Disc2Disc? Of toch maar naar Tape?

Pagina: 1
Acties:

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
Er gaat bij ons al een tijdje discussie over wat nu een goede backup methode is, welke stabiel is.
Het gaat om een backup oplossing voor MKB bedrijven <90 medewerkers.

Op het moment maken we gebruik van de tape oplossing. Alleen we merken de laatste tijd dat dit soms erg instabiel kan zijn en vaak mislukken backups. Dit komt wel door verschillende oorzaken zoals stof. Ook restore is traag, en bij een disastery moet de klant asap weer online komen.

Nu zitten we naar 2 opties te kijken:
- Disc 2 Disc backups
- Online backups

Over het online backuping hebben we nog niet alle vertrouwen in, ik zag laatst al een artikel op de front page dat de encryptie van een pakket niet veilig was. Tevens zullen er 100% klanten zijn die niet hun data over het net willen zien vliegen (wat uiteraard normaal is). En dan nog niet te spreken over een disastery recovery, waarbij je kan wachten tot je data arriveert.

Het Disc 2 Disc gebeuren.
Is allemaal wel lekker snel enzo, maar als eis hebben we natuurlijk ook dat de data offsite bewaard kan blijven. Hoe kunnen we dat aanpakken? USB is niet te vertrouwen naar mijn mening (ooit een USB tapedrive gezien - meer ellende kun je niet krijgen). Hotswap connectoren zijn niet gemaakt voor elke dag erin en eruit (ook al meegemaakt dat disken er daardoor uitklapte). Een NAS is ook niet overal een oplossing als je de NAS niet in een ander pand dan de server kunt bewaren (fysiek gescheiden dus).

Wat ik graag zou willen weten, welke backup oplossing gebruiken jullie en waarom? (Met in het achterhoofd dat hier toch een eis is dat de data op een fysiek andere locatie kan liggen)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:52
Vergeet ook D2D2T niet. Naar disk voor de snell backup en niet te vergeten de snelle restore, en naar tape voor langdurige opslag. Je kosten gaan natuurlijk hiermee wel omhoog.

No production networks were harmed during this posting

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 20:33
1) Elke dag op een vast uur de disk-tray laten ophalen door transportbedrijf of een medewerker dit laten verzorgen. Er bestaan genoeg systemen om op een betrouwbare manier een disk 100000x in&uit te pluggen zonder problemen. Goedkoopste manier.

2) Connectiviteit voorzien tussen panden in de vorm vast FastEthernet/GigEthernet en vervolgens backup trekken. Kan ook een flinke cent kosten !
Als de hoeveelheid data "klein" zou zijn moet je mischien een vorm van wireless overwegen (kleine punt-tot-punt straalvervinding/Wifi met een klein bijgebouwtje ofzo)

3) Online dienst afnemen, maar met grote hoeveelheid data zal dit een flinke cent kosten !
Ach, encryptie kan wel goed zitten als je het effe goed wilt regelen.

PS : Over hoeveel data hebben we het hier ??? Met incrementele backups kan de hoeveelheid data nog wel meevallen, maar zonder nummers is het moeilijk schatten...

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 00:17
tja hoesnel wil je up ?

met acronis kan je bv met universal restore en een full backup je hele server in een uurtje weer up hebben (restored op een andere/nieuwe/oude/reserve) server..

kost wat centen heb je ook wat

usb disks kan hij ook op backupen en er zijn scripts voor dat hij bv om de dag wisselt van disk (ene dag disk 1 mee naar huis andere dag disk 2 enz enz)

tot nu toe nog geen een keer een fout mee gehad, behalve dat ze de disk waren vergeten welke dan gewoon opnieuw word gebackuped.

edit : on-line backup is tegenwoordig wel gewoon versleuteld hoor en ik neem aan dat jou klanten het ook via het net naar je sturen (hoezo scheef denken)

btw over hoeveel data praten we hier eigenlijk ?

