Virtual AP op speedtouch 780 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
In de speedtouch wlan handleiding staat een heel verhaal over virtuals ap's

http://www.speedtouch.nl/...ides/ConfigGuide_WLAN.pdf

Er staat een plaatje bij waar 1 laptop gebruik maakt van 2 wlans, waarbij de access methode niet gelijk is. De vraag is, kan het ook andersom: kan ik 2x een SSID op de speedtouch AP configureren, waarbij de ene acces "open" is en andere een WPA beveiligd. De beveiligde mag dan wel op het interne netwerk, de open alleen internet. (Te regelen met routing regels, elke SSID/wlan moet dus een eigen interface hebben)

de html/web interface laat het niet toe dit te configureren, maar die is wel vaker beperkt. Maar voordat ik dit in de [ulr=http://www.speedtouch.nl/docs/ST780WL_CLIGuide_R62.pdf]CLI[/url] ga proberen, de vraag, is dit mogelijk met wireless, of meestal niet, en is deze virtual AP mogelijkheid enkel bedoelt om te roamen binnen verschillende toegangspunten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   | internet
   |
SP780
|  |  |  
|  |  +----LAN
|  |
|  +--------WLAN2 WPA wireless, toegang tot lan & internet
|
+----------- WLAN1 open wireless, guest toegang tot internet

PS, ik heb dus geen stap voor stap handleiding nodig, wil meer weten of het mogelijk is.
PS2, voor thuis, heb dus geen switch beschikbaar om dit met VLAN's op te lossen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Jouw voorbeeld komt ook exact voor als voorbeeld in de door jou gelinkte manual:
Examples
The following examples illustrate the use of virtual APs in a residential environment:
> Separation of users: the owner of an AP may want to separate guests from members of the family. To this end, the AP advertises two service networks by sending beacon frames with different SSIDs. One virtual AP can advertise the SSID “MyGuest“, offering guests access to the Internet (i.e. the guest network). Another virtual AP can advertise the SSID “MyNet“, offering members of the family access to the home network. If the key to access the guest network is compromised, this key can be easily changed, while the members of the family do not need to change the key used to access the home network.
De laptop met 2 wlans die jij beschrijft staat er niet, het toont dat het AP twee SSID's uitzendt die de laptop allebei kan zien (met 1 wlan) en dus uit kan kiezen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Je hebt gelijk. Leest niet makkelijk weg die documenten. Maar er is gelukkig iets.

uit de 6.2 CLI manual:
wireless mssid ifconfig ssid_id = <number{1-3}>
[ssid = <string>]
[apisolation = <{disabled|enabled}>]
[secmode = <{disable|wep}>]
[WEPkey = <quoted string>]
[addscript = <quoted string>]
[delscript = <quoted string>]
Nu moet ik weer uitvinden wat het die script voor iets bevat. ;( Alle andere wireless commando's werken niet op SSID nummer ofzo. En voorbeelden zijn ook niet te vinden. :'(

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 14-07-2008 23:17 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb jij (leuk_he) dit nog voor elkaar gekregen? Of ie er iemand anders die dit weet?

Ik wil graag iets sootgelijks, althans ik moet het den kik in deze hoek zoeken:

Ik heb nog een ST780 'over' en die wil ik graag inzetten als 2e accespoint voor klanten in een winkel. Dus een soort WiFi hotspot maken eigenlijk.

Ik heb nu intern ook al een beschermd WiFi (ook een Speedtouch) netwerk dus daar mogen 'derden' niet op.
Nu kan ik natuurlijk gewoon een 2e Speedtouch ergens erbij pluggen, daar een ander SSID, andere beveiliging en een andere (vaste)IP range inzetten. Dan zou het al moeten werken maar dan moeten klanten handmatig hun IP adres instellen/veranderen. Ik wil dus eigenlijk voor het gemak wel de ST als DHCP server laten werken. Echter als ie dan ook gewoon in mijn huidig/std. netwerkje erbij hang draaien er 2 DHCP servers (want huidige, bedraad netwerk krijgt ip adressen van een windows-DC/DHCP server). Dat gaat natuurlijk niet werken.

Ik wil dus eigenlijk dat de Speedtouch als DHCP server fungeert, maar dan alleen voor z'n eigen WiFi/WLAN, met bijbehorende SSID (en niet voor de bedraadde ethernet poorten zeg maar). Dus alleen DHCP op het wlan ahw.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Nee, mij st580 is fysiek stuk gegaan.. dus toen ben ik gestopt met zoeken.