Toon posts:

CoreTemp geeft eng hoge temperaturen aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik besloot vandaag om zonder reden eens te gaan kijken wat hoe het stond met de temperatuuur van mijn processor (Q6600). Deze gaf een idle temperatuur aan van 70 graden en onder load maar liefst boven de 80 graden voor de CPU Cores. Ik stond hier best van te kijken aangezien mijn kast nauwelijks heet wordt, alle programma's draaien zonder dat de computer crasht en de lucht die uit de PC wordt geblazen niet echt warm is. Nou heb ik gelezen dat mn processor koeler misschien niet goed gemonteerd is omdat ik hem gewoon kan aanraken zonder dat ik mijn vingers verbrand. Maar in de BIOS wordt ook maar een CPU temperatuur van 50 graden aangegeven. (Ik heb trouwens een Thermalright Ultra-120 Extreme wat toch één van de beste luchtkoelers moet zijn). Aangezien mijn PC verder goed werkt lijkt er niets aan de hand maar het zit me toch niet lekker dat zowel CoreTemp als SpeedFan zulke hoge temperaturen aangeven. Daarom vraag ik hier toch maar even jullie advies voordat ik overga op het demonteren van mn koeler omdat ik dat echt een rotklus van jewelste vind. Geeft CoreTemp mogelijk de verkeerde temperaturen aan?

Alvast bedankt

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-01 08:34

K4F

Vrijwel zeker, welke versie gebruik je van coretemp?

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste versie voor zover ik weet, 0.99.1

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-01 14:45
probeer ook eens speedfan en kijk even hoe warm je proc is

-

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan geeft een CPU temperatuur van -64C ? Onder het tabje Charts geeft hij voor de individuele Cores echter ook tussen de 60 en 70 graden idle aan

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb je de koeler wel goed gemonteerd en gekeken als de koelpasta goed is verdeeld?
Gaat de CPU ook throttlen onder full load?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:36

_Apache_

For life.

Wat geeft je bios voor temperaturen?

Verder zou ik controleren of hij wel goed gemonteerd is, kijken of je pasta helemaal geraakt word als je je koeler oplaatst,

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:06:
Wat geeft je bios voor temperaturen?
Maar in de BIOS wordt ook maar een CPU temperatuur van 50 graden aangegeven.
De kunst van het lezen. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:45
Moest ik jou zijn had ik het koelblok al gedemonteerd :p..

Ik denk dat het beste is dat je kijkt of het koelblok niet bol of hol is (of processor), kijken of er wel koelpasta(genoeg/teveel) op is en opnieuw installeren..

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:38
Als t een thermalright ultra extrme is dan is ie vrijwel zeker bol, hebben ze schijnbaar veelal last van.
Heb er ook sinds kort 1 en de temps waren bedroevend hoog.
Na wat gezoek op google gevonden dat die bol kan zijn en de oplossing is heatsink lapping (zie youtube), dit gedaan (houd in uren schuren en polijsten) en de koeler (en cpu) is vlak en de temps zijn goed te noemen. q9450@3.6Ghz op 1.3V, idle temps 3 en stressed temps 58, gemeten met realtemp.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18

KneoK

Not in a million lightyears

Mijn cores (Q6600, 3,4GHz) zijn op dit moment 41, 41, 44, 46, maar als ik nu even snel reboot en in de BIOS kijk dan zit de CPU temperatuur op 31 graden. Ditzelfde zie ik in bijvoorbeeld Everest Ultimate, 4 coretemps die stuk voor stuk warmer zijn dan de totale CPU temperatuur. Er zal een vijfde sensor zitten ofzo.

Het verschil tussen 50 en 70 is behoorlijk, maar kijk dus in ieder geval even in je BIOS of je je CPU temp kan zien of ook je afzonderlijke cores.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas alleen de CPU temp. Dan wordt het toch maar even demonteren voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem opnieuw gemonteerd en Coretemp geeft nu 60 graden idle en 70 graden load (tot wel 80 onder 100% load). Dus het is er wel iets beter op geworden maar het is nog steeds erg hoog :| Of ik doe iets vreselijk fout bij het monteren van mn koeler of er is iets anders aan de hand. Argh

Edit: Eigenlijk is het er niet beter op geworden.

