[OC] Pentium III Coppermine 1GHz op 1.13GHz

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 12:51
Ben al een tijdje met overklokken bezig, maar kreeg onlangs een Asus TUSL2-C moederbord binnen, en heb er een Pentium III coppermine 1GHz in gestoken. Ik dacht dat het makkelijk zou lukken, dus grote koeler erop, nieuwe koelpasta, en een ventilator van een Pentium IV. Op 1GHz geen enkel probleem natuurlijk, want dat is de standaard snelheid.

Temperatuur ongeveer 30°C via onboard temperatuur sensor.

Dan eventjes in het BIOS frequentie verhoogt naar 1030MHz, ging prima, tot aan 1072MHz.
Als ik dan 'Save Settings' doe in het BIOS, komt na een tijdje het BIOS terug met de melding dat

'During the last bootup, your system hung due to incorrect CPU speed. Set the proper CPU speed.'

Huh ? Het kan toch niet dat ik maar 75MHz hoger kan gaan ??
Voltage al verhoogd naar 1.75, draaide normaal op 1.70.

Ik dacht dat coppermine's juist gemakkelijk waren te overklokken ?
Heb ook al wat gezoicht, maar de meesten hebben het over 500MHz katmai's.

Iemand een idee ?
Moet ik voltage op 1.80 volt zetten, i.p.v. 1.70 ?

Als je nog tips hebt, zeg het maar !

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind anders een soortgelijk topic.
[OC] P3 1gHz, niet verder dan 1,11gHz
Carp_Hunter schreef op zondag 16 maart 2003 @ 22:47:
Ik kwam zelf ook niet veel hoger dan 1100Mhz (heb de 1200 }) wel gehaald maar dat was ff om te testen met extreme lucht cooling).
De P3 proc (coppermine) is maar gemaakt tot de 1100Mhz. Dit verklaart waarom je niet veel hoger komt. De core die werd gebruikt zat bij deze snelheid aan zn max. Heeft dus niet veel te maken met geheugen of wat dan ook bij jou. Dit is gewoon de max voor je P3.
Kakaroto schreef op maandag 17 maart 2003 @ 21:24:
Je hoeft ten eerste niet zo teleurgesteld te zijn hoor :) , dat je P3 niet hoger dan 1,11GHz.
Een P3 "coppermine" kan je ongeveer 100MHz - 200MHz overklokken.

[ Voor 79% gewijzigd door Noork op 15-07-2008 14:30 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Klopt, en ga maar eens na. 100Mhz op 1Ghz is 10%. Dat is vrij veel voor zo'n processor. Plus willen ze gewoon niet harder.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:58
Veel verder dan 1050 a 1070 kom je niet. Wat je kan doen is als je moederbord nog jumpers heeft hiermee te spelen. Vaak heeft dat echter weinig zin.

• Petervanakelyen
sky- schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:37:
Klopt, en ga maar eens na. 100Mhz op 1Ghz is 10%. Dat is vrij veel voor zo'n processor. Plus willen ze gewoon niet harder.
OK, maar die mensen zijn dan toch op 1110MHz geraakt, en ik blijf steken met m'n 1075MHz.
Dan moet ik dus nog zo'n 35MHz hoger geraken :p

Iemand nog ideeën, hoe ik die 35MHz nog behaal ?
Er zijn zelfs mensen die nog veel hoger geraken !

Weet iemand trouwens hoe ik de waarde '147/36' moet interpreteren ?
Ik gebruik namelijk de automatische instellingen van het BIOS, waardoor ik gewoon bv. 1072MHz moet selecteren.
Is het beter om handmatig mijn instellingen in te voeren ?
En hoe interpreteer ik die 147/36 dan ?

8)7

• Noork
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:43:
[...]

