Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10-2019
De search levert het eea. aan onderwerpen op, maar niets met concrete antwoorden op deze vragen

Ik ben al enige tijd werkzaam als Service Manager voor een grote detacheerder en doe daarnaast een deeltijd HBO opleiding. Volgend jaar ben ik rond deze tijd klaar met die opleiding. Ik zit al een tijd te denken om er gelijk een Master in dezelfde richting achteraan te doen.

Ik vraag me af in hoe verre dit wat maakt uit qua uit te voeren functies en wat voor een effect dit heeft op mijn salaris?

Daarnaast zijn er tegenwoordig Masters te doen aan HBO scholen en aan universiteiten. Wat is hier het concrete verschil tussen?

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:36
Een volwaardige master opleiding kan je naar mijn mening enkel bereiken aan een universiteit.
Dat kost, als je van een bachelor afkomt, 1 jaar schakelprogramma, plus nog 2 jaar voor het master traject zelf (3 jaar in totaal voor full time studie).
Als enkel salaris je belangrijkste motivatie is zou ik er niet aan beginnen, want een universitaire opleiding is gigantisch veel zwaarder dan een hogeschool opleiding.
Het aantal studenten dat aan de universiteit waar ik studeerde gestart is met zo'n traject, en het werkelijk afgemaakt heeft, was bedroevend laag (momenteel staat de score op 6/40), en dan spreek ik nog niet over de mensen die het perfect binnen 3 jaar tijd hebben kunnen voltooien (want dat was er maar 1).
Anderzijds, voor persoonlijke en intellectuele ontwikkeling is het de beste keuze die je kan maken.
Plus zijn er op gebied van je loopbaan een hele hoop deuren die gesloten blijven als je enkel een bachelor diploma hebt.
Na de universiteit ben ik gestart in een lagere kaderfunctie, die enkel toegankelijk is voor universitaire diploma's, en dan nog eens sterk gescreend wordt op studieresultaten en na het afleggen van extra examens.
Dergelijke manier van werken kom je vooral tegen bij de overheid, en de grote spelers in de financiële wereld.

[ Voor 20% gewijzigd door phobosdeimos op 15-07-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Helder verhaal.

Salaris is niet mijn belangrijkste motivatie. Maar ik wil wel alle onderdelen meenemen.

Aan welke universiteit heb je deze opleiding gevolgd?

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Aan een Belgische :)
Mijn verhaal is dus behoorlijk subjectief, kan eventueel doorgetrokken worden voor de situatie in België in het algemeen, maar of het ook op die manier voor NL geldig is...
Ik zou zeggen, als je er voor wil gaan, zou ik het zeker proberen.
No guts, no glory ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Dat ik er voor wil gaan, wordt voor mij steeds duidelijker.

Ik houd ervan om te praten met mensen over hoe ze zijn gekomen waar ze zijn. Veel van de mensen die op plaatsen zitten, waar ik wil komen, hebben een Master of andere universitaire opleiding gedaan. Ik twijfel nog sterk of ik voor een oplossing als de Open Universiteit verstandig is en genoeg gewicht heeft tov. een 'echte' universiteit.

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
phobosdeimos schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:46:
Plus zijn er op gebied van je loopbaan een hele hoop deuren die gesloten blijven als je enkel een bachelor diploma hebt.
Hier ben ik zeer benieuwd naar: klopt dit voor Nederland ook? Ik ben zelf nét klaar met de bachelor aan het HBO en ik twijfel voor een master aan de OU (twee jaar voltijd is voor mij geen optie, totaal geen zin meer in), net zoals Chandler. Na wat gezoek op Monsterboard kwam ik maar twee bedrijven tegen die hard WO vroegen; de rest vroeg HBO/WO. Hierbij heb ik met name gekeken naar functies die al wat werkervaring eisen, om te kijken of ik ook daadwerkelijk deuren kon vinden die gesloten blijven.

De vraag is of dit wel helemaal representatief is natuurlijk....ik ga van de week even wat ICT-dienstverleners bellen om te horen wat die ervan zeggen :) Maar als iemand hier een antwoord op kan geven; graag! Het doen van onderzoek ambieer ik zelf in ieder geval niet; het gaat me met name om een stuk ontwikkeling en de carriereperspectieven/bijbehorende beloning.

