• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 15:24

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb vorige week mijn nieuwe pc onderdelen binnengekregen. Nu ging alles goed (Intel E8400, Foxconn Mars, Cooler Master Real Power 620W, RAID 0 etc.) behalve de Crossfire tussen mijn 2 MSI ATI 4850's!
Ze installeren allebei goed en ze werken ook goed op zichzelf (zonder Crossfire). Maar als ik Crossfire enable (word dus wel herkend) is hij ook wel enabled (kan bijv. alleen nog maar beeldschermen aansluiten op de primary-kaart, maar als ik bijv 3DMark06 draai heeft de 1ste kaart 100% workload en de 2de 0%!
Ik heb Catalyst 6.8 (bijgeleved), 8.6 + hotfix en zelfs 8.7 Beta geprobeerd maar het hielp niks. De 2 kaarten zitten zeker weten goed verbonden en de voeding is ook goed genoeg.
Nu heeft mijn buurman Windows Vista en ook 2 4850's. Bij hem word de workload wel verdeelt maar gaan de prestaties alleen maar achteruit!

Moet ik nu gewoon wachten tot AMD eindelijk eens met goede drivers komt of moet ik toch Windows Vista nemen (volgens mij helpt dat ook niet).

Alvast bedankt,
Jasper

-- All science is either physics or stamp collecting

Verwijderd

Chipset drivers geinstalleerd?

• Iska

Iska

Topicstarter
Op mijn moederbord bedoel je?

Verwijderd

Ja, even van de site van je mobo fabrikant af trekken...

Wat voor chipset heeft jouw mobo (ATi, nV of Intel)?

Verwijderd

Nee, van je moederbord. ;)

• Iska

Iska

Topicstarter
Intel P35, ik kwam op deze pagina terecht: http://www.foxconnchannel...ARS&TypeID=en-us0000004.. morgen maar even proberen

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

Apoca

Array Technology Industry

Crossfire in XP moet gewoon werken met de 8.6 Hotfix drivers.

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Je had ze al gevonden, maar dacht zet de link der toch even bij voor het geval je misschien een beta ofzo gedownload hebt ergens :) De 8.7 beta is niet echt speciaal voor de HD4850 serie, sommige mensen hebben der problemen mee. Maar zou wel moeten werken, maar goed is ook een beta.

Wat je moet doen is, kaartjes in de pc duwen alle kabels aansluiten en 1 crossfire brug gebruiken. De linkse bridge connector moet je hebben die naast de DVI poort dus. Dan ff XP der op knallen, vervolgens eerst de moederbord drivers installeren en dan pas pak je de Catalyst drivers. Op die manier zou het gewoon moeten werken :)

Ik wil niet lullig zijn maar waarom heb je een P35 mobo gekocht als je CF gaat gebruiken. Had je dan niet beter een X38/X48 kunnen halen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Apoca op 15-07-2008 23:22 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

Verwijderd

Ik bedoelde natuurlijk de moederbord chipset drivers 8)7, had ik er duidelijker moeten neer zetten.

/me is het eens met apoca: Beetje zonde van je 2e HD4850. Kan je dat mobotj niet nog ruilen voor een x38/x48/p45?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 23:26 ]

• Apoca

Apoca

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:22:
/me is het eens met apoca: Beetje zonde van je 2e HD4850. Kan je dat mobotj niet nog ruilen voor een x38/x48/p45?
Kijk zonde is het niet, maar je laat in sommige situaties wel dikke % liggen omdat je een 16x/4x mobo hebt terwijl een 16x/16x mobo daar geen last van heeft. Ik zeg het alleen maar omdat ik zag wat je mobo heeft gekost en wat je voor dat geld ook had kunnen halen. Maar het is ieder zijn pc en dus zijn eigen keuze. En ik kan niet voor jou uitmaken wat je wilt hebben :)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:22:
Kan je dat mobotj niet nog ruilen voor een x38/x48/p45?
De P45 is dan ook geen keuze nu we dan toch over de PCIe lanes gaan zeuren :P Die hebben maar max 2x PCIe 8x.
http://www.tweaktown.com/...re_performance/index.html

[ Voor 53% gewijzigd door Apoca op 15-07-2008 23:40 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• Iska

Iska

Topicstarter
Je hoeft btw toch niet eerst de normale Catalyst 8.6 erop te zetten? Of moet je eerst 8.6 erop zetten en daarna de hotfix er overheen?