[ Voor 17% gewijzigd door AjDuLion op 15-07-2008 12:32 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-01 06:12
meestal rond de 100 GB, niet meer.

@jvanhambelgium:
1) medewerkers kunnen zelf voor dat stukje zorgen kwa vervoer. Wat voor systemen zijn er dan waarbij de connectors hier goed tegen kunnen?

2) niet alle klanten beschikken over meerdere panden

3) kan, maar toch staat al je data bij een andere partij. ik snap ook wel dat de mail etc erover gaat, maar ik weet zeker dat er klanten zijn dit dat niet willen

@angel00008:
acronis heeft inderdaad mogelijkheden voor dat.

voornamelijk gebruiken we nu backupexec, werkt fijn en kan ook d2d

• AjDuLion
KennieNL schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:08:
meestal rond de 100 GB, niet meer.

@jvanhambelgium:
1) medewerkers kunnen zelf voor dat stukje zorgen kwa vervoer. Wat voor systemen zijn er dan waarbij de connectors hier goed tegen kunnen?

2) niet alle klanten beschikken over meerdere panden

3) kan, maar toch staat al je data bij een andere partij. ik snap ook wel dat de mail etc erover gaat, maar ik weet zeker dat er klanten zijn dit dat niet willen

@angel00008:
acronis heeft inderdaad mogelijkheden voor dat.

voornamelijk gebruiken we nu backupexec, werkt fijn en kan ook d2d
dan zou ik gezien de data gewoon voor acronis/externe hdd's gaan stukken goedkoper als de oplossing van jvanhambelgium is namenlijk een tikkie duurder :+

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43
Als ik zo vrij mag zijn om onze backups uit te leggen:

1: Eerst wordt er een B2D gemaakt. Deze begint rond 22:00 uur
2: Daarna wordt er een B2T gemaakt. Deze loopt vaak nog op het moment dat wij 's ochtens op kantoor komen. Echter is deze ruim voor 12:00 uur klaar.

Iedere vrijdag wordt er een fullbackup gemaakt. De overige dagen een incrementele backup.

De tapes worden hier dagelijks gewisseld. De tapes worden daarna naar een locatie een paar honderd meter verderop gebracht ( uit veiligheid; daar staat een brandwerende kluis ).

Het gevolg van de B2D is dat we wel een flinke opslagcapaciteit hebben aangeschaft puur voor de backups. Met alle bijkomende hoge kosten dus.

Wellicht is het handig als je een overzicht maakt van alle mogelijke scenario's en de bijbehorende kosten en dit dan aan je management presenteert. Dit bevorderd de besluitvorming ;)

[ Voor 23% gewijzigd door nextware op 15-07-2008 13:24 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nextware schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 13:23:
...Wellicht is het handig als je een overzicht maakt van alle mogelijke scenario's en de bijbehorende kosten en dit dan aan je management presenteert. Dit bevorderd de besluitvorming ;)
Benadruk vooral wat de klant krijgt voor z'n geld. Als je een klant vraagt "hoe snel moeten we een server recoveren, binnen 1 uur of binnen 24 uur?" dan zegtie: "binnen 1 uur". Als je een klant vraagt "hoeveel wil je besteden aan backups, 100 € of 1000 € per maand?" zegtie 100 €. De klant verzint niet uit zichzelf dat er een relatie is tussen de twee vragen en dat z'n antwoorden tegenstrijdig zijn.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• AjDuLion
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:08:
[...]
Benadruk vooral wat de klant krijgt voor z'n geld. Als je een klant vraagt "hoe snel moeten we een server recoveren, binnen 1 uur of binnen 24 uur?" dan zegtie: "binnen 1 uur". Als je een klant vraagt "hoeveel wil je besteden aan backups, 100 € of 1000 € per maand?" zegtie 100 €. De klant verzint niet uit zichzelf dat er een relatie is tussen de twee vragen en dat z'n antwoorden tegenstrijdig zijn.
amen

