Probleempje met interferentie van bassen

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb 2 oude (maar volgens mij nog goede) speakers van Pioneer (CS-X2) die bij een oude versterker van mijn oom en tante zaten... Netjes in 2 hoeken van de kamer gezet (eindje uit de hoek (+/- 0,5 meter), onder een hoek van 30 graden met de muur de kamer ingericht... Nu krijg ik dat bekende bas versterkingsverschijnsel: in het midden (te)veel bas en daarnaast vrijwel niets: de bassen doven elkaar hier en daar uit en versterken elkaar op andere plaatsen. Hoe los ik dit op? Ik heb ze al meer uit elkaar gericht (+/- 15 graden), maar dat helpt weinig. Wat kan ik daar nog meer aan doen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Gordijnen dicht doen? Boxen wat hoger plaatsen? Verder uit elkaar?

Ook een truukje: Zet 1 speaker neer op de plek waar je normaal gesproken zelf zit te luisteren en loop dan door de kamer heen om te horen waar de bas het sterkst/minst sterk is. Als je dan je speakers op de plekken zet waar de bas het minst sterk was te horen dan heb je ook veel minder last van dat gedreun

• Grrrrrene
  • Niet online
Thanx, ik zal het effe proberen... Enige probleem is dat ik op veel verschillende plaatsen zit te luisteren: achter PC, in bed, op stoel... Dus of dat allemaal samen gaat?

Oh ja, had je boxcalc al gebrand? Kom ik het binnenkort wel halen...

• Bertrik
  • Laatst online: 22-06-2023
Staan je speakers misschien uit fase?
Draai van 1 speaker de draadjes eens om.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ze zitten in principe goed (rood-rood en zwart-zwart), maar ook dit zal ik 's proberen (kan geen kwaad?)

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 22:43
Of je speakers uit fase staan kan je heel makkelijk controleren.
Zet ze met de voorkant tegen elkaar aan.
Zet een basrjk muziekje op. :)
Heb je bas? Dan staan ze goed.
Geen of heel weinig bas? Dan staan ze uit fase.

• aatos
  • Laatst online: 13:23
anders richten helpt weinig. de lokatie van de geluidsbron blijft dan toch ongeveer hetzelfde.

probeer de ene een halve meter verder van de muur te zetten (als je er plaats voor hebt). het zal toch vooral veel proberen worden.

ik heb hetzelfde probleem, ik zit op een L-vormige kamer van 17 m2, ik wil daar zowel achter de computer als voor de tv goed stereo geluid hebben, met als gevolg dat ik 4 boxen plaats, binnenkort zelfs nog 2 erbij, en tsja, het is meer dan een luisterruimte, ik moet er ook nog kunnen eten, slapen, wat op de bank kunnen hangen, een beetje rond lopen en heel soms even studeren. dus ik richt niet mijn hele kamer in naar het beste geluid.

als gevolg hiervan heb ik als ik voor de computer zit relatief weinig bas, als ik op mijn bed zit tril ik uit mekaar van de bas (wel handig bij het opstaan), en als je door de kamer loopt is het stereobeeld ook pleite.

maar ach, ik ben redelijk tevreden (zeker als ik nou nog wat fatsoenlijke boxen koop)

• Grrrrrene
  • Niet online
Weet je wat: ik zet de boxen wel zo dat ik in bed en op de bank (krijg ik over een maand ofzo) goede bas heb, dan zet ik achter de pc wel de subwoofer van mijn DTT2500 aan (draai ik toch alleen mp3 en windows/games geluidjes mee :))

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Bij mij hielp het om de speakers tegen de muur aan te zetten. Dan krijg je geen reflectie die uit fase is met de originele golf.
Dit is een door de audiofielen niet erg gewaardeerde optie (de bas wordt nl ook verdubbeld), maar het werkt wel.
Ik heb trouwens wel een reflexpoort aan de voorkant, niet aan de achterkant. Ik weet niet of dit verhaal dan ook op gaat..

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb uberhaupt geen reflex opening, dus... ? Nou ja, het klinkt al beter zo, maar uitdoving hier en daar heb ik nog wel. Ik denk ook niet dat je daar vanaf komt zonder subwoofer? Die kan zichzelf tenminste niet uitdoven...

• aatos
  • Laatst online: 13:23
Op woensdag 21 februari 2001 14:11 schreef Grrrrrene het volgende:
Ik heb uberhaupt geen reflex opening, dus... ? Nou ja, het klinkt al beter zo, maar uitdoving hier en daar heb ik nog wel. Ik denk ook niet dat je daar vanaf komt zonder subwoofer? Die kan zichzelf tenminste niet uitdoven...
een subwoofer kan zich niet uitdoven, als het er maar één is, maar dan moet je dus wel zorgen dat je normale boxen geen lage tonen meer produceren.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Met een sub krijg je nog steeds last van plekken waar de lage tonen harder klinken. Onder andere door staande golven. Maar het grootste probleem met een sub is de interferentie met de full range speakers. Zeker als de sub er niet tussen staat.

Jag

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat klopt. Dat van die staande golven snap ik nog niet (helemaal niet), maar goed. Ik koop ook geen sub hoor, alleen is dat een manier van basweergave waarbij je minder kans hebt op interferentie.

Verwijderd

Staande golven onstaan door symmetrische opstelling en ruimte, dus asymmetrisch opstellen.
Pagina: 1