Twijfelachtig bod op mijn ebay product

Pagina: 1
Acties:

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Hallo,

Ik bied sinds gisteren mijn laptop aan op ebay. dit is de link naar het object spammen hoeft niet ;)

Nu kreeg ik vandaag een twijfelachtige mail van een amerikaan, de mail was via ebay verstuurd als een vraag op mijn object.

Beste timofp,

Im interested in the immediate purchase of your item and i will like to offer the sum of EUR 750 for the item while i pay for the shipping seperately. I'llappreciate if you can get back to me with your paypal email address so as to go on with the payment if my offer kindly considered.
Thanks

- prielley

Beantwoord de vraag

Object- en gebruikersdetails
Objecttitel: Acer Aspire 7520 (320GB, 2GB Ram - 10 maanden oud)
Objectnummer: 120283825441
Object-URL: *knip*
Einddatum: 25-jul-08 13:48:52 CEST
Van gebruiker:
prielley (5)
100.0% Positieve feedback
Lid sinds 24-mrt-06 in États-Unis
Activiteiten met prielley (afgelopen 90 dagen):prielley heeft geboden op 0 objecten van mij
Dit bericht is verzonden terwijl de aanbieding actief was. prielley is een mogelijke koper.

Ik vind het raar dat iemand onmiddelijk 250 euro meer bied dan het start bod van 500 euro, er zijn nog geen biedingen. Dit is zeker vreemd in mijn ogen omdat het van een amerikaan komt, met de huidige dollar euro koerst is het in mijn ogen absoluut niet voordelig voor hem om een europees product te kopen in euro's. Hij heeft wel 100% positieve feedback, wat moet ik hiermee? is dit wel te vertrouwen?

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 16-07-2008 12:06 . Reden: eventjes ontdaan van spam ;) ]

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
SCAM. Vooral de eerste zin is al verdacht. Sterker nog zelfs voor algemeen nut (your item, shipping sperately)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 17:50

r0b

"If it's too good to be true, it probably is." ;)

Hij heeft redelijke feedback, maar mede door de redenen die je zelf al noemt zou ik er niet op reageren.
Zijn engels is ook niet denderend, en komt zeker niet amerikaans over

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Ravefiend

Carpe diem!

Ach ja ... too obvious dat dit fake is.

http://www.google.be/sear...em+scam&btnG=Zoeken&meta=

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Er staat toch niet voor niets in iedere mail die je van eBay krijgt:

Stuur geen reactie naar de afzender als dit bericht een verzoek bevat om de transactie buiten eBay om af te werken. Zulke aanbiedingen zijn tegen het eBay-beleid, kunnen frauduleus zijn en worden niet gedekt door kopersbeschermingsprogramma's. Meer weten?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Die feedback zegt niets. Er worden dagelijks tientallen accounts gejat van mensen ingelogt op geinfecteerde computers, of die trappen in phising mails.

Dit is een poging tot oplichting, geef die gebruiker aan bij eBay.

• timofp
Bedankt voor de reacties, was idd te mooi om waar te zijn... nuja, ik had ook al op google gezocht met een deel van de mail, maar kreeg toch niet het resultaat van in de vorige post, zal wrs teveel hebben ingegeven.

Ik had die melding van ebay in het bericht idd ook gezien, daarom dat ik ook gestuurd heb dat ik enkel verkoop via ebay zelf en geen transacties buiten ebay doe.

Dan maar wachten op een echt bod :)

[ Voor 24% gewijzigd door timofp op 16-07-2008 12:08 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Robtimus

me Robtimus no like you

100% feedback zegt ook niks als het maar 5 feedbacks zijn.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Wat is het probleem als je hem gewoon je paypal adres geeft?
Dan kan hij toch gewoon betalen en als hij het niet doet is er niets aan de hand?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:28

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:43:
Wat is het probleem als je hem gewoon je paypal adres geeft?
Dan kan hij toch gewoon betalen en als hij het niet doet is er niets aan de hand?
Ze doen dan net alsof het gestort is, maar dat is het niet. Je krijgt dan een fake mail van Paypal dat het account gestort is maar 'bevroren' is totdat je het object verzonden hebt.