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 16-07-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-05 13:48
Een master is vooral relevant voor als je de onderzoekskant op wil, of juist op top-niveau consultancy wilt gaan doen. Ik denk niet dat je dat soort banen zo snel op Monsterbord aantreft eerlijk gezegd. Ik weet wel dat ook in NL in de overheid deuren gesloten blijven als je geen Master hebt. Met genoeg talent en ervaring is het natuurlijk soms wel mogelijk om toch een functie te krijgen waarvoor eigenlijk een Master nodig is, maar dat is meestal niet de 'easy way'. Ik denk ook trouwens dat bij ICT-dienstverleners het aantal 'master-functies' beperkt is.. je ziet het meer bij de Philipsen, ASMLen en Unilevers van deze wereld.
Neo: overigens is een HBO-opleiding totaal niet te vergelijken met een WO-opleiding (vooral even afgaand op jouw frustratie m.b.t. medestudenten). Ik heb het allebei gedaan, en het is echt een wereld van verschil (iig de Hogeschool Zeeland vergeleken met de TU Eindhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Martin Sturm schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:42:
Ik denk niet dat je dat soort banen zo snel op Monsterbord aantreft eerlijk gezegd.
Daar was ik al bang voor :P
Neo: overigens is een HBO-opleiding totaal niet te vergelijken met een WO-opleiding (vooral even afgaand op jouw frustratie m.b.t. medestudenten). Ik heb het allebei gedaan, en het is echt een wereld van verschil (iig de Hogeschool Zeeland vergeleken met de TU Eindhoven).
Weet ik, ik heb anderhalf jaar een universitaire studie gevolgd (economie), dus ik ben niet helemaal onbekend met de sfeer en de studenten. Het had z'n voor- en nadelen, maar ik zie het met name niet meer zitten om twee jaar "full time" (dat is nogal relatief :P ) te moeten studeren. Ik wil het daarom combineren met werken, zodat ik een stuk ervaring op kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
ik ben akkoord met phobosdeimos.

Ook ik heb het gedaan in België, maar dan met een 2-jarig programma.
Dus eerst Bachelor en daarna 1ste en 2de licenciaat in één jaar en dan 1ste en 2de ingenieursjaar in één jaar (voltijds studeren dus :+ ).
Het schakelprogramma is enkel nodig als je van richting veranderd, maar het zou kunnen dat de regels weer veranderd zijn.

Ik ben master gaan doen omdat ik uit mijn bachelor opleiding geen voldoening had. Het feit dat de arbeidsmarkt toen nog niet zo gezond was als nu heeft ook meegespeeld.
Je moet het in de eerste plaats voor jezelf doen, anders is het moeilijk vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
In België is de minimum duur van het traject om van een hogeschool bachelor informatica naar een universitaire master informatica te gaan 3 jaar full time studeren.
Maar dat eerste jaar, het schakelprogramma, daarvan bekennen de meeste universiteiten (althans de mijne) dat het niet echt realistisch is om te verwachten dat je dat werkelijk op 1 jaar kan voltooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 18:17
neographikal schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:27:
[...]

Hier ben ik zeer benieuwd naar: klopt dit voor Nederland ook? Ik ben zelf nét klaar met de bachelor aan het HBO en ik twijfel voor een master aan de OU (twee jaar voltijd is voor mij geen optie, totaal geen zin meer in), net zoals Chandler. Na wat gezoek op Monsterboard kwam ik maar twee bedrijven tegen die hard WO vroegen; de rest vroeg HBO/WO. Hierbij heb ik met name gekeken naar functies die al wat werkervaring eisen, om te kijken of ik ook daadwerkelijk deuren kon vinden die gesloten blijven.

