rwb schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 12:49:
[...]
Je legt alleen nergens uit hoe je er op achteruit zou gaan. Als je bijvoorbeeld 750 bruto meer gaat verdienen, is dat ( in schijf 2 ) ruim 400 netto per jaar dus meer als 30 euro per maand netto. Je gaat maar 3 euro per maand zorgtoeslag minder krijgen dus netto ga je er nog steeds op vooruit ( als je van 20000 naar 20750 zou euro zou gaan, bij andere bedragen komen er soortgelijke getallen uit ).
Dat klopt. Mijn verhaal was naar aanleiding van de opmerking van rwb, als reactie op het verhaal van frickY. Van frickY heb ik namelijk geen verdere gegevens, dus kan ik niet concreet uitleggen waarom en hoe hij er op achteruit gaat. Ik leg alleen uit hoe het probleem omzijld kan worden.
Om eerlijk te zijn vind ik het heel moeilijk om een voorbeeld over zorgtoeslag te geven, maar wat frickYheeft geschreven, is niet uit te sluiten.
Om te laten zien hoe je er op achteruit kunt gaan, kan ik wel een fictief doch concreet voorbeeld geven mbt. huurtoeslag:
Jan heeft in 2007 een huurhuis met een huur van 400 euro. Hij verdient in 2007 jaarbasis EUR 20.000,-, en hij is alleenstaand. Daarom heeft hij in 2007 recht op EUR 59,- huurtoeslag per maand.
Omdat hij zo goed zijn best heeft gedaan, krijgt hij van zijn baas een salarisverhoging van EUR 50 per maand. Daar zal hij na aftrek van belastingen en premies ca. EUR 30,- netto aan overhouden.
Jan weet dat hij in 2007 een grensgeval was wat betreft huurtoeslag. Dus gaat hij rekenen voor 2008:
50 x 12 = 600 bruto meer basissalaris. Er is geen 13e maand. Wel 8% vakantiegeld: 1,08 x 600 = 648. Door de bijdrage zorgverzekeringswet (in 2008 7,2%) komt er neemt het belastbaar inkomen toe: 648 x 1,072 = EUR 695,-.
Totaal verwacht inkomen 2008: 20695 (eigenlijk moet je daar nog ca. 200 euro bij optellen omdat de regering het % bijdrage zorgverzekeringswet heeft verhoogd van 2007 naar 2008, neem altijd een veilige marge).
Helaas inkomen te hoog voor huurtoeslag. Als hij nou een inkomen van 20599 zou hebben gehad, dan was er nog 57 euro huurtoeslag per maand.
In plaats van een netto vooruitgang van ca. 30 euro een achteruitgang van ca. 30 euro!
En dan heb ik het effect op de zorgtoeslag nog niet eens meegenomen.
Dat inkomen moet dus naar beneden. Door er 96 af te halen komt Jan op EUR 20.599 maar dat is niet echt een veilige marge. Met een inkomen van EUR 20.000 is er 77 euro huurtoeslag te krijgen. Jan moet zijn belastbaar inkomen dus op EUR 20.000 zien te krijgen, dan is er ook nog enige marge t.o.v. de bovengrens van EUR 20.599. Dat betekent dat er 695 euro van het inkomen af moet. De levensloopregeling is dan het meest gemakkelijk. Spaarloon zou eventueel ook net kunnen, die is maximaal 613 euro. Voordeel van de levensloopregeling is dat hij tussentijds wat makkelijker bij kan sturen.
Gevolg: Als Jan zijn bruto inkomen op EUR 20.000 handhaaft, bestaat zijn netto vooruitgang uit 20 euro meer huurtoeslag en een verhoogde zorgtoeslag. Geen vetpot, maar beter dan een achteruitgang van 30 euro.
695 van het inkomen af, is een jaarlijkse netto teruggang van ca. 417 (uitgaande van 40% belasting). Maar daarvoor komt wel 12 x 77 euro = 924 aan huurtoeslag terug.
Die 695 is bovendien niet helemaal verdwenen maar zit in bv. een levensloopregeling, en als je daar niets mee doet komt dat op je 65e wel weer tevoorschijn.
(waarschuwing: Check heel goed je CAO, want stel dat is afgesproken dat de salarissen voor iedereen bv. per 1 juli met 2% stijgen, dan moet je dat wel meenemen in de berekening).
Bronnen:
-
http://www.levensloopcalculator.nl/cijfers/2008-01/
-
http://www.toeslagen.nl/reken/huurtoeslag/
[
Voor 5% gewijzigd door
SvMp op 19-07-2008 13:25
]