Verwijderd

Apoca schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:28:
[...]

Kijk zonde is het niet, maar je laat in sommige situaties wel dikke % liggen omdat je een 16x/4x mobo hebt terwijl een 16x/16x mobo daar geen last van heeft. Ik zeg het alleen maar omdat ik zag wat je mobo heeft gekost en wat je voor dat geld ook had kunnen halen. Maar het is ieder zijn pc en dus zijn eigen keuze. En ik kan niet voor jou uitmaken wat je wilt hebben :)

[...]

De P45 is dan ook geen keuze nu we dan toch over de PCIe lanes gaan zeuren :P Die hebben maar max 2x PCIe 8x.
http://www.tweaktown.com/...re_performance/index.html
Die lanes zijn wel 2x zo breed he ;). Wat neer komt op 16x en 16x invergelijking met de P35 lanes die 16x en 4x doen. Hij stond daarom ook achter aan hoor :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 11:49 ]

• Apoca

Apoca

Wat zeg je me nu? Het is 8x/8x tegen 16x/16x als je een P45 tegen een X38/X48 afzet. Dus ik snap niet hoe je kunt zeggen dat je meer lanes hebt. Je hebt een iets betere balance ja dan met een P35 omdat deze 16x/4x heeft maar voor de rest leg je er in data intensieve games best een % op toe. Of is dat wat je wilde zeggen, dan begreep ik je verkeerd :)

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 10:19
Hij bedoelt denk ik 8x/8x PCIe 2.0 = 16x/16x PCIe 1.0 da's idd sneller dan 16x/4x PCIe 1.0 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Demon_Eyez op 16-07-2008 18:14 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Er staat toch die pci-e lanes zijn 2x zo breed? Dus 8x pci-e van de P45 is kwa bandbreedte gelijk aan 16x voor de P35. Er staat daar helemaal niets over X38/48. Waaroom je die er dan in eens bij haalt? En die 4x van de P35 nekt aardig hard hoor. Het is idd zoals hierboven gezegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 18:48 ]

• Apoca

Apoca

Demon_Eyez schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 18:13:
Hij bedoelt denk ik 8x/8x PCIe 2.0 = 16x/16x PCIe 1.0 da's idd sneller dan 16x/4x PCIe 1.0 :)
Pfff, geheel niet bij stil gestaan. Gaat weer lekker hoor, my bad B)
Maar de P35 is toch ook PCIe 2.0.

Maar "wij" zijn der hier wel uit denk ik, ben alleen benieuwd of de TS ondertussen al de zaak aan het lopen heeft.

[ Voor 43% gewijzigd door Apoca op 16-07-2008 19:49 ]

Verwijderd

Nee jammer genoeg is de P35 nog 1.1a :(

• Iska

Iska

Topicstarter
De chipset drivers stonden er al op dus het werkt nog steeds niet. Maar volgens Foxconn support moest ik een nieuwe BIOS eropzetten dus dat ga ik maar even proberen

• Apoca

Apoca

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:10:
Nee jammer genoeg is de P35 nog 1.1a :(
Ja ik zeg al niks meer :P Ik dacht het zelf eerst ook, zelfs mijn P5K mobo uit de kast gepakt waar ik toch duidelijk PCIe 1.1 terug kon vinden in de manual. Laat maar, geen idee hoe ik der weer bij kom. Ik ga ff rondje lopen :7

[ Voor 4% gewijzigd door Apoca op 16-07-2008 19:52 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 17:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

je BIOS flashen in opdracht van het bedrijf... dan hebben ze vast de garantie ook gegarandeerd? :)

• Iska

Iska

Topicstarter
Edmin schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:49:
je BIOS flashen in opdracht van het bedrijf... dan hebben ze vast de garantie ook gegarandeerd? :)
Veel erger kan het niet worden dan het al is dus mij maakt het niet uit :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Overigens vind ik wel dat je snel conclusies trekt. Je geeft niet aan wat je 3dm score is en of je al game benches hebt gedraaid. Hoe scoor je daarin?