Twitter

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er staat me iets bij dat het geld terug gestort kan worden onder bepaalde voorwaarden

jij stuurt het op .. en de scammer vordert het geld terug ... maar ik kan het even niet hard bewijzen

he .. is http://www.paypal.com/ stuqeu ?

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 16-07-2008 21:49 ]

Iperf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij paypal is dat zeker het geval, daar heb je als koper zeer veel bescherming en iemand die dat goed weet te benutten heeft waarschijnlijk redelijk makkelijk (een deel van) zijn geld terug.

Mocht je hier nog serieus op ingaan dan zou ik verzoeken het geld cash op te laten sturen, dat kan hij niet terughalen namelijk :)

Verwijderd

Dennahz schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:45:
[...]

Ze doen dan net alsof het gestort is, maar dat is het niet. Je krijgt dan een fake mail van Paypal dat het account gestort is maar 'bevroren' is totdat je het object verzonden hebt.
Dat is een handelswijze van een Escrow service, maar PayPal is toch alleen een betaalservice? M.a.w., dit is niet mogelijk bij PayPal?
Kan je niet als hij betaalt gewoon het geld doorsluizen naar je tegenrekening?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 22:47 ]

• Dennahz

Dennahz

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:46:
[...]

Dat is een handelswijze van een Escrow service, maar PayPal is toch alleen een betaalservice? M.a.w., dit is niet mogelijk bij PayPal?
Kan je niet als hij betaalt gewoon het geld doorsluizen naar je tegenrekening?
Klopt, maar ik heb zelf eens geprobeerd wat hun handelswijze was en het kwam er dus op neer dat ze net deden alsof ze het geld gestort hadden op mijn Paypal adres, maar dat het bedrag pas zichtbaar was op mijn account nadat ik hun het pakket nummer van TNT opgestuurd had ter bewijs. Hier kreeg ik dan zogenaamd mailtjes over van 'Paypal' zelf (nep) zodat het allemaal heel echt leek.

Kolder dus. Uiteindelijk vond hij mij een scammer omdat ik hem probeerde op te lichten :')

Weet niet wat er gebeurd als je het geld gelijk doorstort.

Twitter

• indy911
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 20:28
Dennahz schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 06:56:
[...]

Weet niet wat er gebeurd als je het geld gelijk doorstort.
Je blijft bij PayPal verantwoordelijk voor je account, of vorderingen nu gedekt zijn door een positief saldo of niet. Met andere woorden, als jij het geld PayPal uitsluist en er vervolgens een terugvordering voor dat bedrag komt, ga je daar gewoon voor opdraaien.

Er is een reden waarom er websites vol staan met horrorverhalen over PayPal in combinatie met eBay. Kopers hebben een enorme bescherming, verkopers moeten maar zien dat ze hun geld krijgen en houden.

Advies van de eerdere antwoorden opvolgen: if it sounds too good to be true, it probably is. En zeker niet buiten eBay om afhandelen. Ik beloof je dat je nat gaat.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Het probleem is dat scammers zullen beweren dat het nooit aangekomen is, of defect is aangekomen, of anders is dan beschreven op eBay. Dit zijn de gevallen die PayPal dekt.

Nou kun je het eerste geval wel voorkomen door het pakket met tracking en verzekering te versturen, maar de andere 2 gevallen zijn helaas voor verkopers nooit te bewijzen voor beide kanten. Nogmaals helaas voor verkopers kiest PayPal dan vaak de kant van de koper; geen idee waarom want het zijn de verkopers waar zij het meeste geld van krijgen...

Als dit inderdaad een scammer is, ga er dan maar vanuit dat zodra de laptop aangekomen is dat hij gaat zeuren dat ie defect is.

More than meets the eye
system specs

• timofp
bedankt voor alle reacties, en zoals sommige voorspelden heb ik idd nu een mail gekregen dat er een betaling is van paypal. (een mail van paypal)

Dear timofp,

You have an Instant Payment of EUR870.00 from prielley (jenitob@yahoo.com) via PayPal.

