Fan herrie bij booten Radeon 4870 CF

Pagina: 1
Acties:

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53
Is het normaal dat Sapphire HD 4870 kaarten (2x in CF) bij booten van de PC de fan vol open zetten en dat pas in Windows (Vista x64) of KDE (Gentoo met fglrx driver) de fans naar een lager niveau gaan?

Na jaren nvidia kaarten heb ik sinds vorige week dus 2 Radeon's en was verbaasd over de herrie bij het booten. Ik ging er vanuit dat dit misschien normaal was bij Radeon kaarten, maar nou heb ik vanmiddag op mijn werk een HD4850 geinstalleerd en die blijft keurig stil bij het booten.
Daarnaast gaan de fans op de kaarten (afzondelijk van elkaar) vlak nadat ik op de desktop ben even (een seconde) hard draaien om daarna stil te blijven (ook in games blijven ze eigenlijk relatief stil, in elk geval stiller dan mijn vorige 8800GTX).

Ben erg benieuwd of meer Radeon-gebruikers dit ervaren. Wel iets dat best bekendheid mag krijgen voor andere nvidia-overstappers zoals ik. >:) Je leest hier namelijk niets over in de verschillende reviews.

(Ik heb dit eerder gepost in het ATI nieuws topic, maar ik denk dat het wel een eigen, meer help-achtig topic verdient, aangezien hier verder niets over te vinden is (yes I used the search..))

Leaping Lab Rats!

Verwijderd

Ik heb dit ook met opstarten , maar vind het niet echt hinderlijk.
Dit is standaart met de orginele koeling , ga binnen kort kijken voor passief.

Draai nu ook een week met CF maar vind de prestaties ook een beetje tegen vallen , kan ook overkilling zijn van mijn systeem. ( 16333 3dmark06)

Ben voor de rest best tevreden met de kaarten maar je merkt dat het met sommige games weinig nut heeft deze opstelling , zal ook wel mede komen omdat ik nog steeds XP32 draai , me Clanmaten haden al het advies gegeven voor vista.

Zou me geen zorgen maken over de herrie , ik heb het ook en meer mensen zullen er over gaan klagen maar en zal spoedig wel weer een oplossig komen

Verwijderd

Is kompleet normaal...
Idd geen zorgen over maken!
Mis helpt het wel met het voorkomen van dat er stof in de koeler blijft zitten :P

• d3vlin
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:38:
Is kompleet normaal...
Idd geen zorgen over maken!
Mis helpt het wel met het voorkomen van dat er stof in de koeler blijft zitten :P
Even voor de duidelijkheid; ik maak me er geen zorgen over.. ik vind het alleen enigszins hinderlijk. Dus als het voorkomen kan worden..

Leaping Lab Rats!

Verwijderd

Voorlopig niet...
Kijk ff op xtremesystems, daar zit wat meer kennis dan hier.
Mis hebben ze daar een biosmod of wat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2008 09:25 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
d3vlin schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 07:41:
Is het normaal dat Sapphire HD 4870 kaarten (2x in CF) bij booten van de PC de fan vol open zetten en dat pas in Windows (Vista x64) of KDE (Gentoo met fglrx driver) de fans naar een lager niveau gaan?
Dat had ik vroeger ook hoor met mijn 6800GT, niks nieuws dus, ook bij Nvidiakaarten gebeurt dat.
Volgensmij komt dat omdat er dan nog geen software aanwezig is die hem uitleest waardoor hij voor de zekerheid 100% doet.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04
@d3vlin
Hoe lang blijven jouw fan's op 100% draaien? Bij mij is het voor een paar seconden (+/- 2~3 seconden). Wat is je vga bios versie nummer? Misschien heb je een nieuwere/oudere bios dan die in mij kaart zit.

Verwijderd

Ik heb het opgelost met een bios flash.

In Radeon Bios Editor 1.12 moet je dan kijken bij spin up cycle onder fan settings.

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Het is helemaal normaal dat de fan van de HD4870 helemaal naar 100% gaat bij het opstarten.

Zoals ixl85 al zegt, het is een test om te zien of de fan echt op 100% wil draaien. Gewoon een controle om te zien of hij het echt goed doet. Je moet je namelijk pas echt zorgen maken als-ie het niet doet...

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• d3vlin
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:30:
@d3vlin
Hoe lang blijven jouw fan's op 100% draaien? Bij mij is het voor een paar seconden (+/- 2~3 seconden). Wat is je vga bios versie nummer? Misschien heb je een nieuwere/oudere bios dan die in mij kaart zit.
Nou bij mij is dat zeker geen 2 seconden... Een preciezere omschrijven is: eerste seconde 100%, daarna in drie trapjes van ongeveer een seconde naar 80% en pas in Windows/KDE 'stil'. Ik zal vanavond eens kijken naar de BIOS versie.

Edit:
BIOS Version 011.003.000.001
BIOS Part Number 113-B50701-100
BIOS Date 2008/06/09

Ik heb inmiddels dezelfde bios van techpowerup gedownload voor Radeon BIOS editor, maar wat zijn dan waarden voor bijvoorbeeld Spin up Cycle waarmee ik het probleem kan tackelen?

[ Voor 31% gewijzigd door d3vlin op 15-07-2008 18:11 ]

Leaping Lab Rats!

Pagina: 1