Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SK/IA-ripoff voor Farnell, RS, Digikey, etc.

Pagina: 1
Acties:

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het lijkt me een bijzonder goed idee om een onbeschaamde ripoff van het sk/ia-idee te maken voor het plaatsen van relatief kleine bestellingen bij de bekende grote elektronicaleveranciers. Ik weet dat er in Den Haag en omstreken waar ik zelf woon op minder dan 500 meter afstand constant wel een paar mensen zijn die eigenlijk onderdelen daar willen bestellen maar dat niet kunnen omdat ze geen bedrijf zijn/niet aan de minimumorderkosten komen/tegen andere dingen aanlopen.

Het systeem van samenkopen.net en inkoopacties.net heeft wat nadelen voor mensen als ik, voornamelijk:
- Elektronica-acties zijn dun gezaaid en hebben een beperkt assortiment.
- Verzendkosten zijn niet altijd laag te noemen, zeker bij weinig componenten
- Het is een redelijk log systeem om een actie te starten, de actie hangt af van één persoon die niet per se altijd tijd heeft, etc.
- Er zijn zo weinig acties dat er nooit wat in de buurt is, en er dus 'twee keer' verzendkosten moeten worden betaald.

Ik heb meer dan genoeg webruimte, traffic en programmeerervaring om een site op te zetten die dit kan addresseren, maar ik heb animo en hulp nodig met het opzetten van features. Ik had het volgende in gedachten:

- Idealiter is een systeem zonder account/password het beste. Iedereen moet een actie kunnen beginnen en eraan mee kunnen doen, en om bots e.d. tegen te gaan kunnen bijvoorbeeld menselijkheidstestjes worden ingebouwd (wat is x plus x, captchas, etc.).
- Zoals gezegd kan iedereen iets beginnen. Dit had ik zo in gedachten:
1) Iemand begint een actie. De actie specificeert enkel de postcode en het bedrijf waarbij iemand gaat bestellen, en de datum waarop alle orders definitief en betaald moeten zijn.
2) Iemand ziet dat dichtbij hem een order bij X wordt gedaan en hij wil daar ook onderdelen, dus hij vult een order in op de betreffende actie. Als de order niet betaald is vóór de bestelling wordt gedaan vervalt hij. E-mailsysteempje waardoor de gebruiker wordt genotified als het zover is.
3) Order wordt besteld en gezien het idee is dat iedereen dichtbij woont kunnen mensen het afhalen om de hoek.

Pitfalls:
- Dit is natuurlijk ongelooflijk onveilig en gaat uit van de goedheid van mensen. Hoe valt zoiets te beveiligen? Toch maar password/username en voorlopig alleen bekende, vertrouwde mensen van tweakers toelaten een actie te beginnen? Op zich zijn tweakers op EL al behoorlijk dik gezaaid over Nederland.
- De bedoeling is dat het gewoon een no-frills website wordt. Ik zie niet in waar je plaatjes of gekleurde vlakken of moeilijke code nodig voor hebt op zon site als dit. Dit maakt het dan weer een target voor massmailers, bots, etc. Hoe kun je zoiets signaleren?
- Zo'n site als dit heeft een GIGANTISCH opstartprobleem. Het wordt nooit handig als niemand ermee begint omdat er geen acties zijn. Wat doe je eraan?

Feedback! Ziet iemand dit zitten? Meer features? Postcode-afstandsmeter erin?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
Ik zou ook een bijv. Sure-Electronics toevoegen. Verder: waarom geef je de mensen ook niet de optie om het te laten verzenden. Zeker met de verhoging van drempel-waarde voor import heffing naar 150 euro (ex btw dus) is het zeer aantrekkelijker om in het buitenland te bestellen. Waar je dan eigenlijk gewoon op uit komt is een 2e IA.

Het zou ook een idee kunnen zijn om een aantal vrijwilligers (of betaald) aan te stellen en dat je uit gaat van een soort batch verzending: Je voegt shops toe waarbij mensen producten kunnen bestellen via je website. En elke 1/2 maanden bestel je bij die shops en kunnen mensen het ophalen/laten versturen. In dit geval ga je niet echt uit van een IA maar meer van een batch-IA waarbij elke x weken wordt bestelt. Voordeel hiervan is dat je niet hoeft te wachten totdat iemand een IA start, dat je weet dat de organisator vertrouwt is. Nadelen zijn dat er misschien minder animo is omdat er het periodiek is maar dat hangt af van je batch-periode.

[ Voor 13% gewijzigd door 0fbe op 14-07-2008 13:16 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Maar dan ben ik gewoon laupro aan het treiteren. Het gaat me er [idealiter] om om een site te starten waar mensen zowat om de hoek zaken kunnen bestellen die anders buiten hun bereik zijn, en het dan binnen, zeg, 2 weken thuis te kunnen hebben.