De vraag is of dit wel helemaal representatief is natuurlijk....ik ga van de week even wat ICT-dienstverleners bellen om te horen wat die ervan zeggen :) Maar als iemand hier een antwoord op kan geven; graag! Het doen van onderzoek ambieer ik zelf in ieder geval niet; het gaat me met name om een stuk ontwikkeling en de carriereperspectieven/bijbehorende beloning.
ICT-dienstverleners spreken uit eigenbelang als jij ze naar hun mening vraagt. Er is nú krapte, ze hebben nú handjes nodig voor het uitvoerende werk. Natuurlijk beloven ze je dat je als HBO-er net zo goed kan doorgroeien. Maar wat later in je carrière zal blijken is dat je WO collega's doorgroeien en jij blijft zitten op jouw uitvoerende niveau. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik zou de ICT-dienstverleners niet als input gebruiken voor deze besluitvorming. Ik kan nu al zeggen dat zij je zullen aanraden om gewoon voltijd bij ze te komen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
PHiXioN schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:54:
[...]

ICT-dienstverleners spreken uit eigenbelang als jij ze naar hun mening vraagt. Er is nú krapte, ze hebben nú handjes nodig voor het uitvoerende werk. Natuurlijk beloven ze je dat je als HBO-er net zo goed kan doorgroeien. Maar wat later in je carrière zal blijken is dat je WO collega's doorgroeien en jij blijft zitten op jouw uitvoerende niveau. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik zou de ICT-dienstverleners niet als input gebruiken voor deze besluitvorming. Ik kan nu al zeggen dat zij je zullen aanraden om gewoon voltijd bij ze te komen werken.
zou dit verhaal ook gelden voor SAP-ers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
Mijn beeld bij de SAP markt is dat op dit moment erg snel gegroeid kan worden. Het lijkt wel alsof je met een beetje ervaring al snel een leuke job kan vinden.

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Anoniem: 210014 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:34:
Je kunt snel groeien en er zit groei n de SAP markt maar de consultants die na 4 jaar werken een salaris van EUR 80.000 tot EUR 120.000 verdienen zijn er niet meer. En dat was midden / eind jaren negentig wel het geval.
waar moet je nu aan denken? en is het boeiend werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
^^Verhalen over salaris zijn volgens mij voor de TS niet zo interessant..

Als WO-er (NL) heb ik tijdens mijn studie gezien dat de HBO-doorstromers best een master kunnen halen als ze het willen en er gewoon hard aan werken. Het halen is niet zo'n probleem denk ik.

Waar HBO-doorstromers eerder mee te maken krijgen is het verschil in denkniveau tussen HBO-ers en WO-ers. Geef een groep WO-ers en een groep HBO-ers hetzelfde probleem en je krijgt twee totaal verschillende oplossingen (waarbij ik nadrukkelijk geen uitspraak doe over welke beter zou zijn). De reden hiervoor is een verschil in conceptueel denkniveau. Of je dit als doorstromer echt kunt aanleren tijdens een WO-master ...?

Ik zie meer gevallen waar het niet lukt dan waar het wel lukt. Als ik zie dat je nu tijdens je werk deeltijd een HBO-opleiding volgt, dan raad ik je af om direct een master te volgen. Eventueel kun je rond je 30e / 40e een MBA volgen, als je al veel meer ervaring zelf in te brengen hebt.

Tot slot: ook zonder WO-master kun je in Nederland bijna overal komen als het echt in je zit! Maak je daar maar niet te druk om. Ik ken zelf al genoeg voorbeelden van mensen die op directieniveau functioneren van grote organisaties zonder WO-opleiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tennisbal schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 21:09:
[...]

waar moet je nu aan denken? en is het boeiend werk?
Of het boeiend werk is zal afhankelijk zijn van de persoon. Ik heb jaren SAP security gedaan maar na een paar jaar op schermen naar autorisaties, firewall poorten, encryptie en andere gerelateerde zaken te hebben gekeken met steeds opnieuw nieuwe technologie wilde ik meer met mensen werken. Daarom ben ik iets anders gaan doen. Overigens met ongeveer hetzelfde salaris en dito doorgroei mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Anoniem: 210014 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 23:03:
[...]