Payment Details

Purchased From: timofp
Transaction ID:9GW755953N953900L

Item Number Item Title Quantity Price Subtotal
120283825441 Acer Aspire 7520 (320GB, 2GB Ram - 10 maanden oud) 1 EUR
750 .00

EUR
750 .00

Postage & Packing via Taxipost Express Delivery MAIL to 234XXX:
(includes any seller packing fees) --
Postage Insurance (optional):
EUR
120.00

Total: EUR
870.00

Ik heb via de website van paypal gecheckt, en het geld staat er NIET op
Wat moet ik nu doen? niets, het gewoon zo laten en niet meer reageren?

• Dennahz

Dennahz

Doe het nou maar niet, je gaat het geld + je laptop kwijt zijn. Beetje jammer dat je het geld al 'hebt', maar goed, dat kan je wel terug sturen neem ik aan.

Twitter

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Is er echt geen betaling geweest (saldo is leeg), of moet je de betaling nog accepteren? (Dan staat hij onder in de tabel.)

In het laatste geval, weigeren want a) je hebt nog geen overeenkomst met die flippo, en b) hij stuurt 120 voor verzendkosten die zomaar uit de lucht komen vallen(?)
In het eerste geval is het 100.000% zeker een scam - hij wil je dan laten denken dat het geld er al is om zo dus de laptop gratis te krijgen.

More than meets the eye
system specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon negeren, dit is overduidelijk een scam. Als je erop in gaat ben je je notebook en je geld kwijt.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
TS: plaats de header van die mail is..

Zonder die info, kan ik je vertellen, dat het betreffende account is gehackt, en dat je wordt belazerd.
Heb zelf ervaringen zelfs dat ze de website van TNT hadden nagemaakt incl een T&T mogelijkheid.

Geen gegevens overleggen, ze zullen jou gegevens dan gebruiken voor toekomstige oplichtingen.
Rapporteer hem aan eBay, het is n.l. illegaal om buiten eBay te handelen.

Na een tijdje zal je zien dat het betreffende account is geblokkeerd.

Ben hierzo zeker van, dat ik je 750 geef als ik ongelijk heb

• timofp
bedankt voor de reacties, ik ga de persoon verder negeren. ik heb ondertussen de account ook al aangegeven bij ebay.

• timofp
Er mag een slotje op, ik heb de laptop ondertussen verkocht aan iemand uit een dorp langs het mijne, een beetje meer Betrouwbaar :)

Joris

• Dennahz

Dennahz

timofp schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 20:03:
Er mag een slotje op, ik heb de laptop ondertussen verkocht aan iemand uit een dorp langs het mijne, een beetje meer Betrouwbaar :)

Joris
Wat heb je gedaan met dat geld wat op je Paypal account gestort is dan?

Twitter

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Dat was fake, er was helemaal niks gestort _O-

• Dennahz

Dennahz

Muthas schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 20:15:
Dat was fake, er was helemaal niks gestort _O-
Ik meen mij te herinneren dat het geld er wel op stond. Ander topic / forum dan wellicht. Ik ben wel bekend met zulke nep "het is gestort" mailtjes.

Twitter

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

paQ

Yippie schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:12:
...het is n.l. illegaal om buiten eBay te handelen.
...
en daar word je ook strafrechtelijk voor vervolgd zeker?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

timofp schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 20:03:

Joris
Kun je zomaar je veilig terugtrekken bij eBay dan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:22

Nitai

Live the life you love.

Ik ken vrienden waarbij het gebeurd is. Dergelijke oplichters storten het geld, jij verstuurt het product, zijn trekken het in omdat ze de item zogenaamd nooit hebben ontvangen. Daarom stuur ik naar kopers met een verified paypal adres en laat ik de veiling altijd aflopen. Als ze m'n item graag willen dan kunnen ze rustig bieden.

@SeatRider, ja, als verkoper kun je altijd je veiling voortijdig beeindigen zolang de veiling loopt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Elwood Blues
  • Laatst online: 31-12-2025

Elwood Blues

87167191

Met nog even een bron erbij: http://pages.ebay.nl/help/sell/end_early.html

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
timofp schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 13:10:
Ik heb via de website van paypal gecheckt, en het geld staat er NIET op
Wat moet ik nu doen? niets, het gewoon zo laten en niet meer reageren?
Gewoon wachten tot je 't geld van je paypal op je eigne rekening gestort hebt(daarvoor moet 't eerst op je paypal rekening staan).v Tegen die tijd zijn scmamers allang afgehaakt omdat ze doorhebben dat ze met iemand te maken hebben die weet hoe de vork in de steel zit...

