nieuw systeem wil niet booten, cpu fan stopt na 2 sec

Pagina: 1
Acties:

• pla2n
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 15:10
Ik heb een probleem met mijn nieuw gebouwde systeem. Eerst even een opsomming van de onderdelen;
Coolermaster CM690 kast
Thermaltake Toughpower 750 Watt voeding
Gigabyte GA-EX38-DS4 moederbord
Intel E8400 dualcore
Corsair Twin2X4096-6400C4DHX (4GB DDR2)
2x640GB Samsung S-ATA
Sapphire ATI HD4870,512MB

Ik heb alles ingebouwd, aansluitingen gecontroleerd, maar mijn systeem start niet op. Als ik op de powerknop druk, gaat het systeem aan, systeemfans blijven draaien, CPU fan begint te draaien, maar stopt na 1 a 2 sec en komt tot stilstand. De phase leds op het moederbord - die de cpu load weergeven - branden allemaal, wat aan geeft dat de cpu volledig belast wordt.
Op de videokaart branden 3 van de 4 leds vanaf het moederbord gezien branden 1 en 2, 3 niet en de 4e weer wel. Ik heb hier geen betekenis van kunnen vinden, anders dan dat het geen goed teken is dat ze blijven branden. Zoals gezegd, de systeemfans blijven draaien, maar de pc start niet op, er wordt geen beeld doorgegeven naar de monitor, ik kan dus niet in mijn bios.
Heeft iemand een idee?
Doordat de cpu fan niet draait en de leds op mijn videokaart branden ben ik een beetje lost.
- Heb ik een probleem met mijn cpu (of wordt hij nog niet warm genoeg waardoor de koeling niet aangaat?).
- Heb ik een probleem met mijn videokaart (of blijven de leds branden omdat hij geen signaal van de cpu krijgt?)
- Heb ik een probleem met mijn moederbord waardoor zowel de cpu als de videokaart niet goed aangestuurd worden?
- Is er nog iets anders aan de hand waar ik niet eens aan gedacht heb?

Het probleem ligt waarschijnlijk niet aan de cpu cooler aangezien ik de standaard cooler al gewisseld heb voor een schythe andy samoerai en die geeft hetzelfde probleem, allebei beginnen ze met draaien bij het aanzetten van de pc, maar na een paar seconden stoppen ze ermee.

Wie kan me helpen, ik weet het effe niet meer. Helaas heb ik geen andere videokaart voorhanden om problemen daarmee uit te sluiten. Ik kom van een oud systeem met AGP kaart.

Alsjeblieft deel je ervaring en inzichten _/-\o_

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Op de videokaart branden 3 van de 4 leds vanaf het moederbord gezien branden 1 en 2, 3 niet en de 4e weer wel. Ik heb hier geen betekenis van kunnen vinden, anders dan dat het geen goed teken is dat ze blijven branden.
Heb je ook niets hierover in de handleiding van je mobo/graka kunnen vinden?

Hoi!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 11:23
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd?

Probeer eens je systeem te draaien met minimale hardware:
- Geen cd-rom speler, geen harde schijf
- 1 bankje geheugen, elke keer een ander bankje, wellicht een ander slot elke keer nog.

[ Voor 25% gewijzigd door shytah op 15-07-2008 14:41 ]

Verwijderd

En in eerste instantie ook de schijven eruit, deze zorgen vaak voor dit soort problemen.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Dit heb ik ook een paar keer gehad, nadat ik even de stroom had onderbroken en het cmos batterijtje had verwijdert was dit weer over. Het bleek dat er een fout in de BIOS was geslopen, en dit was een manier van resetten.

Goed koper is duurder dan slecht koper

Verwijderd

probeer eens met minder hardware aangesloten EN de default cpu fan de boel aan de praat te krijgen.
Duik dande BIOS in en zie welke thermo / fan toerental beveiligingswaarden standaard zijn ingesteld.

Trouwens BIOS - is default BIOS wel in staat je CPU te herkennen?

Verwijderd

Ik sluit mij aan bij sranan, heb je een bios update nodig voor de E8400 ?

Verwijderd

Excuses, zie net op de gigabyte site dat het bordje de E8400 moet herkennen, woon je in de buurt van Amsterdam ??? Heb nog wel een pci-e kaartje liggen zodat je de videokaart kunt uitsluiten

• pla2n
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 15:10
ik kom niet eens in mijn bios. Die 3 ledjes schijnen het volgende te betekenen;
D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed
D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed
Beide kabels zitten erin en deze melding wordt meteen al aangegeven, dus de temperatuur kan nog niet te hoog zijn.
Vreemd is (of juist niet) dat de melding hetzelfde blijft als ik de stroomkabels uit de kaart haal. Lampjes blijven branden met dezelfde betekenis. cpu-fan start en stopt na enkele seconden
Als ik de kaart er helemaal uithaal, start-stopt de cpu, gaat de pc uit, herstart, doet dit nog een keer en toen bleef de cpu-fan wel draaien. Moederbord leds blijven in alle situaties full cpu load aangeven.

Daarna heb ik nog een keer alle andere stroomkabels losgehaald voor de zekerheid, maar dat veranderde niets.
Probleem zit dus waarschijnlijk in de voeding of in de videokaart. morgen maar even kijken of ik misschien toch nog ergens een videokaart kan ritselen.

Als jullie nog andere inzichten hebben, ik houdt me aanbevolen. Vast bedankt voor alle tips.

Verwijderd

Begint de fan van de videokaart wel te draaien ? zit het kabeltje van de fan op de kaart goed ?
Pagina: 1