Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09 21:50
Hallo,

Wanneer ik Windows XP Pro SP3 start, inlog, en Outlook start komt outlook met de melding dat hij geen verbinding kan maken met de provider. Dit word veroorzaakt door het traag starten van de LAN verbinding. Ik maak gebruik van Casema internet en het modem staat continue aan. Ik heb al gezocht in de MSCONFIG32 maar kan niet herkennen hoe ik er voor kan zorgen dat mijn LAN als eerste word gestart of zelfs al start voordat ik ben aangemeld. Wanneer de LAN verbinding wel is gestart werkt outlook als een zonnetje. Weet iemand een oplossing?

Grtz.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Handig om te:
- Vermelden wat voor LAN-adapter het is. (Nieuwste drivers?)
- Vertellen of er nog een router tussen zit.
- Vertellen of dit altijd al zo was of nieuw is.

[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 15-07-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Het is een onboard ASUS verbinding. Ik heb eerst de ASUS drivers geinstalleerd en vervolgens met WUS de updates gedaan. Er zit geen router tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kijk eens wat voor chip erop zit (waarschijnlijk RealTek) en haal daar de nieuwste drivers vandaan. Weinig kans dat dat het probleem oplost, maar dan sluit je dat iig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
OK,
Ga ik proberen, word pas donderdagavond omdat de PC bij mijn schoonvader staat.
Ik kom er op terug...

aub nog geen slotje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 14:12
En als alternatief kun je eens kijken of je je pc een vast ip adres kan geven. Dan hoef je niet meer te wachten tot je er 1 krijgt van de dhcp server van je router. Zeker als er maar 1 pc op de router zit aangesloten kun je dat probleemloos doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Dat gaat helaas niet want de modem is van CASEMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je hebt dus geen router? Edit: Ik las eroverheen.

Je PC moet de verbinding opzetten, en dit doet 'ie pas ergens na het inloggen. Een (goedkope) router neemt dit uit handen, en dan ben je er vanaf.

[ Voor 78% gewijzigd door strandbal op 15-07-2008 21:43 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dit probleem ook in veilige modes met netwerkmogelijkheden??

Verwijder anders de NIC uit je aparaatbeheer, en vervolgens deze opnieuw installeren.

Mocht dit niet werken, probeer is een nieuwe PCI NIC.

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

strandbal schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:43:
Je hebt dus geen router? Edit: Ik las eroverheen.

Je PC moet de verbinding opzetten, en dit doet 'ie pas ergens na het inloggen. Een (goedkope) router neemt dit uit handen, en dan ben je er vanaf.
Als de modem al moeilijk communiceert met de NIC, is het probleem niet opgelost door er een router aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Ik denk niet dat ze daar aan willen. Het moet toch gewoon werken. Ze zetten zelfs elke avond netjes de computer uit met de hoofdschakelaar van het stroomblok. Ik vind het al heel wat dat de modem aan mag blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChrisVrolijk schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:01:
Ik denk niet dat ze daar aan willen. Het moet toch gewoon werken. Ze zetten zelfs elke avond netjes de computer uit met de hoofdschakelaar van het stroomblok. Ik vind het al heel wat dat de modem aan mag blijven staan.
Als de pc opnieuw word opgestart, ontstaat het probleem dan weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:11:
[...]

Als de pc opnieuw word opgestart, ontstaat het probleem dan weer?

Dus niet afsluiten, maar opnieuw opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Yep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Start er een virruscanner of firewall met de computer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Tuurlijk, maar ik heb al getest of het scheelt als ik die uitzet. Geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChrisVrolijk schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:27:
Tuurlijk, maar ik heb al getest of het scheelt als ik die uitzet. Geen optie.
Is dit probleem sinds service pack 3, of was het al met service pack 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Het was ook al met SP2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe oud is de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
2 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk zelf dat het niet aan de netwerkkaart ligt. maar puur aan de pc zelf, wat jij beschrijft is dat de pc moeite heeft met zijn opstartprogramma's

Mijn vader heeft dit ook heel vaak voorheen gehad, pc goed opgeschoond, daarna nooit meer problemen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf ook Casema (gehad). Wat ik merk is dat het altijd een tijd duurde (soms wel een minuut) voordat de Casema DHCP-server een IP adres toekent. Het gebruik van een eenvoudige router zou dit kunnen ondervangen, omdat er dan eigenlijk zodra de router start een IP opgehaald wordt, terwijl de pc nog bezig is met starten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spone schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:54:
Ik heb zelf ook Casema (gehad). Wat ik merk is dat het altijd een tijd duurde (soms wel een minuut) voordat de Casema DHCP-server een IP adres toekent. Het gebruik van een eenvoudige router zou dit kunnen ondervangen, omdat er dan eigenlijk zodra de router start een IP opgehaald wordt, terwijl de pc nog bezig is met starten.
Dan alsnog moet de router een ip adres toekennen aan de netwerkkaart, komt op hetzelfde probleem neer.

Of het nou een dynamisch adres is , of een door de router toegewezen adres...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:07:
[...]

Dan alsnog moet de router een ip adres toekennen aan de netwerkkaart, komt op hetzelfde probleem neer.