Edit2: Ik heb onlangs een BIOS update gedaan, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Toen ik de koeler voor het eerst installeerde een jaar geleden waren de temperaturen wel gewoon rond de 40 graden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 15:09 ]

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 14:59
staat je true los als je de vijzen erin gedraaid hebt ?
zoja kan je de pressure mod proboren.
gewoon een ijzeren ringetje (washer) tussen de x schuiven en dan aanspannen.
http://www.innews.dk/hoder.dk/forums/DH/penny-mod.jpg

Verwijderd

Topicstarter
De thermalright wordt nu wel degelijk heet en CoreTemp geeft temperaturen aan van boven de 90 graden. o_O Voor zover ik kan zien zit er geen ruimte tussen, SwornEnemy

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat gebeurt er als je een grote (tafel)fan op je koeler richt met een open sidepanel?
-Als de temperatuur dan erg daalt ligt het aan je airflow.
-Als de temperatuur niet veel verandert ligt het aan je mounting en zou je SwornEnemy z'n tip uit kunnen proberen.

edit: ik las net nog een keer je bericht en zag dat je een temp had afgelezen van 90 graden, dit is praktisch niet mogelijk want dan had je pc zichzelf allang ge-reboot

[ Voor 24% gewijzigd door Flythe op 17-07-2008 17:26 ]

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
90 graden is wel erg hoog.
Ik gebruik zelf realtemp om de temp van m'n cores uit te lezen.
Je kunt proberen je cpu koeler te lappen.
En gebruik een goede pasta (Artic silver 5)

goodluck

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 09:37
Ik gebruikte eerst ook coretemp, maar toen coretemp een idle waarde van 21 graden terwijl het in de kamer 25 graden was aangaf ben ik maar overgestapt op ASUS pc probe.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Vlak na het opstarten van de PC zit hij direct al op 60-70 graden volgens CoreTemp. Ik heb helaas geen ventilator hier in huis, dus kan ik niet testen of het aan de airflow ligt (maar het lijkt me sterk dat de airflow ervoor zorgt dat mn CPU zo heet wordt.)

Ik heb even een plaatje gemaakt van wat CoreTemp aangeeft na een half uurtje een CPU intensief spel te hebben gedraaid. Er komt nauwelijks hete lucht uit m'n computer.

Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/5111/coretempzy0.jpg

Edit: Voordat je me wijst op de overclock, zonder overclock is het maar een paar graadjes koeler.
Edit2: Realtemp geeft een temperatuur van 76 graden aan dus dat kan verklaren waarom hij nog niet is gereboot.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 18:02 ]

• hFresh
Heb je een 120mm fan op het koelblok gemonteerd?
Probeer dat eens.
Zorg er dan voor dat de warme lucht je kast uigeblazen wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard zit er een fan op mn koelblok. Wat is de beste manier om die erop te monteren. 'Voor' het koelblok zodat hij lucht door het koelblok heenblaast, of 'achter' het koelblok zodat hij de warmte van het koelblok afvoert (als je snapt wat ik bedoel, moeilijk uit te leggen :P ) Moet ik de koeler horizontaal of verticaal op mn processor monteren? (Zodat de fan dus of van rechts naar links blaast of van onder naar boven)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v415/LightFusion/General/CIMG0356.jpg
Mijn koeler heb ik dus anders gemonteerd dan in dit plaatje, verticaal i.p.v horizontaal. Kan dit kwaad?

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2008 18:40 ]

Verwijderd

Op hoeveel staat je vCore? Core Temp geeft namelijk niet de goede vCore aan (hier ook last van).

Check anders ff met CPU-Z je vCore, misschien heb je die wel véélste hoog staan. Daarnaast lijkt me dat je cooler idd niet goed zit, of je teveel of te weinig koelpasta gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
CPU-Z geeft 1.264v aan

• hFresh
Ziet er idd goed uit.
En als je hem nu eens 90 graden met de klok mee draaid?

Verwijderd

Topicstarter
Succes! Na het koelblok 90 graden gedraaid te hebben krijg ik nu 30-35 graden idle en 45 graden load!
Pagina: 1