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 06-08-2008 11:06 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Wil er niet echt een nieuwe topic over starten, dus doe het hier maar...

http://cgi.benl.ebay.be/w...iewItem&item=110483094406

Ik verkoop men xbox en heb er 2 biedingen op.

1 keer van een account met 1 negatieve respons (ziet er louche uit), en één met een account die net is aangemaakt...

Wat moet ik nu doen ? Als de veiling is afgesloten en de hoogste bieder reageert niet, kan ik dan gemakkelijk verkopen aan het volgende bod ? Of moet ik die boden nu al verwijderen (kan dat ?)

Wat bijvoorbeeld als het verkocht is en hoor er niks meer van, gaan er dan kosten van mijn visa ?

• pennywiser
  • Laatst online: 20:35
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 21:57:
Wil er niet echt een nieuwe topic over starten, dus doe het hier maar...

http://cgi.benl.ebay.be/w...iewItem&item=110483094406

Ik verkoop men xbox en heb er 2 biedingen op.

1 keer van een account met 1 negatieve respons (ziet er louche uit), en één met een account die net is aangemaakt...

Wat moet ik nu doen ? Als de veiling is afgesloten en de hoogste bieder reageert niet, kan ik dan gemakkelijk verkopen aan het volgende bod ? Of moet ik die boden nu al verwijderen (kan dat ?)

Wat bijvoorbeeld als het verkocht is en hoor er niks meer van, gaan er dan kosten van mijn visa ?
Gewoon afwachten tot jij je betaling binnen hebt. Hoe kunnen ze je betalen? Betalen ze niet dan regel je een NPB strike.

Voordat je iets op Ebay zet, is het wel handig dat je reeds weet 'wat als..'.

Verwijderd

Heb het al enkele keren gedaan maar toen altijd boden gehad van gebruikers met genoeg positieve commentaren.

Kijk is welke twee erop geboden hebben, ziet me er toch redelijk louche uit..

Verwijderd

Je hoeft je als verkoper weinig zorgen te maken. Jij verkoopt immers en bepaalt de wijze van betaling. Als je een manier van betalen kiest, waarmee JIJ geen risico loopt, dan is er niets aan de hand. Wanneer je Paypal accepteert zou je er nog voor kunnen zorgen dat dat geld direct is afgeboekt, zodat wanneer er een claim komt men geen geld van je PP af kan halen!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Je kunt toch sowieso aan de mail van PayPal zien of 't nep is of niet? Als het van *@Paypal.com is, is ie - lijkt me - echt. Zodra er iets anders staat, niet.

Verwijderd

Dat zou ik ook niet te snel vertrouwen, er bestaat ook nog zoiets als spoofing (als ik de term goed heb :P)

• Gamebuster
  • Laatst online: 19-01 07:54
hyptonize schreef op maandag 25 januari 2010 @ 00:22:
Je kunt toch sowieso aan de mail van PayPal zien of 't nep is of niet? Als het van *@Paypal.com is, is ie - lijkt me - echt. Zodra er iets anders staat, niet.
Ik kan jou een mail sturen met @paypal.com aan het einde, net als ieder scriptkiddie van 14 jaar en ouder. Dit gaat al met 1 regel PHP code.

Het is pas betrouwbaar als het letterlijk op de site van paypal zelf staat zoals het er normaal ook staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 25-01-2010 00:47 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 17:20
Gamebuster schreef op maandag 25 januari 2010 @ 00:46:
[...]

Ik kan jou een mail sturen met @paypal.com aan het einde, net als ieder scriptkiddie van 14 jaar en ouder. Dit gaat al met 1 regel PHP code.