Of het nou een dynamisch adres is , of een door de router toegewezen adres...
Door router toegewezen adres = dynamisch adres, echter omgekeerd geldt niet noodzakelijk ;)
Een lokale router kan in dit geval echter WEL het probleen oplossen. Die heeft namelijk zijn eigen IP-range, en dus kun je op je LAN kant DHCP (dynamisch toekennen van IP-adressen) uit zetten en je PC een vast IP geven in de range van je router. Dat er voor de WAN / internetkant dan van DHCP gebruik gemaakt wordt, is dan geen probleem meer. Verder is het denk ik ook handig, aangezien er maar sprake is van 1 PC, om de ip's van je DNS server(s) handmatig in te voeren op je PC. Dat scheelt je router in dat geval namelijk zoekwerk :)

Overigens moet je als je een router neemt de router wel gewoon aan laten staan, anders zit je nog met de opstarttijden van je router te kijken en ga je mogelijk alsnog nat.

Overigens: Casema maakt weliswaar gebruik van dynamische IP-adressen, maar in de praktijk komt dit er op neer dat ze pas na een jaar ofzo verlopen. Alleen bij een reboot van je modem wil ie nog wel eens een ander IP krijgen

[ Voor 39% gewijzigd door The Eagle op 15-07-2008 23:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:16:
[...]

Door router toegewezen adres = dynamisch adres, echter omgekeerd geldt niet noodzakelijk ;)
Een lokale router kan in dit geval echter WEL het probleen oplossen. Die heeft namelijk zijn eigen IP-range, en dus kun je op je LAN kant DHCP (dynamisch toekennen van IP-adressen) uit zetten en je PC een vast IP geven in de range van je router. Dat er voor de WAN / internetkant dan van DHCP gebruik gemaakt wordt, is dan geen probleem meer. Verder is het denk ik ook handig, aangezien er maar sprake is van 1 PC, om de ip's van je DNS server(s) handmatig in te voeren op je PC. Dat scheelt je router in dat geval namelijk zoekwerk :)
Sorry ben het niet met je eens, zit al jaren in het netwerkbeheer, ben het wel met je eens dat het instellen van een vast ip en instellen van een vast dns adres, de router minder hoeft na te laten denken. Echter blijft de communicatie tussen de apparaten hetzelfde, wanneer je het adrestype : door dhcp toegekend enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks geen problemen hier met Casema.

TS: wat gebruik je vor het internet? Software van de hardware of gewoon Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:19:
[...]

Sorry ben het niet met je eens, zit al jaren in het netwerkbeheer, ben het wel met je eens dat het instellen van een vast ip en instellen van een vast dns adres, de router minder hoeft na te laten denken. Echter blijft de communicatie tussen de apparaten hetzelfde, wanneer je het adrestype : door dhcp toegekend enabled.
Eensch, communicatie zal zeker het zelfde blijven. Echter als outlook wil connecten met een server buiten (die niet op IP maar op naam ingevoerd wordt) zal ie toch eerst moeten weten welk IP daar aan hangt. Dat moet door de DHCP toegekend worden, en daar gaat het dan al mis ;)

Maar back on topic: Check eens welke netwerkprotocollen je allemaal hebt draaien. Bij een standaard XP install staan zaken als NetBEUI, NetBIOS en WINS allemaal aan...die heb je niet nodig, kan ook veel zoekwerk schelen :)

En verder zou ik ook ff scannen op andere programma's die mogelijk je netwerkkaart willen benaderen. Zo heb ik op mijn flaptop het verschijnsel dat mijn PC een stuk trager opstart (ook door de (W)LAN verbindingen) omdat ik VMware server heb draaien die een paar leuke netwerkprotocolletjes koppelt die ik niet nodig heb.

Come 2 think of it: Wat heb je voor kabelmodem en hoe heb je dat geinstalleerd? Heb je al die oude softwaremeuk van Casema toevallig nog draaien? Gauw weggooien anders, PPPoE etc heb je helemaal niet nodig en vertraagt onnodig. Overigens: mocht je per ongeluk nog een antiek Com21 modem hebben: Casema bellen en laten omruilen. Sowieso zou ik dit problem eerder bij Casema zoeken: het modem is namelijk van hen, en zij moeten als het goed is ook van afstand kunnen zien wat er loos is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:16:
[...]
Overigens moet je als je een router neemt de router wel gewoon aan laten staan, anders zit je nog met de opstarttijden van je router te kijken en ga je mogelijk alsnog nat.
Mwah, een standaard huis-tuin-keuken router (dus niet een linux-based ding) is binnen een seconde of 10 een wan-ip aan het opvragen, ofwel tegen de tijd dat de pc is opgestart, heeft de router inmiddels wel een wan-ip verkregen. Aangezien die router op dat moment nog vrij weinig te doen heeft, is deze ook lekker snel met het uitdelen van een lokaal 192.168-adres, en hoeft de computer dus niet meer te wachten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Er word gesproken over opschonen van de PC.
Ik kom nooit verder dan HitManPro. Dus wat bedoel je met GOED opschonen?
Pagina: 1