Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Parallele port laptop geeft vreemde signalen

Pagina: 1
Acties:

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
Het was een beetje zoeken waar ik dit neer moest zetten, maar ik denk dat het goed staat in dit forum.

Via de parallelle poort van mijn normale computer heb ik inmiddels verschillende apparaten goed aangestuurd. Het gaat om dingen als lange belichtingstijden voor philips vesta/toucam pro/900nc webcams (0.25 tot enkele minuten), witte leds laten knipperen op muziek (via winamp, geeft een leuk stroboscoop effect), en het aansturen van externe drukknopjes op een afstandsbediening. Hiertoe heb ik zelf dus verschillende schemaatjes in elkaar geknutseld, en zelf ook het e.e.a. aan software geschreven die het allemaal kan bedienen.

Dit werkt allemaal uitstekend op de gewone computer, maar ik ondervind problemen als ik dezelfde apparaten aansluit op de parallelle poort van de laptop (een oude acer 1352 met windows xp home sp2). In principe werkt alles wel, behalve dat er vreemde signalen naar de parallelle poort worden gestuurd door iets anders dan mijn programma, zelfs als ik niks heb aangesloten op de parallelle poort. Deze signalen zijn zeer regelmatig, en bestaand uit twee verstuurde bytes in ongeveer 62 seconden tijd.

Hieronder een klein stukje van de verstuurde data naar parallelle poort terwijl er geen verdere programma's actief zijn, en er niks is aangesloten op de poort (van links naar rechts d7 t/m d0).

00001001 | 15-7-2008 0:01:02
00100000 | 15-7-2008 0:01:02
00001001 | 15-7-2008 0:02:04
00100000 | 15-7-2008 0:02:04
00001001 | 15-7-2008 0:03:08
00100000 | 15-7-2008 0:03:08
00001001 | 15-7-2008 0:04:10
00100000 | 15-7-2008 0:04:10

Zodra ik een eigen programma opstart wat gebruik maakt van de parallelle poort om bijvoorbeeld lange belichtingstijden van een webcam aan te sturen, dan blijven deze commando's 'netjes' elke minuut doorgaan. Dit verpest dus regelmatig een opname van bijvoorbeeld 20 seconden van de webcam (de 'sluiter' van de webcam wordt namelijk aangestuurd door de d0 datalijn). Ook bij andere programma's en aangesloten hardware blijven deze vreemde commando's de boel verstoren.

Waar komen deze signalen vandaan, en belangrijker, hoe kan ik dit stoppen??

Wat ik heb geprobeerd:
- Poortinstelling van de parallelle poort in het bios aangepast tussen ECP, EPP, bi-directioneel en output-only. Dit geeft allemaal precies hetzelfde resultaat.
- Verschillende log programma's geprobeerd die de parallelle poort in de gaten houden, maar deze geven allemaal dezelfde resultaten (ook zelf een log programma geschreven die de datapins van de parallelle poort weg schrijft in een bestandje zodat ik die gemakkelijk na kan lezen).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

-MvZ- schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:42:
00001001 | 15-7-2008 0:01:02
00100000 | 15-7-2008 0:01:02
00001001 | 15-7-2008 0:02:04
00100000 | 15-7-2008 0:02:04
00001001 | 15-7-2008 0:03:08
00100000 | 15-7-2008 0:03:08
00001001 | 15-7-2008 0:04:10
00100000 | 15-7-2008 0:04:10
Je typt dat het verstuurde data is door de paralelle poort, maar weet je dat wel zeker?
Ik neem even aan dat je niets aan hebt gesloten op de poort. Stel dat je nu een denkfout maakt en je hebt een 'sniffer' aanstaan die leest wat je naar buiten stuurd maar ook wat er *binnen* komt op die poort. En om dat binnenkomen gaat het me:
Aangezien je nergens een pulldown weerstand hebt, kunnen die datalijntjes spontaan en willekeurig van 0 naar 1 springen. En dat kan je zien als input. Eventueel aangesloten apparaten zien dat weer als output... (echt duidelijk kan ik het niet uitleggen merk ik... :+ )
Test hetvolgende eens: alle datalijntjes met pulldown weerstand naar massa en nog een keer sniffen.
Dan kunnen de datalijntjes in ieder geval niet meer spontaan van 0 naar 1 springen. Als het dan nog wel gebeurd, dan is er echt een applicatie of interne hardware die dat bewust doet.