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
In principe blijf ik voorstander voor tape-backups. IMHO de meest betrouwbare en robuuste methode.
Als het vaak mislukt etc zou ik daar de oorzaak voor zoeken.
Stof is een leuk argument, maar betekent gewoon dat er vele andere dingen mis zijn ( hoe kan er zoveel stof bij een tape komen ??? )

Als je de tapes helemaal 100% onder controle hebt dan kan je gaan nadenken over D2D2T omdat dit gewoon veel sneller en makkelijker imho werkt. Een normale restore loop je alleen nog maar tegen D2D tijd aan en bij brand etc heb je altijd nog je tape.
Alleen voordat je hieraan begint moet je eerst je tapes 100% onder controle hebben, anders zet je dit in, medewerkers zijn zeer te spreken over het D2D gedeelte en niemand controleert meer de 2e stap, het D2T gedeelte blijkt dan ineens niet goed gewerkt te hebben als het pand affikt en opeens is er na brand geen backup meer...

D2D2T is dan ook absoluut geen oplossing voor je Tape problemen.

Sowieso heb ik altijd als stelregel voor mijn medewerkers aangehouden dat een restore ook echt een 100% restore is. Een restore van 1 bestandje moet echt een directieverzoek zijn anders gebeurt het gewoon niet, mensen moeten maar zuiniger omspringen met hun bestanden.
Als je toch heel vaak moet restoren zou ik shadow copies aanzetten. Dan kunnen mensen zelf bestandjes restoren.

Shadow copies zijn in wezen gewoon goedkope backup bij sommige klanten van ons.
Ze zoeken 250Gb ruimte, ze kopen een 500Gb hdd, 250 Gb shadow copies inrichten. En bij de backup neem ik maar 250Gb mee. Op zich vinden de meeste klanten dit een heel mooie oplossing omdat ze enkel voor de meerprijs van 1 hdd een stuk meer restore mogelijkheden krijgen. Ze hoeven niet te betalen om de extra ruimte te backuppen etc.
In mijn ervaring kost 1 schijf upgraden "niks" zolang je maar niet de hele backup etc hoeft uit te breiden. Het verschil tussen een 500Gb schijf en een 250Gb schijf is nihil als ik maar 250Gb data heb.
Maar bovenal kijk gewoon eens

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
Je hebt tape en je hebt tape. Persoonlijk zou ik mijn data niet toevertrouwen aan de "betrouwbaarheid" van DDS of Onstream tapes. Ik heb een tijdje terug een Dell (Seagate) DDS5 streamer vervangen door een HP Ultrium LTO-1 drive. Enkele voordelen:
- zolang die tapestreamer in gebruik is nog nooit de cleaning tape hoeven gebruiken
- tapes zijn veel robuuster dan een DDS tape
- tapes kunnen 100GB ongecomprimeerd bevatten ipv 20 of 36GB voor DDS4 of DDS5
- snelheid is vele malen hoger, full backup met verify van 120GB data in kortere tijd dan 60GB data zonder verify op een DDS5

