• Dysnake
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-03 07:00
Hey allemaal,

De situatie:
- 7 maand geleden compleet systeem gekocht. Heb het zelf ineen gestoken.

- geen enkel probleem gedurende 7 maand

- plotseling begon hij elke keer ik hem opstarte melding te geven: =>windows slecht afgesloten, wilt u in safe mode etc opstarten

=> soms tevens de melding, kernel is missing, na 2 keer herstarten verdween de melding en kon ik gewoon in windows (vista) booten. Probeerde dit op te lossen door de (originele, ja u hoor 't goed )windows vista dvd erin te steken en systeemherstel te doen. Hielp echter niet.

- nu plotseling: blue screen bij het opstarten of terwijl in windows (heb foutcode nog niet kunnen noteren en zit op werk nu ;-))

- Ik werk met een ghost (vista, gemaakt met acronis true image), dus heb die even terug geplaatst (vroeger nog al gedaan voor andere reden en werkte steeds). Maar bij het laden van windows terug crash.

- Het feit dat de pc echter soms crasht tijdenshet booten heeft me ertoe aangezet geheugencontrole uit te voeren en ik krijg idd de melding: er is beschadigde hardware gevonden.

- ik neem aan dat geheugencontrole enkel de RAM test dus ik heb alle ram getest (1 uitnemen, test uitvoeren, 1 uitnemen, etc...). Kwam tot de conclusie dat er 2 kapot waren, want als die er in staken gaf hij bij de controle een fout.

- (als je nu nog aan het lezen bent, we zijn er bijna :) ) Om zeker te zijn dat het aan de ram lag en niet aan de 'slots' in het moederbord heb ik een goede ram tablet vervangen door een 'slechte' en een test gedaan. Test vond geen fouten! Ik dus denkend, ha ja ok, moederbord wss beschadigd of zoiets, maar als ik de andere ramtabletten er dan ook terug in steek (andere volgorde dan voorheen), ook geen errors meer. ik start terug op. Terug crash terwijl in windows, terug memory check gedaan en terug fouten...

-nu bij booten soms: previous overclocking settings failed (is niet overclockt, maar op safe defaults).

- alle USB devices al ontkoppelt, alle koelers gecheckt, nog steeds zelfde probleem.

Mijn systeem:
-msi p35 platinum
-q6600 (G0) als processor
- 4gb TWIN2X2048-6400 (alles identiek hetzelfde op zelfde moment gekocht)
- HDD 250gb samsung
- evga 8800gt
- audigy 2
- case: antec p182
- merk voeding ken ik niet vanbuiten (wel kwaliteit, want ik herinner me nog dat de verkoper dit vermelde), 550w

Mijn vragen:

- Hoe is dit mogelijk?
- Is zo'n memory check echt betrouwbaar?
- Enig vermoeden waar het aan kan liggen? Moederbord? RAM? Ik heb garantie per element en niet op het systeem dus ik zou moeten weten waar het probleem ligt

Alvast bedankt voor diegene die de tijd nemen om dit te lezen en een antwoord geven!

Mvg,

Joris (die nu dit weekend een diablo2 LAN zal moeten missen ;( )

[ Voor 6% gewijzigd door Dysnake op 16-07-2008 11:23 ]

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Klinkt als een erg instabiel systeem. Kan aan verschillende dingen liggen. Merk voeding is erg belangrijk hier, aangezien een brakke voeding voor heel erg "aparte" problemen kan zorgen. Ook het feit dat je BIOS nu fouten geeft m.b.t. "overclocking settings" geeft aan dat er waarschijnlijk iets mis is met de voltages oid. En bij te lage of te hoge voltages begint het geheugen ook fouten te maken.

Welke "memory check" heb je gebruikt om je geheugen te checken? De manier om je geheugen goed te checken is om deze in een ander stabiel systeem te plaatsen en een lange memtest te draaien. Als het dan blijkt dat je geheugen ok is, andere voeding testen. Als dat niet werkt, ligt het zeer waarschijnlijk aan je moederbord.

• Dysnake
Ik heb een dualboot opstelling: vista en xp. In het bootmenu kan ik iezen tussen windows vista, windows xp of een memory check. Hier heb ik steeds deze memory check gekozen.

Welke memory check raad je aan?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Memtest86 tijd laten draaien.

This footer is intentionally left blank

• Dysnake
als memory check errors geeft mag ik er dan van uitgaan dat het zowiezo een hardware probleem is?

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Als je Memtest86 voor een lange tijd laat draaien in DOS en er zijn errors, dan kan je er van uitgaan dat het een hardware probleem betreft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dysnake schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:15:
als memory check errors geeft mag ik er dan van uitgaan dat het zowiezo een hardware probleem is?
Welke memory test is dat dan precies?

Ik zou gaan voor memtest86. Deze heeft bewezen het goed te doen. Als die errors vind dan weet je dat je geheugen stuk is.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 12:27

JW1

De geheugencontrole zal wel van Windows Vista zijn.
Memtest86 is een betere (betrouwbaardere) test.
Het afzonderlijk testen wat je gedaan hebt is inderdaad slim om te doen.

• Dysnake
Terw_Dan schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:21:
[...]
Welke memory test is dat dan precies?

Ik zou gaan voor memtest86. Deze heeft bewezen het goed te doen. Als die errors vind dan weet je dat je geheugen stuk is.
Maar als die errors geeft dan kan het toch ook iets anders zijn dan je geheugen wat de oorzaak van de error is, toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dysnake schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 14:02:
[...]

Maar als die errors geeft dan kan het toch ook iets anders zijn dan je geheugen wat de oorzaak van de error is, toch?
Klopt, het kan ook zijn dat je gehugencontroller defect is. Maar de kans dat dat gebeurd is ontzettend klein. En dan werkt waarschijnlijk geen enkele dimm nog.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, dat is wat zwart-wit gesteld. Maar dan nog klinkt dit typisch als een gevalletje ESD in die ene DIMM. Dat kun je zeker weten door die DIMM in een ander systeem te prikken. Daar ook problemen? Weggooien, nieuwe DIMM (toch goedkoop tegenwoordig) en over tot de orde van de dag :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1