Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:44
Ik ben de laatste tijd aan het kijken voor studioflitsers, echter ben ik niet compleet thuis in die wereld dus het komt een beetje overwelmend over.

Reportage flitsers zijn heerlijk, compact, mobiel en makkelijk te bedienen, lekker snel om alles voor elkaar te krijgen dus. Echter wil ik me de komende tijd gaan concentreren op dingen die best wel wat langer mogen duren.

Wat zijn de gouden tips bij het kijken naar studioflitsers? Welke merken zijn ok? Wat zijn dingen die ik niet moet vergeten aan te schaffen.
Zelf zat ik net te kijken naar 500W/s flitsers van jinbei. Daar moeten dan natuurlijk softboxen bij, statieven en een beautydish. Zijn er betere dingen om naar te kijken, misschien zie ik een merk over het hoofd wat mij meer kan bieden?

Ik wil het spul ook buiten kunnen gebruiken, dus een tikkie mobiel is wel fijn, echter kan ik daar wel koffers met wieltjes voor gaan gebruiken maar als het geheel onder de 30kg zou blijven is het fijn om het zo te zeggen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
500w/s is best veel hoor. Ik heb 300w/s en die staan nog niet eens op de helft tijdens het maken van portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Meer bieden in de zin van vermogen of kwaliteit? Je hebt Bowens, Profoto en Elinchrom bijvoorbeeld; de wat duurdere units zijn vaak stabieler qua lichtoutput (elke pop exact zelfde hoeveelheid licht, i.t.t. sommige goedkope setjes) en kleur.

Verder is 500w best wel behoorlijk; hoe groot is je (beoogde) studio ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
Lastig, want je wil zowel buiten als binnen. Hoe groot zal de ruimte binnen zijn?
Als je veel op locatie wil doen dan zou ik richting de 600 w/s gaan (kan je het zonlicht wegflitsen indien nodig). Voor binnen is dat weer veels te veel en dan zou ik eerder voor 250 of 300 w/s gaan.

Ik zou niet voor Jinbei gaan, want volgens mij heeft alleen Konijn die in de verkoop. Kijk naar Linkstar, redelijk stevig, goedkoop en genoeg accessoires (ook een beautydish). Linkstar heeft nu ook een nieuwe (kleinere) kop, dus die neem je makkelijker mee.

Als je op locatie werkt, waar komt het stroom dan vandaan?

GH's Quick Tips : :P
- Koop geveerde statieven
- Kies voor traploos instelbaar (1/32ste) koppen
- Falcon Eyes / Linkstar (als ik mag aannemen dat je met een beperkt budget zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Studioruimte heb ik niet ;) Maar gaat dan de woonkamer worden waar ik met de meubels aan de kant ongeveer qua vrije ruimte dit heb:
breed: 300cm
hoog: 320cm
diep: 750cm

:) Zat te kijken naar 500ws omdat die ook buiten tegen het zonlicht in goed te gebruiken zijn :)

Budget wat ik op het oog heb is zo'n 1200 euro in het begin :) daarna kan er natuurlijk altijd uitgebreid worden.

[ Voor 17% gewijzigd door ThunderNet op 16-07-2008 14:12 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vond de video's op http://prophotolife.com/video-library/ informatief,
gaat van DIY stick in a can en klemspots tot duidelijke uitleg van divers studiospul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
ThunderNet schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:11:
Studioruimte heb ik niet ;) Maar gaat dan de woonkamer worden waar ik met de meubels aan de kant ongeveer qua vrije ruimte dit heb:
breed: 260cm
hoog: 320cm
diep: 750cm

:) Zat te kijken naar 500ws omdat die ook buiten tegen het zonlicht in goed te gebruiken zijn :)

Budget wat ik op het oog heb is zo'n 1200 euro in het begin :) daarna kan er natuurlijk altijd uitgebreid worden.
Oeh, oud pand/huis? Dat is geen standaardhoogte :) Jammer dat het net niet iets breder is anders kon je met achtergrondpapier werken.

Anyway,

500 w/s is best veel binnen, ookal stel je het in op 1/32ste (=16 w/s). Het is enorm irritant als je met scherptediepte wilt spelen maar iedere keer moet schieten op f11 omdat je anders teveel licht binnenkrijgt. (En ja ND filters zijn een oplossing.. En ja dat werkt kut).