Of het boeiend werk is zal afhankelijk zijn van de persoon. Ik heb jaren SAP security gedaan maar na een paar jaar op schermen naar autorisaties, firewall poorten, encryptie en andere gerelateerde zaken te hebben gekeken met steeds opnieuw nieuwe technologie wilde ik meer met mensen werken. Daarom ben ik iets anders gaan doen. Overigens met ongeveer hetzelfde salaris en dito doorgroei mogelijkheden.
was je dan functioneel consultant? of abap/technische kant. en wat doe je nu als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Anoniem: 210014 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:05:
[...]

Ik was beiden. Ik ben begonnen als SAP MM consultant (ook in gecertificeerd in 2003) maar ben toen overgestap op SAP Netweaver Security (ook in gecertificeerd in 2006). Als SAP Security Consultant ben je vooral technisch consultant omdat je autorisaties bouwt, encryptie bij netwerk protocollen configureerd, web agents beveiligt en SAP BS (Basis) beveiligt. Daarnaast zul je ook vaak SAP security plannen (beleidsstukken) schrijven en trainingen verzorgen.

In 2004 ben ik overgestapt op IT audit en heb ik tot en met 2006 ook nog SAP audit gedaan waarbij je veel meer met de klant zelf om tafel gaat zitten in plaats van de hele dag op kantoor in een kamertje met zeer weinig klantencontact.

Dit zijn de grote spelers op SAP Security in NL:
http://www.csi4grc.com
http://www.logica.nl
http://www.ordina.nl
http://www.deloitte.nl
toon volledige bericht
interessant, ik wil misschien de sap HRM wereld in, hele dagen in een kamertje zitten lijkt me echt niks, met de klant overleggen etc wel. Is dit met sap hrm echter wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 17:12
Lichtjes offtopic vraagje: stel dat je tijdens je loopbaan een master behaald (waar je voorheen enkel een graduaat/hbo had), mag je dan zonder meer een loonsopslag verwachten/vragen van je huidige werkgever (er van uitgaande dat je op eigen initiatief aan de opleiding begonnen bent)?

Mijn gevoel/ervaring zegt dat een werkgever geen reden heeft om je betere contractvoorwaarden aan te bieden, maar mits verstandig overleg dit wel mogelijk is. Iemand ervaringen hiermee?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-03 10:59
Naar mijns inzien: De belangrijkste factor om leuke of goed betaalde (is niet altijd hetzelfde) functies te krijgen is een netwerk van connecties opbouwen, en vrienden maken in de top.
Als je mensen kent in de top stijg je zelf ook sneller naar de top, alleszinds zover je het aankan. Als een postje jou duidelijk te zwaar is, dan raak je het wel weer kwijt.
Hard en goed werken is niet de enige factor.

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kapoen schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:12:
Lichtjes offtopic vraagje: stel dat je tijdens je loopbaan een master behaald (waar je voorheen enkel een graduaat/hbo had), mag je dan zonder meer een loonsopslag verwachten/vragen van je huidige werkgever (er van uitgaande dat je op eigen initiatief aan de opleiding begonnen bent)?

Mijn gevoel/ervaring zegt dat een werkgever geen reden heeft om je betere contractvoorwaarden aan te bieden, maar mits verstandig overleg dit wel mogelijk is. Iemand ervaringen hiermee?
Nee, geen enkele reden om dat "zonder meer" te doen. Het is alleen als je master echt relevant is voor je funktie EN je de kennis gebruikt om meer verantwoordelijk/beter/<vul in> werk te doen. Dan is een verhoging van je salaris redelijk.

Ook kan het zijn, dat ze je meer gaan bieden omdat ze niet willen dat je weggaat (vaak nutteloos).

Maar zonder meer zeker niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
g4wx3 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:32:
Naar mijns inzien: De belangrijkste factor om leuke of goed betaalde (is niet altijd hetzelfde) functies te krijgen is een netwerk van connecties opbouwen, en vrienden maken in de top.
Als je mensen kent in de top stijg je zelf ook sneller naar de top, alleszinds zover je het aankan. Als een postje jou duidelijk te zwaar is, dan raak je het wel weer kwijt.
Hard en goed werken is niet de enige factor.
De meest incompetente en domme werknemers die ik ooit ben tegengekomen zijn degene die zich vooral naar boven gewerkt hebben dmv "connecties" en vriendjespolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

phobosdeimos schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 11:49:
[...]