Nadelen zijn er ook: de prijs van de streamer is een stuk hoger en de prijs van de tapes is redelijk hoog. Ik heb in mijn korte leventje al heel wat kapotte DDS streamers gezien varierend van DDS3 tot DDS5.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_JGC_ schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:34:
Je hebt tape en je hebt tape. Persoonlijk zou ik mijn data niet toevertrouwen aan de "betrouwbaarheid" van DDS of Onstream tapes.
Waarom zou je ook een dode techniek (Onstream) of een zwaar gelimiteerde kiezen als er zoveel snellere en betere (LTO) tapedrives zijn? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:12
_JGC_ schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 00:34:
- zolang die tapestreamer in gebruik is nog nooit de cleaning tape hoeven gebruiken
Nadelen zijn er ook: de prijs van de streamer is een stuk hoger en de prijs van de tapes is redelijk hoog. Ik heb in mijn korte leventje al heel wat kapotte DDS streamers gezien varierend van DDS3 tot DDS5.
Zit daar een relatie in ? Je moet ook preventief cleanen.
HP moedigt dit zelfs ook aan. Met de tapetool lezen ze je tape-unit uit, en als je nooit cleaned worden ze niet vrolijk.
Kapotte DDS streamers komt meestal door een brakke SCSI verbinding. Als de data geen continue "flow" krijgt gaat de streamer haperen. Gevolg hiervan is dat hij het borsteltje langs de koppen haalt. Gevolg hiervan is een versleten unit na een jaar of zo.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• _JGC_
  • Laatst online: 16:06
Bij de DDS5 hadden we de backup als volgt:
4 setjes tapes, voor elke dag een tape. In totaal dus 24 tapes (zaterdagnacht ook backuppen). Bij elk setje tapes een cleaningtape. Elke maandag ging de cleaningtape erdoor, waarna de tape voor de komende nacht geplaatst werd. Bij het begin van de nieuwe week werd de set tapes voor de vorige week off-site genomen en kwam de volgende set weer on-site. Bij tapefouten werd liefst de hele set vervangen en eens in de zoveel tijd ging er gewoon een hele tapeset in de kluis en werd er een nieuwe set aangeschaft.
Aan de kwaliteit van de tapes zal het niet gelegen hebben, aan de leeftijd ook niet, en aan het cleanen ook niet. Toch is die drive gestorven na een jaar en hebben we een nieuwe gekregen van Dell, die inmiddels een jaar werkloos is door vervanging met een HP Ultrium streamer.
Aan de SCSI controler zal het ook niet gelegen hebben, dat ding is geleverd op een dedicated Adaptec U160 SCSI hostadapter waar nu zonder problemen een Ultrium aan staat te snorren met veel hogere snelheid.

Bovenstaand systeem hebben we dus ook toegepast voor de LTO oplossing, met verschil dat we de cleaningcartridge er niet elke week doorheen halen en dat we maar 2 van die dingen hebben liggen ipv een cleaningcartridge voor elke set.

@alt-92: gelukkig bestaat onstream niet meer en kan je die drives nieuw nergens meer kopen, die dingen waren echt rampzalig. Het was letterlijk een "oplossing" voor je data: het lost idd gewoon op :P. Dat ik DDS aanhaal is omdat die dingen nog steeds nieuw verkocht worden. Als ik willekeurige mensen vraag naar de ervaring met tape backups krijg ik vaak als antwoord dat het traag en onbetrouwbaar is. Als ik dan navraag welke oplossing ze hadden, is het over het algemeen altijd DDS3, 4 of 5.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

SpamLame

niks

Remco schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 20:10:
[...]

Zit daar een relatie in ? Je moet ook preventief cleanen.
HP moedigt dit zelfs ook aan. Met de tapetool lezen ze je tape-unit uit, en als je nooit cleaned worden ze niet vrolijk.
Kapotte DDS streamers komt meestal door een brakke SCSI verbinding. Als de data geen continue "flow" krijgt gaat de streamer haperen. Gevolg hiervan is dat hij het borsteltje langs de koppen haalt. Gevolg hiervan is een versleten unit na een jaar of zo.
Preventief cleanen vanuit HP heb ik nog nooit gehoord. Persoonlijk zou ik niet preventief cleanen, misschien als een drive langere tijd uit heeft gestaan.
Het Clean proces zorgt voor een extra slijtage van de koppen, hetgeen je net niet hebben wilt.
Cleaningtape, zoals ik het gebruik, als de drive daarom vraagt (ledje brand) en waarmogelijk (library) de hardware het zelf laten doen en de cleaning tape (afhankelijk van het gebruik) jaarlijks vervangen.

Overigens hebben LTO drives een kop die langere tussenpozen kan hebben tussen cleaning jobs en idd een intern borstelmechaniek. Bij juist gebruik van tapes en drive zal het aantal keer dat een cleaning tape noodzakelijk is nihil zijn.

Verwijderd

Welke back up methode je wilt toepassen hangt af van de omgeving, de SLA die je hebt afgesloten en eventuele wettelijke regelgeving.