OK, maar die mensen zijn dan toch op 1110MHz geraakt, en ik blijf steken met m'n 1075MHz.
Dan moet ik dus nog zo'n 35MHz hoger geraken :p

Iemand nog ideeën, hoe ik die 35MHz nog behaal ?
Er zijn zelfs mensen die nog veel hoger geraken !
De ene processor is de andere niet. Lees a.u.b. ook bovenstaand topic even door. Daar staat wat over geheugen, en je stepping van je proc. En hiernaast, alsof je die 35Mhz gaat merken. Hoevel is 'nog veel hoger'? 50Mhz maarliefst?

Nog een stukje uit de FAQ:
Tot hoever kan ik overclocken?
Dit is erg moeilijk te zeggen. Het ligt er namelijk maar aan hoe de rest van je systeem het volhoudt. Als je bijvoorbeeld een PIII overclocked heb je te maken met een nogal hoge FSB. Deze kan soms wel oplopen tot 150-160. Aangezien je AGP en PCI snelheden hier ook verband mee houden is dit per systeem verschillend.

"Mijn pc doet het niet meer / is instabiel!"
Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken gaan protesteren. Snelle processors vreten veel stroom, en sommige voedingen kunnen daar niet tegen. Soms blijft het systeem er helemaal in, en krijg je alleen nog maar zwart beeld. Meestal kun je je systeem wel weer in originele staat krijgen door je BIOS te resetten of je jumpers terug te zetten naar default. Daarna kun je een scala truukjes uithalen zoals het verhogen van de Vcore van de processor, Vdimm van het geheugen, en beter koelen. Werkt dit niet, neem dan de hoogste stabiele frequentie, en wees er tevreden mee.

[ Voor 60% gewijzigd door Noork op 15-07-2008 14:50 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Toch gaat het daar niet over een coppermine. Ik vind 1072 voor een coppermine toch wel echt weinig, het zou kunnen dat hij echt niet hoger wel, maar ik vind het niet echt aannemelijk.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Petervanakelyen
|sWORDs| schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 14:58:
[...]

Toch gaat het daar niet over een coppermine. Ik vind 1072 voor een coppermine toch wel echt weinig, het zou kunnen dat hij echt niet hoger wel, maar ik vind het niet echt aannemelijk.
Ja, dat vind ik ook :p
Heb nu mijn frequentie van SDRAM geheugen op 145MHz gezet, i.p.v. 108MHz, en heb ook de FSB van de processor handmatig op 145MHz gezet. Dan kom ik aan een totale snelheid van 1087MHz !

Dus blijkbaar heeft het wel een invloed of je handmatig de FSB zet, of gewoon het moederbord wat laat doen. Ik geraakte met de automatische settings niet voorbij 1080MHz !

OK, dat is een SuperPI snelheidswinst van 2 seconden :p

Maar we gaan hoger :)

• Petervanakelyen
OK, we zijn nog wat hoger geraakt !
Nu een frequentie van 1110MHz, met FSB van 148 MHz !

Maar we gaan nog hoger !! :)

• Petervanakelyen
Oei, nu zit ik aan een raar probleem:

Ik heb bij elke stap dat ik hoger ben gegaan een SuperPI benchmark gedaan.
Elke keer was het gevolg dat de test van SuperPI sneller gedaan was.

Tot ik een benchmark heb gedaan op 1110MHz, met FSB van 148 Mhz: deze was een negen seconden TRAGER dan op 1102MHz.

Ik dacht eerst dat het aan SuperPI lag ofzo, maar bij een tweede test lag het resultaat NOG lager !
Zelfs trager dan op de gewone snelheid van 1 GHz !

Ook een derde test gaf dit resultaat.
Ik snap het niet. :/

Kan iemand mij een woordje uitleg geven, misschien ? :?

• Noork
  • Niet online
Draait je geheugen nu nog wel synchroon? Post eens wat info van CPU-Z als je kan.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:43:
Oei, nu zit ik aan een raar probleem:

Ik heb bij elke stap dat ik hoger ben gegaan een SuperPI benchmark gedaan.
Elke keer was het gevolg dat de test van SuperPI sneller gedaan was.

