Toon posts:

[car-hifi]camper, herrie, volume geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn een oude Volkswagen LT aan het ombouwen tot een surfcamper en dan mag een beetje geluid niet ontbreken natuurlijk. De bus maakt van zichzelf een takkeherrie, niet normaal. Momenteel heb ik het volgende ingebouwd:

- Aiwa headunit met 4x45W, achterkant: 4 speakeraansluitingen, 1 lin-out waar 'rear' bij staat.
- Front: Sun, 2-weg, 60W max, 4 Ohm
- Rear: Pioneer TS-G1650, 120W max, 30W nominaal, 3-weg, 4Ohm

Prima voor snelheden onder de 50km/h, maar op de snelweg is er vrijwel niets meer van te horen. Wanneer je het volume harder draait, wordt het onwijs schel en gaat de bas brommen/clippen (?). Ik begrijp dat het allemaal geen topspul is, maar we moeten het goedkoop houden, omdat we al erg veel kosten aan de rest hebben. Heeft het nut om een versterker russen headunit en speakers te zetten? En kan dat wel, omdat ik maar 1 line-out uitgang heb? Of kan ik gewoon een 4-channel versterker kopen en daar gewoon mijn fronts ook op aansluiten, het lijkt me dat je maar 1 signaal nodig hebt? Moet ik zwaardere speakers voor de front kopen?
Of kan ik beter gewoon een 12v-230v omvormer kopen en een huis-tuin-en-keuken-versterker kopen met wat gewone boxen? Ruimte zat in de camper...

Ik kan bijv een 4x80W versterker van NEXT voor 30euro op de kop tikken, nuttig?

Verder nog iets. Wanneer de motor uitstaat gaat alles goed, wanneer deze aanstaat komt er af en toe gekraak uit alle speakers. Dus geen ruis oid, maar echt gekraak. Wat kan dat zijn?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

pfoe.. veel vragen:

1. vervang je radio door een "iets betere"; liefst met 2x2 line outs.
2. die Next is een wijze keuze.
3. scharrel (bijv op MP) ook andere / betere speakers op. JBL is altijd te vinden voor weinig
4. Leg de bedrading opnieuw en netjes aan; dat gekraak is denk je ontsteking die inslaat.

Budget optie:
Bedrading
Next kopen en line out splitsen.

BTW, die Next (q.24?), is dat een grijze of een paarse? Die laatste zijn bovengemiddeld goed namelijk en voor 30 euro het koopje van de week.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 15-07-2008 11:55 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord. Die Next is een blauw/grijze, typenummer weet ik niet. F-4, kan dat? Dat ding is alleen wel 4x80W, dus eigenlijk nog niet genoeg voor die pioneerboxen toch?

Stel dat ik die versterker koop en voor nog boxen van rond de 130Watt d'r inzet?

Als je het over bedrading hebt, gaat het dan om de bedrading voor de boxen of voor de stroom?

• teacher

teacher

Dysgaf!

F4? Das een twister van audio system... Even goed kijken wat voor amp het is.
Ik zou me overigens geen zorgen maken om het wattage van de speakers en de amp. Dat komt wel goed, gewoon goed luisteren en inregelen.

Bij bedrading bedoel ik alles: Voeding, signaal en speakerdraad.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:58:
F4? Das een twister van audio system... Even goed kijken wat voor amp het is.
Ik zou me overigens geen zorgen maken om het wattage van de speakers en de amp. Dat komt wel goed, gewoon goed luisteren en inregelen.

Bij bedrading bedoel ik alles: Voeding, signaal en speakerdraad.
Ok, wat is een twister?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ok. Nee, dat is het niet hoor.

Is dit nog wat voor dat geld? http://www.elektronicatek...p?cPath=39&products_id=95 Of kan ik dan beter niets kopen...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 01:13:
Hmm, ok. Nee, dat is het niet hoor.

Is dit nog wat voor dat geld? http://www.elektronicatek...p?cPath=39&products_id=95 Of kan ik dan beter niets kopen...
kan je niet beter gewoon geld in isolatie steken ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan kan je idd beter niets kopen. Dit is nog beroerder als je radio.

Post anders eens een picje van de next amp?

Verwijderd

Topicstarter
Next amp:
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/6892/f4jw5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/7494/f42fo4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1594/f43sg3.jpg

Ik kan ook nog een twee jaar oude Marquant MCA 457(of 475?) kopen van 4x150W of een 400W versterker zonder naam, type of iets anders (probeer ik nog te achterhalen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2008 12:32 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou voor deze gaan. Het is helaas de (goedkopere) opvolger van de paarse Q serie, maar dit is een redelijk ding en zeker beter als een rockwood/marquant/$chinees merk

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk. Zou die 80W nominaal zijn, of max? Want dan kan ik er namelijk nog een stuk zwaardere speakers voor zoeken. die 130W die ik heb, zijn ook maar 30W nominaal. Dan kan ik dus iets rond de 200W max gaan zoeken.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die vermogens zeggen niks joh.

Ik zou andere speakers zoeken als het geluid je niet bevalt, of als je deze opblaast.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verhaal: opblazen betekent: niet goed genoeg. :)
Pagina: 1