Als de organisator het wil kan er natuurlijk verzonden worden. Maar dan zadel je de orga wel op met extra moeite en daar moet hij dan ook voor beloond worden, etc.

Een batch-IA is misschien wel een slimme manier om de site op gang te krijgen, maar dan moeten er wel weer genoeg batches zijn om genoeg mensen te trekken.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Ik denlk dat het best lastig is gelijk te starten met mensen die dicht bij elkaar wonen dingen te laten bestellen, je begint zelf ook al over opstart probemen ;)

Maar het grootste probleem dat je wilt verhelpen is toch dat mensen geen onderdelen kunnen bestellen bij grote bedrijven (zoals Farnell)? Dus net als Tim hierboven al aangeeft elke 2 weken ofzo een bestelling te doen bij een bedrijf, ik bedoel bij farnell is het toch gratis verzenden ^^

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
OK, het loopt niet ridicuul hard, misschien moet de site daar maar gewoon mee beginnen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Mja ik denk niet dat het storm gaat lopen. SK acties worden niet op tweakers gewaardeerd dus reclame kan je er niet voor maken en het is toch een beetje fraude gevoelig allemaal. Er zijn al 2 websites, doe geen moeite met het wiel opnieuw uitvinden.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou het anders behoorlijk makkelijk vinden om zo eens in de zoveel tijd gewoon makkelijk iets bij Farnell/Digikey te bestellen zonder te veel gezeur (order kosten en BTW nr en dat soort zaken) en ik zou het volgens mij ook handig vinden om eens in de zoveel tijd een grote print te bestellen bij MakePCB om die vervolgens te knippen/zagen, scheelt ook weer een hoop geld.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Vooral printen lijkt me donders handig, 1 grote print laten zagen is beter dan 100 kleintjes....

Als mensen componenten willen bestellen, kan natuurlijk ook het goedkoopste component bij de goedkoopste leverancier worden gehaald. Zo kan een bestelling van 1 persoon bijvoorbeeld worden uitgesmeerd over 3 leveranciers. Soms moet je maar 2 onderdelen hebben terwijl de minimum oplage bijv 5 is, dan spaart mensen al gauw centen uit.

Maar dan maak je het wel ingewikkeld.....

Ik denk dus dat het eens in de 2 weken batch princiepe beter gaat werken.... of makkelijker...

Maar een soort buurt bestelling is ook niet verkeerd.... Ik weet zeker dat er in een straal van 5 kilometer tientallen mensen wel een bestelling bij Conrad of dergelijke plaatsen...., als je dat kunt combineren zou dat geweldig zijn.

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik ga eraan werken op http://www.enijssen.com/a/index.php

Eerst eens nadenken wat voor features we willen. Gillen maar.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ik geef zelf de voorkeur voor het (ook) verzenden van spullen.

1) Hiermee heb je een veel groter bereik (het hele land).
Als je alleen aan ophalen doet, heb je veel meer organisators nodig om een beetje dekking te krijgen.

2) Er zijn maar weinig mensen die echt dicht in de buurt wonen. Als je de auto moet pakken dan is die 2 euro verzendkosten vaak al goedkoper (zeker met de hoge olieprijzen).

3) De organisator moet op het tijdstip waarop mensen hun spullen willen ophalen beschikbaar zijn. Als dit veel mensen zijn dan heeft de organisator zijn agenda vol met afspraken van mensen die spullen willen ophalen. Bij verzending kan de organisator zelf op een eigen tijdstip kiezen en eenmalig voor meerdere gebruikers het verzenden. Het inpakken is natuurlijk wel wat meer werk.
- De bedoeling is dat het gewoon een no-frills website wordt. Ik zie niet in waar je plaatjes of gekleurde vlakken of moeilijke code nodig voor hebt op zon site als dit. Dit maakt het dan weer een target voor massmailers, bots, etc. Hoe kun je zoiets signaleren?
Wil je een breed publiek dan zal de site er toch qua uiterlijk ook aanzienbaar moeten zijn. Een site zonder enige opmaak kan ook onbetrouwbaar lijken. Ik denk niet dat het veel met bots en dergelijke te maken heeft. Die analyseren gewoon de HTML op zoek naar formuliertjes ofzo en negeren die leuke plaatjes gewoon :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sphere- op 15-07-2008 23:38 ]

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik vraag me echt af hoe blij samenkopen.net en inkoopacties.net met mij gaan zijn als ik zoiets begin met verzenden enzo. Je hebt wel gelijk dat het zeker voor in het begin het beste zal zijn, maar dan moeten er sowieso meer mensen zijn die misschien evt. ook via hun bedrijf kunnen bestellen (farnell levert wel aan particulieren, maar andere bedrijven misschien niet), en ikzelf heb bovendien niet genoeg tijd/beschikbaarheid/zin om alles te gaan lopen ontvangen/verzenden.

