[IDE] NetBeans voor PHP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
NetBeans schijnt een erg bekende en populaire IDE voor Java-ontwikkelaars te zijn, maar er komt nu ook een versie voor PHP.

Ik kreeg zojuist een e-mail van een collega met een link naar de demo op http://www.netbeans.org/k...hp-editor-screencast.html welke de mogelijkheden van de IDE laat zien. Momenteel gebruik ik Zend Studio - waar ik niet geheel tevreden mee ben - en zag veel van de positieve punten van Zend terug in deze demo. Het zou een goed alterntief voor Zend kunnen worden, al is het alleen maar omdat hij gratis te gebruiken is.

Ik zou in dit topic graag willen discussiëren over deze nieuwe IDE.
De eerste versie is hier te downloaden (voor Windows, 15MB. Zie hier voor overige platformen).
Het blog van de ontwikkelaars is te vinden op http://blogs.sun.com/netbeansphp/.

Mijn eigen eerste indruk is in elk geval erg positief, maar moet er nog wat mee spelen tot ik echt een mening durf te vormen.

//Edit
Voor zover ik weet heeft Zend Studio altijd wat problemen gehad met netwerkschijven. Datzelfde probleem lijk ik te ervaren met deze nieuwe IDE, maar in nog ergere mnate. Browsen in de build-in verkenner over en het openen van bestanden vanaf een netwerkschijf, en het Ctrl+klikken op functienamen werkt allemaal bijzonder sloom. Lijkt wel Java-eigen te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door frickY op 17-07-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Misschien niet helemaal het juiste topic maar ik ervaar precies het zelfde, misschien is phpED wat. Ziet er soortgelijk uit en de zelfde functionaliteit, alleen wel snel. Ik gebruik het nu zelf enkele weken en bevalt super. Alleen via een netwerkschijf werken heb ik nog niet gedaan.

Misschien een goede tip...

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Voor het zeldzame PHP werk welke wij nog doen (alleen wat maintaine van enkele projecten uit de vorige en begin deze eeuw (1998-2002) gebruiken wij VS.PHP. Het is geen open source of gratis tool, maar brengt wel PHP naar Microsoft Visual Studio inclusief auto completion, debugging (zowel in IIS als Apache) mogelijkheden, XmlComments op basis van PhpDoc(umentor), etc. Database integration tools voor onder andere MySql, PostgreSql, FirebirdSql zijn van de database websites zelf te downloaden.

Daarnaast gebruik het het version control systeem van Visual Studio waarmee je vrij eenvoudig kunt wisselen tussen Visual SourceSafe, Team Foundation Server, CVS, SVN, etc.

VS.php kost 100 dollar. Ik kan het iedereen adviseren welke regelmatig ook .net development doet.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
En dan heb je natuurlijk ook nog PHPEclipse, dan heb je een van de beste (Java) IDE's om PHP in te ontwikkelen en gratis!
Inclusief debugger, local file history + CVS/SVN support, autocompletion + heleboel andere zaken. Plugins voor databases zijn er ook te vinden, etc