Wat je tegenwoordig veel ziet D2D2T. Afhankelijk van de omgeving kun je dan kijken naar een NAS om naar toe te back uppen of een VTL (Virtual Tape Library) Een goed alternatief tegenwoordig is Datadomain. Met deze oplossing kun je een back up naar disk maken. (dat is niks nieuws hoor ik je zeggen) Maar dan komt het leuke: De data wordt hierna gededupliceerd. Dit betekend dat je nog maar heel weinig data op disk op hoeft te slaan. Er zijn meer leveranciers die dit kunnen maar bij datadomain kun je op een eenvoudige manier de gededupliceerde data hierna repliceren naar een ander systeem over een IP verbinding. Om deze oplossing rendabel te maken heb je wel meer dan 5TB aan data nodig. :)

• AcoLyte!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 17:47

AcoLyte!

*evil grin*

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:58:
Welke back up methode je wilt toepassen hangt af van de omgeving, de SLA die je hebt afgesloten en eventuele wettelijke regelgeving.

Wat je tegenwoordig veel ziet D2D2T. Afhankelijk van de omgeving kun je dan kijken naar een NAS om naar toe te back uppen of een VTL (Virtual Tape Library) Een goed alternatief tegenwoordig is Datadomain. Met deze oplossing kun je een back up naar disk maken. (dat is niks nieuws hoor ik je zeggen) Maar dan komt het leuke: De data wordt hierna gededupliceerd. Dit betekend dat je nog maar heel weinig data op disk op hoeft te slaan. Er zijn meer leveranciers die dit kunnen maar bij datadomain kun je op een eenvoudige manier de gededupliceerde data hierna repliceren naar een ander systeem over een IP verbinding. Om deze oplossing rendabel te maken heb je wel meer dan 5TB aan data nodig. :)
Wij hebben momenteel een tweetal DataDomains 565 hangen. De eindeloze tapeproblemen, cleanen, incremental backups, tapes per koerier het pand uit.. allemaal geschiedenis sinds de komst van deze twee finger-licking good appliances. Dedupliceren kunnen ze als geen ander, ze doen het ook 100% on the fly, dus geen deduplicatie op je diskniveau (daar gaat je performance).
Maar goed, voordat m'n salespraatje doorslaat... de kosten zijn ook eh... aanzienlijk.

don't mistake lack of talent for genius.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37
Of je huurt een PC in fort knox (oid) en legt er een dedicated glasvezel lijntje heen en dan kun je met een mooie vpn gewoon over netwerk backuppen!

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
AcoLyte! schreef op zondag 20 juli 2008 @ 18:24:
[...]

Wij hebben momenteel een tweetal DataDomains 565 hangen. De eindeloze tapeproblemen, cleanen, incremental backups, tapes per koerier het pand uit.. allemaal geschiedenis sinds de komst van deze twee finger-licking good appliances. Dedupliceren kunnen ze als geen ander, ze doen het ook 100% on the fly, dus geen deduplicatie op je diskniveau (daar gaat je performance).
Maar goed, voordat m'n salespraatje doorslaat... de kosten zijn ook eh... aanzienlijk.
En als het pand in de fik vliegt? Dat is juist waar het gekloot met tapes zo sterk in is, het is offsite en robuust.

Tapes zijn klein en sterk, ze kunnen bijna overal offsite opgeborgen worden.

Verwijderd

HDD's kosten tegenwoordig echt geen drol meer, voor < 100 euro heb je al 1TB opslag, daar kun je dus ruim voor een week full backups op zetten als een full backup 100GB is.

Doordat de prijs zo laag is kun je ook gerust meerdere HDD's aanschaffen en deze roteren, hierdoor kun je gerust meerdere werknemers een schijf mee laten nemen naar huis waardoor je het risico enorm spreid. Mocht een backup mis gaan, iemand vergeten of thuis de schijf per ongeluk zijn gevallen is dat geen enkel probleem, tenzij het Murphy dag is zal er altijd een van de medewerkers een goede backup van die dag hebben (zeker als je 5 of meer medewerkers een schijf laat meenemen).