En een 2e: gebeurd dit ook als windows niet is gestart maar als je b.v. in het bios zit?

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 15-07-2008 14:56 ]

Alles kan stuk.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• -MvZ-
Edit: Dat zoeken naar plug en play apparaten staat uit. Ik zal voor de gein eens kijken wat er gebeurt als dat gewoon aanstaat.

----
Ik weet overigens zeker dat het verstuurde data is.

Hieronder een log waarbij ik enkel de webcamaansturing heb aangesloten. d0 t/m d3 worden gebruikt bij de aansturing van de webcam. Met name d0 is van belang. Er worden hier opnames gemaakt met een sluitertijd van 20seconden. Erachter heb ik staan wat er gebeurt bij die commando's

00000000 | 15-7-2008 0:23:18 | wc: initialisatie
00000100 | 15-7-2008 0:23:38 | wc: ccd amplifier aanschakelen
00000111 | 15-7-2008 0:23:39 | wc: ccd amplifer aanlaten, en opname uitlezen (20 sec)
00000000 | 15-7-2008 0:23:39 | wc: initialisatie
00000100 | 15-7-2008 0:23:58 | wc: ccd amplifier aanschakelen
00001001 | 15-7-2008 0:23:59 | !! RAAR !!
00100000 | 15-7-2008 0:23:59 | !! RAAR !!
00000111 | 15-7-2008 0:23:59 | wc: ccd amplifer aanlaten, en opname uitlezen (20 sec)
// Dit was dus een foutieve opname.
00000000 | 15-7-2008 0:24:00 | wc...
00000100 | 15-7-2008 0:24:19 | wc...
00000111 | 15-7-2008 0:24:20 | wc...
etc...etc...

Het gaat dus telkens goed zodra er niet zo'n raar commando's bij tussen zit. Zodra die er wel tussen zit, is de opname van de webcam gelijk verpest (dus, die commando's worden wel degelijk verstuurd!)

Tijdens het aanzetten van de pc gebeuren er sowieso rare dingen met de parallelle poort, zowel bij mijn laptop als op de gewone pc. Dit schijnt echter normaal te zijn, aangezien er niet echt een standaard is over hoe de parallelle poort moet reageren tijdens het opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door -MvZ- op 15-07-2008 15:09 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wat leuk_he zegt, plug en play detectie voor je parallelle poort staat aan in windows. Dan gaat windows zomaar met je parallelle poort 'rommelen' om te kijken of er niet toevallig een printer aangesloten is.

• -MvZ-
Helaas, dat maakt niks uit. Of het nu aan of uit staat, dezelfde regelmatige 2 bytes worden verstuurd naar de parallelle poort.

Toch heb ik het idee dat het wel iets dergelijks moet zijn. Elke minuut zeg maar een check of er nog iets aanhangt. Zouden er geen methodes om uitvoer naar de parallelle poort direct af te vangen en te blokkeren?

De laptop heeft helaas een chronisch tekort aan hardeschijfruimte, anders had ik wel wat met verschillende windows en linux versies geprobeerd.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik denk dat dit hetzelfde is:

http://www.lvr.com/jansfaq.htm
A: Some versions of Windows XP look for devices by periodically writing to the port. A registry key can disable this behavior.

The following registry setting disables the port writes:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Parport\Parameters]
"DisableWarmPoll"=dword:00000001

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• -MvZ-
Helaas, dat maakt ook geen verschil.

Ik lijk een oplossing te hebben gevonden. Standaard stond de parallelle poort ingesteld op adres 378. Da deze te hebben ingesteld op adres 278 heb ik naar het lijkt geen problemen meer!

Op de eoa manier wordt adres 378 dus misbruikt door windows xp. Erg raar, maar goed. Zolang 278 wel werkt ga ik niet lopen zeuren.

[ Voor 81% gewijzigd door -MvZ- op 15-07-2008 16:22 ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wel gereboot na het wijzigen van je register?

• -MvZ-
Jazeker, meerdere keren zelfs. Die register waardes haalden werkelijk waar niks uit.

