Mission m-cube subwoofer + mission 780's question

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:50
Ik heb mission 780's en wil -omdat ik wat laag mis- een subwoofer erbij hebben.
Nu kan ik een Mission M-Cube subwoofer kopen. Volgens de technische gegevens zit daar een 250watt versterker in en zijn dit de freqeuncy response waarden:
LF: 28 Hz - 40Hz (adjustable)
HF: 250 Hz - 300 Hz (adjustable)
( http://www.mission.co.uk/downloads/M-Cube%20Info%20sheet.pdf )

De waarde van de frequency response van de Mission 780's zijn 65Hz - 20kHz.

Is dit wat afstemmen van de freqeuncy responses een goede combinatie? Of ontstaat er ergens een gat?

Overigens ben ik van plan de 780's gewoon rechtstreeks op m'n versterker (pm17mkII) aan te sluiten, niet via de subwoofer, en de subwoofer op de sub-out van de pm17mkII aan te sluiten.... Als iemand daar een ander idee over heeft, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Die M-Cube sub is volledig afgestemd op de bijbehorende satellietjes die pas bij 280Hz beginnen. Je krijgt bij jou dus geen gat, maar een flink stuk overlap tussen zeg 80 en 250Hz. En op de sub is dat niet zondermeer te beheersen, met als gevolg dat de sub altijd plaatsbaar is (je hoort waar 't geluid vandaan komt).

Als ik jou was zou ik een sub zoeken die wel bij je 780's past (hoogaf instelbaar tussen de 80 en 140Hz of zo).
Je idee over het aansluiten van de speakers is overigens prima, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Thx voor je antwoord.
Dus er is kans dat de sub bij het overlap gedeelte het geluid zal gaan overheersen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee, dat is geen kans, dat is een feit. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
En dat is nadelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-07 16:55
Hmm ik denk niet dat je een overlap krijgt. Ik vermoed dat je sub het geluid tot de ingestelde waarde van 250-300Hz voor zijn rekening neemt en dat de moitoren het geluid boven die frequentie zullen weergeven. Deze frequentie (250-300Hz) is erg hoog voor een sub. Dit zal er voor zorgen dat je kan horen waar de sub staat. Je kan beter op zoek gaan naar een sub die je kan instellen op een waarde die boven het minimale bereik van je monitoren, maar dan moet je denken aan 10 a 20 Hz meer en niet aan 200Hz. De meeste subs zijn zullen wat dat aangaat prima werken. Of de sub goed met je monitoren intergreerd zal je waarschijnlijk moeten proberen.

Kortom. Zoek een sub die instelbaar is op +/-75 Hz en test of hij goed in het geluidsbeeld past. De m cube raad ik je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Okay, bedankt voor jullie advies.
Nog een vraag, op mijn pm17mkII zitten L+R pre out uitgangen, op de subwoofer zit 1 enkele line in (rechtsboven op de afbeelding hieronder). Kan dat een probleem zijn?

Afbeeldingslocatie: http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/wildwestelectronics_2006_11052987

[ Voor 9% gewijzigd door deBennie op 17-07-2008 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Dit kom ik trouwens tegen op de mission site:
Why do my m-cube speakers have to be connected to the active subwoofer rather than the amplifier?
The M-cube active subwoofer acts in 3 different ways. Firstly, it acts as an amplifying device for all those low frequency effects (LFE) that you feel rather than hear and does this via an RCA phono lead. Secondly, by means of the umbilical cable, it amplifies all the channel specific information that the m-cube satellite speakers cannot reproduce simply because of their small size. Finally, it acts as a buffer, not a filter, between your amplifier and the satellite speakers to reduce the risk of damage in the event of the system being over-driven. If you really must connect the m-cube satellite speakers to the amplifier terminals because of your room configuration, you would effectively remove that degree of overload protection. In addition, you would still need to have the umbilical cable connection between the amplifier and the subwoofer, simply to reproduce all the frequencies on all the channels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-07 16:55
Volgens mij zou je hem inderdaad op je versterker aan kunnen sluiten. Deze kun je vast tot 70 of 80Hz crossover instellen. Dit zal dan ook prima werken. Geen overlap oid. Zorg er dan voor dat je de speakers op small insteld op je versterker. Ik vermoed dat je een tulp-Y-kabel kunt gebruiken, maar dit zal iemand anders moeten bevestigen.

Dat van de site is niet van toepassing op jou situatie. Het gaat over de bescherming van die mini cubes als ik het goed begrijp. Jou speakers zullen het in de nieuwe situatie alleen maar makkelijker moeten krijgen omdat ze minder lage tonen voor hun kiezen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Ow, maar ik kan m'n versterker verder niet afstellen op die crossover. Ik zou enkel de bass af kunnen stellen... 't is een Marantz pm17mkII stereoversterker.
Pagina: 1