Onstabiel thuisnetwerk i.c.m. Vista en Thomson ST780

Pagina: 1
Acties:

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 22:55

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hoi,

Als eerste de netwerksetup:
ADSL van XS4all only, middels Thomson ST780 (DHCP aan, IP's 192.168.1.6x, firewall uit) verbonden met een PC (Windows XP) en een laptop. (Windows Vista Business 32 bit, firewall uit).

Symptomen:
- Na verloop van tijd wordt het netwerk, zowel draadloos als bedraad, ontzettend traag. Time-outs treden meermaals op. Netwerkgebruik in Windows taakbeheer blijft voortdurend rond 0%;
- Eéns per zoveel dagen valt de verbinding met internet weg. Firefox geeft "Pagina kan niet gevonden worden", MSN valt off-line, terwijl Vista de verbinding als werkend weergeeft;
- De melding "Pagina kan niet gevonden worden" komt regelmatig tevoorschijn, F5 helpt dan;
- De netwerkverbinding via LAN is onbetrouwbaar, omdat Vista regelmatig twee netwerken detecteert: het thuisnetwerk (particulier) en een tweede netwerk ("Onbekend netwerk"). De verbinding met internet valt dan weg; beide verbindingen geven slechts lokaal toegang;
- Outlook heeft regelmatig de grootste moeite e-mail te ontvangen verzenden. De taak blijft hangen bij "processing". Internet werkt gedurende deze periode meestal wél (surfen is mogelijk).

In het log van de ST780 kan ik geen enkele melding vinden op de tijdstippen dat de verbinding wegvalt. Een tweede laptop met dezelfde Vista-versie geeft exact dezelfde symptomen.

Uitschakelen van één van beide netwerkmethoden (dus alleen draadloos óf LAN ingeschakeld) scheelt niets. IP-adres vernieuwen wanneer tweede netwerk LAN wordt gevonden, of het uit- en weer inschakelen van de LAN-adapter verhelpt het probleem ook niet. De PC met Windows XP geeft geen enkel probleem met het netwerk. Een geleende ST780 met exact dezelfde configuratie verhelpt de problemen niet.

Waar zoeken moet? :|

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13

The Third Man

The Third Jellyfish

Met WireShark kijken wat er precies op het netwerk gebeurt? DNS problemen bijvoorbeeld?

Heb je al de 'Xs4all-firmware' voor je speedtouch erop gezet? En staat Web browsing interception uit?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:19:
Met WireShark kijken wat er precies op het netwerk gebeurt? DNS problemen bijvoorbeeld?
Zojuist geïnstalleerd, zal eens kijken.
Heb je al de 'Xs4all-firmware' voor je speedtouch erop gezet?
Nee, apparaat is door XS4all geleverd bij overstappen naar XS4all only, dus lijkt me niet nodig?
En staat Web browsing interception uit?
Stond aan, zojuist uitgezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Luke! op 14-07-2008 20:28 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:13

The Third Man

The Third Jellyfish

Luccus schreef op maandag 14 juli 2008 @ 20:22:
Nee, apparaat is door XS4all geleverd bij overstappen naar XS4all only, dus lijkt me niet nodig?
Tenzij je in je webinterface het Xs4all logo ziet, zit 'ie er nog niet op.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op maandag 14 juli 2008 @ 20:36:
[...]
Tenzij je in je webinterface het Xs4all logo ziet, zit 'ie er nog niet op.
Mooi, hoef ik lekker lui geen firmwareupgrade te doen.

Foutmelding die nu regelmatig opduikt: TCP Checksum incorrect
Veel minder frequent: UDP Checksum incorrect
Bovenstaande foutmelding komt bij het openen van websites, maar ook bij het verbinding maken met de mailservers.

Ook de volgende melding komt regelmatig terug:
ARP Who has 192.168.1.67? Tell 192.168.1.64 (.64 is het IP van deze Vista-laptop).

[ Voor 43% gewijzigd door Luke! op 14-07-2008 20:59 ]

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-03 09:25
Heb je Auto-tuning aanstaan?
Ik heb die zelf uitstaan met volgende:
http://www.speedguide.net/read_articles.php?id=2574

En heb me ST780 dit ingesteld om hem stabiel te krijgen:
telnet routerip
Administrator en geen wachtwoord is default als login.

Dan doe je dit (naar adsl mode)
adsl config opermode multimode
saveall

Terug naar adsl2 mode als volgt:
adsl config opermode multi_adsl2plus
saveall

adsl config (om je config te bekijken)

exit (om config te sluiten)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nee, staat uit.

Firefox komt ook af en toe met de melding "Adres niet gevonden", maar in WireShark vind ik niks terug dat op DSN-problemen duidt.

[ Voor 30% gewijzigd door Luke! op 14-07-2008 22:19 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik hoor van diverse mensen dat ze exact dezelfde problemen hebben. Het kan er bij mij dus niet in dat hier geen oplossing voor bekend is....

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Zit er niet iemand op je wireless mee te pingelen (of misschien ben je het zelf met gelijktijdig wired en wireless verbinding?)? Blijkbaar haalt de ST ergens ip x.x.x.67 vandaan?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Edgarz schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:47:
Zit er niet iemand op je wireless mee te pingelen (of misschien ben je het zelf met gelijktijdig wired en wireless verbinding?)? Blijkbaar haalt de ST ergens ip x.x.x.67 vandaan?
Nee, want als ik wired-verbinding heb staat wireless hardwarematig uit (zit een schakelaartje voor op de laptop). Dat kan het dus helaas ook niet zijn...

Op momenten dat het netwerk weer niet fatsoenlijk werkt - zoals nu - is het ook haast ondoenlijk om in het modem te komen. Ook dat geeft continu time-outs, of duurt gewoon lang.

Als iemand me kan vertellen wat ik nu aan *nuttige info* uit dat WireShark kan halen?

[ Voor 27% gewijzigd door Luke! op 19-07-2008 18:22 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het probleem lijkt voor een deel te worden veroorzaakt door een slechte netwerkkabel. Met het gebruik van een andere (wel goede :+) kabel treden de "De pagina kan niet gevonden worden"-foutmelding veel minder frequent op - ze zijn echter niet helemaal weg.

[ Voor 52% gewijzigd door Luke! op 19-07-2008 20:22 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Edgarz schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:47:
Blijkbaar haalt de ST ergens ip x.x.x.67 vandaan?
Probleem is weer terug, weer vindt Vista twee netwerken (thuisnetwerk en "Onbekend netwerk"). Het gebeurt met name nadat internet helemaal uitvalt (nog zo'n Vista-issue, alles "Pagina kan niet gevonden worden", reboot noodzakelijk). Blijft de oude verbinding misschien gekoppeld aan de laptopnaam in het router hangen of zo?
Pagina: 1