• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 15:33
Nu ik de koeling in orde heb en helaas mijn processor niet meer verder krijg is het tijd voor de volgende component. De videokaart, mijn HIS HD3870 (rev 1.0) loopt met de gemodde bios op 900/1350 (34 graden stressed) erg stabiel.

Als ik hoger ga (rond de 930) dan is mijn systeem verschrikkelijk instabiel, tijd voor een voltmod dus. Heb deze tutorial gevonden over een pencil mod. Ben niet echt een grote liefhebber van pencil mods (een potmeter is een stuk handiger) maar omdat ik mijn kaart niet kan verwijderen en schuin solderen niet echt makkelijk gaat heb ik maar een 4H potlood gekocht.

Omdat ik de weerstand moeilijk kan meten ben ik begonnen met het licht "aanstrepen" van weerstand R1222 en via de contactpunten de vcore te gaan meten. Maar als ik daar meet (ook in intensieve 3d applicaties) dan is mijn spanning nog steeds rond de 1,35 Volt. Er zit toch een behoorlijke laag grafiet op. Heeft iemand misschien een suggestie van wat ik fout doe? Ik zal nog een foto maken die hoop ik een heleboel zal verduidelijken.

• Maks
Oke hier een plaatje met de mod. Op school was ik al niet goed in kleuren dus hier heb ik ook een beetje naast getekend, heb er goed op gelet dat ik geen andere componenten per ongeluk kort zou sluiten dus dat zit wel goed. Als ik alleen de Vcore meet dan zie ik echt geen verschil.

Afbeeldingslocatie: http://www.ongebakken.nl/files/mod.jpg

Is er nu wel iemand die kan zien wat ik over het hoofd zie?

[ Voor 3% gewijzigd door Maks op 15-07-2008 16:53 ]

• Maks
Haal nu met moeite 1,4 Volt met de R1222 mod, zag op internet deze afbeelding. Daarbij kan weerstand R1207 worden veranderd. Zou het mogelijk zijn om die allebei te kunnen doen (dus R1222 en R1207)?

Wat mij vooral opvalt is dat het grafiet van mijn H4 potlood niet echt goed hecht aan de transistor. Met veel moeite blijft er maar een beetje op de weerstand zitten. Is het misschien slim om een zachter type te pakken? 2B of zelfs 8B?

Er moet toch wel iemand zijn die zijn HD3870 heeft gemod? Een hardmod is eigenlijk ook geen probleem, moet ik wel mijn WC setup leeg laten lopen maar dat heb ik er voor over. Heb ook mods gezien met een potmetertje er tussen, is een stuk beter denk ik. Maar ik zie bij iedereen de pencil mod wel werken behalve bij mij :')

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ja, moet inderdaad met een zacht potlood (b of 2b) anders hecht het grafiet niet.. (en ik ga volgende week mijn 3850, zelfde pcb) voltmodden met n potmeter, dus als je dr dan nog niet uit bent, hoor je wel van me ;) :)

• Maks
AlexanderB schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 21:03:
ja, moet inderdaad met een zacht potlood (b of 2b) anders hecht het grafiet niet.. (en ik ga volgende week mijn 3850, zelfde pcb) voltmodden met n potmeter, dus als je dr dan nog niet uit bent, hoor je wel van me ;) :)
Oke, die ga ik dan morgen ochtend gelijk halen. Ben echt benieuwd naar je mod en hoe ver je er mee komt. Ik ga in de eerste instantie voor de pencilmod en daarna voor de hardmod, want dan moet de kaart er uit en kan ik mijn WC weer opnieuw vullen (zit er net een paar weken in :+)

Sorry voor de te vroege topic kick trouwens maar het is zo frustrerend om wéér ergens niet verder te kunnen terwijl de temperaturen gewoon goed zijn. Hoop dat ik hoger dan 1 GHz kom, dat zou wel echt mooi zijn.

Oja en de instabiliteit die ik nu rond de 940 heb, heb ik nog nooit gezien. Normaal kreeg ik altijd artifacts (bij mijn 7800) maar hier krijg ik bij 3dmark een error dat de "driver is gestopt en hersteld is". Is dat normaal?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik denk dat je dan iig wat meer voltage nodig hebt.. (lees anders anders ff onder die hard overclocking, bij de 3850 oc contest, en op overclocken.info

• Maks
Oke weer een update, heb leuk gekleurd. De multimeter meet nu ongeveer een spanning van 1,44 volt, toch kleine verhoging ten opzichte van 1,35 V stock. 940 MHz is nu in iedergeval 3dmark stable, en ik haal een score in de buurt van de 11k.

Maar hoe veel ik ook kras met het nieuwe 4b potlood toch krijg ik hem niet hoger. En met een temperatuur van rond de 40 stressed wil ik toch wel meer. Dat wordt dus solderen, nu heb ik zowieso al niet een vaste hand en een slechte soldeerstok dus ik geef hem aan mijn vader mee als hij terug komt van vakantie zodat ze dat op zijn werk kunnen fixen (echte pro's daar, hebben mijn telefoontje ook gefixed O+ ).

Moet alleen wel even goed kijken hoe die mod gaat. Ennnn ik moet mijn hele WC systeem weer leeg gaan laten lopen, ben van plan om die (dure) vloeistof op te vangen en her te gebruiken. Maargoed, tis niet voor niets vakansie!

Alexander zou jij foto's en resultaten kunnen posten als jij hem hebt gedaan? Ben echt super benieuwd :).
Pagina: 1