie die veel makkelijker is is een arduino of freeduino. Programmeerbaar via USB, in C en wordt door veel mensen gebruikt. Je kunt hem in Nederland kopen bij EZtronics voor 26.18 euro. Je kunt hem via usb programmeren. Eventueel kun je dan later nog eens overwegen om het hele zaakje via je compu aan te sturen.
zou ik als beginner een arduino of freeduino nemen.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 11:31

Atmoz

Techno!!

Welke versterker is het?
Ik kan dat volgens mij nergens uit halen...
Als die in het bezit is van een RS232 poort is alles wel heel makkelijk ;)

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Al dat gedoe met motoren is echt veel te moeilijk (doen). Die schakelaars kan je gewoon met relais schakelen (relais parallel aansluiten op de schakelaars) of liever nog met FET's (transistors). Die FETs kan je direct aansluiten op je microcontroller.

Als microcontroller zou ik een gewone PIC16F628 nemen, die kosten maar een euro of 2 en zijn vrij makkelijk te programmeren (die programmer is ook makkelijk zelf te maken). Kijk eens op http://www.picbasic.nl/, daar staat ook een projectje die gebruik maakt van een TSOP infrarood-module.

De volumeregelaar wordt wat moeilijker, is dit echt een potmeter of zo'n draaiknop die je oneindig ver kan doordraaien? (zoals bij bijv. een autoradio). In het laatste geval is het makkelijker want dan kan je het gewoon oplossen zoals eerder beschreven. Als het echt een potmeter is zal je hem moeten aandrijven met een motortje, er zijn volgens mij ook potmeters te koop die een ingebouwde motor hebben. Maar zie dan maar eens de juiste maat, weerstand, stereo etc. te vinden... Anders kan je het wellicht oplossen met een digitale potmeter die je direct kan besturen via de microcontroller. Maar dan moet je dus wel je 'echte' volumeregelaar op de versterker zelf bypassen.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle replys

Het type versterker is een JVC JA-S11 stereo integrated ampifier. Het is een vrij oude (mijn vader heeft het over 30 jaar) maar doet het prima en de geluidskwaliteit is prima. Er heeft dus nooit een afstandsbediening bij gezeten, alleen een universele AB kopen gaat dus niet werken.

De reden dat ik met LEGO bezig wou gaan is dat de versterker eigenlijk nog van mijn vader is (alhoewel ik niet van plan ben hem terug te geven), en omdat ik een beginner in de electronica ben had ik er niet zoveel vertrouwen in om met de schroevendraaier aan de slag te gaan. Door de versterker intact te laten kan ie ook niet kapot gaan is mijn redenering, hoewel er in pricipe niks kan gebeuren als je een relais parallel schakeld. Het is inderdaad een stuk mooier om het met een relais te doen, maar het zijn geen aan/uit schakelaars, ze hebben 3 standen.

Met de rechter knop selecteer je aux (laptop) / phono (niet aangesloten) / tuner (cd speler), en de andere knop is tape, hierop zit mijn platenspeler aangesloten, want deze heeft een voorversterker. Deze knop heeft ook 3 standen, als je hem in het midden zet kan je met de rechter knop aux/tuner selecteren, en naar beneden override ie en heb je de platenspeler.

Met een relais/transisor gelijk op de knoppen aansluiten is natuurlijk de mooiste oplossing, maar hoe sluit je dit aan als je schakelaars met 3 standen hebt?

Wat betreft de volumeknop, volgens mij is het echt een potmeter (het is ook een oude versterker) en geen oneindige draaiknop. Bedoel je (jeroon) met bypassen dat je de volume van de versterker zelf op max zet, en met de digitale potmeter weerstand toevoegd (dus dan in serie?)

Jochem

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 05:30

KoudeAardbei

Moderator

versterker altijd op vol volume laten staan en met een simpel volume regel ding (met ab) volume regelen?
Pagina: 1