Het probleem zit hem echt in de poort adressen. 378 is messed up, alsof iets anders dat adres ook gebruikt of iets dergelijks. 278 werkt gewoon prima, niks geen rare waardes, alles werkt.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Is het XP of de hardware kun je je nog bijna afvragen. Als je boot met iets anders (linux live cd) blijven de pinnetjes dan rustig? Omdat je aangeeft dat hij bij het booten onrustig is zou je denken dat het een of andere detectie in hardware is.

Kun je in de bios hem nog terug zetten van ecp naar standard? maar zelfs dan zou er niet zomaar data op de pinnetjes moeten komen.
(http://www.beyondlogic.org/ecp/ecp.htm )

• -MvZ-
Een linux live cd zal ik zeker nog proberen, maar dat zal even duren, want parallelle poort uitlezen onder linux heb ik totaal geen kaas van gegeten.
De output in het bios op standaard (output-only) had ik al geprobeerd (ook na de register 'hacks').

Juist omdat het zo regelmatig is, elke minuut plus een beetje eoa code, heb ik eigenlijk het idee dat het toch iets met het windows xp os te maken moet hebben. Eventuele bevindingen zal ik hier wel plaatsen (kan even duren..)

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:40
Heb je niet toevallig een stukje software draaien dat een dongle verwacht op je parallele poort?

Heb namelijk een keer iets soortgelijks gehad.

• -MvZ-
Hmmz, geen flauw idee eigenlijk.
Ik heb bij mijn weten nooit iets met dongles gehad, en dus ook nooit software daarvoor gebruikt.

Ik kan ook niks raars vinden in de task manager of onder msconfig... afgezien daaarvan lijkt zoiets wel een aannemelijke verklaring iig.

• remco_k

remco_k

-MvZ- schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:06:
----
Ik weet overigens zeker dat het verstuurde data is.
<knip heel verhaal>
Ik haal uit je verhaal niet de benodigde gegevens om vast te kunnen stellen of het echt software of hardware is die die data bewust verstuurt, of dat het nou gewoon een open contact is wat spontaan van staat veranderd (wat heel normaal is bij open contacten...).
Hoewel ik, gezien de rest van je posts hier, niet denk dat het zoiets is, ben ik toch erg benieuwd of je dit probleem ook hebt als je niets aansluit op je printerpoort, behalve 8 pulldown weerstanden naar massa op de 8 data lijntjes. Alleen dan kan je vaststellen of de spook data die jij ziet werkelijk bewust word verstuurd of dat het gewoon een spontane state change is. (en dat spontane gebeurd niet als er een pulldown weerstand aanhangt...)

Alles kan stuk.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb je ook geprobeerd in je BIOS om de LPT-poort in een andere mode te zetten?
Ooit wel eens mee gestoeid toen m'n oude scanner nog op de parallelpoort was aangesloten. Moest precies in de juiste mode staan. Welke het was, weet ik niet meer, maar je hebt er een aantal: SPP, ECP, EPP, ECP en EPP. Vraag me niet naar de exacte verschillen, want ik gebruik die poort al jaren niet meer, en daardoor is die kennis een beetje weggezakt. Maar dat is via diverse bronnen wel te vinden. Zie b.v. http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=124

• remco_k

remco_k

Techneut schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:25:
Heb je ook geprobeerd in je BIOS om de LPT-poort in een andere mode te zetten?
Ooit wel eens mee gestoeid toen m'n oude scanner nog op de parallelpoort was aangesloten. Moest precies in de juiste mode staan. Welke het was, weet ik niet meer, maar je hebt er een aantal: SPP, ECP, EPP, ECP en EPP. Vraag me niet naar de exacte verschillen, want ik gebruik die poort al jaren niet meer, en daardoor is die kennis een beetje weggezakt. Maar dat is via diverse bronnen wel te vinden. Zie b.v. http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=124
Lezen is ook een vak, die kennis is ook wat weggezakt in de loop van de jaren? :+
Uit de topicstart:
-MvZ- schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:42:
[...]
Wat ik heb geprobeerd:
- Poortinstelling van de parallelle poort in het bios aangepast tussen ECP, EPP, bi-directioneel en output-only. Dit geeft allemaal precies hetzelfde resultaat.
[...]