Met hoeveel flitsers wil je beginnen? Een setje van 2x 300 en dan een reflectiescherm is een leuke start.
bouwfraude schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:12:
Ik vond de video's op http://prophotolife.com/video-library/ informatief,
gaat van DIY stick in a can en klemspots tot duidelijke uitleg van divers studiospul.
Jah, maar soms iets te basic. Daarnaast is Thundernet van de mooie (jonge :P) vrouwen en zou hij waarschijnlijk liever willen weten hoe je glamour/fashion portretten schiet. Maar wel een leuke site :)

[ Voor 19% gewijzigd door GerardHenninger op 16-07-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Heb het net even correcter opgemeten :P breedte is 350 cm als ik de meubels wat creatiever verschuif. Dus achtergrondpapier past wel. Zat zelf aan een 2 a 3 flitsers te denken om mee te beginnen. Misschien is het verstandiger om met 2 van 300w/s te beginnen en later sterkere flitser te kopen mocht dat nodig zijn :)

DIY is echt heel leuk om mee te prutsen, maar af en toe wil je gewoon dingen die goed zijn, en die doen waar ze voor gemaakt zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThunderNet op 16-07-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:50
Ik heb hier 2 koppen van Walimex, ze hebben geen 500W/s koppen, maar bijv. een 400W/s kop regelbaar vanaf 1/32 (tot 1/1) kost maar 250 euro! En ze doen het al weer 2 jaar zonder problemen (niet dat ik ze elke dag gebruik maar toch)

[ Voor 17% gewijzigd door 0fbe op 16-07-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Wat is je budget eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Staat in een post die je al gequote hebt in een eerder bericht :P
Maar zat zo te denken aan een 1200 euro om mee te beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
ThunderNet schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:42:
[...]

Staat in een post die je al gequote hebt in een eerder bericht :P
Maar zat zo te denken aan een 1200 euro om mee te beginnen :)
Dat is genoeg geld voor een leuk setje :

Linkstar Flitsset FS-300D (set) - 399 euro
Falcon Eyes Flitsontspanner RF604D R-Wave 4 kanaals - 54 euro
Linkstar Softflood reflector ø 41cm - 69 euro
Falcon Eyes Reflector vlak 5 in 1 100x120cm - 55 euro
Linkstar Softbox Octabox 120cm - 89 euro
Linkstar Snoot incl. honingraad - 55 euro

Totaal : 721 euro.
Dan heb je een hele ruime basisset....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Ah thnx :D dat lijstje kan ik wel wat mee. Daar komt dan nog zo'n manfrotto achtergrondhouder en een rol papier bij op.
Zit ik alsnog onder de 1000eu :) leuke meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Flitsmeter? :) chimpen op LCD is leuk , maar flitsmeter is net wat preciezer ;) Daarnaast kan je dat setje niet zo makkelijk op locatie gebruiken (iets wat je wel wilde). Dus, waar komt je stroom vandaan? :P

[ Voor 114% gewijzigd door Timo op 16-07-2008 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
fooker schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:05:
Flitsmeter? :) chimpen op LCD is leuk , maar flitsmeter is net wat preciezer ;) Daarnaast kan je dat setje niet zo makkelijk op locatie gebruiken (iets wat je wel wilde). Dus, waar komt je stroom vandaan? :P
En onzin als je net begint. Thundernet kan prima overweg met histogrammen en al spelende leer je hoe het licht werkt. Nee 300 tot 600 euro uitgeven voor een lichtmeter is onzin in het begin.
ThunderNet schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:05:
Ah thnx :D dat lijstje kan ik wel wat mee. Daar komt dan nog zo'n manfrotto achtergrondhouder en een rol papier bij op.
Zit ik alsnog onder de 1000eu :) leuke meevaller.
Ga uit van een extra 200 euro voor het hele achtergrondsysteem + papier. Ben nu even te lui om het op te zoeken, ben de hele middag al studio/flitser advies op GoT aan het geven :P

Dat reflectiescherm wat ik in het lijstje heb meegenomen werkt op een statief... geen houder nodig. Maar een houder is wel wat flexibeler......

Oh en stroom :
Tronix Explorer 2400ws Incl. tas -469 euro

[ Voor 43% gewijzigd door GerardHenninger op 16-07-2008 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Ach, je hebt al vanaf 250 euro een lichtmeter. Via ebay mischien goedkoper nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Manfrotto achtergrondhouder zat op 250 euro ofzo dacht ik :) Ik heb met het falconeyes achtergrond systeem gewerkt, maar dat vond ik niet echt overtuigend qua stabiliteit :)
Mobiel stroom is weer typisch iets wat ik niet direct zou aanschaffen maar op termijn zeker een optie is :)
:* En dat uitzoekwerk van je wordt wel gewaardeerd hoor, dus dat scheelt :+

[ Voor 59% gewijzigd door ThunderNet op 16-07-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Erg handig/makkelijk om te lezen hoe jullie er over denken aangezien ik zelf ook voor de lol eens aan t kijken ben aan een setje flitsers :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
sapphire schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:19:
Erg handig/makkelijk om te lezen hoe jullie er over denken aangezien ik zelf ook voor de lol eens aan t kijken ben aan een setje flitsers :)
Kan ik jou ook advies geven? :)

Anders maar eens een blogje schrijven op m'n website..... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Nee niet echt aangezien ik voorlopig geen plannen heb (heb niet eens ruimte :() maar inlezen en tips zoeken is altijd handig :)
Toch bedankt voor je aanbod ;)

edit: tenzij je toevallig wat goede websites hebt over eth gebruik van gewone flitsers op locatie, bv. een ex580 met een slave en wat basic dignen omt e beginnen :P

[ Voor 34% gewijzigd door sapphire op 16-07-2008 15:24 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
ThunderNet schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:15:
[...]