• Apoca

Apoca

Edmin schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:01:
Overigens vind ik wel dat je snel conclusies trekt. Je geeft niet aan wat je 3dm score is en of je al game benches hebt gedraaid. Hoe scoor je daarin?
Ik mag er toch vanuit gaan dat de TS zelf de moeite heeft genomen om even op te zoeken wat een CF setup ongeveer zal moeten scoren op een doorsnee pc. En dat hij toen tot de conclusie is gekomen dat zijn CF niet werkt.

• Iska

Iska

Topicstarter
En ik heb gekeken wat de GPU load was tijdens bijv. games en 3DMark en daaruit kwam dat de eerste 100% was en de tweede 0%.
Ik zit btw nog wel met een probleempje :S. Ik probeer een diskette te maken om mijn BIOS te flashen, maar het BIN bestand is alleen al 1MB groot waardoor je niet genoeg ruimte overhoud als je eerst een MS-DOS opstartdiskette hebt gemaakt vanuit Windows XP. Ik heb maar 1 diskette station. Kan ik die BIOS files ook gewoon op mijn schijf laten staan?

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:54
Kan je niet met usb flashen dan ? Dat zit bij de meeste moderne er ook wel in.

Trouwens kunnen de meeste moderne moederborden niet gewoon geflasht worden in xp/vista zelf ??

• Apoca

Apoca

Zeg heb je je manual al eens open gehad B)

Ik zou als ik jou was op page 54 beginnen met lezen en pas stoppen als je bij page 60 bent.

Linkje naar de manual voor als je hem al kwijt zou zijn ofzo:
http://www.foxconnchannel...=MARS&TypeID=en-us0000001
Jasper91 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:19:
En ik heb gekeken wat de GPU load was tijdens bijv. games en 3DMark en daaruit kwam dat de eerste 100% was en de tweede 0%.
Draai eens even een 3DMark06 / Vantage run en post eens de GPU scores.

[ Voor 68% gewijzigd door Apoca op 16-07-2008 20:38 ]

• Iska

Iska

Topicstarter
RTFM ;). Still having problem with that ;). Maar ik ben nu Live Update aan het installeren ;)

• Iska

Iska

Topicstarter
No-AA 3DMark06: 11093

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Apoca schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:12:
[...]

Ik mag er toch vanuit gaan dat de TS zelf de moeite heeft genomen om even op te zoeken wat een CF setup ongeveer zal moeten scoren op een doorsnee pc. En dat hij toen tot de conclusie is gekomen dat zijn CF niet werkt.
Assumptions are the mother of all fuck-ups...

...maar 11k voor een 4850CF opstelling lijkt me idd wat aan de lage kant.

Verwijderd

idd, zelfs met maar 4 pci-e 1 lanes op de 2e kaart zou je toch makklijk 13/14k moeten halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 21:25 ]

• Apoca

Apoca

Edmin schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:10:
Assumptions are the mother of all fuck-ups...
Sure, maar een beetje vertrouwen in onze mede Tweaker kan in deze geen kwaad he :)
Al begon ik bij het flash gedeelte wel even te twijfelen aan de TS, vandaar dat ik ook de 3D score wilde zien.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Apoca schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:30:
[...]

Sure, maar een beetje vertrouwen in onze mede Tweaker kan in deze geen kwaad he :)
Vertrouwen is goed, controle is beter. ;) Meer dooddoeners nodig? :+

Maar voorlopig hebben we nog geen idee wat het probleem van TS veroorzaakt. Zou de northbridge niet goed functioneren en daardoor C niet succesvol laten draaien? (CF componenten zitten toch 'in' de NB?)

Verwijderd

Je kan niet alles controlleren, dus waarom zou je dat proberen :+

Maakt het uit op welke kaart het scherm is aangesloten? :9. Ik heb er niet zo veel verstand van eigenlijk.

• Iska

Iska

Topicstarter
@Apoca
Heb wel redelijk lang ervaring met PC's. Vooral software (programmeren > 4 jaar) want want hardware vond ik wat minder interessant. Iig had ik dus nog nooit m'n BIOS geflashed en ik ben van na het DOS tijdperk dus dan krijg je dat ;).
Iig heb ik gister mijn BIOS geflashed waarna ik fatal errors kreeg bij Windows. Dus ik ben nu alsnog Windows opnieuw aan het installeren. Nieuwste chipset drivers erop gezet en vanavond maar even de hotfix. Als het dan nog niet werkt weet ik het echt niet meer!