USB zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar goede SATA hotswap behuizingen zijn ook erg betaalbaar tegenwoordig. Je hebt dan gewoon een stevige stalen of alu behuizing (afhankelijk van je prijsklasse) welke je in een 5 1/4" bay kunt schuiven met een backplate erin. Deze sluit je gewoon op een SATA controller aan (vaak heb je toch nog zat poorten op het mobo zitten aangezien de primaire schijven op een eigen high performance controller zitten).

Met wat creatief shellscripten (vast onder Windows ook wel te doen) kun je bij het insteken van de schijf automatisch de backup starten en je een mailtje laten sturen wanneer dit klaar is. Dan hoeven de werknemers alleen 's ochtends bij binnenkomst de schijven bij je te droppen en je ramt ze gedurende de dag een voor een in de server voor een verse backup. Aan het einde van de dag pikken de werknemers ze weer op bij je. Je kan ook werknemers afwisselen, dus groep A op maandag, groep B op dinsdag etc.

Zorg dat je altijd voldoende hardware reserve hebt liggen, mocht er een probleem zijn met een van de schijven gewoon gelijk garantie claimen bij de verkoper of fabrikant en vervangen door een van de reserve schijven. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Voordelen zijn dus IMHO:

- Super performance (full backup is meestal in no-time klaar)
- Erg lage kosten (schijven kosten echt niets en de hardware voor in de server kan meerdere jaren mee zonder slijtage)
- Gemak voor de beheerder (Zo'n SATA ding gaat echt zo simpel erin en weer eruit, bij tapes is dat soms nogal eens anders)
- Ultra snel weer online wegens de goede performance

Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen zweren bij traditionele technieken.

Heel dit verhaal is er overigens ook in 2.5" uitvoering indien medewerkers een probleem hebben met de 3.5" schijf in een behuizing. Maar 2.5" is iets duurder, minder groot verkrijgbaar en performance meestal iets minder.

Sowieso offsite opslaan en het liefste op meerdere locaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 02:45 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 02:43:
HDD's kosten tegenwoordig echt geen drol meer, voor < 100 euro heb je al 1TB opslag, daar kun je dus ruim voor een week full backups op zetten als een full backup 100GB is.

Doordat de prijs zo laag is kun je ook gerust meerdere HDD's aanschaffen en deze roteren, hierdoor kun je gerust meerdere werknemers een schijf mee laten nemen naar huis waardoor je het risico enorm spreid.
Klopt, maar het risico wordt ook een stuk groter dat, er iemand verkeerde dingen mee gaat doen. Immers kan je iedereen er met je data vertrouwen? Waarbij je ook rekening moet houden met dat een vertrouwens relatie ook kan omdraaien?
Met wat creatief shellscripten (vast onder Windows ook wel te doen) kun je bij het insteken van de schijf automatisch de backup starten en je een mailtje laten sturen wanneer dit klaar is. Dan hoeven de werknemers alleen 's ochtends bij binnenkomst de schijven bij je te droppen en je ramt ze gedurende de dag een voor een in de server voor een verse backup. Aan het einde van de dag pikken de werknemers ze weer op bij je. Je kan ook werknemers afwisselen, dus groep A op maandag, groep B op dinsdag etc.
Moet je wel hebben die dit ook kan onderhouden, en kan troubleshooten als het mis gaat.
Zorg dat je altijd voldoende hardware reserve hebt liggen, mocht er een probleem zijn met een van de schijven gewoon gelijk garantie claimen bij de verkoper of fabrikant en vervangen door een van de reserve schijven. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Voordelen zijn dus IMHO:

- Super performance (full backup is meestal in no-time klaar)
- Erg lage kosten (schijven kosten echt niets en de hardware voor in de server kan meerdere jaren mee zonder slijtage)
- Gemak voor de beheerder (Zo'n SATA ding gaat echt zo simpel erin en weer eruit, bij tapes is dat soms nogal eens anders).
maar scripts zijn een stuk moeilijker te beheerder, dus gemakelijker voor de beheerder, dat weet ik nog niet.
- Ultra snel weer online wegens de goede performance

Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen zweren bij traditionele technieken.

