[NAS] NAS-share ontsluiten via HTTP mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al behoorlijk op het forum lopen zoeken naar een antwoord op een NAS-vraag die mij bezighoudt, maar heb het niet kunnen vinden.

Ik heb een domeinnaam met wat hostingruimte bij een provider, maar te weinig (100Mb) om mijn foto's op te zetten. Daar wil ik mijn NAS voor gebruiken.
Mijn NAS is een Conceptronic CHD3NET500 (http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=445082).
Het portforwarding verhaal is al gelukt (op de Sitecom WL-114 poort 80 opengezet naar de statische interne IP 192.168.123.XXX, )

Als ik nu m'n externe IP intik kom ik op de inlogpagina van de NAS (en kan vervolgens ook inloggen) maar daar heb ik natuurlijk nog niet veel aan.
Daar loop ik nu vast....
Ik weet niet wat ik moet of kan doen om een daadwerklijke bestandslokatie op de NAS te ontsluiten via HTTP?? Ik heb een aantal 'shares' aangemaakt (via de ingebouwde SMB-server) waarvan ik er dus één wil ontsluiten. Ik weet dat er geen webserver op de NAS draait, maar heb ik die nodig?

Uiteindelijk wil ik zo kunnen linken

bv.
http://999.99.999.9/testmap/foto.jpg
Waarbij 999.99.999.9 m'n externe IP is en /testmap/foto.jpg de lokatie van het te linken bestand.

Kan iemand mij vertellen of dit überhaubt mogelijk is???

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je de rechten van de testmap op everyone zet, Is het dan wel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Het SMB-server gedeelte van de NAS bestaat uit 2 delen:
De folder list en de sharing list. In de folderlist kan ik folders aanmaken/verwijderen enzo. Vervolgens kun je ze toevoegen aan de sharing list. Daar bestaat nog de mogelijkheid om er een username/password aan te hangen (wat ik niet heb gedaan).

Maar ik kan dus niet echt een optie om de rechten op 'everyone' te zetten.

Zou je zoiets met een telnet sessie wel kunnen doen? Heb echter geen idee of - en hoe ik met Telnet de NAS op kan...

Maar denk je dat wat ik wil wél mogelijk moet zijn (om een pad als dit http://999.99.999.9/testmap/foto.jpg benaderbaar te krijgen?)

Patrick

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Zo te zien lukt je dit niet via HTTP, maar wel via FTP. FTP is echter ook gewoon in IE en andere browsers te bekijken, is dat wellicht een alternatief?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Dat is inderdaad ook een optie! Ben er even mee bezig geweest. Heb op m'n router ook poort 21 geforward. In het FTP-menu(utje) op de NAS heb ik poort 21 enabled en een vinkje gezet bij ' Allow Anonymous FTP Access' (weet niet hoe veilig dat is...).

Als ik nu via ftp://99.999.99.999/test/index.html naar m'n flash fotogallery ga, gaat dat prima in IE, maar Firefox komt er niet uit (met exact dezelfde link). Die blijft zeggen 'starten met FTP-transactie'.... en eindigt in niets...

Dat het in IE goed gaat ben ik wel blij mee trouwens!! Maar waarom zou Firefox daar anders mee omgaan?

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Anonymous FTP zou ik uitschakelen. Nu kan in principe iedereen op je FTP-schijfje inloggen. Ik zou gewoon accounts met wachtwoorden op dat ding aanmaken. Als je er dan heengaat krijg je (zowel in Firefox als in IE) als het goed is een popupschermpje waarin je je gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen. Ook kun je inloggen met ftp://gebuikersnaam:wachtwoord@99.999.99.999

En waarom Firefox en IE anders reageren weet ik niet.. misschien omdat je in IE wat instellingen hebt veranderd over Passive FTP etc?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious,

Bedankt voor je input!
Heb de anonymous FTP uitgezet en een kijker/kijker account aangemaakt. Met de URL die jij aangaf (met username:password@ ervoor) doet ie het inderdaad ook! Maar weer alleen in IE en niet in Firefox.
Ik ga wel 'ns in de instellingen kijken, maar heb nooit iets gewijzigd aan de standaard instellingen

Ik denk dat ik bereikt heb wat ik wilde bereiken. Problem solved! De performance is echter zó dramatisch..... Heb bij een kennis op z'n pc ff gechecked maar de gallery was pas volledig geladen na ongeveer 1,5 uur..... terwijl die gallery niet groter is dan 30 Mb en ik heb een upload van gemiddeld 150 KByte/sec,.... Geen idee waar dat nou aan ligt, maar da's een ander hoofdstuk denk ik dan....

Nogmaals dank!

Patrick
Pagina: 1