Ik heb zonet de RAID FAQ gelezen en daaruit opgemaakt dat ik bij RAID 1 ten allen tijde kan beslissen om de schijven uit elkaar te trekken: als ik in de bios de RAID uitzet of een van de schijven in een andere computer steek heb ik twee schijven met dezelfde data die ik zonder verdere stappen in windows kan benaderen. Heb ik dat goed begrepen?
Verwijderd
Ik heb geen ervaring met RAID-1 maar het klinkt wel vrij logisch. Ik vraag me wel af of er dan ook beide schijven een bootsector aanwezig is.
Kort en krachtig, JA.
Staat het OS er echter op dan wordt het een probleem als je de HD in een andere PC zet. Dat is er echter weer niet als deze 100% identiek is aan de andere PC.
Staat het OS er echter op dan wordt het een probleem als je de HD in een andere PC zet. Dat is er echter weer niet als deze 100% identiek is aan de andere PC.
[ Voor 79% gewijzigd door Guardian Angel op 15-07-2008 05:19 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Idd op de mirror disk is ook de bootsector aanwezig, tenzij je enkel partities mirrort zoals bij Software RAID. Er zijn een paar problemen met mirror disks als single disk gebruiken:
- RAID-drivers verbergen de fysieke disks en laten alleen een virtuele device zien (de mirror device), dit uiteraard om te voorkomen dat er naar de fysieke disks geschreven wordt en zo de mirror wordt omzeild. Gevolg is echter dat RAID-drivers problemen op kunnen leveren in jouw situatie. Met schijven in een ander (non-RAID) systeem plaatsen heb je dit probleem in elk geval niet.
- De RAID driver slaat configuratie over de RAID-array op beide disks, doorgaans de laatste "metasector" op de schijf. Mogelijk gebruiken sommige RAID-mechanismen een andere methode, bijvoorbeeld door eerst met de configuratiedata te beginnen. In dit geval is de offset van de virtuele device en fysieke device niet gelijk.
de juiste disk houd in?
Maakt het uit welke van de twee disks ik gebruik om de array te rebuilden?
Maakt het uit welke van de twee disks ik gebruik om de array te rebuilden?
Ik veronderstel dat je een andere HD gebruikt om te rebuilden. In dat geval maakt het niet uit welke van de 2 huidige HD's je gebruikt, ze zijn qua indeling en inhoud 100% identiek.
Wat Enlightenment bedoelt is dat het bij onoplettendheid kán gebeuren dat je bij het rebuilden van de HD de verkeerde HD kiest om over te zetten. M.a.w. je gebruikt de nieuwe HD als master waardoor je de oorspronkele master overschrijft met de inhoud van de nieuwe HD. Uiteraard is juist het tegenovergestelde de bedoeling.
Wat Enlightenment bedoelt is dat het bij onoplettendheid kán gebeuren dat je bij het rebuilden van de HD de verkeerde HD kiest om over te zetten. M.a.w. je gebruikt de nieuwe HD als master waardoor je de oorspronkele master overschrijft met de inhoud van de nieuwe HD. Uiteraard is juist het tegenovergestelde de bedoeling.
ARME AOW’er
Pagina: 1