Toon posts:

[w2003 sbs] DHCP Server service verstoord internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag tegen een vreemd probleem aan gelopen. Omgeving waar we altijd zonder DHCP hebben gewerkt, maar omdat er nu ook wireless laptops moeten werken hebben we de DHCP van de server geconfigureerd.

Echter, zodra we de DHCP server gebruiken stoord het internet. Een ping naar buiten (op IP en op naam) gaat ca 20 keer goed (wel hogere MS ping), dan 4 timeouts, en dat blijft herhalen. Stop ik de DHCP server, gaat de snelheid van de pings weer normaal, en zonder onderbrekingen.

Het is geen IP conflict of iets in de IP reeks, want ook als ik de hele scope en zelfs het server object uit de DHCP configuratie gooi en alleen de DHCP Server service start, gaat het al fout.

Kom met google etc niet veel verder omdat de zoektermen te algemeen zijn.

Windows 2003 SBS server met laaste updates/SPs
Eén NIC in de server, internet direct via gateway (Zyxel Zywall router)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Staat daar (die Zywall) soms nog DHCP op ingeschakeld?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar als op de router DHCP aanstaat zou het op de server niet nodig zijn. Bovendien, twee DHCP servers op één netwerk is niet ongebruikelijk.

Het doet me een beetje denken aan een netwerk lus... maar ja, als dat het geval is zou je er sowieso last van moeten hebben. Ik denk dat de oorzaak het eenvoudigst te lokaliseren is door uitsluiting. Dus alles los behalve router en server. Als het probleem niet optreedt sluit je de rest weer en één voor één aan. Mits je je zo'n netwerkonderbreking kan veroorloven uiteraard. Anders is een switch met mirror poort (of een ouderwetse hub) en netwerk sniffer wellicht een betere keus.

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de server was DHCP, router en accespoint stonden uit. Het probleem deed zich ook direct voor wanneer alleen de service al gestart word, zelfs als hier nog geen scope of wat dan ook in geconfigureerd was.

Heb het maar "opgelost" door de server geen DHCP te laten doen, maar het router. Niet helemaal de netste oplossing, maar het werkt.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

De DHCP server service in windows controleert of hij geauthoriseerd is om DHCP te mogen doen. Daarnaast doet hij ook aan Rogue DHCP server detectie. Wellicht dat er een setting verkeerd is of ergens een compatibiliteitsprobleempje.
Staat er iets in de logfiles van je SBS server met betrekking tot de DHCP service?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, stond niets in de log boeken.

De DHCP server was authorized en ook geen andere DHCP servers in de weg waar hij uit door zou gaan of storen. De DHCP zelf functioneerde ook verder helemaal naar behoren, alleen als de DHCP Server service actief is ging het internet storen.

Enige wat ik achteraf nog had moeten testen is intern een ping open zetten, kijken of het netwerkverkeer in geheel werdt verstoord, of echt alleen het internet. Maar de klant had een beetje haast met het weer in de lucht krijgen van zijn verbinding ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Doet die Zywall niet iets met de DHCP pakketen? Het probleem moet in je Zywall zitten aangezien je niet door je server heengaat.

Ik zou het niet in de server zoeken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Als je de dhcp service alleen maar start (zonder een configuratie in je dhcp server te hebben staan) gaat hij dan ook al pakketten rondsturen? Want in principe heeft hij dan niets te doen.

Verwijderd

De SBS server zou ook dezelfde IPsegment van de router moeten herkennen, dat wordt meegezonden zodat de server weet in welk (juiste?) subnet de router zich bevindt en de rest van het netwerk zich ook moet bevinden of aangestuurd moet worden. Wellicht "route add...." gebruiken op de SBS server?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 04:02 ]

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40

mrsar

waar een sar is,is een wodka

staan de verbindingen wel in de juiste volgorde?wil nog wel eens gezeik opleveren

bij netwerk connecties even zoek naar advanced of iets in die richting.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

Wellicht ook verstandig om te controleren of de ZyWALL de laatste (UTM?) versie heeft en deze alsnog bij te werken naar de laatste firmware versie(LET OP: lees wel eerst de release note!). Houd er ook rekening mee, dat er verschillende conversie verschillen zitten tussen de firmwares of werk deze bij via de serieele methode.
Bron: http://www.zyxelsupport.nl/z209.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 04:09 ]

Pagina: 1