De meest incompetente en domme werknemers die ik ooit ben tegengekomen zijn degene die zich vooral naar boven gewerkt hebben dmv "connecties" en vriendjespolitiek.
Connecties zijn zeer belangrijk en vooral hogere functies krijg je vaak niet alleen door het hebben van genoeg ervaring en alle benodigde vaardigheden maar ook door de juiste mensen te kennen.

Daar vind ik zelf niets mis mee - hier in Nieuw Zeeland is "Who you know" net zo belangrijk als "What you know". Goede connecties en referenties zijn zeker net zo belangrijk want op papier kan je er best prima uitzien, maar men wilt ook graag weten wat voor persoon je bent, of ze op je kunnen bouwen/vertrouwen en of je "off the record" wel "any good" bent.

Ik heb zelf niet vaak meegemaakt dat "incompetente en domme" mensen op goede functies terecht komen enkel door connecties. Want wanneer blijkt dat die persoon erg onbekwaam is, dan reflecteert dat ook zeer slecht op de persoon die deze heeft aangenomen en de connectie welke deze persoon heeft voorgedragen. Dus dat zal IMHO allemaal wel erg meevallen.

Waar het wel om gaat is wanneer men zoekt naar een persoon voor positie X, dat een goede, vertrouwde connectie jou kan aandragen onder het mom van "Ken je deze persoon? Ik heb met hem samen gewerkt en hij is een erg goede <functie>. Ik zou je zeker eens aanraden om hem te bellen, hier is zijn telefoon nr.".

Ik zie daar totaal geen probleem mee. Ik neem ook liever iemand aan die door een goede, betrouwbare connectie wordt aangedragen als een goede candidaat, dan iemand van wie ik binnen 1 uur een redelijk beeld moet zien te krijgen van niet alleen zijn technische kunnen maar vooral van zijn persoonlijkheid.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 11:27

defiant

Moderator General Chat
Kapoen schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:12:
Dit zou ik aankaarten bij een functioneringsgesprek, dat je een Master doet geeft in ieder geval vanuit je zelf uit aan dat je een bepaalde richting op wilt. Vraag aan je werkgever of hij constructief wil meedenken over je carrière.

Maar je hebt gelijk dat elke opleiding uit eigen initiatief voor een werkgever geen reden is om iets te veranderen aan je contractvoorwaarden. Maar het staat je natuurlijk geheel vrij om verder te kijken dan je huidige werkgever.
tazzman schreef op zondag 20 juli 2008 @ 00:33:
Ik heb zelf niet vaak meegemaakt dat "incompetente en domme" mensen op goede functies terecht komen enkel door connecties. Want wanneer blijkt dat die persoon erg onbekwaam is, dan reflecteert dat ook zeer slecht op de persoon die deze heeft aangenomen en de connectie welke deze persoon heeft voorgedragen. Dus dat zal IMHO allemaal wel erg meevallen.
Wat je wel vaak ziet is het zelfversterkende effect van de aard van het management. Een zwakke directeur zal zich niet snel omringen met krachtige managers, want dan ondermijnt hij zijn eigen positie. Een sterke directeur daarentegen heeft vaak veel minder moeite of juist behoefte aan krachtige managers.

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 20-07-2008 03:26 ]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
In het topic lees ik dat een Master/WO opleiding, zeker geen negatief effect kunnen hebben.
Daarnaast lees ik ook dat een Master aan een Hogeschool, minder zwaar weegt dan een aan een universiteit.

Ik zat al een tijd lang te kijken naar een master bij de Open Universiteit. Deze kan als zelfstudie, maar ook begeleid worden gedaan. Als je hem begeleid doet, krijg je les op een hogeschool, maar op het diploma staat Open Universiteit. Wat is hier dan de waarde van?