Manfrotto achtergrondhouder zat op 250 euro ofzo dacht ik :) Ik heb met het falconeyes achtergrond systeem gewerkt, maar dat vond ik niet echt overtuigend qua stabiliteit :)
Mobiel stroom is weer typisch iets wat ik niet direct zou aanschaffen maar op termijn zeker een optie is :)
:* En dat uitzoekwerk van je wordt wel gewaardeerd hoor, dus dat scheelt :+
Zelf knutselen van een accupack kan ook :P Wordt alleen wel zwaar :)

Sapphire:
*kuch*
www.joemcnally.com/blog
www.strobist.com

en ter inspiratie:
www.vh-artists.com
www.platonphoto.com
www.chasejarvis.com

[ Voor 10% gewijzigd door Timo op 16-07-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
fooker schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:24:
[...]

Sapphire:
*kuch*
www.joemcnally.com/blog
www.strobist.com

en ter inspiratie:
www.vh-artists.com
www.platonphoto.com
www.chasejarvis.com
En wat makkelijker om na te doen (ter inspiratie) : DocGonzo.com :9

[ Voor 10% gewijzigd door GerardHenninger op 16-07-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
:z

[ Voor 105% gewijzigd door Timo op 16-07-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

fooker schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:24:
[...]

Sapphire:
*kuch*
www.joemcnally.com/blog
www.strobist.com

en ter inspiratie:
www.vh-artists.com
www.platonphoto.com
www.chasejarvis.com
Oh en vergeet www.gerardhenninger.nl niet!

* Josh volgt het topic stiekem een beetje.

Is een rinflitser niet iets? Ik ben ook wel aan het rondkijken voor een ringflitser :). Ik dacht daarmee te beginnen, maar is dat verkeerde eerste zet?

[ Voor 20% gewijzigd door Josh op 16-07-2008 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
Josh schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:53:
[...]

Oh en vergeet www.gerardhenninger.nl niet!

* Josh volgt het topic stiekem een beetje.

Is een rinflitser niet iets? Ik ben ook wel aan het rondkijken voor een ringflitser :). Ik dacht daarmee te beginnen, maar is dat verkeerde eerste zet?
Ringflitser is hartstikke leuk, maar niet iets om mee te beginnen, juist omdat het eigenlijk een zeer specifiek effect geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GerardHenninger schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:16:
Jah, maar soms iets te basic. Daarnaast is Thundernet van de mooie (jonge :P) vrouwen en zou hij waarschijnlijk liever willen weten hoe je glamour/fashion portretten schiet. Maar wel een leuke site :)
Je moet ergens beginnen :)
Aflevering 9 en 10 gaan over studio spul.
Kwam ook het voordeel van geveerde statieven tegen.
Aflevering 14 gaat over classic 3 light portretjes.
De eerste afleveringen beginnen eenvoudig (en goedkoop als je wat meer tijd hebt en graag knutselt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

dit kwam ik toevallig tegen:

http://www.photoflexlight...ipment_Lessons/index.html
http://www.photoflexlight...ghting_Lessons/index.html
http://www.photoflexlight...ing_Principles/index.html

is van een fabrikant van studio spul, maar er zit zeker heel wat bruikbaars tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps...foutje

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek ook een setje flitsers en mnvoorkeur gaat uit naar de Linkstar FS300d, kan iemand reviews geven?
Ik ga de set gebruiken op zolder,waar ik een studiootje aan het inrichten ben. Soms zal ik in de woonkamer de meubels aan de kant zetten en de set daar gebruiken. Zou de FS200dd dan wellicht ook al genoeg zijn? Of is het die 50 euro extra wel waard om toch 300ws te nemen?
Ik ben op gebied van studiofotografie overigens een absoluut beginner en ben me dus erg aan het orienteren. De FE-sets wil ik liever niet omdat de statieven die daarbij zitten wat "labiel" lijken te zijn. Ik hoor over Linkstar veel goede verhalen en ze hebben veel accessoires die je kuht gebruiken.

Wie kan me advies geven/over de streep trekken? :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 16:22 ]

Pagina: 1