Van losse disk naar raid1

Pagina: 1
Acties:

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-02 11:10
Omdat mijn data belangrijk is geworden heb ik een 2e harddisk besteld, zodat mijn huidige WD 500Gb in raid1 kan draaien.

Ik heb hier Acronis TrueImage workstation tot mijn beschikking. Daarmee zou ik de Mass storage drivers kunnen resetten, maar is dit genoeg? Dan zou ik resetten en de raid1 drivers toevoegen. Alleen gaat die daarna automatisch rebuilden of komt er meer bij kijken dan alleen de drivers toevoegen?

Via google vind ik veel mensen die naar raid0 gaan. Daarvan weet ik dat het niet werkt, omdat die natuurlijk data verdeeld over beide harddisken. Maar raid1 zie ik geen reden waarom het gewoon niet zo zou werken? Ik draai overigens Windows XP, anders had ik wel software raid1 gedraaid.

Is er een goede manier waarop ik naar raid1 zou kunnen overstappen? En is het uberhaupt wel mogelijk? Ik vraag het, omdat als ik voor niks zit te werken, ik een paar uur leren voor mijn examen heb verspeeld (die is volgende week woensdag).

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32
Bij mijn weten ben je je data altijd kwijt bij het aanmaken van een array. Kun je het niet tijdelijk ergens anders neer zetten?

• Woodsy
Jawel ik heb ook nog een externe 250Gb HDD, maar het gaat vooral om mijn installatie, niet eens zozeer om de data.

Ik heb veel software met legale installatie sleutels (waarvoor ik weer Microsoft zou moeten bellen), en dingen als instellingen die ik dan kwijt zou zijn. Een herinstallatie gaat mij telang duren. Bovendien stel ik dat liever uit, zodat ik het meteen goed kan doen (wil naar ander moederbord + CPU over 2-3 maanden).

[ Voor 5% gewijzigd door Woodsy op 16-07-2008 12:20 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Woodsy schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:16:
Jawel ik heb ook nog een externe 250Gb HDD, maar het gaat vooral om mijn installatie, niet eens zozeer om de data.

Ik heb veel software met legale installatie sleutels (waarvoor ik weer Microsoft zou moeten bellen), en dingen als instellingen die ik dan kwijt zou zijn. Een herinstallatie gaat mij telang duren. Bovendien stel ik dat liever uit, zodat ik het meteen goed kan doen (wil naar ander moederbord + CPU over 2-3 maanden).
maak een volledige backup van je OS disk naar een externe media..?

zet de diskjes in RAID 1, en plant je backup terug?

wel vooraf ff je RAID drivers er in steken anders krijg je een mooie BSOD

404 Signature not found

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Het slimste om te doen is ten eerste goed te kijken of je inderdaad op die raid controller de optie hebt om je data te bewaren, dit is namelijk geen ongewoonlijke kwestie. Zo weet ik uit ervaring dat diverse Adaptec en Highpoint kaarten het zeker wel kunnen.

Mocht het niet kunnen, dan kun je het volgende doen. Doe alvast de raid controller in je PC en start gewoon normaal op. Installeer de stuurprogramma's van de raid kaart. Hierna kun je veilig je raid array aanmaken en booten van de raid controller zonder dat je sowieso je OS niet kwijt bent.

Xbox360 gamerprofile

• Woodsy
Het gaat om een onboard controller, maar ik zit te kijken naar een PCI-e. Zodoende zou ik in de toekomst kunnen overstappen naar raid5.

Sowieso inderdaad de opties zijn veel uitgebreider, zoals de door jouw aangekaarte mogelijkheid tot het bewaren van data bij migraties.

Zal eens in de PCI-e raidcontrollers gaan duiken. Misschien dat er nog een mooie op Tweakers staat. De 2e harddisk heb ik net wel erin gezet, en nu staat die met Acronis back-ups te draaien om de 2-3 uur, maar dat is natuurlijk verre van ideaal.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
4 poorts Areca ofzo ;)

404 Signature not found

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:39

scorched

Maximum Overdrive

Als je toch over 2 maanden ofzo overstapt naar een nieuw moederbord en CPU, dan zit je toch aan een herinstalatie vast, daar windows niet van grote hardware veranderingen houdt. Zou tegen die tijd dan gelijk een array aanmaken. Tot die tijd misschien ff handmatig je data backuppen ?
Pagina: 1