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 185% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Anoniem: 210014 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:43:
NZ is niet te vergelijken met NL. In NL is de arbeidsmarkt veel meer rigide en worden veel formelere eisen gesteld aan kandidaten. Het verhaal over topfuncties is niet relevant want dat gaat op voor een klein percentage van de arbeidsmarkt voor HBO/WO werknemers.
Met 10+ jaar ervaring op de NL arbeidsmarkt weet ik wel hoe die in elkaar steekt en ook in NL is het hebben van een netwerk en connecties zeker behulpzaam voor je carriere. Wanneer wij ooit besluiten terug te keren naar NL dan zal ik zeker mijn netwerk inzetten om weer een leuke baan te vinden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Anoniem: 210014 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:26:
[...]

Ik heb niet gezegd dat het niet helpt. Ik zeg alleen maar dat het een aanvulling is op het vinden van een baan / verkrijgen van een opdracht bij een klant / verkrijgen van een promotie. Maar de eisen wat betreft opleiding / certificering enzovoorts zijn in NL toch echt strenger dan in de Angelsaksische landen. En dat is mijn 10+ jaren ervaring.
Ik heb ook nergens gezegd dat het niet meer is dan een aanvulling op. Wat betreft opleidingen / certificering in NL - daar is mij nooit specifiek naar gevraagd. Ik heb ook geen fraaie MCSE papiertjes noch een mooi PMP certificaat aan de muur. Toch heeft mij dat nooit belemmerd in mijn carriere waar men vooral vroeg naar relevante en aantoonbare ervaring en resultaten.

Een masteropleiding of een WO opleiding is heel erg goed, vooral op strategisch niveau, waar abstract denken gevraagd is.
Anoniem: 210014 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:27:
[...]

Je zult zelf ook wel kunnen aangeven dat je NL niet 1-op-1 met NZ kunt vergelijken qua arbeidsmarkt, arbeidsethos, arbeidscultuur enzovoorts.
En waar heb ik ooit de arbeidsmarkt in NL direct 1:1 vergeleken met die in NZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 10-01-2010 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Anoniem: 210014 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:56:
[...]

Ik denk dat we het eens zijn maar dat we nadrukken anders leggen. Mijn ervaring is dat mensen die ervaring plus certificeringen hebben sneller aan de bak komen bij de grote bedrijven of ze willen dat men alsnog de certificeringen behaalt. Maar ik heb niet gezegd dat je met alleen ervaring en referenties niet aan de bak komt.
Daarin geef ik je groot gelijk - het gaat om de juiste mix van ervaring en opleiding(en) die een ICT carriere de nodige "push" kunnen geven.
\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257227

breekbrood schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 22:40:
ook zonder WO-master kun je in Nederland bijna overal komen als het echt in je zit! Maak je daar maar niet te druk om. Ik ken zelf al genoeg voorbeelden van mensen die op directieniveau functioneren van grote organisaties zonder WO-opleiding!
Helemaal mee eens; ik heb niet het idee dat een WO-diploma een voorwaarde is om een functie uit te oefenen op bijv directieniveau. Ken genoeg voorbeelden van mensen die erg succesvol zijn en een "WO-salaris" ontvangen terwijl ze bijv. MBO of HBO als opleiding hebben genoten. Zelf denk ik wel dat zulke mensen goede connecties hebben en via-via hogerop zijn gekomen dan wel ontzettend veel werkervaring hebben. Tijdens een sollicitatieprocedure lijkt het mij dat een WO-opleiding op je CV 'mooier' staat, hoewel ik me ook wel voorbeelden kan bedenken dat je juist vanwege je WO-opleiding wordt afgewezen, omdat je een andere denkwijze hanteert en minder praktisch bent ingesteld.. :?

