Toon posts:

Linux "eigen linux commando instellen"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben weer eens even wat gaan doen met linux (ubuntu), ik weet dat er een mogelijkheid is om zelf commandos te maken. Nou ben ik alleen vergeten hoe dat moet en het zoeken met google helpt me niet veel verder. Een symbolic link is niet wat ik zoek..

Ik wil dus bijvoorbeeld een commando instellen met de naam ipconfig, als ik dit in typ moet de opdracht ifconfig worden uitgevoerd.

Het klinkt vaag maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

Al vast bedankt 8)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Bedoel je niet gewoon een Alias (http://lifehacker.com/sof...inal-shortcuts-270799.php)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Als je geen symlink bedoelt, zul je wel gewoon een shell script bedoelen. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
cat > ~/bin/ipconfig << "EOF"
/sbin/ifconfig
EOF

Als ~/bin in je $PATH staat, kun je ipconfig tikken als je ifconfig bedoelt.

Toch is het beter als je dit soort dingen niet doet. Leer jezelf gewoon de juiste commando's aan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit zocht ik. Het is lastig als je niet weet waar je op moet zoeken 8)7

Verwijderd

Je bent al geholpen, maar voor de volledigheid noem ik toch nog even de function... Dan zijn alle mogelijkheden wel genoemd volgens mij. :-)

echo 'function ipconfig { ifconfig -a; }' > ~/.profile

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:52:
Je bent al geholpen, maar voor de volledigheid noem ik toch nog even de function... Dan zijn alle mogelijkheden wel genoemd volgens mij. :-)

echo 'function ipconfig { ifconfig -a; }' > ~/.profile
Doe dan wel

echo 'function ipconfig { ifconfig -a; }' >> ~/.profile

Met dus >> anders overschrijf je de andere contents in die file ;)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben ook voorstander van het leren van de juiste commando's. Je weet maar nooit achter welk systeem je in de toekomst terecht komt en dan ken je de basiscommando's niet.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
De enige alias die ik standaard maak (en dan in /etc/profile , zodat-ie system-wide werkt en niet alleen als user!) is:
alias v='ls -l'
Deze zat altijd in Slackware, en het is zo veel sneller te typen :)

Tip los hiervan: lees eens een Linux-boek door, en dan met name de enorme collectie shell-commando's, daar kom je verbazend simpele maar effectieve dingen tegen. Zo heb ik ooit e.e.a. aan script gemaakt om et doen wat simpelweg "basename" en "dirname" ook kunnen, als standaard commando's... Scheelt erg veel werk als je weet dat het bestaat ;)

[ Voor 45% gewijzigd door RemcoDelft op 15-07-2008 09:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 01:19:
[...]

Bedankt, dit zocht ik. Het is lastig als je niet weet waar je op moet zoeken 8)7
Helaas zijn de linux man pages niet allemaal geweldig. Maar die van bash is wel okay.

code:
1
man 1 bash

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Haha, ik heb het probleem altijd andersom, dat stomme windows begrijpt me nooit als ik "ifconfig" intyp. :X Heb je daarvoor ook een "alias" commando ? :S

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 10:55:
Haha, ik heb het probleem altijd andersom, dat stomme windows begrijpt me nooit als ik "ifconfig" intyp. :X Heb je daarvoor ook een "alias" commando ? :S
Dit is er,

Je moet op de C of op een andere locatie een BAT bestandje aan maken.

Noem deze bijvoorbeeld bla.bat

Zet hier in de volgende regels

@doskey n=notepad
@doskey c=cls
@doskey ls=dir
@doskey google=ping google.nl

en sla het dan op.

Ga na het register en zet in de volgende waarde de locatie van je bat bestandje.

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Command Processor\AutoRun

Als je hem op de C hebt gemaakt is het C:\<naam>.bat

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 08:57:
Met dus >> anders overschrijf je de andere contents in die file ;)
Oei, das wel een hele stomme fout van me...

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

Robtimus

me Robtimus no like you

RemcoDelft schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:23:
De enige alias die ik standaard maak (en dan in /etc/profile , zodat-ie system-wide werkt en niet alleen als user!) is:
alias v='ls -l'
Deze zat altijd in Slackware, en het is zo veel sneller te typen :) ;)
Zelf ben ik fan van "rm='rm -i'" voor root (just to be safe) en "vi=vim" omdat ik nou net te lam ben om die ene letter extra in te typen voor syntax highlighting ;)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:18
IceManX schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:45:
[...]

Zelf ben ik fan van "rm='rm -i'" voor root (just to be safe) en "vi=vim" omdat ik nou net te lam ben om die ene letter extra in te typen voor syntax highlighting ;)
Echt leuke verrassingen brengt dat als je remote inlogt als root op een machine die die alias niet heeft...

Verwijderd

phobosdeimos schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:36:

Echt leuke verrassingen brengt dat als je remote inlogt als root op een machine die die alias niet heeft...
Inderdaad. Leer nou gewoon om geen stomme dingen te doen, dan hoef je jezelf ook niet tegen jezelf te beschermen met halve middelen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leraar van me had hier een goed voorbeeld voor. Oud collega van hem maakt(e) veel typefouten en had hiervoor een hele rits aan aliasses gemaakt en in zijn home folder gezet of ergens anders, zodat het altijd goed ging. Toen hij van werkgever veranderde mocht dit niet meer en zat hij met brakke commando's die hij nooit goed heeft geleerd (ik vind typo's corrigeren met aliasses al sowieso een slecht idee).

Ik zet zelf voor mijn linux een paar kleine aliasses vast die ook in .bashrc worden genoemd, en dat zijn:
code:
1
2
3
4
5
dir=ls
l=ls
ll=ls -l
la=ls -a
lla=ls -la

Tevens zet ik kleuren aan voor shell prompts. Ik begrijp waarom het standaard uit staat, maar is eigenlijk overbodig tegenwoordig (vind ik). Het is gewoon een stuk overzichtelijker als je lange stukken tekst laat echo-en dmv cat. Zie je tenminste de scheiding van wanneer je het commando hebt gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 15:01
Ik heb allemaal aliassen om mij typen te besparen. Een paar voorbeelden
code:
1
2
3
4
alias y='yaourt'
alias yi='yaourt -S'
alias m='mplayer'
alias hdd='df -hT'

Erg handig, en zou erg moeten wennen als ik deze opeens zou moeten missen.... En typfouten bespaar ik mezelf erg door tab-completion.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Horrible op 15-07-2008 23:31 ]

Pagina: 1