En verder is het voorlopig een site voor (EL?-)tweakers, als een breder publiek moet worden aangesproken wil ik er misschien wel een klein .gifje tegenaan gooien voor de goodwill ;-)

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Als je je in het begin alleen op tweakers richt en niet aan verzending doet dan wordt de kans dat iemand dichtbij woont ook gelijk een stuk kleiner he. Verder denk ik niet dat je je moet aantrekken aan samenkopen.net en IA. Als ik het goed heb is SK ontstaan door ontevredenheid over IA. Dus waarom kan er geen nieuw initiatief zijn dat zich alleen op elektronica onderdelen richt.

Verder zit er wel een groot verschil tussen de SK acties en de acties zoals dit initiatief ze wil voeren. Bij de SK acties bepaalt de organisator wat er gekocht kan worden en met dit initiatief de gebruiker. Het laatste heeft natuurlijk wel het nadeel dat het bestellen veel meer werk is.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
ssj3gohan schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:42:
Ik vraag me echt af hoe blij samenkopen.net en inkoopacties.net met mij gaan zijn als ik zoiets begin met verzenden enzo. Je hebt wel gelijk dat het zeker voor in het begin het beste zal zijn, maar dan moeten er sowieso meer mensen zijn die misschien evt. ook via hun bedrijf kunnen bestellen (farnell levert wel aan particulieren, maar andere bedrijven misschien niet), en ikzelf heb bovendien niet genoeg tijd/beschikbaarheid/zin om alles te gaan lopen ontvangen/verzenden.

En verder is het voorlopig een site voor (EL?-)tweakers, als een breder publiek moet worden aangesproken wil ik er misschien wel een klein .gifje tegenaan gooien voor de goodwill ;-)
Er waren wel eens sk acties waarbij je alles van een winkel kon bestellen, maar dit moest dan weer apart toegevoegd worden. Ik weet niet of je de website volledig goodwill wil houden, maar het lijkt me lastig om mensen te vinden die elke 2 weken onderdelen willen versturen voor nop :P

Misschien zou je ook eens moeten kijken naar een eenvoudige integratie van de grote websites, iets met bestelling nummer oid.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

bij mij op school doen we het zo:
ik plaats een bestelling bij niels(sk)
andere mensen bestellen bij mij
ik zet alles in de bestelling, ik probeer vaak voor een streefgewicht te gaan.bijvoorbeeld 10 kilo
iedereen betaalt zijn bestelling + aandeel in de verzendkosten
bestelling definitief
wachten. das het nadeel van niels het duurt lang voor dat het hier is en soms is niet duidelijk of het al onderweg is.
doos mee naar school
en uitpak party van maken.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
ja, ik doe het tot nu toe precies zo, ik heb onlangs nog een bestelling bij niels gezet bij Infant (nee, het is geen toeval dat hij hier post) die ook voor wat andere vrienden nog bestelde. Ik vind dit systeem goed werken en wil het eigenlijk centraliseren zodat meer mensen er profijt van kunnen trekken.

Verder: Ik hoor hier veel nuttig commentaar, post vooral door. Eenvoudige integratie klinkt ook al best goed te doen. Welke sites mis ik in dit rijtje: Conrad, Farnell, Digikey, RS Online, Futurlec, Sure Electronics.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

ssj3gohan schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 08:39:
...

Verder: Ik hoor hier veel nuttig commentaar, post vooral door. Eenvoudige integratie klinkt ook al best goed te doen. Welke sites mis ik in dit rijtje: Conrad, Farnell, Digikey, RS Online, Futurlec, Sure Electronics.
Nedis :Y

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
Ik heb er nog even over na zitten denken en ik zou het zo doen:

Je voegt een aantal shops toe met producten per shop, men kan per shop een bestel lijstje maken van wat ze willen hebben. Je stelt vast dat er bijv. om de maand spullen besteld worden. Aan het einde van de maand moet iedereen z'n spullen bestelt en betaald hebben zodat de organisator het spul kan bestellen. Bij het bestellen geef je de mensen ook de optie om het te laten toezenden of het op te halen. En zo gaat de batch steeds rond...

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat kan heel goed, maar dan moet de persoon die het besteld dus te vertrouwen zijn. Dan kan ik dus voorlopig enkel bestel-accounts aanmaken voor mensen waarvan ik het idee heb dat ze te vertrouwen zijn (denk aan modjes hier, mensen waarmee ik vaker zaken heb gedaan, vrienden...).

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:16:
Dat kan heel goed, maar dan moet de persoon die het besteld dus te vertrouwen zijn. Dan kan ik dus voorlopig enkel bestel-accounts aanmaken voor mensen waarvan ik het idee heb dat ze te vertrouwen zijn (denk aan modjes hier, mensen waarmee ik vaker zaken heb gedaan, vrienden...).
Opzich zijn er maar een handjevol leveranciers en die mensen die daar connecties hebben zijn makkelijk te traceren.
Ik kan trouwens standaard met korting bestellen via Nedis via mijn werk b.v.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1