Zelf heb ik het idee dat je een WO-opleiding moet volgen als je echt iets specifieks op oog hebt. Bijv. als je advocaat wil worden.. dan móet je wel een WO-opleiding hebben genoten en ook je bachelor op WO-niveau hebben afgerond. Volgens mij gaan ze dat trouwens nog veranderen in de toekomst... dat ook HBO-ers die een mastertraject volgen via schakelprogramma togaberoepen mogen uitoefenen... maar goed, dat terzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Kabee-: het feit dat je denkt dat een universitair zou afgewezen worden omdat hij minder praktisch ingesteld zou zijn, bewijst perfect hoe weinig je weet van universitair onderwijs.
Ik ben tot nu toe bij redelijk wat bedrijven over de vloer geweest in verband met een vacature waarvoor ik zelfs niet in aanmerking zou gekomen zijn indien ik geen universitair diploma had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
phobosdeimos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:32:
Kabee-: het feit dat je denkt dat een universitair zou afgewezen worden omdat hij minder praktisch ingesteld zou zijn, bewijst perfect hoe weinig je weet van universitair onderwijs.
Ik ben tot nu toe bij redelijk wat bedrijven over de vloer geweest in verband met een vacature waarvoor ik zelfs niet in aanmerking zou gekomen zijn indien ik geen universitair diploma had.
Meestal vragen organisaties WO (en bedoelen wo denkniveau) of WO denkniveau... Dat jij niet in aanmerking gekomen zou zijn zonder WO voor die vacature zal wel zijn omdat je niemand op het juiste niveau binnen het bedrijf kende, of omdat je niet je WO denkniveau kon aantonen en geen WO diploma hebt. Als de directeur daar gehoord heeft dat jij geschikt bent voor de job, mag je ook echt wel komen praten zonder WO hoor.

Het is voornamelijk bij ZEER bureaucratische bedrijven, waar ze deze voorwaarden zo hard spelen. Zelfs bij deze bedrijven nemen ze je vaak alsnog aan onder de voorwaarde dat je je papieren gaat halen (op hun kosten zelfs!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
:)
Hier in België gaat het echt wel anders.
Kan je geen universitair diploma voorleggen, kom je niet in aanmerking, punt uit.
Meestal hangt er dan na het voorleggen van het diploma nog een hele reeks zware ingangsexamens aan vast.
Hogeschool bachelor en universitair master in de informatica is nu eenmaal niet met elkaar te vergelijken, een wereld van verschil.
WO-denkniveau is een bullshit term, als je echt universitair kan meedraaien dan had je ook maar een dergelijke opleiding moeten volgen en voltooien.
Anders kan ik ook wel zeggen dat ik "PhD-denkniveau" heb, maar geen zin om doctoraatsthesis te schrijven.
Zwak excuus.

[ Voor 27% gewijzigd door phobosdeimos op 24-07-2008 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
Is dit ook zo als je al een tijdje meedraait in de branch waar het om gaat? Ik kan me echt niet voorstellen dat belgische bedrijven het zich kunnen veroorloven om ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, ervaren mensen die WO denknivieau hebben verworven in de praktijk buiten de solicitatie procedures te houden. Het is natuurlijk onzin dat je alleen WO denkniveau kan halen door het volgen van UNI, alsof er in de praktijk niets te leren valt.

Ik krijg het gevoel dat je nog niet zo lang meedraait in de bedrijfswereld of nog niet zo oud bent. Als je nog geen b.v. 10 jaar ervaring hebt, dan telt inderdaad voor het grootste deel je diploma. Je hebt nog niet zo veel werkervaring opgebouwt en geen (uitgebreid) netwerk, naam en referenties. Echter als je al een tijd meedraait in de branch op een functie waar jij in( )gegroeid bent, en je wisselt van bedrijf, zal je nieuwe werkgever eerder geneigt zijn jou aan te nemen dan een groentje van de uni (Kosten even daargelaten).
WO-denkniveau is een bullshit term, als je echt universitair kan meedraaien dan had je ook maar een dergelijke opleiding moeten volgen en voltooien.
Dat iemand die slim genoeg is voor WO maar het niet gedaan heeft, niet het niveau van WO kan bereiken is natuurlijk onzin. Er kunnen zat keuzes (of moet ik zeggen kansen?) zijn om WO niet af te maken of niet aan te willen beginnen.
Anders kan ik ook wel zeggen dat ik "PhD-denkniveau" heb, maar geen zin om doctoraatsthesis te schrijven.
Zwak excuus.
Iedereen kan wel iets zeggen, maar daar zijn een C.V., diplmoma's en referenties voor....