Tot ik een benchmark heb gedaan op 1110MHz, met FSB van 148 Mhz: deze was een negen seconden TRAGER dan op 1102MHz.

Ik dacht eerst dat het aan SuperPI lag ofzo, maar bij een tweede test lag het resultaat NOG lager !
Zelfs trager dan op de gewone snelheid van 1 GHz !

Ook een derde test gaf dit resultaat.
Ik snap het niet. :/

Kan iemand mij een woordje uitleg geven, misschien ? :?
Je klokt nu zo hoog dat er fouten voorkomen tijdens de SuperPi test iets lager en de snelheid gaat weer omhoog. ;)
Weet iemand trouwens hoe ik de waarde '147/36' moet interpreteren ?
147 is de Front Side Bus en 36 is de PCI frequentie deze wordt dus ook een klein beetje overgeklokt een klein beetje is niet erg maar als de boven de 40 ofzo komt kun je last krijgen van HD's die raar beginnen te doen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 15-07-2008 19:50 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
De eerste PIII's 1ghz, dus die met standaard 1.7V waren al dusdanig opgefokt dat er weinig extra meer uit kwam. Deze versie gebruikt een oude stepping met slechte yields, die niet goed tegen hoge temperaturen en dus ook voltages kan. Erg hoge clocks zul je dus niet gaan halen :P

De 1.75V variant gebruikt de nieuwe steppings die een stuk hoger moeten kunnen. Heb zelf een oude celeron 1000/1.75V een tijd op 1250Mhz kunnen draaien. Maargoed, een Celeron is geen P3 natuurlijk want die zit met de 133Fsb. Zet je divider eens op 100 mhz (Ram), dan is dat niet meer de limiterende factor. Misschien dat je dan een stuk hoger komt.

Op deze manier haalde ik met mijn P3 866 (1.75V) de 1066 mhz op 1.85V op mijn Asus CUSL2.

[ Voor 4% gewijzigd door InfinityG35 op 18-07-2008 10:22 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Petervanakelyen
InfinityG35 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 10:20:
De eerste PIII's 1ghz, dus die met standaard 1.7V waren al dusdanig opgefokt dat er weinig extra meer uit kwam. Deze versie gebruikt een oude stepping met slechte yields, die niet goed tegen hoge temperaturen en dus ook voltages kan. Erg hoge clocks zul je dus niet gaan halen :P

De 1.75V variant gebruikt de nieuwe steppings die een stuk hoger moeten kunnen. Heb zelf een oude celeron 1000/1.75V een tijd op 1250Mhz kunnen draaien. Maargoed, een Celeron is geen P3 natuurlijk want die zit met de 133Fsb. Zet je divider eens op 100 mhz (Ram), dan is dat niet meer de limiterende factor. Misschien dat je dan een stuk hoger komt.

Op deze manier haalde ik met mijn P3 866 (1.75V) de 1066 mhz op 1.85V op mijn Asus CUSL2.
Op mijn Asus TUSL2-C heb ik op het moment hem draaien op 1117MHz, of toch zoiets.
Dat lukte slechts alleen als ik de SDRAM frequentie even hoog zette als de FSB van de CPU.

Als ik op 108MHz zet (de SDRAM frequentie) en CPU op 149MHz, dan vermeld mijn Asus moederbord telkens dat het systeem is vastgelopen bij de POST, door verkeerde instellingen.

Dat gebeurt niet als ik SDRAM frequentie en CPU FSB gelijk laat draaien.

En blijkbaar is 1117MHz toch het maximum dat ik eruit kan krijgen, met een hoger voltage.
Trouwens, de post hierboven, dat ik wss. te hoog klokte, klopte toch niet.
SuperPI gaat wel degelijk sneller.
Ik had toen echter wel MSN, Firefox 3, OpenOffice en Thunderbird opstaan...

Dus spijtig genoeg voor deze processor maar een overklok van 17%
Iemand nog wat tips, of een betere CPU keuze ?

Pagina: 1