Het is pas betrouwbaar als het letterlijk op de site van paypal zelf staat zoals het er normaal ook staat.
Je kunt het wel zien aan de eerste mailserver die de mail heeft aangeboden gekregen. Als die niet matcht met het e-mailadres, weet je ook vrij zeker dat het nep is.

iets@paypal.com met een gmail.com als eerste mailserver bijvoorbeeld. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• pennywiser
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 23:33:
Je hoeft je als verkoper weinig zorgen te maken. Jij verkoopt immers en bepaalt de wijze van betaling. Als je een manier van betalen kiest, waarmee JIJ geen risico loopt, dan is er niets aan de hand. Wanneer je Paypal accepteert zou je er nog voor kunnen zorgen dat dat geld direct is afgeboekt, zodat wanneer er een claim komt men geen geld van je PP af kan halen!
Dat is geen advies, je blijft verantwoordelijk voor het tekort en wordt gewoon gesued voor het verschil als je het te bont maakt. Terecht naar mijn mening.

• swiertje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-08-2022
Laatst kreeg ik een mail dat mijn account geblokkeerd was en dat ik hem weer kon activeren door een zogenaamd nieuw wachtwoord aan te maken waarvoor ik eerst mijn oude wachtwoord moest geven, het erge was dat ik er ook intrapte totdat ik de mail nog eens goed las en de mail van service@paypall.com afkwam.

Ook grappig was dat in de mail stond dat je nooit wachtwoorden moest weggeven aan derden en dat je moet opletten voor phishing mails, lekker handig.

• paQ

paQ

is de verkoop nu geslaagd?

offtopic:
boden... is het geen bodden? ;)

• pennywiser
paQ schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 09:30:
offtopic:
boden... is het geen bodden? ;)
offtopic:
Meen je dat serieus? Iig heb ik er een rood golflijntje onder in mn Firefox, wellicht iets voor jou. :).

• MrN
  • Laatst online: 15:35

MrN

Ik heb het ook weleens gehad en had natuurlijk meteen door het oplichters waren.
Maar wat als ik een hondendrol vacuum verpak en die naar hun verstuur in een doos ofzo?

• paQ

paQ

pennywiser schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:00:
[...]

offtopic:
Meen je dat serieus? Iig heb ik er een rood golflijntje onder in mn Firefox, wellicht iets voor jou. :).
haphap

Verwijderd

MrN schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:33:
Ik heb het ook weleens gehad en had natuurlijk meteen door het oplichters waren.
Maar wat als ik een hondendrol vacuum verpak en die naar hun verstuur in een doos ofzo?
Dan ben je heel veel moeite aan het doen voor iets dat nog steeds niet oplevert :)

Ondanks alle leuke verhalen op het web van 'ZOMG SCAMMER GOT SCAMMED' moet je het gewoon laten liggen en je niet elke keer afvragen of je er niet tóch iets mee kunt. Het is gewoon onzin.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Korakal schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:04:
Er staat toch niet voor niets in iedere mail die je van eBay krijgt:

Stuur geen reactie naar de afzender als dit bericht een verzoek bevat om de transactie buiten eBay om af te werken. Zulke aanbiedingen zijn tegen het eBay-beleid, kunnen frauduleus zijn en worden niet gedekt door kopersbeschermingsprogramma's. Meer weten?
Dat is ook mede omdat eBay een percentage van de verkoopprijs krijgt, bij hoge bedragen kan dat flink op lopen, dus het hoeft niet per se frauduleus te zijn.

Verwijderd

Stel je verkoop een artikel via Martkplaats op die manier en je laat de 'koper' betalen via Paypal. Vervolgens sluit je de Paypal rekening. Is de SCAM pleger nu zijn geld kwijt omdat het nier meer kan worden afgeschreven van de betreffende Paypal rekening? En in het geval van een betaling met een cheque. Wanneer de cheque niet gedekt is wordt het geld teruggehaald. Kan je de betreffende bank blokkeren om voor hen zo een stonatie uit te laten voeren?

Dus... kun je een SCAM pleger op een dergelijke manier aanpakken?

• MrN
  • Laatst online: 15:35

MrN

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:06:
[...]

Dan ben je heel veel moeite aan het doen voor iets dat nog steeds niet oplevert :)

Ondanks alle leuke verhalen op het web van 'ZOMG SCAMMER GOT SCAMMED' moet je het gewoon laten liggen en je niet elke keer afvragen of je er niet tóch iets mee kunt. Het is gewoon onzin.
En als ik het gewoon voor de fun wil doen en dan achteraf mailen hoe het product bevalt :D?
Pagina: 1