Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 19:55
Hallo,

Via mijn werk heb ik gratis en voor niets een cd van NT gekregen. Ik heb deze OS op mijn oude pc thuis gezet, een k6-2 van 350 MHz, 6 GB harde schijf en 256 MB geheugen. Alles werkt behalve de netwerkkaart. Ik heb op deze pc geen diskette station maar het is me toch gelukt om de drivers van deze kaart te installeren. Toch doet het kaartje nog steeds niet.
Ik heb kunnen lezen dat NT geen plug&Play ondersteund.
Eerst zag ik dat NT de kaart de IRQ 11 had gegeven terwijl de BIOS de IRQ 12 vermeldde. Ik heb hem dus op 12 gezet maar nog steeds werkt de kaart niet. Nu zie ik dat je ook een Memory address moet invullen maar hoe weet ik welke ik moet kiezen?

Graag hulp.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Welke netwerkkaart heb je? Als we dat weten kunnen we je een stuk beter van dienst zijn...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Het gaat om een Realtek RTL8139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Heb je de drivers van de website van Realtek kunnen vinden voor NT4? Dan zit er ook meestal wel een readme.txt of zo bij met meer info.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dma, irq, adres range ... al die shizzle moet je instellen

in princiepe heb ej een zooi jumpers op die kaart (of via je bios) , en moet je zorgen dat die instellingen niet hetzelfde zijn als de andere kaarten. in windows kies je dan dezlefde instelingen anl ej hebt gejumperd

uitgaande van oude isa bende

edit ok realtec chipsetje .. heb je ook een art# van die kaart/mobo

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 14-07-2008 21:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Misschien kan je beter even op zoek gaan naar een 3C509 (ISA) of 3C905 (PCI) kaartje van 3Com, werken over het algemeen probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
c70070540 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:50:
Heb je de drivers van de website van Realtek kunnen vinden voor NT4? Dan zit er ook meestal wel een readme.txt of zo bij met meer info.
De drivers komen van de realtek site, maar er zat geen readme file bij.
fish schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:51:
dma, irq, adres range ... al die shizzle moet je instellen

in princiepe heb ej een zooi jumpers op die kaart (of via je bios) , en moet je zorgen dat die instellingen niet hetzelfde zijn als de andere kaarten. in windows kies je dan dezlefde instelingen anl ej hebt gejumperd

uitgaande van oude isa bende

edit ok realtec chipsetje .. heb je ook een art# van die kaart/mobo
Op de kaart zelf kan ik geen jumpers ontdekken en de BIOS geeft ook weinig informatie. Ja, behalve de IRQ zoals ik al zei. En wat is een art# ?
c70070540 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 21:57:

Misschien kan je beter even op zoek gaan naar een 3C509 (ISA) of 3C905 (PCI) kaartje van 3Com, werken over het algemeen probleemloos.
Ja dat kan, maar ik dacht dat deze ook zou werken. Een realtek kaart is ook heel gebruikelijke kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar een realtek 8139 wil je echt niet op een oud K6je draaien, die trekt die cpu compleet op z'n knieën. Als je in de buurt woont en een PCI slot vrij hebt kommaar een 3com halen. Die dingen zouden in NT4 ook al standaard moeten werken.
Overigens kan een rtl8139 op een PCI2.2 kaartje geduwd zijn en je mobo kan waarschijnlijk maar met PCI2.1 overweg (tenzij ik me sterk vergis). Dan kun je installeren wat je wilt maar gaat het niet werken, omdat de kaart nooit goed herkent wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door TERW_DAN op 14-07-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Nou, voordat ik NT installeerde, had ik win 98 er op. Geen problemen met de netwerkkaart. Dus, dat is het probleem niet. En zoals ik al zei: ik kan wel een 3COM kopen, maar ik wilde eerst met deze proberen.

In de log file zie ik de melding dat de netwerk kaart niet gestart kan worden omdat een andere device niet functioneert. Tja, de melding zegt niet om welke device het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

acale schreef op maandag 14 juli 2008 @ 22:15:
Nou, voordat ik NT installeerde, had ik win 98 er op. Geen problemen met de netwerkkaart. Dus, dat is het probleem niet. En zoals ik al zei: ik kan wel een 3COM kopen, maar ik wilde eerst met deze proberen.