• Apoca

Apoca

K suc6 ben benieuwd :)

• Iska

Iska

Topicstarter
Ik ook, 't is ondertussen al een week geleden dat ik de onderdelen voor deze PC had gekregen dus van mijn part mag die ondertussen eht wel eens goed gaan doen ;)

Ik kwam er btw ook achter dat CrossfireX niet werkt onder XP. En bij ATI Catalyst kan je alleen kiezen om CrossfireX aan te zetten en niet normaal Crossfire. Dit kan natuurlijk ook invloed hebben (al weet ik het niet zeker)

[ Voor 41% gewijzigd door Iska op 17-07-2008 12:14 ]

• Apoca

Apoca

Gewoon XP op de pc zetten, intel drivers die bij je mobo zitten. Dan de HotFix drivers downloaden, die erop zetten. Dus niet eerst 8.6 en dan daar weer de HotFix drivers over heen. Dan even het vinkje aangezetten bij CrossFireX en klaar ben je :)

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/7702/crossxhx6.jpg

• Iska

Iska

Topicstarter
Dat heb ik afgelopen week al een paar keer geprobeerd maar toen nog met oude BIOS/Chipset drivers... maar ben wel erg blij om te zien dat het bij iemand werkt met XP! Maar jullie gaan vanavond horen of het gelukt is ;)

• Iska

Iska

Topicstarter
Ik word hier echt hopeloos van! Nu alleen windows SP3 + Intel Chipset Drivers en Lan drivers erop staan maar nog steeds niets! Als ik de 2 kaarten aan elkaar zet krijg ik wel een melding dat ik CrossfireX kan enablen. Maar wanneer ik dit doe komt er waat bij Apoca nu 'CrossfireX has now started...' staat, 'CrossfireX has now started. If you have another slot available for CrossfireX, capable secondary card you may be able to increase performance!'.. ik word hier echt ziek van! Zou het niet gewoon zo zijn dat 1 van mijn kaarten kapot is?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zet je kaarten dan eens los van elkaar in single configuratie?

• Iska

Iska

Topicstarter
Dan werken ze gewoon allebei. Ook net de kaarten van plaats gewisseld maar nog steeds niks :S:S. Moet ik misschien in mijn BIOS nog iets speciaals doen?

• Iska

Iska

Topicstarter
Als ik bij Systeeminfo kijk zie ik bij de eerste kaart 3x 'I/O poort' staan en bij de 2de maar 1 keer.. maakt dit uit?

Verwijderd

Die zou voor jouw op 4 moeten staan :S. Heb je toevallig andere pci-e 1x kaarten er in zitten of niet?

• Iska

Iska

Topicstarter
neej ;)

• Iska

Iska

Topicstarter
Bij mij zegt GPU-Z trouwens ook alleen maar bij CF 'disabled (Crossfire available)' ipv 'Disabled/Enabled (2 GPU's) zoals bij Apoca.. ik denk gewoon dat 1 van mijn kaarten kapot is..

• Apoca

Apoca

Als ze beide los gewoon werken, dan lijkt me niet dat je kaartjes kapot zijn. Dan kun je gewoon beter een ander mobo halen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kan je ze niet laten testen bij de zaak waar je ze gekocht hebt? (incl. mobo)

• Iska

Iska

Topicstarter
ik mag ze wel terugsturen voor een 'check'

• Iska

Iska

Topicstarter
HET WERKT! De key was dat ik Crossfire niet via CCC maar via Ati Tray tools moest aanzetten. Toen ik dat had gedaan kreeg ik opeens de melding die Apoca ook had bij CCC. Toen ik het ging testen met Crysis hadden allebei de kaarten zo'n 60% workload en kon ik het met 30fps op Very High spelen! Daarna ook nog even GW getest waarbij de workload op beide kaarten 90% was en ik met max graphics 230fps haalde!

Iig ontzettend bedankt voor jullie hulp want ik denk dat het idd toch aan de BIOS/Chipset drivers lag!

Jasper

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

d:)b
Veel plezier!

• Apoca

Apoca

Nice, fijn dat het is gelukt. Have fun :)

Pagina: 1