Sowieso offsite opslaan en het liefste op meerdere locaties.
Offsite is meestal al voldoende, meerdere locaties, is mooi, maar maakt het risico van data verlies door diefstal wel weer groter.

Mijn voorkeur is nog altijd gewoon Tapes, het is een technologie die zich bewezen heeft. Goede Tapes zijn over 5 of 10 jaar ook nog te lezen. Iets waarbij je rekening mee moet houden. Start jouw harddisk ook nog op over 5 jaar gebruik (mee nemen, keer laten vallen, uit/aan zetten)?.

Wat je inderdaad wel steeds vaker ziet is, backup to disk to tape. Gewoon er is te veel data om in 1 backup window te backupen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor te bedenken. Maar een backup zonder tapes, neen in een zakelijk omgeving zal ik dit niet snel doen.
Immers hoeveel is jouw data waard?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25
Ik zou inderdaad gewoon eerst goed uitzoeken waarom de tapes niet goed werken. Het is ook mijn voorkeur voor backups, wegens de redenen hierboven in een aantal reply's genoemd. Zelf gebruiken we op werk AIT tapes, maar over LTO ook hoop positieve verhalen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Freezerator schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 08:25:
Ik zou inderdaad gewoon eerst goed uitzoeken waarom de tapes niet goed werken. Het is ook mijn voorkeur voor backups, wegens de redenen hierboven in een aantal reply's genoemd. Zelf gebruiken we op werk AIT tapes, maar over LTO ook hoop positieve verhalen.
Same here, met LTO tapes weliswaar. Geen problemen mee :)

Edit; dat is dus voor full dumps. Voor dynamische backups maken we gebruik van snapshots (Snapvault)

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 24-07-2008 08:35 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Rolfie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 07:33:
[...]

Klopt, maar het risico wordt ook een stuk groter dat, er iemand verkeerde dingen mee gaat doen. Immers kan je iedereen er met je data vertrouwen? Waarbij je ook rekening moet houden met dat een vertrouwens relatie ook kan omdraaien?
Hoezo? Je kunt de backup toch eenvoudig encrypten? Dat is wel de norm volgens mij.
[...]

Moet je wel hebben die dit ook kan onderhouden, en kan troubleshooten als het mis gaat.
Hoe is dit anders dan bij tapes? Een systeembeheerder heb je altijd nodig, maar je hebt echt geen genie nodig om een schijf in behuizing in een slot te douwen.
[...]

maar scripts zijn een stuk moeilijker te beheerder, dus gemakelijker voor de beheerder, dat weet ik nog niet.
Huh? Het idee is juist dat het automatisch gaat, maar als jij zin hebt om zelf 5x op een dag ergens te klikken om dat je niet de kennis hebt om het automatisch te doen is dat ook prima natuurlijk. Al weet ik dat je voor Linux zo'n scriptje kant en klaar van het net af kunt plukken.

Het is ook een eenmalig iets he? Eenmaal ingesteld ben je klaar, dus eventueel kun je het door een externe partij laten instellen.

Dit is ook niet anders als met tapes, daar moet je hetzelfde doen.
[...]
Offsite is meestal al voldoende, meerdere locaties, is mooi, maar maakt het risico van data verlies door diefstal wel weer groter.
Encryptie.
Mijn voorkeur is nog altijd gewoon Tapes, het is een technologie die zich bewezen heeft. Goede Tapes zijn over 5 of 10 jaar ook nog te lezen. Iets waarbij je rekening mee moet houden. Start jouw harddisk ook nog op over 5 jaar gebruik (mee nemen, keer laten vallen, uit/aan zetten)?.
Nee, maar omdat ze niets kosten vervang je ze gewoon minstens ieder jaar en zodra iemand em laat vallen ofzo vervang je em ook gewoon. (Zoals ik ook al zei. Daarnaast betwijfel ik of een HDD die uit staat, en de koppen in park mode heeft, echt kwetsbaarder is als een tape. Beide moet je ze niet uit het raam laten vallen of in het water, maar een simpel stootje of vervoer in een tas ofzo is geen probleem.)