In de log file zie ik de melding dat de netwerk kaart niet gestart kan worden omdat een andere device niet functioneert. Tja, de melding zegt niet om welke device het gaat.
Zo een 3Com kaart kan je waarschijnlijk gratis krijgen. En dat de Realtek kaart onder 98 werkte zegt niets, maar dan ook helemaal niets over goed werken onder NT4 ook al zijn er drivers te downloaden. Heb veel problemen gezien met NT4 en Realtek kaarten. Probeer een andere, tenzij je van zelfkwelling houdt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Nee, ik hou zeker niet van zelfkwelling :) . Als het inderdaad te lang gaat duren, zal ik zeker een 3com kaartje gaan halen. In iedere geval bedankt voor jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik heb ook nog wel een xx509 3com liggen die onder NT4 gedraaid heeft - als je in de buurt van AMS/AMV of Muiden woont kan je die ook wel voor niets krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
franssie schreef op maandag 14 juli 2008 @ 23:07:
ik heb ook nog wel een xx509 3com liggen die onder NT4 gedraaid heeft - als je in de buurt van AMS/AMV of Muiden woont kan je die ook wel voor niets krijgen.
Bedankt franssie, maar ik woon in het hoge Noorden. Ik heb in me rommeldoos hier een oude 3COM kaartje gevonden, namelijk de 3C905C-TX-M. Ik zal straks de resultaten hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Volgens mij moet je daar aparte drivers voor downloaden. Dan zou hij wel meteen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Het zijn NT drivers, zo staat op de site van Realtek. Maar goed, ik ga vanmiddag een 3COM kaartje installeren. Jullie horen het van mij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

acale schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 11:27:
Het zijn NT drivers, zo staat op de site van Realtek. Maar goed, ik ga vanmiddag een 3COM kaartje installeren. Jullie horen het van mij nog.
ik bedoel ook drivers voor de 3Com kaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
OK, het ging ook niet echt makkelijk, maar met me vriend meneer google is het toch gelukt. De 3com werkt en ik ben online. Ik kreeg namelijk steeds de melding in de event log dat de semaphore een time out had. Nadat ik handmatig het ip adres + Gatway en DNS heb ingevuld, had ik eindelijk netwerk verbinding.
Dank aan jullie allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
acale schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:14:
OK, het ging ook niet echt makkelijk, maar met me vriend meneer google is het toch gelukt. ..
Mooi. Ik zou wel even snel SP6 en alle extra updates installeren als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
SPa zit er al op. Ik moet nu gewoon even mee stoeien. Ik ken dit OS niet, maar wat een verschil met een modern OS van tegenwoordig. Ik moet wel zeggen dat hij op deze oude bakkie met maar 256 MB geheugen behoorlijk snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik heb er zelf ooit eens mee gestoeid. Op zich vind ik het geen verkeerd OS, hoewel je niet echt plug & play ondersteuning hebt. En USB wordt standaard niet ondersteund, maar er valt basic usb ondersteuning te krijgen met bepaalde software/drivers. Ook kun je de boel wat mooier maken door eerst IE4 te installeren (deze bevat de active desktop), hierna kun je gewoon updaten naar een nieuwere versie.

Hier nog een lijstje met aanbevolen updates: http://www.hpcfactor.com/support/patching/winnt4/

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 15-07-2008 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Geweldig, bedankt voor je tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Noork schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:09:
Ik heb er zelf ooit eens mee gestoeid. Op zich vind ik het geen verkeerd OS, hoewel je niet echt plug & play ondersteuning hebt. En USB wordt standaard niet ondersteund, maar er valt basic usb ondersteuning te krijgen met bepaalde software/drivers. Ook kun je de boel wat mooier maken door eerst IE4 te installeren (deze bevat de active desktop), hierna kun je gewoon updaten naar een nieuwere versie.

