RAW-partitie mogelijk bij Fedora/RedHat ?

Pagina: 1
Acties:

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Ipv een filesysteem te creëeren op een HardDisk bij de installatie van Fedora of RedHat zoals ext3 of ReiserFS, is er een mogelijkheid om een RAW-partitie te maken ?

Bedoeling is dat een HardDisk (die hardwarematig in RAID 1 staat) 4 raw partitions bevat om een Sybase-databank op te gooien (Sybase zelf gaat de clusters van de HD beheren).

Dus geen filesysteem, geen LVM enzo...

Iemand kennis van zaken ?

Op forums heeft men het vaak over raw disks, maar niet over verschillende raw partitions op een disk.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Waarom zou je op 1 schijf 4 partities willen maken?

Hier kon uw advertentie staan

• jonaskellens
Om in detail te treden : databank 1, log 1, databank 2, log 2 : 4 in totaal dus. Ik heb een HD van 72 GB dus dat wordt 25GB, 10GB, 25GB, 10GB...
10GB logfiles gaan we nooit gebruiken, maar tis nu voorlopig zo beslist...

Het gaat hem niet zozeer over de partities... eerder wel of men partities kan maken zonder filesysteem

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gewoon een partitie maken en er geen filesysteem op maken. Simpel. In principe kun je er trouwens ook best een FS op maken, een RDBMS zal dat gewoon wegknikkeren zolang je 't maar niet mount.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jonaskellens
CyBeR schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:07:
Gewoon een partitie maken en er geen filesysteem op maken. Simpel.
Bij de installatie van Fedora maak ik bvb een partitie /test, maar automatisch wordt daar het ext3-bestandsysteem aan toegewezen. Ik heb ook nog de keuze tussen swap en dergelijke... maar ik heb bij "type bestandsysteem" in de keuzelijst niet de keuze om niks van bestandsysteem toe te kennen... Ik ben verplicht een filesystem te selecteren... Hier zit ik dus met het probleem...

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 15:47

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Tja, en wat is er erg aan dat er een bestandssysteem op komt? Het staat er in 2 minuten op en het is er in twee minuten af wanneer een programma het er weer af wil hebben. Of is het programma zo inflexibel dat het per sé partities zonder bestandssysteem wil hebben? Gewoon niet mounten, zoals CyBeR al zegt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Met fdisk het partitietype veranderen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jonaskellens schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:33:
[...]

Bij de installatie van Fedora maak ik bvb een partitie /test, maar automatisch wordt daar het ext3-bestandsysteem aan toegewezen. Ik heb ook nog de keuze tussen swap en dergelijke... maar ik heb bij "type bestandsysteem" in de keuzelijst niet de keuze om niks van bestandsysteem toe te kennen... Ik ben verplicht een filesystem te selecteren... Hier zit ik dus met het probleem...
Haal 'm uit je /etc/fstab en je bent klaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Raw partities maken gaat meestal als volgt:
- partities maken met fdisk (fdisk /dev/sdb) --> vervang sdb door de disk die je wilt doen
- Edit de /etc/sysconfig/rawdevices file, voeg regels toe voor je raw devices:.

/dev/raw/raw1 /dev/sdb1
/dev/raw/raw2 /dev/sdb2 etcetera
- herstart de service:
service rawdevices restart
- Vergeet niet met chown de sybase-user eigenaar te maken van de raw devices
- Als je wilt kun je nog symbolic links aanmaken met een wat logischer naam die naar de raw devices verwijzen, bijv:
ln -s /dev/raw/raw1 /sybase/data/sybdata01.dbf

Zo zou het moeten lukken, hoewel ik Sybase alleen nog op Aix heb gebruikt met rawfiles, en Oracle alleen op HPUX en Centos.

• jonaskellens
Is het mogelijk om te werken met Logical Volumes ? En daarvan het bestandssysteem te verwijderen ?

Waarom LVM ? --> ik wil flexibel mijn partitie uit kunnen breiden indien nodig.
Ipv dus vast te zitten aan de vaste schijfruimte van de partitie, indien ik partities maak zonder LVM.

• jonaskellens
Besturingssysteem : RedHat Enterprise Linux Advanced Platform
Database : sybase
Schijfindeling :
sda : Logical Volume System met root en swap
sdb : Logical Volume Databases met LV database1, LV log1, LV database2, LV log2

Dus op sdb is met LVM een aantal Logical Volumes gecreëerd.

Nu, omdat Sybase wil werken met een raw device om de gegevens van zijn database op op te slaan, heb ik een RAW binding gecreëerd tussen /dev/raw/raw1 met /dev/sdb (2e harde schijf in de server) :

in etc/udev/rules.d/60-raw.rules :
action=="add", kernel=="sdb", run+="raw /dev/raw/raw1 %N"

dan udevtest /block/sdb
geeft : main : run : '/bin/raw /dev/raw/raw1 /dev/.tmp-8-16
--> dus de udev-rules werken correct (volgens de redhat-handleiding)

ik geeft dan het start_udev -command en dat geeft geen problemen

om te checken of de raw-device bestaat : raw -qa
/dev/raw/raw1: bound to major 8, minor 16

Mij lijkt dus dat de mapping goed gelukt is, echter in fstab staan al mijn LVM's nog in ext3 (ik weet niet of dat normaal is ?)

Ik heb nu dus een raw-device, en mijn LVM's...

Vraag : is mijn sdb nu een raw device of wat ?!
Pagina: 1