• istrebitel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07-2025
Hallo mede tweakers,

Ik heb nu een probleem in mijn pc en ik heb geen flauw idee wat het het nu precies is:
Het begon gister avond, ik was een spel aan het spelen (wow) en alt-tabte een paar keer om alle info te krijgen om in te loggen op ventrilo. Toen ik in windows was en terug tabte, allemaal artafacts en mn computer hield ermee op. beeld op zwart. Ik zet hem uit en restart, alles gaat goed tot ik weer wow wil opstarten. Weer allemaal rode puntjes op mn scherm en de computer hangt. weer gereset en opgestart, alles werkte goed zonder puntjes wat dan ook(en ik heb het dan over internet andere kleine toepassingen, maar zodra ik weer wow opstart bang hangt ie.
Nu de volgende dag kreeg ik geen signaal meer naar mijn beeld. Ik verander de connector naar de andere dvi uitgang(ik heb er 2) en ik heb wel beeld, maar wederom artafacts vanaf het begin dit keer, en inloggen in windows is er ook niet bij. De pc blijft aan staan maar beeld op zwart.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? ik denk mijn 3d kaart. Maar deze is nooit te heet geworden. anders gaat de fan in overtoeren(en dat doet hij nog steeds op de opstart dus er werkt nog wel wat)

mijn systeem:
Msi moederbord(64 bit)
3200+amd cpu(64 bit)
Radeon 850 XT PE
en windows xp

mijn systeem is normaal stof vrij gehouden en werkte goed tot gister avond

Alvast bedankt,

Verwijderd

Klinkt idd als een defecte videokaart / geheugen op de videokaart. Kan je er een screenshot van maken? Als je daar ook de artifacts ziet is het wel duidelijk.

Je kan je kaart ook altijd goed stressen met de AtiTool, die kan geloof ik ook artifacts herkennen.

Verwijderd

Je kan je kaart ook altijd goed stressen met de AtiTool, die kan geloof ik ook artifacts herkennen.
Inderdaad door een Scan for Artifacts, zouden dan gele puntjes moeten verschijnen in het venster. ;)

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 12:35:
[...]

Inderdaad door een Scan for Artifacts, zouden dan gele puntjes moeten verschijnen in het venster. ;)
Die verschijnen altijd, zelfs mijn hagelnieuwe VGA heeft die, maar ingame nooit ergens last van.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Klinkt als brak video geheugen. Scan hem inderdaad eens met Atitool. Ik heb geen idee hoe het gekomen is behalve door toch oververhitting of de ouderdom.. Normaliter mol je je gfx niet met alt-tabben, dus vreemd.. Je kan niet weten of je graka 'nooit te heet is geworden' door enkel te luisteren naar de fan van je graka ;)

@omgwtfbbq:
Dan klok je wss je graka tever over met atitool.

[ Voor 29% gewijzigd door Wackoz op 15-07-2008 12:39 ]

één is geen, twee is één

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Is net zoals velen gezegd je geheugen van de graka naar zijn grootje, helaas, heb hetzelfde gehad met een 9800 Pro, oude ATI kaarten zijn er "bekend/berucht" om helaas :S .
@omgwtfbbq:
Dan klok je wss je graka tever over met atitool.
Klopt ook, als ik mijn graka geheugen hoger zet dan nu, krijg ik mooie blokken te zien in games en 3DMark06 :P

[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 15-07-2008 13:22 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• istrebitel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07-2025
Bedankt voor de reacties :)
Je kan niet weten of je graka 'nooit te heet is geworden' door enkel te luisteren naar de fan van je graka ;)
klopt ik weet het ook alleen naar aanleiding van het geluid van de fan(dat heeft ie wel eens gedaan maar niet toen alles gebeurde).

En screenshot maken gaat helaas niet, want iedere keer als ik windows opstart loopt ie of vast(dat is eigenlijk wat ik zelf het gekke ervan vind, want bij mijn beste weten loopt een pc niet vast als de 3d kaart kapot is), of ik zie niks meer. Maar als hij aan het booten is zie ik allemaal puntjes ze zien er uit als een : maar dan 4 boven elkaar en ieder hokje weer(ieder hokje waar een letter in past)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Het is dan ook geen 3D kaart, maar een videokaart. Als je geheugen stuk is dan werkt dat in 2D ook door, want je maakt immers gebruik van dezelfde pool. Ook kunnen andere onderdelen op een videokaart de geest geven waardoor de kaart onder iets hogere belasting (grafische omgeving van Windows bijvoorbeeld) gewoon roet in het eten gooit.

Dat je tijdens het booten al vreemde puntjes hebt wijst er voor mij ook wel op dat de videokaart gewoon defect is geraakt, die dingen gebeuren helaas. Je zou 'm nog in een andere machine kunnen testen en sowieso even de Hangen en Opstarten faq er op naslaan zodat je in ieder geval alle andere onderdelen kunt uitsluiten.
Pagina: 1