Toon posts:

Raid volume loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort 3x een samsung hd753lj 750gb harde schijf in raid staan, na veel puzzelen is het me gelukt om vista te installeren op het raid volume wat uiteindelijk niet groter dan 2tb kon zijn.

Ik heb alleen af en toe last van programma's die vastlopen. Op het moment dat een programma vastloopt kijk in Deze Computer en zie ik dat de harde schijf nog maar 1.2tb ruimte heeft in plaats van 2tb. Er is dus iets met één van de schijven aan de hand.

Ook gebeurt wel eens bij het opstarten dat de Intel Matrix Storage Manager een schijf niet 'vind', opnieuw opstarten is hier dan vaak de oplossing want anders krijg ik errors dat het systeem bepaalde windows bestanden niet kan vinden.

Verder heb ik er ook nog 1 losse WD harde schijf in zitten van 250gb en deze gebruikte ik hiervoor ook al en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Heeft iemand misschien een oplossing voor mijn probleem?

Jens

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
google geeft dit als eerste hit.

http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-025783.htm

Misschien heb je er wat aan. (ff die manager downloaden denk ik)

Helpt t niet? Welk moederbord heb je? Welke raid settings etc...

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:52
Ik had exact hetzelfde probleem. Ik had versie 7.5 van de Intel Matrix Storage Console op mijn pc staan, geupdate naar 8.2. Probleem kwam heel sporadisch voor, heb het sindsdien niet vaker gehad. Dus misschien dat updaten helpt.
Wat je anders nog kan proberen is de poorten veranderen, zoals ook beschreven in die google hit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies, ik zal de nieuwe versie van de storage console installeren en kijken of het probleem wordt opgelost.

Als moederbord heb ik de Asus P5K-E en 6 x SATA 3.0 Gb/s poorten. Verder blijkt er ook een JMicron JMB363 PATA en SATA controller op mijn moederbord te zitten, maar het lukt mij niet om deze te gebruiken in plaats va nde intel raid controller.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Mijn advies is om ook lekker bij de Intel controller te blijven. Die is sneller en betrouwbaarder.

Uit je verhaal maak ik op dat je raid0 gebruikt; maak je gebruik van de raid-instellingen op de controller of software raid? Ik vind het namelijk vreemd dat de volumegrootte verandert als er een schijf wegvalt. Normaal is een array dan degraded (raid1 en 5) of offline (raid0).

Verder zou je de schijven afzonderlijk eens kunnen testen met de tool van Samsung. Wellicht dat er inderdaad een schijf niet helemaal lekker is.

[ Voor 4% gewijzigd door Fauna op 16-07-2008 12:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik inderdaad een Raid0 opstelling. Hier zijn twee screenshots van de schijf als hij vastloopt en als hij goed draait.

Goed: http://img355.imageshack.us/img355/3420/onnc4.jpg
Vastgelopen: http://img255.imageshack.us/img255/2384/offjs6.jpg

Dit gebeurde ook nog nadat ik de 8.2 versie van de Intel Matrix Storage drivers had geinstalleerd, dus die oplossing bleek niet te werken in mijn geval.

Op de een of andere manier fixt de computer het probleem zelf ook weer na ongeveer 30 seconden en is alles weer normaal. Ik zal gelijk even mijn hele systeem op een rijtje zetten.

- Asus P5K-E
- Intel Core 2 Duo E6600
- 2x 1024MB OCZ
- 3x Samsung Spinpoint HD753LJ 750GB (raid0)
- 1x 250gb Western Digital WD2500YS
- 2x Ati Sapphire 4850 in cf

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 12:34 ]

• Jackdaw
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:52
Het lijkt er sterk op dat jij een ander probleem hebt dan ik, aangezien je Intel Matrix Storage Console ook geen foutmelding geeft. Bij mij gaf die aan dat er ineens een "drive not present" was. Dan draaide het systeem nog enkele minuten en daar leidde dit uiteindelijk tot een BSOD :/ .
Fauna schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:05:
Verder zou je de schijven afzonderlijk eens kunnen testen met de tool van Samsung. Wellicht dat er inderdaad een schijf niet helemaal lekker is.
In dit geval lijkt mij dat de beste stap inderdaad.

• elmertje
Net als fauna snapte ik ook al niet hoe de HD nog kon werken als ie ineens kleiner werd. Maar t wordt dus niet kleiner, maar er is ineens heel veel ruimte in gebruik!

En heb je nu softwarematige raid of niet. Zo wel, dan is het nogal logisch dat die intel update niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een softwarematige raid. Ik heb bovendien nog iets vreemds ondekt, op het moment dat de schijf uitvalt wordt er opeens heel veel schijfruimte gebruikt, als ik dan in Deze Computer herhaaldelijk blijf vernieuwen wordt er steeds minder ruimte gebruikt en als hij weer op het normale hoeveelheid zit doet ook alles het weer.

• elmertje
Dan zou ik persoonlijk gebruik gaan maken van de intel controller zoals Fauna ook al zei. Dit is sneller, en ontlast de rest van de pc.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Inderdaad, het is dan slimmer om een array op de Intel controller aan te maken ipv. software raid. En doe dan ook meteen wat aan de partitieindeling. Een kleine bootpartitie voor je Windows, software en eventueel games, en een andere grote datapartitie.

Verwijderd

Oh nou ik heb met mijn 82801IB/IR/IH (ICH9) om de (noem is een getal tussen 1 en 10 ) reboots waardoor dus geregeld mijn Raid 1 opnieuw moet worden samengesteld en dat duurt verdomme tenminste 10 !!! uur !!!! elke keer.
Een of andere misterieuze storing die er voor zorgt ..
Is het de powerswitch omgooien van mijn voeding en daarna mijn stekkerdoos die de storing veroorzaakt ?!
Is het de Haali media splitter, het feit dat ik amper 0.6 ghz overclocked ben, mijn voeding eerst zichzelf moet aanpassen aan de spanning die mijn moederbord vraagt ?
Ik heb toch echt een week geleden de aller nieuwste drivers geinstalleerd.
Mijn bios ge-update geïnstalleerd bovenop een clean install en via via had ik vernomen dat dan alle problemen opgelost zouden zijn helemaal omdat ik XP draai en niet Vista waar zoveel gezeik mee is met betrekking tot raid (en vooral de ICH7 serie).
Weken gezeik opgelost .. foetsie.
Vooral ook omdat de Intel Matrix drivers geupdate waren naar 8.2.0.1001...
Maar ja valse hoop #$%%$@#%@#..
Nu heb ik mijn scsi/raid host controller die nog op oude Windows drivers draaide eveneens voorzien van de bovengenoemde drivers en hoop ik maar dat ik het ei van Columbus heb ontdekt..
(Moet je nagaan kijk ik in systeem manager en staat er bij scsi en raid controllers gewoon twee x een controller vermoed waarvan een de intel drivers heeft doch de ander stok oude windows drivers)
Man man wat een pain in the butt.
Hopelijk dat er iemand is die goede raad weet te geven ...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2008 06:26 ]

Verwijderd

@TS: Heb je al algemene stabiliteits-tests uitgevoerd (prime95 bijv voor elke cpu thread)? En heb je op je ICHxR controller write-back ingeschakeld? Zo ja, kun je die optie eens uitschakelen en kijken of dit verschil maakt? Ook kun je de disks controleren op fouten, door de SMART log te bekijken en een surface-test uit te voeren.
Pagina: 1