Hier nog een lijstje met aanbevolen updates: http://www.hpcfactor.com/support/patching/winnt4/
yep - zelf vindt ik het het beste windows ooit - erg jammer dat ze het alsnog hebben weten te verprutsen want NT 3.5 en 4.0 waren wat OSX voor apple was.Lean and mean. Dat kunnen we van Vista helaas niet meer zeggen. (yes, flame gevoelig maar ik vind het echt jammer).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

franssie schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:13:
[...]

yep - zelf vindt ik het het beste windows ooit - erg jammer dat ze het alsnog hebben weten te verprutsen want NT 3.5 en 4.0 waren wat OSX voor apple was.Lean and mean. Dat kunnen we van Vista helaas niet meer zeggen. (yes, flame gevoelig maar ik vind het echt jammer).
Enige nuancering, NT 3.51 en 4.0 SP6a, maar dan nog jammer van de beperkte (zeg maar vrijwel nihil) ondersteuning voor PnP.

Het was zeker een goed en betrouwbaar OS. Maar had ook zijn nukken. Windows 2000 en 2003R2 vond ik toch beter. (waarschijnlijk vanwege de PnP)

Nu ik met Windows 2008 Core gewerkt hebt, denk ik dat je rustig kan zeggen dat dat de beste Windows Server ooit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
c70070540 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:41:
[...]
..
Nu ik met Windows 2008 Core gewerkt hebt, denk ik dat je rustig kan zeggen dat dat de beste Windows Server ooit is.
Er is nog hoop dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nu nog NT4 draaien is redelijk masochistisch maar 't kan wel. Ik heb zelf tussen 1997 en 2000, toen W2000 uit kwam, hoofdzakelijk NT Workstation thuis gedraaid en was best tevreden. Zelfs de spelletjes uit die periode wilden er vaak wel op werken. Als ik me goed herinner heb ik Quake er lang op gedraaid.
Alleen USB kent ie niet, installeren van netwerkkaarten was elke keer weer een drama, en je moet na elke driverinstallatie opnieuw de Service Pack installeren wanneer er tijdens de driverinstallatie om bestanden van de oorspronkelijke CDROM gevraagd is. Anders kan het systeem instabiel worden.
En de tip om zo snel mogelijk IE4 te installeren is ook een goede. Dat was voor mij ook altijd het eerste wat ik installeerde, als ik me goed herinner vooral omdat daar de quickstart bar voor het eerst in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Het fijne aan dit OS is dat ik hem op zo'n oude bakkie kan draaien en het voelt ook behoorlijk snel aan. Ik zit nu te prutsen met de video driver. Het gaat om een Asus AGP-V7100 Pro (NVIDIA GeForce2 MX400 geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
acale schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 17:43:
Het fijne aan dit OS is dat ik hem op zo'n oude bakkie kan draaien en het voelt ook behoorlijk snel aan. Ik zit nu te prutsen met de video driver. Het gaat om een Asus AGP-V7100 Pro (NVIDIA GeForce2 MX400 geloof ik).
Mag ik vragen wat voor moederbord je eigenlijk hebt, want je hebt zelfs een AGP slot, dat kan ik niet zeggen op m'n K6. Louter uit interesse, hoor :)

Draaide vroeger veel Windows 98, maar op die oude, in elkaar geflanste oude PC liep dat toch echt wel gedurig vast. NT heb ik wel al eens geprobeerd, maar dat gaf zelfs BSOD's bij de installatie 8)7

Waren overigens wel meer gedetailleerde, mooiere BSOD's :)

Dan maar Windows 2000 erop gezet, en dat was pas een verademing !
Alle hardware werkte out of the box, en geen enkel probleem met internet, terwijl je bij Windows 98 elke keer TCP/IP moest herinstalleren.

Heb er zelfs Windows XP op gedraaid !
PC heeft er geloof ik een uur of 4 over gedaan om te installeren.
Maar dat was wel heel erg traag :)
Maar het ging, en dat alles op een AMD K6 @ 200MHz, met een ATI Rage PCI kaart, en 64MB EDO RAM :P

Die goede oude Windows 98 tijden :X
Zolang we er maar mee kunnen lachen _/-\o_

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Het gaat om een EPOX bord, zie hier http://www.motherboard.cz/mb/epox/EP-58MVP3C-M.htm

Eigenlijk ging mijn voorkeur ook naar Win 2000 uit, maar ja, ik wist dat mijn pc het niet zou trekken. Maar ik vind het sowieso leuk om met NT te ruziën. ;) Tja, de goede oude tijd, toen we nog jong waren 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door acale op 17-07-2008 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
Yes! de video driver zit er op. Versie detonator-nt4-v5.32
Pagina: 1