Alles kan stuk.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Je hebt het over een oude acer laptop? Misschien geïnstalleerd met een acer xp installatie? ;)

Misschien kijkt er een stukje software of er een docking station is aangesloten op de laptop ofzo.

• -MvZ-
remco_k schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:10:
[...]
Hoewel ik, gezien de rest van je posts hier, niet denk dat het zoiets is, ben ik toch erg benieuwd of je dit probleem ook hebt als je niets aansluit op je printerpoort, behalve 8 pulldown weerstanden naar massa op de 8 data lijntjes. Alleen dan kan je vaststellen of de spook data die jij ziet werkelijk bewust word verstuurd of dat het gewoon een spontane state change is. [...]
Ik heb zo gauw even geen printerkabeltje over om wat te experimenteren met pulldown weerstanden, maar kunnen die spontane state changes dan ook gebeuren als je gewoon een apparaat hebt aangesloten erop?

Ik heb dus meerdere, zelfgebouwde, dingen aangesloten (ledknipperding, webcam aansturing etc), maar zelfs dan zou dat dus door spontane state changes aangestuurd kunnen worden ?? (want die apparaten reageren nu wel op die vreemde signalen!) Als dat zo is, wat kan je dan aan je schema toevoegen om dat te verkomen, en waarom zie je dat niet standaard bij bijvoorbeeld zo'n led aanstuurschema inzitten? Ik heb bijvoorbeeld dit schema gebruikt om wat leds aan te sturen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

Overigens het lijkt een bekend probleem te zijn bij enkele mensen die ook aangepaste webcams gebruiken (volgens een yahoo group), de oplossing bij hen bleek ook het poort adres te veranderen van 378 naar 278 (of zelfs 2BC, maar die werkt niet bij mij). Ze gebruikten ook laptops.

Ik heb overigens inderdaad windows xp van acer er op staan, misschien dat daar toch wat mee is. Zojuist ook eindelijk een linux live dvdtje binnen gehaald, dus dat wil ik ook nog wel even proberen.

• remco_k

remco_k

-MvZ- schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:20:
[...]

Ik heb zo gauw even geen printerkabeltje over om wat te experimenteren met pulldown weerstanden, maar kunnen die spontane state changes dan ook gebeuren als je gewoon een apparaat hebt aangesloten erop?
Meestal vormen de aangesloten apparaten al genoeg belasting om als pulldown weerstand te fungeren. De led schakeling die je even verderop aanhaalt is daar een goed voorbeeld van.
Die BC547B belast te betreffende datalijn enigszins, waardoor zo'n spontane state change wat mij betreft niet meer kan voorkomen. Dus is het toch iets anders dan waar ik steeds op doel.
Ik heb dus meerdere, zelfgebouwde, dingen aangesloten (ledknipperding, webcam aansturing etc), maar zelfs dan zou dat dus door spontane state changes aangestuurd kunnen worden ?? (want die apparaten reageren nu wel op die vreemde signalen!) Als dat zo is, wat kan je dan aan je schema toevoegen om dat te verkomen, en waarom zie je dat niet standaard bij bijvoorbeeld zo'n led aanstuurschema inzitten? Ik heb bijvoorbeeld dit schema gebruikt om wat leds aan te sturen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34
Bij dat led schema belast de BC547B de datalijn al en die fungeerd als het ware als pulldown weerstand. Of het genoeg is geen idee. Je zou even kunnen experimenteren met een extra weerstandje van een paar K naar massa ernaast.
Het verhaal word anders als je de 8 datalijntjes aan b.v. 8 logische inputs hangt en als die inputs verder ook zwevend zijn, dan kan voorkomen waar ik steeds op doel: spontane veranderingen van 1/0 staat. Meestal veroorzaakt door electrische inductie ofzo.
Wat je eraan kan doen? 8 pulldown weerstanden van een paar K om zo'n datalijntje echt 0V te laten als ie op 0V is bedoeld.
Jou state changes zijn zo regelmatig dat ik niet meer denk dat het door inductie ofzo komt.
Overigens het lijkt een bekend probleem te zijn bij enkele mensen die ook aangepaste webcams gebruiken (volgens een yahoo group), de oplossing bij hen bleek ook het poort adres te veranderen van 378 naar 278 (of zelfs 2BC, maar die werkt niet bij mij). Ze gebruikten ook laptops.
Dat is dan wat ik weer raar vind.
Een adres is ook maar een adres. De printerpoort gaat er niet anders van werken. En windows weet 'm ook nog te vinden, anders kon jij er geen data meer heen schrijven.
Dus waarom dat de oplossing is voor je probleem, ik heb in de verste verte geen enkel idee.
Mocht je daar ooit nog achter komen, of achter de echte oorzaak komen, ik ben ondertussen best benieuwd.

