Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XPh] Automatic Image Restore bootcd creëren

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Heren,

ik heb een technische uitdaging voor mezelf gecreëerd :)

Mijn beste vriend heeft een nieuwe PC nodig, en ik heb besloten voor een bescheiden bedrag een van mijn pc's naar hem over te doen. Deze verkoop ik aan hem inclusief een nieuw gekochte OEM licentie in combinatie met de machine. De licenties van het verhaal dat komt staan niet ter discussie, alles is gecheckt en ik gebruik ofwel gratis software, ofwel betaalde software die ik legaal heb gekocht en verkregen.

Ik wil deze pc zo compleet mogelijk afleveren, omdat hij slechts een UMTS verbinding thuis heeft, en geen normaal onbeperkt internet. Ik heb daarom naast de installatie, drivers, updates (o.a. SP3) ook zijn spellen (waaronder WoW) alvast geinstalleerd.

Ik heb daarna (stom dat ik daar tijdens installatie niet aan dacht) via GPartED Live CD een Resize van de primaire NTFS partitie gedaan, en de nieuwe vrije ruimte gebruikt voor een FAT32 'Restore' partitie.

Het betrof een OS inclusief software van in totaal ongeveer 25gb, dus ik heb de restore partitie 30gb groot gemaakt.

Daarna heb ik met DriveImage XML een Image gemaakt van de C schijf, welke is weggeschreven naar de Restore partitie, drive E.

Vervolgens heb ik via de PE Builder een Image voor een BootCD gecreëerd waar onder andere de DriveImage XML plugin is meegenomen in de Image. Ik heb hier nog géén Iso van gemaakt, omdat ik vermoed dat ik nog niet klaar bent met deze CD.
Wat wil ik namelijk, ik wil deze CD (welke zijn WinXP onderdelen heeft geëxtraheerd uit de originele Windows XP Home OEM cd) zo maken dat hij bij het booten ervan, automatisch de backup-image van drive E, restored naar drive C. Momenteel zal het zo zijn dat men de bootcd moet starten, DriveImage XML starten, image kiezen, doeldrive kiezen, wachten, etc.

De hele reden dat ik die image maak, is omdat de vriend in kwestie zijn software installatie regelmatig om zeep helpt, en er niet heel bedreven mee is. Ik wil als extra 'service' hem een automatic system restore mogelijkheid meegeven, zodat als het een keer misgaat, hij niet alleen terug kan naar de staat waarin hij hem van mij kreeg, maar zelfs direct zijn games kan spelen daarna :)

Gebruikte resources zo ver:

http://www.google.nl/sear...ge+xml+image+with+boot+cd

Google natuurlijk, maar die noemen alleen dat het kán, niet hoe

http://www.nu2.nu/

De site waar ik PE builder vandaan heb

http://www.runtime.org/driveimage_faq.htm

Deze FAQ zegt dat er geen Command Line options zijn. Dat vind ik een beetje scary, straks heb ik alles voor niks gedaan :')

Ik heb voor DriveImage XML gekozen omdat die het meest geschikt leek voor de taak, draait onder windows, leest alle partities zoals dus ook NTFS, creëert images die eventueel naar CD kunnen worden gebrand (allen onder de 700mb) en het was gratis natuurlijk :+

Wie kan me vertellen wat ik mis en/of verkeerd doe? Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe, en ik weet niet hoe ik zo'n restore CD moet maken |:(

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Update:

Ik heb om te testen alvast een WinPE CD gemaakt met die PE builder, maar de CD is na het branden niet eens bootable... :(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Begin dan eerst met een bare-bones BartPE CD op een rewritable? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:20:
Begin dan eerst met een bare-bones BartPE CD op een rewritable? :)
Dat heb ik gedaan :P Zowel met als zonder boot opties, met en zonder plugins, de cd bevat wel de info en doet ook autorun als je hem in een systeem steekt, maar de machine weigert ervan te booten. De machine boot wél van andere bootable cd's.