Als het echt om lange termijn opslag gaat dan zijn HDD's minstens zo betrouwbaar als tapes, als ze in een kluis liggen gaan ze vrijwel eindeloos mee waar tapes meestal wel een houdbaarheids datum hebben.

Plus dat je altijd het probleem hebt: Heb je over 5 a 10 jaar nog de hardware en software om het ding uit te kunnen lezen. SATA (en eventueel een USB->SATA converter erbij in de kluis zodat je later gewoon USB kunt gebruiken) is toch wel een vrij standaard veelgebruikte techniek, terwijl iedere tape fabrikant vaak weer een eigen formaat heeft. Ik denk dus dat je meer kans hebt om over 10 jaar een SATA HDD's nog aan te sluiten op je PC als een tape, helemaal als je gewoon USB kunt inpluggen. USB gaat al een tijdje mee en het lijkt erop dat dat ook nog wel zo blijft, de protocollen blijven sowieso vrijwel zeker backwards compatible om de enorme hoeveelheid hardware te blijven ondersteunen.

Niet dat iemand dit ooit wil doen, data van 10 jaar terug is vrijwel nooit nog relevant, zeker niet in het MKB (waar het al bijna een uitzondering is als het bedrijf uberhaupt 10 jaar blijft bestaan).
Wat je inderdaad wel steeds vaker ziet is, backup to disk to tape. Gewoon er is te veel data om in 1 backup window te backupen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor te bedenken. Maar een backup zonder tapes, neen in een zakelijk omgeving zal ik dit niet snel doen.
Immers hoeveel is jouw data waard?
Wat is dan precies hetgeen je mist als je geen tape hebt, maar een HDD die de plaats van de tape inneemt? (Dus disc2disc2disc in plaats van disc2disc2tape in feite)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 12:48 ]

• Consequator
  • Laatst online: 13-10-2025
Wij hanteren een Disk2Disk2Tape. maar je kan natuurlijk de tape vervangen door elk verwisselbaar medium inclusief hotswap disks. Een tape is natuurlijk wel minder gevoelig voor schade tijdens transport.
De backup van gister staat op schijf en wordt elke nacht overschreven, voor de tapes hanteren wij een roulatie schema. per ongeluk verwijderde bestanden kunnen hierdoor zeer snel terug worden gehaald in het uitzonderlijke geval dat Netware hem niet zelf in de prullenbak heeft staan ;)

Een groot voordeel van disk2disk2tape is niet dat van disk2disk zo'n stuk sneller is, maar dat je tapedrive veel langer mee gaat, het start/stoppen van een drive is erg slecht voor het ding, wanneer de data al lokaal op de server met de drive staat dan kan hij veel sneller streamen.
Uiteindelijk heb je natuurlijk ook een kleinere backup window nodig omdat disk2disk sneller is.
Wij zijn van 4 uur met disk2tape naar 3 uur met disk2disk2tape gegaan, voor de *hele* cyclus.
Er staan hier een aantal miljoen 30kb word bestandjes op het netwerk en dit is funest voor de snelheid, helemaal met direct naar tape schrijven.

Mocht je ooit een keer de tape vergeten, dan kan je hem altijd gewoon overdag er nog in drukken om van disk -> tape te zetten terwijl niemand er last van heeft.

Als je geld hebt zijn er natuurlijk ook betere oplossingen met online snapshot technieken maar dat is meestal prijzig.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:19
Ik zou dit topic ook ff doorlezen, staan zeker wat goede argumenten in om aan tape te denken.
Pagina: 1