Alles kan stuk.

• -MvZ-
Zojuist nog eventjes aan het testen geweest.
- De signalen treden enkel op bij printerpoort adres 378, bij 278 zijn er geen problemen (2BC kan ik niet testen)
- Het toevoegen van pull down weerstanden heeft zoals verwacht geen enkele invloed.
- De periode van de vreemde signalen is 62 seconden (soms 63, soms 61, maar nooit meer of minder dan dat)
- Het is altijd dezelfde combinatie, eerst 00001001 gelijk (binnen een kwart seconde) gevolgd door 00100000
- De signalen treden niet op in het opstartmenu van windows xp (je weet wel, dat F8 menu waarbij je veilige modus en dergelijk kan selecteren)
- De signalen treden wel op in het menu van gebruiker selecteren onder windows xp
- De signalen treden ook op onder een knoppix live dvdtje. Dezelfde periode, 62 seconden tussen elk signaal.

Het lijkt dus niet direct iets softwarematigs te zijn, maar meer iets raars bios gerelateerd (alleen enkel als de parallelle poort eerst 'geïnitialiseerd' is door bijvoorbeeld windows xp of linux). Iemand nog wilde ideeën?

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

-MvZ- schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:14:
Zojuist nog eventjes aan het testen geweest.
[...]
- De signalen treden niet op in het opstartmenu van windows xp (je weet wel, dat F8 menu waarbij je veilige modus en dergelijk kan selecteren)
[...]
Het lijkt dus niet direct iets softwarematigs te zijn, maar meer iets raars bios gerelateerd (alleen enkel als de parallelle poort eerst 'geïnitialiseerd' is door bijvoorbeeld windows xp of linux). Iemand nog wilde ideeën?
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben, want dat F8-menu (zoals ik het voor het gemak maar even noem) is ook software matig. Dit is een onderdeel van XP, en een groot gedeelte van de software modules zijn al geladen. Is het geen bepaalde 'optie' op 1 van je hardware componenten van je PC, waar de software later mee om gaat .. ? Dus een bepaalde hardware-iets, wat je OS (linux,windows) detecteerd en zichzelf "verplicht" dan die signalen te sturen ? (tenzij je het 'uitzet' in windows, zoals jij zegt dat je dat andere type selecteerde)

• -MvZ-
Ja, dat F8 menu is software matig, maar er zijn geen software modules voor windows XP geladen op dat moment hoor. Dit menu wordt net na de post uitgevoerd, en stelt eigenlijk helemaal niks voor (gewoon een bootloadertje toch?). De lpt poort drivers zijn bijvoorbeeld nog lang van z'n leven niet 'gezien' of gebruikt door windows xp.

Dat adres wijzigen naar 278 ipv 378 gebeurt overigens in het bios, en heeft verder niks met XP te maken. Het is me dus absoluut NIET gelukt het uit te zetten in windows XP zelf!

edit: Ik zit overigens nu te werken onder veilige modus met netwerk mogelijkheden, en de lampjes knipperen elke 62 seconden nog vrolijk door, ik zal eens de gewone veilige modus selecteren!

edit2: veilige modus zelfde verhaal, elke 62 de commando's. Tijdens de knoppix bootloader is er ook niks aan de hand trouwens, gewoon constant 00000000.

Het wordt er niet echt duidelijker op...

[ Voor 34% gewijzigd door -MvZ- op 16-07-2008 20:46 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

-MvZ- schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:14:
wild idee:

Vervang de printerdriver..

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc526284.aspx

Maak een generieke driver die een range van i/o ports reserveerd die door de pritnerpoort wordt gebruikt, en stuur via die driver aan.....

Pagina: 1