No offence :)

[ Voor 20% gewijzigd door Franck op 25-07-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 11:27

defiant

Moderator General Chat
Deze discussie heeft niet zoveel nut als je de aspecten kansen en mogelijkheden niet in ogenschouw neemt. Iemand die met 22/23 jaar met een Master afstudeert aan een Universiteit, zal in de regel als die persoon z'n kansen en mogelijkheden goed weet te benutten, in het begin van de carrière grotere stappen kunnen maken dan iemand zonder. De inhaalslag die iemand zonder Master in z'n carrière moet maken is veel groter, maar natuurlijk niet onmogelijk.

De kans is dan ook groter dat als je niet zou kijken naar de opleiding, dat de carrière van iemand met een Master na bijvoorbeeld 10 of 20 jaar een stuk verder is dan iemand zonder dit diploma, vanwege de voorsprong in het begin.

Kort gezegd, een Master schept meer kansen en mogelijkheden voor je carrière, maar je moet ze natuurlijk wel grijpen.
Franck schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:00:
Echter als je al een tijd meedraait in de branch op een functie waar jij in( )gegroeid bent, en je wisselt van bedrijf, zal je nieuwe werkgever eerder geneigt zijn jou aan te nemen dan een groentje van de uni (Kosten even daargelaten).
Dit zal in de praktijk ook nooit voorkomen, uni studenten wordt niet aangenomen op functies waar enige jaren relevante werkervaring vereist is.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
zal in de regel als die persoon z'n kansen en mogelijkheden goed weet te benutten
De vraag is dan eigenlijk wie van 2 personen van dezelfde leeftijd, als ze allebei hun kansen benutten, een met uni en een met 4 jaar werkervaring het het beste zal doen? Uiteindelijk zijn er zo veel verschillende factoren die meespelen (b.v. uiterlijk, sociale vaardigheden?) dat er niet veel zinnigs over te roepen valt. Wel ben ik het er mee eens dat door de bank genomen iemand met Uni en iemand zonder uni en werkervaring uiteraard meer kansen heeft. Uiteindelijk echter zal het toch echt bij de persoon zelf liggen.

In het salaris topic hier op tweakers zie je een hoop mensen van relatief jonge leeftijd die al een hoop meer verdienen dan menig afgestudeerde Uni student

[ Voor 18% gewijzigd door Franck op 25-07-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

phobosdeimos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:32:
@ phobosdeimos:

Beetje verontwaardigd over wat je hier nu stelt. Ik heb zelf WO studie rechtsgeleerdheid gedaan. Afgewezen bij de overheid omdat ze HBO vroegen. Reden voor afwijzing? Te hoog opgeleid, betreft praktische functie, vermoeden dat er niet genoeg uitdagingen liggen in de functie.

Dus de WO-opleiding vormde zeker wel een reden dat ze me afwezen, terwijl het een functie betrof waar ik groot enthousiasme voor had en zelfs op afstudeerrichting was toegespitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Is dat niet logisch Kabee?
Ik ga met m'n master informatica toch ook niet solliciteren voor een job als "HTML programmeur" of iets dergelijks.

[ Voor 15% gewijzigd door phobosdeimos op 28-07-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

phobosdeimos schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:04:
Is dat niet logisch Kabee?
Ik ga met m'n master informatica toch ook niet solliciteren voor een job als "HTML programmeur" of iets dergelijks.
Kennelijk logisch en ben ik te naief geweest toen ik aan mijn studie begon. Ik had destijds het idee dat ik mijn positie zou versterken op de arbeidsmarkt als ik een WO opleiding zou starten. Vroeger dacht ik: als een werkgever keuze heeft tussen een WO-er en een HBO-er dan gaan ze altijd voor de WO-er aangezien dat "hoger" is. Nu kom ik er dus achter dat "WO capaciteiten bezitten" tegen je kan werken wanneer je graag een "HBO-functie" wil uitoefenen. Ik vind het toch zelf erg jammer. De functies die mij aanspreken en waarvan ik oprecht denk dat ik gelukkig van wordt en dus op lange termijn werkzaam zal zijn, daar word ik afgewezen. MAar goed, misschien een tip voor anderen dus om op te letten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 257227 op 29-07-2008 12:46 ]

Pagina: 1